Moi Ajettelin kysyä ketkä ovat joutuneet onnettomuuteen ja miten niissä on käynny ja miten on selvitty.
Itse joudun 3.8.2008 Jyväskylän suurajoissa pahaa moottoripyörä onnettomuuteen. jossa ajoin 100 km tunnissa auton kylkeen. ja pahasti kävi värttinäluu, kyynärluu, solisluu poikki. vasempaa reisiluuhun murskamurtuma, 2 lannenikamaa selästä murtu, peukalo puoliksi irti ja keuhkot meni kasaan.
Mutta toivuttu on 8 kuukautta. ja uuden pyörän selkään nousemista odotan kun käsi paranee.
ps.Kiitoksia kaikkille jotka viittivät vastata. hyvää ja turvallista ajokautta 2009.
Suzuki GSX-R 600 -04
Honda CBR 1000 RR -07
Ensinnäkin tsemppiä toipumiseen. Ei muuta kuin uuden pyörän päälle kun pystyt, niin ei tule pelkoa ajamiseen.
Itse olen lehauttanut kerran lepikkoon prätkällä ja kerran mopolla. Prätkällä selvisin ruhjeilla ja nilkan vääntymisellä. Kepit oli mukana ajaessa jo ennen onnettomuutta, joten mikään ei oikeastaan muuttunut. Mopolipoissa meni nahat ympäri kehoa ja pari venähdystä alaraajoihin.
Eli tähän asti selvitty säikähdyksellä. *kop* *kop*
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Itse en onneksi ole joutunut mihinkään pahaan kolariin, mutta ihan mielenkiinnosta kysyn että millaiset varusteet sulla oli päällä, ja oliko niistä mielestäsi apua ettei käynyt vielä pahemmin?
Honda cbr 1000 f -90, ex
Honda cbr 1100 xx -97
Joo ajovarusteena oli arain viper päässä. STR nahkatakki päällä+selkäpanssari. mutta jalassa oli farkkucaprit ja puman tennarit elikkä kesäsissä kamppeissa oltiin ja kyllä selkäpanssari ja hyvä kypäri pelasti paljon ainakin lääkäreitten mielestä.(RaVe @ Touko. 15 2009,15:12) kirjoitti
Suzuki GSX-R 600 -04
Honda CBR 1000 RR -07
Viime kesänä kaaduin tiellä, varmaan noin 80km/h ja pyörin ojassa muutaman kuperkeikan. Selän venähdyksellä selvittiin, joka vielä vähän yrittää jumittaa välillä. Paljon varovaisemmin tullut ajettua tänä kesänä.
Varusteina oli sinisalon nahkapuku, joka kului perseestä puhki. Sisävuori pysyi ehjänäLidl selkäsuoja ja kengät. Arai:n kypärä joka meni vaihtoon, takaraivon kohdalta otti osumaa. Pyöränä 1000 FZR, josta meni kaikki katteet, etupää ja runkoon pari murtumaa.
Paljon oli tuuria mukana
Minä en joutunut onnettomuuteen vaan aiheutin sellaisen ihan itse. Ratalippa, kanttaus överiksi ja lyhyen luiston jälkeen tankslapperista nurin
Artistin vika, mutta olkapää ei enää parin vuoden jälkeen valita perhosuintiharjoituksista ja sormetkin toimivat hyvän terapian ja ahkerien harjoitusten jälkeen kuten ennenkin.
Laadukkaat isoilla ja kovilla suojilla varustetut Cloverin tixtexit kestivät luistelun hämmästyttävän hyvin. Oxtarin touring-saappaat, mutta tukevat sellaiset samoin eikä S1 saanut kunnon osumaa vaan hipaisun. Mutta paksutkaan nahkakäsineet eivät oikein suojanneet sormia, kun ei ollut kovia suojia (2 murtumaa, 1 jännevika, siis kolmessa eri sormessa vamma).
Pahin vika jota en vielä useamman kesän aikana ole saanut korjatuksi on korvien välinen kallistuksenvakaaja, josta tuli aivan yliherkkä. Lisää ratakierroksia, muttä tällä kertaa järki pois kädestä ja takaisin päähän...
CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
Peuran kanssa tuli voimia koiteltua muutama vuosi sitten,kyytiläisen kanssa peuran kylkeen,meillä tais olla painoetu,vaikka vastapuoli olikin komee pukki..
Ite olin pari viikoa saikkella, muija meni töihin heti seuravana aamuna 6,00,pyörä meni lunariin..Kyllähän sitä tuli sen jälkeen puskia kyttäiltyä, mutta ei haittaa enää.
14.7.08, ulkokurvissa irtosoraa, vauhtia n. 80 km/h -> tuntematon määrä kuperkeikkoja. Pärrän keula ja perä kasaan sekä molemmat kyljet ruvelle. Kuskilla kaks murtumaa niskanikamassa, murtumat kahdessa selkänikamassa, lapaluussa, ranteessa ja nilkassa, katkennut kylkiluu teki ilmarinnan, molemmat olkapäät pois paikoiltaan, oikeassa hermovaurioita ja solisluu siirtyi tuuman sisäänpäin. Oltiin aika pehmyttä poikaa. Lämpimän ilman takia ajoin ohuilla hanskoilla ja hihansuut löysällä -> sormet verillä samoinkuin toinen käsivarsi ylösrullautuneen hihan takia. Muuten viimeisen palveluksen tehneet kuukauden ikäiset Sweep One -takki ja Schubert Consept -kypärä suojasivat hyvin. Sen hokasin, että Sastan Coretex-housut eivät kestä motokolarissa. Talven aikana on sitkeesti parsittu kasaan niin pärrää kuin kuntoutettu miestä. Nyt on takana ajeluja pari viikkoa -selkäpanssari päällä ainakin maantieajossa. Ranne kipeytyy etupainoisessa ajoasennossa ja olka muistuttaa menneistä. Moottoriin on tullut joku sivuääni, eikä käyntikään ole yhtä tasaista kuin ennen kolaria. Muuten mennee hyvin ja matka jatkuu *
PS. Kiitos kahden ohi ajaneen auton jälkeen pysähtyneen kolmannen auton porukalle piipa-auton hälyttämisestä ja olon helpottamisesta, Pyhännän VPK:lle pärrän talteenotosta ja Pulkkilan piipa-auton lääkintämiehelle kipulääkkeistä tunnin tuskan jälkeen!
1973-1975: Pappa-Tunturi -65 -> 2008-2008: Suzuki GXS 1100 F -88 -> 2008-2012: Honda CBR 1000 F -88 -> 2012: BMW K 1200 GT -03
Pari kertaa on tullut jo kontattua. Eka kerta kävi 3 vuotta sitten kiihdytysrampissa. Onneksi ei ollut kaiteita, tästä selvittiin parilla mustelmalla ja pyörä lunariin. Toinen kerta kävi 3 viikkoa sitten. Mutka suoraksi, pyörä ojaan ja lopulta tökkäs rumpuun tai kantoon. Siitä sitten hienot kuperkeikat. Taas pyörä lunariin, itseltä meni lapaluu ja käsi ei vielä toimi kunnolla.
Nyt kun tapahtumasta on jo kolme viikkoa alkaa polte olemaan jo pyörän selkään, ongelma vain ku ei pysty ajamaan vielä. Tällähetkellä on aikomus siirtyä pelkästään radalle ajelemaan, mutta saa nähdä kesän kuluessa kuinka mieli muuttuu kun mies saadaan kuntoon. Kivut on vähentynyt ja sama kipinä alkaa taas polttamaan harrastusta kohtaan.
R6R räärääpyörä
Viitsittekö sanoa kunnon onnettomuuteen joutuneet paljonko oli noin vauhtia ja mikä pyörä alla?
Minäkään en ole joutunut onnettomuuteen kuin kerran (kadulla), sen sijaan olen itse aiheuttanut itselleni onnettomuuden radalla useasti, vauhtia ollut välillä 80-220km/h, pahin vamma: solisluun ja nilkan murtuma, sekä olkapää pois paikaltaan.
Tai no, yhtä noista ratalipoista en oikein laske itseaiheuttetuksi, kun yksi edellä mennyt mopo laski öljyt radalle, muistaakseni kemoran 2005 b600 kisan viimeisellä kierroksella...Pari muuta mun jälkeen samaan mutkaan tullutta mopoa/kuskia poistui vielä aika paljon lujempaa metsähallitukseen![]()
Ja olihan tuossa räyskälässäkin yhtenä vuonna sellainen kisa että kaatumistani hieman avitettiin, pökkäämällä mutkaan jarruettaessa vähän lisää vauhtia...
No, enivei useimmiten ne kaatumiset on johtuneet ihan omista "tötöilyistä".
ZX-10R + ZX-6RR
Jos onnettomuuteen joutuu, niin mitä väliä sillä on mikä pyörä OLI alla??(Le Motard @ Touko. 16 2009,01:40) kirjoitti
Yleensä se mopo kuitenkin poistuu kaaduttaessa siinä kuskin edellä...
ZX-10R + ZX-6RR
Tämä onkin asia topiikki, kun koitan ajon aikana kaikki mahdolliset ennakoida, mut ainahan jottain uutta tulee, mut jos ajatus tulevasta on jo nyppylän takana valmis, niin räpylät ja saappaat on jo paljon ripeämpiä kun on toiminnan aika![]()
Suzuki rg125R
Kawasaki gpx600R Ninja
Kawasaki ZX9R Ninja
Yamaha YZF1000R Thunderace
Suzuki 1300R hayabusa
Ehkä seuraavaksi kawasaki *
Kaikilla näillä tarinoilla tähän asti on ainakin yksi yhteinen asia: kaikilla ollut ajovarusteet päällä. Vissiin ne jotka ilman ovat ajaneet eivät ole täällä onnettomuudesta kertomassa?
Anteeksi OT mutta tulipa ainakin mulle muistutus että vaikka miten kuuma ois ja miten lyhyt matka edessä niin aina henkilökohtaisesti tulen laittamaan suojat päälle.
Toipumisia.
Honda CBR1100XX
Eipä noi goretkaan kauheesti suojaa asvaltti ihottumalta. Itsellä palo housut pakaran kohdalta ja bokseritkin vähän kärventy. Onneksi iho ei kerennyt mennä ruvelle, kun liuku oli niin lyhyt matka. No mutta farkut ne vasta huonosti kestääkin.(Hytz @ Touko. 16 2009,08:55) kirjoitti
R6R räärääpyörä
Eilen se sitten sattu. Ensimmäinen kolari mp:llä. Töistä lähdin ja noin 800m kerkesin ajamaan. Onneksi vauhti oli hiljainen eikä itselle käynyt kovinkaan pahasti. Tayssissa jonotin illalla/yöllä 8 tuntia, kun kolarissa meni vasenpolvi lukkoon eikä liikkunut yhtään. Kuvasivat, mutta vauriota ei löytynyt. Jalka edelleen lukossa. Arkena pitää mennä uudelleen tutkittavaksi. Kawaan tuli vähän rikkinäistä vikaa korjattavaksi. Niin ja oma moka oli.. ajoin auton perään.Ennen törmäystä vauhtia noin 30km/h ja koko letka eteni neljän ruuhkassa. Edellä ajava veti äkki jarrutuksen, kun yritti kääntää autoaan ahtaaseen parkkiin. Uskomattoman nopeasti tuossakin vauhdissa tulee yllättävä tilanne eteen. Pitää vastaisuudessa muistaa isompi turvaväli. Onneksi täyskasko, niin saa kawankin vielä kuntoon kohtuu kustannuksin.
Ex -KTM 790 Adventure R
Ex -Yamaha Ténéré xt1200z
Ex -Suzuki GSX 1400
Ex -Kawasaki Z1000 K8 White
Ex -Suzuki GSX 1400
Ex -Kawasaki zx-9r-
noin neljä vuotta sitten ajoin pyörällä ojaan ehkä 60km/h vauhdilla.
varusrteina oli Nolanin kypärä, ajotakki(nahkaa, merkkiä en muista), farkut ja addun superstar tossut sekä aivan tavalliset nahkahanskat.
ojassa lensin pois pyörän päältä ja pyörä jatkoi matkaa ojan pohjalla. lensin lensin tien kulmaukseen niin että pääni osui tielle ja olkapääni jäi ojan reunaan jolloin olkapää meni sijoiltaan, siitä sitten liu'uin asfalttia pitkin tien toiselle puolelle niin että tavallinen nahka hanska paloi oikeasta kädestä polttaen myös ihon. alaraajoihin ei tullut mitään.
olkapää kettuilee edelleen koko käsi saattaa puutua välillä viikoksi välillä vain muutamaksi tunniksi niin pahasti etten pysty edes kengän nauhoja solmimaan, mutta enpä ole jaksanut asialle oikeastaan enempää tehdä. pyörä meni lunastukseen rungonvääntymisen takia.
eipä siinä...pyörän selkään nousin heti ku oli mahdollista
Kun ei tunnu pyöräilijöitä ilman suojia löytyvän, niin komppaan muutaman vuoden takaisella mikroautolipalla. Hyvinkään radalla taka"suoran" mutkassa kaasu auki kaveri spinnaa eteen ja väistän itse kanttarista yli, kun ihan pitorajalla mentiin. Kartti keulan kautta ympäri ja minä aluksi komeassa ilmalennossa mutkan nurmikon yli radalle ja siitä radan yli toiselle nurmikolle liukuen (voisi hieman matalampi kanttari olla paikallaan)(Hytz @ Touko. 16 2009,08:55) kirjoitti
. Päällä oli pelkästään ohuet ajohanskat, suojaton ajohaalari ja kypärä. Tuuria oli matkassa todella runsaasti, kun ensimmäinen osuma maahan meni nätisti pyörähtäen selän kautta, haalari ja aluspaita paloi silti puhki, mutta ihossa ei ollut pahempaa jälkeä. Selkä meni rankasti jumiin ja nilkka kolahti johonkin ja turposti. Mitään vakavampaa ei kuitenkaan käynyt. Suurimmaksi osaksi siksi, että ei ollut mitään mihin törmätä ja tuon selkäpyörähdyksen jälkeen liukuminen tapahtui nurmikolla.
Meni melko kauan ennen kuin tajusin kuinka pahasti tuossa olisi voinut käydä, vauhtia kuitenkin oli vähintään se 60km/h, todennäköisesti paljonkin enemmän.
Itse tuli joskus vedettyä supermotolla eteen kääntyneen ladan kylkeen. Ennen törmäystä vauhtia ehkä 50km/h juurikaan en jarruttaan mielestäni kerennyt pyörä ja kuski pysähtyivät auton kylkeen. Pyörästä meni etuvanne ja iskarit. Kuskilta murtui ranne ja koko vartalo mustelma eli aika tuurilla mentiin. päällä oli farkut, nahkatakki, crossikypärä, crossihanskat ja tennarit jalassa.
Kun oma varjo menee edellä - silmät auki ja sormet jarrukahvalla ja epäile kaikkia sokeiksi, ne ovat.
Olen syytön - ja sillä sipuli.
Pahoja pannuja en onneksi ole (vielä) vetänyt. Mopolla ojien kautta on tullut junnuna pyörittyä useamminkin, mutta niistä ei mitään ruumiillisia vammoja ole syntynyt, enneminkin henkisiä.
Kolariin jouduin 1997. Ajoin suoraatietä kohti t-risteystä. Vastaan tuli autojono. Kun olin t-risteyksen keskellä, päätti jonon keskeltä eräs BMW sankari kääntyä (ilman vilkkua). Tästä seurasi, että pyörä jatkoi matkaa, minä tipuin konepellille vääntäen polven 90 asteen kulmaan sivuttain. Pysyvänä vammana sain polveen rustovaurion, joka vaivaa aina aika ajoin. Varusteina oli AGV skemd kypärä, yoko warrior hanskat ja yoko:n gore (tms.) ajoasu. Kenkinä perus lenkkarit.
Vauhtia oli rajoituksen sallimat 30km/h, sillä nyt ei tässä tapauksessa kai ole suurempaa merkitystä.
Suzuki S1 ´91
Honda NS125F ´87
Honda NSR125R ´94
Kawasaki ZZ-R600 ´02
Kawasaki ZZR1400 ´08
No tottakai sillä on väliä, pyörät ovat eritehoisia, painoisia ja jarruja on erilaisia. Vaikuttaakait se ajoasentokin siihen miten loppujen lopuksi siihen maahan kopsahtaa.(Janne10r @ Touko. 16 2009,05:36) kirjoitti
Satapiikki Gamma leipo kiinni 120km/h vauhdista, sateella kuninkaantiellä Porvoossa. Mittari näytti 80km/h kun laskettelin tulevassa mutkassa sinne ojan puolelle takarengas lukossa.
Siinä tuli säikähdettyä taannoin, mutta heitin vain voltteja pyörän kera ja laskeutuen pehmeälle ojanreunustalle/pellolle, joten pelkällä säikähdyksellä selvisin.
Samaisella vehkeellä tuli myöskin kerran kaaduttua T-Risteyksessä irtohiekkaan n. 20km/h vauhdista, suoraan vasemmalle olkapäälle ja silloin sattui, mutta luita ei tällöinkään murtunut.
Mopoilla nyt tuli tietenkin itsekseen könyttyä myöskin ja kersana ajettua peltoautoja ojaan, niin selvinpäin kuin kännissäkin, mutta toisen osapuolen kanssa ei tuolla liikenteessä kyllä ole ikinä tullut häslättyä..
I'm just asking. Olen vain persekuningas.
Eli tämän yhden tapauksen perusteella tiedämme tekstiilipuvut kelvottomiksi?(dreamer @ Touko. 16 2009,10:44) kirjoitti
Kerro tuo minun ajokamppeilleni, jotka jäivät yhden sormenpäänkokoisen palkeenkielen parsimisella täysin käyttökelpoisiksi, joskin katu-uskottavan nuhruisiksi. Ei riekaleita missään. Kun ostaja oli tiedossa, möin ne silti vakuutusyhtiölle.
Nopeudesta ei ole muuta tietoa, kuin että edellisen mutkan jarrutuksen jälkeen oli se minun nössölle kierrokselleni vakio noin satanen ja tuon hitaimman kohdan jälkeen väärällä ajonlinjalla väärällä tavalla avaamalla liian kantillaan se sitten lähti, en tiedä mistä nopeudesta. Nutullani luistelin kymmeniä metrejä ensin asfaltilla, sitten soralla, taas asfaltilla ja lopuksi vielä lisää soralla.
Voisikohan olla niin, että aivan kuten nahkojakin, myös tekstiilipukuja on erilaisia?
CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
Tai sitten kaikki ei halua kertoa tai eivät ole juuri tällä saitilla.(Hytz @ Touko. 16 2009,08:55) kirjoitti
![]()
Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08
m 72 projekti
Juuri sen takia kysyin aloittajaltakin varusteista että kuulis oikeasti kunnon lippoja vetäneiden mielipiteitä niistä. Onhan näitä varuste vääntöjä täällä vaikka kuinka paljon mutta harvoin kukaan on kertonut omia kokemuksiaan. Taitaa olla niin että oli ne kamppeet sitten tekstiiliä tai nahkaa niin niitten suojien laatu on tärkeämpää kuin se pintamateriaali. Kattelin Motonetin ajokamppeita ja huomasin että niissä on tukevamman tuntuiset suojat kuin nykyisessä Sinisalon takissani, eli ei se tunnettu merkkikään takaa sitä että ne olisi turvalliset. Oliko sulla Hannu halpis- vai merkkikamppeet?(Hannu59 @ Touko. 16 2009,22:30) kirjoitti
Honda cbr 1000 f -90, ex
Honda cbr 1100 xx -97
Yli 25 katulippaa, yksikään ei ole mennyt vakuutusyhtiön maksamaksi joten kitinät pois.
PS. Kotarin SuMot kestää kaatumista aika hyvin.
Energy of the gods, adrenalin surge
Wont stop til I hit the ground, I'm on my way for sure
Up here in the air, this will never hurt
I'm on my way to impact, taste the high speed dirt.
Ei taida yksittäiset lipatkaan paljoa kertoa ajovarusteiden suojaavuudesta. pitäisi varmaan pistää sellainen äänestys topikki pystyyn jossa vaihtoehtoja olisi tyyliin "kaaduin goret päällä ja puhki kuluivat" "kaaduin goret päällä ja hyvin suojasivat" jne... Itselläkin ainoa ruumin osa mihinkä ei tullut oikeastaan mitään naarmua tuossa kolarissani oli jalat vaikka ei ollut kuin farkut ja tennarit jalassa.(RaVe @ Touko. 17 2009,00:19) kirjoitti
ER-6n:n kanssa tuli pariin kertaan kontattua. Ensimmäinen kerta: Auto halusi tulla samalle kaistalle mutkassa, etujarru lukkoon ja etunen alta n. 60 km/h vauhdista. Varusteina Richan tekstiilipuku, ehjänä säilyttiin vaikka housuissa ei ollut edes polvisuojia. Toinen kerta Ahvenistolla Tarun mutkan jarruissa; etunen taas alta ja pääsin esittelemään Rukkan ajoasua asvaltille. Ja jälleen kerran ainostaan pyörä kärsi vahinkoja. Rukkan puku osoittautui kestäväksi ja on edelleen käytössä.
CBR600RR -07
If you're not confused, then you don't know what's going on.
Omista lipoista löytyy jotain juttua tuolta -> http://www.moottoripyora.org/cgi-bin....74;st=0 Sen jälkeen on tullut ajeltua mp:llä reilut 80tkm ja edelleen lisää tulee. Selkä muistuttaa vammoistaan joka päivä ja töissä olen ollut miltei normaalisti sen reilun 9kk sairasloman jälkeen ja oikea käsi on kuntoutunut aika hyvin, mutta se ei se kuitenkaan palaa entiselleen. Ylöspäin kurkottelut sujuu edelleen aika nihkeästi. Eniten on kuitenkin vaivannut niska ja hartia seudun ongelmat. Niskoja ja päätä särkee ajoittain kovasti ja kuntoutuksessa on käytävä edelleen säännölisesti.
Ahdettu 1216