Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Tulokset 31:stä 49:een 49:sta
    Lainaa (JGo @ Touko. 14 2009,21:56) kirjoitti
    Kai aiheesta saa keskustella vaikkei ajo-opettaja olekkaan..

Mites muuten teillä muilla on tapana toimia, kun saavutatte vaikkapa kolmen auton letkan? Lähettekö heti ekalla ohituspaikalla koko letkan ohi vai maltatteko odottaa sen ekan ohituspaikan ja katsoa, aikooko joku niistä autoista ohittaa sen ensimmäisenä ajavan?

Mulla on ollut tapana jäädä katsomaan tilannetta sen verran, että tiedän onko siinä kiinnisaadussa letkassa jollain ohitusaikeita ja annan sen ohittaa ensin. Ihan vaan kohteliaisuudesta, koska eipä sillä autolla ohittaminen ole niin helppoa ku moottoripyörällä ja mistäs minä sen tiedän jos siellä ollaan odoteltu hyvää ohituspaikkaa. Sen verran on joutunut itsekin autolla ajamaan, että osaan arvata miten ärsyttävää se on, kun on odottanut hyvää ohituspaikkaa ja sitten just kun sellainen tulee, niin joku nopeamman auton/moottoripyörän omistaja tulee ja pilaa senkin tilaisuuden päästä ohi.

Juu tiedetään, kohteliaisuus on niin nynneröä ja viime perjantaita. *
    Jos ajelen ripeämmin ja hyvä paikka ohittaa aukenee en yleensä jää odottelee. Toki seuraan sen verran tilannetta, että katon onko siinä jonossa ohittajia ja annan niiden sit mennä ensin. Yleensä ohittamaan aikovan tunnistaa aika helposti kun vähän aikaa siinä perässä ajaa. Sit jos näyttää ettei kukaan tee liikettäkään nii sit pykälää pienemmälle ja reippaasti ohi vaan.

Anatooli antoikin aika hyvät ohjeet miten ohittaa ripeästi ja mahdollisimman turvallisesti. Siihen vasempaan reunaan vaan, jotta voit jo valmiiksi ennakoitua siihen niskajäykkään kuskiin joka ilman vilkkua saattaa jopa vetäistä ohitukseen. Tarpeeksi vaan nopeutta nii on sit muillakin aikaa ohittaa, eikä jäädä siihen vasemmalle kaistalle +10-+20 kmh rajoitukseen köröttelee.
    Kawasaki ER-6n -06
    Lainaa (Anatooli @ Touko. 14 2009,23:31) kirjoitti
    Jatkossa:
    a. Hommaa paremmat putket.
    b. Pykällä huolella pienempää.
    c. Käytä kierroksia.
    d. Kaasussa on myös auki-asento.
    e. Ripeytä ohitustasi.
    Tuo ei kyllä auta pätkääkään, paitsi Mannerheimintiellä. Maantienopeuksissa yli 80 km/h saa kiljuttaa sitä mökäpönttöä ihan niin paljon kuin haluat eikä se silti eteenpäin kuulu rengasmelun, toivelahjakonsertin, hiphopin ja muun suhinan ylitse. Itse vaan kuulee vähemmän eli lykkäskö se jonossa kaksi pykälää edellä kulkeva tuning-toyota kolmosta pesään ohituspaikkaa kytätessä, onko samoissa aikeissa. Se on justiinsa noin kuin sanoit, ei se ehdi reagoida. Ääni kuuluu vasta sitten, kun on myöhäistä reagoida eli nopeuseroa on 50 - 100 km/h ja olet kuolleessa kulmassa. Putket ei lisää kuin mölyä ja jalankulkijoiden turvallisuutta.

Nuo muut jutut tuossa on kohillaan. Kun mennään ohi, mennään sitten ohi ja reippaasti. Mieluiten mahdollisimman kaukaa vasemmalta, että vaikka joku keksisikin lähteä välistä ohi, niin ei ehdi napsahtaa syliin. Vilkkua päälle ajoissa ja sivuliikettä, että peileissä vilahtaa edes jotain.
    Kannatti herätä.
    Hypermotard 950
    Koko jono kerralla, on mageempi Mut kyllähä jos ei pidempiä suoria oo nii ei koko letkasta, vaa sen pystyy menee yksi/kaksi kerrallaa. Isompi tie kun on nii mahtuu kyl ohi vaikka vastaa tulee porukkaaki. Sattupa tänä keväänä jo sellane tilane että 7 autoa anto tilaa ja ajo reunaa et mahtu ohi, vaikka vastaan tuli koko ajan autoja. Jotkut on reiluja, toiset nostaa kesaria, tänää keräsin taas kahet kesarit vaikka en tehny muutaku ohitin. Ja jalan kulkijat näytti tota sormi merkkiä, ei kotilo kuskit.
    --GsxR:iä--
    Mä odotan melkein rauhassa ohitus tilannetta. Mutta jos jono menee vielä hitaammin kun minä ja sitä alle sallittua nopeutta niin sitten minä poika katson sopivan suoran pätkän tiellä ja lähden ohittamaan. Edellisellä prätkällä 400 sella en uskaltanut lähteä edes ohittamaan. Kun se ei kiihtynyt kunnolla.

Nyt olen pitkällä hyvällä ja sekä leveällä kaistalla ohittanut kolmekotiloa ja yhden ison kuorma auto yhdistelmän. Meinasin kun näin, että kauakaa tulee pari samanlaista rekkaa. Niin lähtisinkö ohi. Niin kyllä se täytyy lähteä heti ohittamaan kun on tarkoitus. Kaks rekkaa vierekkäin niin oli siinä pitelemistä, että sain prätkän pidettyä tiellä pystyssä. Silloin oli vauhti mittaris 130 km t 100 km t alueella. Onneksi ei tullut kotilo poliisia vastaan. Siinä olisi varmaan lähtenyt kortti pois koko ajokaudeksi.
    Täytyy kaikessa muistaa ennenkaikkea se oma viestintä muille. Annetaan sen vilkun välähtää vaikka sen kolmannenkin kerran ennenkuin vaihdetaan siihen vasempaan kaistaan.

Aivan varmasti jos kerran vilkauttaa ja siitä tuppi nurin, niin ongelmia tulee ennemmin tai myöhemmin. Enkä oikein ole tuosta samaa mieltä että mitä nopeammin, sen paremmin. Tietty "ripeys" tietenkin, mutta jos jonoa ohitetaan niin jonon ja oman nopeuden erotus ei olisi mikään hirveän suuri. Eihän sieltä jonosta voi kunnolla erottaa mopoa joka tulee vaikka 50- 70 km/h lujempaa kuin muut. Kuitenkin tuossa nopeudessa mennään jonkin matkaa jo sekunnissa.

Liikenteessä tehdään puolin ja toisin virheitä, mutta tuskin tuolla ketään haluaa sentään toista hengiltä päästää.

Malttia, ennakointia ja tehokasta viestintää kaikille teille toivottaa kukkahattu *
    Lainaa (Köpi @ Touko. 15 2009,12:52) kirjoitti
    Valkoinen mopo ja valkoinen kypärä...mulle tulee tilaa jopa kehäykkösen ruuhkajonoissa, kiltisti vetävät sivuun ja kaistojen välistä on helppo tulla.

Maantiellä viimeinen niitti on laittaa hätävilkut päälle, jopa motarilla vasemman kaistan itselleen lunastaneet kaikkoavat.
    Aivan loistavaa!

...pitänee harkita tota väriä vielä joskus...
    no bike :'(
    Lainaa (bikervepsu @ Touko. 15 2009,21:28) kirjoitti
    Mä odotan melkein rauhassa ohitus tilannetta. Mutta jos jono menee vielä hitaammin kun minä ja sitä alle sallittua nopeutta niin sitten minä poika katson sopivan suoran pätkän tiellä ja lähden ohittamaan. Edellisellä prätkällä 400 sella en uskaltanut lähteä edes ohittamaan. Kun se ei kiihtynyt kunnolla.

Nyt olen pitkällä hyvällä ja sekä leveällä kaistalla ohittanut kolmekotiloa ja yhden ison kuorma auto yhdistelmän. Meinasin kun näin, että kauakaa tulee pari samanlaista rekkaa. Niin lähtisinkö ohi. Niin kyllä se täytyy lähteä heti ohittamaan kun on tarkoitus. Kaks rekkaa vierekkäin niin oli siinä pitelemistä, että sain prätkän pidettyä tiellä pystyssä. Silloin oli vauhti mittaris 130 km t 100 km t alueella. Onneksi ei tullut kotilo poliisia vastaan. Siinä olisi varmaan lähtenyt kortti pois koko ajokaudeksi.
    vepsun viestit on kyl huippuja, aina! Kyllä oli onni onnettomuudessa ettei tossa vauhdissa tosiaa poliisit tullu, kyllähä tuo 30 ylitys on jo paha rauhota vepsu sitä kaasukättä välillä ettei kortti lähe ja pysyt hengissä

Tunnus suljettu
    Liittyi May 2008
    I lodge my appeal at your tribunal, Lord
    Mikä on kotilo?
    You gave me a curse, Holy fathers, I give you a blessing: "may your conscience be as clear as mine and may you be as moral and religious as I"

Ja vaikka ma laps olen pieni vain,
    niin jumalten riemut ma juoda sain
    ja juoda ne täysin siemauksin -
    niin riemut kuin murheetkin.
    Lainaa (Number28 @ Touko. 15 2009,16:29) kirjoitti
    Autokoulussa opettivat: On "kohteliasta" ohittaa järjestyksessä. Mutta eihän se sitä sano, että jos kaveri on ohituksessa niin puikataan eteen
    Mulle opetettiin kans tuo samainen kohteliaisuus kevarikortista lähtie. Mut on se ankeet jonottaa, jollei se jonon ensimmäine tahdo mennä missää kohdas ohitte hitaammast kulkuneuvost. Ihan ei viäl osaa oikee arvioida oman pyörän tehoja niin tarkasti, et osais sanoo, kuin pienest raost mahtuu ohi. Tottunu kotilon kans ajaes siihe, et saa olla se lentokenttä vapaata tilaa, ennenku voi lähtee ohi esmes rekast. Sen verra laiska 1.6l kauppakassi alla.

Omal kohdal ei oo viäl sattunu yhtää jäykkäniskakotilokuskii, mut sitä päivää odotelles....
    ...."hautaan asti humppaa"....
    Lainaa (Bali Sunset @ Touko. 16 2009,02:24) kirjoitti
    Mikä on kotilo?
    Mikäli en oo väärin ymmärtäny, ni seo lempinimi autolle.
    ...."hautaan asti humppaa"....
    Eläkeläinen pupu:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2005
    Kirkkonummi
    MotOrg ry jäsen
    Mikä on kotilo?
    kotilo
    "Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
    Pyörällä lähden yleensä ohi heti kun letkan saavutan. Napsin sitten yksi kerrallaan tai koko letkan kerralla. Kotilolla katson yhden tai kaksi ohituspaikkaa ja jos ei edellä ole haluja niin painan ohi. Lappeenranta Kouvola välillä tuli roikuttua erään naiskuskin takana kotilolla useampikin ohituspaikka kun ko emäntä näytti etsivän ohituspaikkaa. Meni varmaan 10 erittäin reilua ohituspaikkaa ja kun sitten kyllästyin odottamaan ja lähdin ohi niin jo alkoi pää punoittaa ja keskisormi heilua. Lähinnä nauratti kun lopulta pääsi ohi ja yritti ajaa raivona kiinni. Tosin eihän se kiinni saanut kun ei reppana osannut ohittaa kuin 5km tyhjällä suoralla.
    Lainaa (pupu @ Touko. 16 2009,08:11) kirjoitti
    Mikä on kotilo?
    kotilo

Kotilot (Gastropoda) ovat suurin nilviäisluokka. *

Tää oli loistava huomio wikipediassa
    Lainaa (Poko @ Touko. 16 2009,00:30) kirjoitti
    vepsun viestit on kyl huippuja, aina! *
    Näin on, tosin hieman raskaita lukea kun lauseet ovat sarjaa "Niin lähtisinkö ohi."

Mielestäni hyvä vinkki ohittamiseen on se, että puskee ohi sellaisissa väleissä johon autoilijat eivät missään tapauksessa lähde. Tehoerot perusautojen ja vähänkin sporttisempien pyörien välillä ovat sen verran isot että autoilijalle hengenvaarallinen ohitus on pärrälle pala kaakkua. Tosin tämä vaatii hieman pelisilmää ja ehkä myös ripauksen reikäpäisyyttä
    Ducati Hypermotard 950 + Yamaha WR250R
    Ex: Svartpilen 701, 690 Enduro R, 990 SMT, Dorsoduro 750, 690 SMC, SMS630, Hayabusa x 2, CBR600F
    Mulla toimii kyllä pyörässä jarrut, että pystyn keskeyttämään oman ohituksen, jos idiootti pukkaa jonosta eteen... Tuliko tällainen mahdollisus kenelekään mieleen, kun en jaksanu koko ketjua lukea?
    Moon oikias, sinoot vääräs - Moomma oikias, tootta vääräs...
    Opinions are like assholes, everybody got one.
    Honda XL 125 R -82 --> Kawasaki Z 650 -77 --> Honda CM 400 T -84 --> Honda NTV 650 Revere -90 --> Triumph Thunderbird 900 -00 --> Triumph Tiger 955i -05
    Lainaa (Myrskylintu @ Touko. 16 2009,10:20) kirjoitti
    Mulla toimii kyllä pyörässä jarrut, että pystyn keskeyttämään oman ohituksen, jos idiootti pukkaa jonosta eteen... Tuliko tällainen mahdollisus kenelekään mieleen, kun en jaksanu koko ketjua lukea?
    Olihan tuolla viime sivulla puhetta et voi jarruttaa. Ja tosiaan voi sitä jarruttaa jos maltilla ohittaa, mut jos jono menee 80 ja ite +200 nii voi olla aika tiukka jarrutus
    Lainaa (julles @ Touko. 14 2009,21:57) kirjoitti
    Tämä menee nyt taas enemmän tai vähemmän asian viereen, mutta on ihan pakko kertoa kokemuksia letkan ohittamisesta. *Tämä tosin tapahtui Puolassa, Varsovan liepeillä missä ajoin pitkähkön jonon viimeisenä, vastaantuleva liikenne esti ohittamisen - vaan mitä tapahtuikaan: edessäni ajanut auto väisti pientareelle ja päästi minut ohi. *Ja kun olin ohittanut, niin seuraava väisti myös pientareelle ja taas seuraava ja taas seuraava jne.... ja ennenkuin edes olin oikein huomannutkaan, niin oli päässyt koko parinkymmenen auton jonon ohi, henkilöautojen, parin rekan ja yhden bussin, oli kuin joku iso käsi olisi siirtänyt edestäni ajoneuvon sen verran sivuun että tilaa löytyi ja ohi päästiin.
    Puolalaisten ajotavoista on näilläkin sivuilla paljon kirjoitettu, vaan jäin miettimään olisiko edellä kertomani voinut tapahtua Suomessa.
    Suomesta ein tiedä, vaan täällä Ruotsissa on tuommonenkin mahdollista
    An adventure is incompetente without the Explorer
    Triumph Tiger Explorer 1200
    Triumph Tiger 1050 (35K)
    Triumph Legend TT (40K)
    Japseja...
    MZ ETZ
    Lainaa (Köpi @ Touko. 15 2009,12:52) kirjoitti
    Valkoinen mopo ja valkoinen kypärä...mulle tulee tilaa jopa kehäykkösen ruuhkajonoissa, kiltisti vetävät sivuun ja kaistojen välistä on helppo tulla.

Maantiellä viimeinen niitti on laittaa hätävilkut päälle, jopa motarilla vasemman kaistan itselleen lunastaneet kaikkoavat.
    Uskon, että on tehokasta Näkyvyys kyllä parantaa puhumattakaan siitä, että luullaan virkavallan edustajaksi.

Mutta aiheeseen: smotolla ei tule edes koetettua vetää ohi letkoista. Se on auto tai kaksi kerrallaan korkeintaan. Ajoissa koetan ryhmittyä keskemmälle tietä ja valoja tosiaan vilauttaen sitten ohi. Aina välillä tulee vastaan kaksi autoa rinnakkain, mutta enpä mene vannomaan, että se johtuu siitä, ettei mopoa (oranssi) ja kuskia (valkoinen ruukku) nähdä. Näitähän sattuu välillä, vaikka ajaisi autollakin. Itä-Suomessa kun pyörii noita venäläisiä rekkoja, niin niillä tuntuu olevan oman kokemukseni mukaan joku perversio ajaa kiinni ihan toisissaan ja semmoista useamman rekan jonoahan on sitten pieni mahdottomuus ohittaa.

Ohittaessa letkaa on kyllä syytä varautua siihen, että joku koppaa jonosta eteen. Kertaalleen piti ex-mopolla vetää aika tiukka jarrutus, kun auto tuli semmoisella "formulaväistöllä" eteen, että meinas tulla paskat housuun. Tätäkin ohitusta ennen oli valoja väläytelty, mutta näemmä ilman tehoa. Siinä sitten äänimerkin toimivuus tuli testattua ja käsimerkkejä näytettyä. Oli kyllä optiot suoraan kolariinkin tuossa.

Summasummarum: varovaisena saapi olla ja useamman auton letkat ohitan pätkittäin. Ei riitä mopossa kiukku eikä kuskissa kuulapäisyys "miehisiin" ohituksiin.
    Yamaha YZF-R6 (-04) --> KTM 690 SM (-07/08) --> fillarilla jokunen vuosi --> Husqvarna TE-450 (-05)
  19.  
    Lainaa (greatLeo @ Touko. 16 2009,09:57) kirjoitti
    Mielestäni hyvä vinkki ohittamiseen on se, että puskee ohi sellaisissa väleissä johon autoilijat eivät missään tapauksessa lähde. Tehoerot perusautojen ja vähänkin sporttisempien pyörien välillä ovat sen verran isot että autoilijalle hengenvaarallinen ohitus on pärrälle pala kaakkua. Tosin tämä vaatii hieman pelisilmää ja ehkä myös ripauksen reikäpäisyyttä *
    Tämä on huomattu toimivaksi vaikkei mulla mitään sporttia alla olekaan.

Asiasta toiseen, itelle ehkä hankalin ohitustilanne on kakskaistaisella tiellä ruuhka-aikaan, missä oikealla kaistalla ajetaan jotain 10-20 km/h hiljempaa kuin vasemmalla kaistalla. Ja kun siellä vasemmalla kaistalla ajetaan myös jonossa, niin ei tule huudatettua moottoria pienellä vaihteella, vaan ajettua ihan normaalikierroksilla. Sitten hyvällä tuurilla joku niskajäykkä autoilija keksii vaihtaa kaistaa just kun olen vieressä, niin tietenkin eka reaktio on, että kaasua ja alta pois.

No eipä mun 500-kuutioinen pyörä mihinkään ampaise, ellei kierrokset ole yli 9000:ssa. Siihenkin menee ihan liikaa aikaa, että vaihtaa pari pykälää pienemmälle ja sitten antaa kaasua, siinä vaiheessa se niskajäykkäkuski on jo ajanut mun yli. Jäljelle jää vielä kaks vaihtoehtoa, jarruttaminen tai tehokkaamman pyörän hankkiminen. Jarruttaminen ei oikein tunnu järkevältä, joku kuitenkin ajaa perään. Eli kylläpäs mä keksinkin hyvät järkiperusteet tehokkaamman pyörän hankkimista varten..
    Sinisiä kirjaimia --> Harmaita kirjaimia
    Honda CBR600RR -08 --> Honda CRF250L -13
Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12