Jovvain..
Tuossa kun about 10 h:n "päivälenkillä" ohjastelin niin oli aikaa tehdä havaintoja tien päällä ja kun varsinkin mode:
"VAROVASTI LETKASSA - NÄIN KEVÄÄLLÄ - ohitus" , oli mulla koko päivän päällä.......
Siis taas jälleen tuli kerrattua tilanne kun ohitetaan letkaa, eli tilanteessa kun edessä on esim. perävaunuyhdistelmä tms. hitaampi ja sitten sen perässä 3 tai 4 kotiloa.
(laskukaava = hidas + 1+1+1+(1) -O-
(tulos= arvaamaton)
(ennuste= fifty-fifty)
No, siis pitkän suoran alussa päätät lähteä ohittamaan, elikkäs laitat suuntamerkin merkiksi että täältä tullaan, siirryt ohittamaan viereiselle kaistalle, ja juuri kun alat kiihdyttämään -reilummin- tulee siihen eteen jonosta joku känny korvalla ts. jarruksi jolloin oma ohitus piiiiiiiiiiiitenee tai peräti keskeytyy ! Siis mistä näitä eurouunoja oikein tulee !? Tänään koin 2 samankaltaista tilannetta mutta osasin noita odottaa, ei mennyt edes ajofiilis kun olen oppinut kiihdyttämään "varovasti". Jos oliskin ollut R1 / Bussi vast. niin etunen pitäs ainakin tasapainoittaa...
Välillä tuleekin mieleen että onkohan autokouluissa opit muuttuneet niin että ensimmäisenä hitaan takana ajavalla olisi ns. vuoronumero 1 kuten apteekissa on tapana
Vastatkaapa joku ajo-opettaja tähän kiitos !![]()
Kai aiheesta saa keskustella vaikkei ajo-opettaja olekkaan..
Mites muuten teillä muilla on tapana toimia, kun saavutatte vaikkapa kolmen auton letkan? Lähettekö heti ekalla ohituspaikalla koko letkan ohi vai maltatteko odottaa sen ekan ohituspaikan ja katsoa, aikooko joku niistä autoista ohittaa sen ensimmäisenä ajavan?
Mulla on ollut tapana jäädä katsomaan tilannetta sen verran, että tiedän onko siinä kiinnisaadussa letkassa jollain ohitusaikeita ja annan sen ohittaa ensin. Ihan vaan kohteliaisuudesta, koska eipä sillä autolla ohittaminen ole niin helppoa ku moottoripyörällä ja mistäs minä sen tiedän jos siellä ollaan odoteltu hyvää ohituspaikkaa. Sen verran on joutunut itsekin autolla ajamaan, että osaan arvata miten ärsyttävää se on, kun on odottanut hyvää ohituspaikkaa ja sitten just kun sellainen tulee, niin joku nopeamman auton/moottoripyörän omistaja tulee ja pilaa senkin tilaisuuden päästä ohi.
Juu tiedetään, kohteliaisuus on niin nynneröä ja viime perjantaita. *![]()
Sinisiä kirjaimia --> Harmaita kirjaimia
Honda CBR600RR -08 --> Honda CRF250L -13
Tämä menee nyt taas enemmän tai vähemmän asian viereen, mutta on ihan pakko kertoa kokemuksia letkan ohittamisesta. Tämä tosin tapahtui Puolassa, Varsovan liepeillä missä ajoin pitkähkön jonon viimeisenä, vastaantuleva liikenne esti ohittamisen - vaan mitä tapahtuikaan: edessäni ajanut auto väisti pientareelle ja päästi minut ohi. Ja kun olin ohittanut, niin seuraava väisti myös pientareelle ja taas seuraava ja taas seuraava jne.... ja ennenkuin edes olin oikein huomannutkaan, niin oli päässyt koko parinkymmenen auton jonon ohi, henkilöautojen, parin rekan ja yhden bussin, oli kuin joku iso käsi olisi siirtänyt edestäni ajoneuvon sen verran sivuun että tilaa löytyi ja ohi päästiin.
Puolalaisten ajotavoista on näilläkin sivuilla paljon kirjoitettu, vaan jäin miettimään olisiko edellä kertomani voinut tapahtua Suomessa.
Sinä se vetelet "peilinsäätöjä" kohdalleen.
Toisaalta... *näinhän se homma menee. Fifty-fifty, kun ohittamaan lähtee. Kohta siellä kääntyy joku kuiteskin ja STHOI. *Vielä erikseen ovat nämä "kiilaajat" ja sivussa vedättäjät... sanomatonta sekaannusta.
Mukava nähdä sinua viesteinesi taas. *
Tyyli kuulemma ratkaisee... laitankin alkkarit päälle, joten haen katu uskottavuutta. *![]()
Minulle kävi samoin, kun olin pääsiäis maanantaina tulossa kotiin Iisalmen ja Kuopion välillä. ei reagoinut mitenkään ja osa alkoi tiivistämään ettet lähde ohi (ajoi keskemmäs tietä ja seuraavan puskurituntumaan), mutta ainakin kolmannes antoi tilaa kun oltiin pitkässä ja hitaassa letkassa.(julles @ Touko. 14 2009,21:57) kirjoitti
![]()
![]()
Hyviä ja kohteliaita kotilokuskeja onko heitä suhteellisesti enemmän kuin motoristeissa?![]()
FZ6S S2 -09/08
diversion 600s -98
NX 250 -95
rd 125 -?
Ei ne opit ole muuttuneet. Kysymys on ennemminkin istumatyön aiheuttamasta niskojen jäykkyydestä nykyaikaisessa kuljettajakannassa.
http://www.finlex.fi/fi....=ohitus
18 § / 5)
Itsekkin jo mainitsit:"kännykkä korvalla", siis huomio puhumiseen ja ehkä eteenpäin, mutta voi ne peilit ja muu ympärillä tapahtuva jäädä pimentoon. Valitettavaa mutta erittäin yleistä. Itse jäi tänään metrin rakoon kaiteen ja auton väliin kuskin touhutessa "jotain muuta", käsimerkein pyyteli anteeksi 100 km/h alueella, joten olkaa varovaisia...![]()
Yleensä kyttään parin ohituspaikan verran. Jos ei siihen mennessä ole kukaan edellämenijöistä lähtenyt ohi, otan ohitusvuoron. Tuona aikana yleensä ehtii niistä edellä menevistä autoista lukea että minkälaiset niiden kuljettajien aikeet ovat.(JGo @ Touko. 14 2009,21:56) kirjoitti
Suzuki Bandit 1250SA (RIP)
BMW K1200R Sport
Todellakin, näin on asia Puolassa. Moni kertoo kauhutarinoita ko maan liikennekulttuurista (mikä ensinäkemältä saattakin tuntua suomalaiseen menoon tottuneelta aika villiltä). Totuus on kuitenkin mielestäni se, että muut tienkäyttäjät ottavat sillä toiset todella hyvin huomioon.
Ja kuten julles edellä kirjoitti, ei suurempaa ruuhkaa "huomaamatta" päässyt edes muodostumaan. Tälläinen käyttäytyminen (joustavuus) on hyvinkin harvinaista Suomessa. Kuitenkin toivoisi sen olevan arkipäivää myös täällä.
Hetken odotan ja katson, että mitä autot puuhastelevat. Sitten kun on tullut selväksi, että autot eivät aio ohittaa, niin menen itse ohi. Kyllä pyörällä ehtii sen yhden ohituspaikan aikana tehdä molemmat...(JGo @ Touko. 14 2009,21:56) kirjoitti
Nykyautoissa on ruutia riittävästi, mutta ohi ei lähdetä, vaikka paikkaa olisi. Jono kasvaa ja sitten sitä mennään jonossa ikäänkuin sen köyhän talon porsaat. Tyypillisesti jonkun rekan takana.
Mikä nämä autoilijat on oikein lannistanut...?
Tämmöisen letkan kuin kohtaan, niin meininki tulee pienen perässä väijymisen jälkeen selväksi. Siis nimenomaan tämä,ettei ohimenemisen haluja ole.
Tällöin otan itse aloitteen ja painan joko auto kerrallaan tai koko letkasta ohi.
Tämä vaatii kyllä herkkää varuillaanoloa, sillä satavarmasti siinä vaiheessa, kun olen vasemmalla menossa ohi, niin joku biimeri/auti/skoota -kuski päättää myöskin ryhtyä ohimenoon.
Ilman vilkkua, tietty...
Se on kai silleen, että pitää asennoitua niin, että MP:llä ajava on näkymätön ja ettei oikeuksia ole.
Näin pärjää. Ja pääsee ohi.
-jami
Honda CB 125 Twin (1978) 1978 - 1980
Suzuki GS 500 E (2000) 2006 - 2007
'Hilja' ('Modesty' in english...) Honda VFR Vtec (2004) 2007 -
Näin on itselläkin tapana toimia kun kotilolla olen liikenteessä. Päästän aina pyörän edelle jos se vaan haluaa sinne mennä ohituspaikkaa kärkkymään. Se kuitenkin sujahtaa tulpasta ohi nopeammin kuin minä, eikä se omaa mahdollista ohitustani estä. Ja sitäpaitsi jos itse ohitan tulpan ennen pyörää, niin se menee kuiteskin minustakin edelle kun hyvä väli tulee. Olen huomaavinani että jos jonossa on muitakin, niin kun itse toimii näin, niin muutkin seuraavat perässä. (Paitsi se joku yksittäinen jääräpää, mutta noin yleisesti.)(julles @ Touko. 14 2009,21:57) kirjoitti
Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
Ei uskalla jonoja ohitella isolla kaasulla, kytät on kumminki siinä jonossa jossain kohtaa tai sitten sielä suoran päässä![]()
Tunnelin päässä näkyvä valo on juna!
kyllä ainakin täällä puolivälissä suomee on tapana että ensimmäinen ohittaa ensimmäisenä ja sillai.
toki paljon tapahtuu poikkeuksia, ja monesti tyhmyyksiäkin, kun joku ei katso että toinen on jo ohittamassa.
pyörällä kun lähtee ohittaan letkaa niin kannattaa oikeasti pysyä semmoisessa kohtaa että ne mahdolliset ohittajat huomaavan siitä sivupeilistäänkin sen pyörän, ja hyvänä lisänä kunnon mökä pönttö niin kuulevatkin vielä.
itse en ole kauheesti jaksanut ressata asiasta kun autossa sekä pyörässä on sen verta voiman tynkää ettei tarvi tupeksia ohituksissa ja tähän asti olen osannut katsoa mitä edessä tekevät meinaavat.
asiaan toki vaikuttaa että silloin tällöin tulee ajettua sinivilkkuistakin autoa (tosin vähän painavempia kuin se mondeo) niin oppii kummasti arvaamaan mitä ihmiset meinaa tehdä tuolla tien päällä.
VFR800 -98
JOvvainkohan..?(veksu @ Touko. 14 2009,23:00) kirjoitti
Siis tässähän se vaara justiinsa piileekin !
Kotilokuskit kun eivät tajua kuinka nopiaan sä vedät koko letkasta ohi niin net lähtee siihen väliin ja vastaavasti kun vedät tehoilla ohitse niin etpä arvaa miten nopiaan se kotilo sivusta siihen eteesi tulee.
Näistä on jo liian paljon ennakkotapauksia (kolareita) Ensio telkkariin takasin![]()
Kannattaa viestiä aikeensa.
Kolme tai neljä pykälää pienempää herättää kuurommankin silmät auki nukkujan. Sitten tuppi nurin ja vastaantulevan kaistan vasenta reunaa mahdollisimman ripeästi ohi. Pystyynkuollut ja silmät auki nukkuva standardi autoilija EI ehdi reagoida riittävän nopeasti ehtiäkseen eteen.
Palautan siis kysymyksen alkuperäiselle esittäjälle. Oma vika! Jatkossa:
a. Hommaa paremmat putket.
b. Pykällä huolella pienempää.
c. Käytä kierroksia.
d. Kaasussa on myös auki-asento.
e. Ripeytä ohitustasi.
DT125[82] -> (yli 20v. tauko) -> Versys[07] -> FZ-1-SA[07] -> K1200S[08] -> cbr600rr[08] -> (+ S1000RR[10] Varastettu Hollannissa, Vttu!) -> (S1000RR[11] Lunariin, ajettu päin ajokoiraa,V*2!) -> (S1000RR[12]) vaihdettu,
S1000RR[21]+(KTM 690 Enduro r[14])
Olen jo pitkään ollut sitä mieltä, että suomalaisessa liikennekulttuurissa onnistunut ohitus perustuu täydelliseen yllätykseen...
Ei vaines. Yleensä alan napsimaan "päänahkoja" jonon perältä heti kun saan jonon kiinni ja jos ensimmäinen ei ole päässyt tulpasta ohi kun sen saavutan, niin ohi vaan siitäkin. Pyörällä tulee tuikaattua aika paljon pienemmässä välissä ohi, jolloin tietää ettei autoilija edes uneksi lähtevänsä seikkailemaan siihen väliin.
Ekana pyöräilykesänä tuli laskettua kerralla koko jonostakin, mutta sitten tajusin tämän vilkuttoman kääntyjän syndrooman joka joitakin autoilijoita vaivaa. Paree mennä yksi kerrallaan.
Tänäkesänä on eteen osunut jonkin verran noita jotka tilaa antaa. Aina ei kuitenkaan uskalla lähteä siitä välistä ohi, kun ikinä ei tiedä mikä sen tyypin idea siinä edellä on. Sehän saattaa vaikka kirjoittaa tekstiviestiä ja ajautuu vahingossa oikeaan laitaan. Sitten kun kuski kattoo ylös, tekee nopean korjauksen vasemmalle ja itse olet prätkän kanssa siinä välissä, niin flipperi vastaantulevien kanssa voi olla lähellä. Jos joku selkeästi antaa tilaa, niin sitten meen kyllä.
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Vai onko nämä motoristeja jotka ovat olosuhteiden pakosta tilapäisesti auton puikkoissa?(1tipi @ Touko. 14 2009,22:05) kirjoitti
![]()
Uskoisinpa että monta sellaista tuolla liikkuu, minä muiden muassa. Totuuden nimessä täytyy sanoa että varsin usein letkan viimeisenä oleva auto esim. ohituskaistan alussa on selvästi osoittanut että anna mennä ensin ja sen jälkeen lähtenyt perään ohittamaan hitaampia. Kun et mene aivan takapuskuriin ärsyttämään niin 90% autoilijoista huomioi sinut ja antaa tietä heti kun pystyy. Sitten nuo loput, (lue. ääliöt), ne vain täytyy hoidella muuten.(julles @ Touko. 15 2009,07:42) kirjoitti
![]()
CB350, XS650, CB750K7, XS850,XV1000(TR-1), XS1100S, ST-4, FJR1300A
Kun olet lähettänyt ohittamaan niin tottakai on tiedostettu siitä aiheutuvat riskit, myös nämä pölhöt jotka eivät peilejään viitsi vilkaista, puhelimeen puhuminen tai tupakoiminen on se tärkeämpi juttu siellä autossa.
Voiko lie omaa näkyvyyttä parantaa kotilonpeileissä ohituksen aikana jollain tavalla?
Toki on näitä pölhöjä joiden ajattelutapa on " Kyl mie kerkeän "
Joku päivä tulee vastaan se " En kerennyt " -päivä, niin kauan täytyy leikkiä![]()
Veikkaampa että kaikki tämäkin johtuu siitä että kotilot ja muutkin kuljettajat arvioivat motoristin vauhdin väärin.
Peilistä sitä on varmasti vaikea arvioida, mutta sääntöhän on:
" Jos näet peilistä jonkun ohittavan, et saa vaihtaa kaistaa "
Korjailkaa toki jos olen väärässä..
Ja sitte on nämä jotka eivät turvaväleistä ymmärrä yhtään mitään, monesti tuo turvaväli on pelastava tekijä juuri tuossa ohitustilanteessa kun joku hidas lykkää itsensä eteen.
<-- ? ? ? ?
This is the life we chose, the life we lead. And there is only one guarantee.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
KTM SM 690 2007
Yamaha YZ250F 2008 (Myynnissä)
X: Suzuki Hayabusa 2003
X: Kawasaki Z750 2007
Kyllähän tuollaisessa jonon ohituksessa kannattaa tosiaan olla tarkkana, milloin tahansa saattaa joku pompata välistä eteen. Ei ole ihan yksi tai kaksi kertaa kun on itsellekin käynyt.
Yleensä tuollaisen letkan saavuttaessani katselen hetken aikaa onko kenelläkään edellämenijällä ohitusaikeita. Jos ei ole, niin sopivan paikan tullen sitten ohi koko letkasta kohtuullisella nopeuserolla ja tarkasti ohitettavia vahtien. Siis siten, että pystyn vielä reagoimaan jos joku päättää pompata eteen. Tämä siis siinä tapauksessa, että jono on niin tiivis, ettei sitä voi ohittaa osissa.
Sitten joskus jos sattuu lapsettamaan, niin voi käyttää myös tuota aiemmin kuvailtua yllätysmetodia. Parhaimmillaan sen voi tosiaan tehdä niin, ettei kukaan yksinkertaisesti kerkiä eteen ;) Tosin mulla tuon käyttöä rajoittaa se, etten koskaan viitsi käyttää mitään mahdottomia nopeuksia ohituksissa, menee riskit vähän turhan koviksi omaan makuun. Parhaiten tuo onnistuu kun keulilla menevä rekka joutuu syystä tai toisesta hiljentämään ja ohituspaikka on liian niukka autokuskin makuun. Silloin jonon perältä voi ampaista koko letkan ohi muutamassa sekunnissa ilman nopeuden kasvamista kohtuuttomiin lukemiin.
Arttu
Ei voi.(julles @ Touko. 14 2009,21:57) kirjoitti
Paras kiroilukokemus oli sadekelillä suomalaisen rekan perässä.
Se rekka vaan ei voinut antaa tilaa, eikä mitenkään näyttää vilkulla että mene, vaikka näki kyllä, etten nähnyt eteeni rapasateessa.
No, ohi sitten pääsin ja jonossa oli seuraavana oli venäläinen rekka-joka yllättäen väisti miltei ojaan, että pääsin turvallisesti menemään.
Silloin meni usko "teiden ritareihin"
"People are more violently opposed to fur than leather
because it's easier to harass rich women
..... than motorcycle gangs." - Unknown
Mikä se on tässä Uralissa...kun ei se vaan toimi?
Kannattaa kuitenkin pitää vähän väliä edessä olevaan ennen kuin alkaa ohittaa. Täällä on monta kertaa sattunut tilanne, että edessä oleva jono on körötellyt alinopeutta ja juuri kun kyttäät kauas jonon ohi, niin jono vetää jostain syystä liinat kiinni. Esimerkiksi joku yhtäkkiä lyö liinat kiinni ja kääntyy ilman vilkkuja tien sivuun tai jollekin olemattomalle sivutielle. Täällä ei juuri vilkkuja osata käyttää.
Dixi et animam levavi
suomessa moottoripyörällä autoletkan ohittaminen tuntuu saavan autoilijat ihan tolaltaan! "nyt se tulee... pakko ehtiä eteen"
en tiedä mikä saa ihmisen vihaamaan moottoripyöriä mutta kävipä kerran niinkin että ohitin letkaa maantiellä (oliskohan n.5 kotiloa) ja keskeltä letkaa hyppäs joku astra eteen (perkeleen nopeesti ilman vilkkua) vetäs puol pissapojan säiliötä mun päälle kun jarrutin tietenkin sen taakse (n.3m jäi kun oli sitä vauhtieroa) ja sit lopulta sain vielä "centteriä" ikkunasta...USKOMATONTA SUVAITSEVAISUUTTA!!!
itse kotilolla ajaessa tulee kyllä aina mopot päästettyä ekaks menemään kun oma kotilo ei lukeudu noihin "nykyautoihin joissa tehoa kyllä piisaa"
joskus näkee mopoja jotka ohittaa maantiellä pitkiäkin letkoja puolentoistasadan vauhtierolla... itse en kyllä uskaltaisi kun noita eteen hyppiöitä on sattunu kohdalletulee meinaa jarruja äkkiä kokeiltua oikein kunnolla!
GSXR-1000 Limited
Yleensä meen ihan keskiviivan viereen niin, että taatusti peilistä näkee, vilautan valoja vielä varmuudeksi ja ei muuta kun kaikista ohi.
On muuten tehokas konsti vilauttaa ennen jokaista autoa pitkillä kohti kuskin puoleista sivupeiliä. Lähes kaikki siirtyy silloin lähemmäs tien reunaa eikä omaa vauhtia tarvi himmailla.
Autolla ajetaan pakosta ja pyörällä ilosta.
www.cbr.fi
Valkoinen mopo ja valkoinen kypärä...mulle tulee tilaa jopa kehäykkösen ruuhkajonoissa, kiltisti vetävät sivuun ja kaistojen välistä on helppo tulla.
Maantiellä viimeinen niitti on laittaa hätävilkut päälle, jopa motarilla vasemman kaistan itselleen lunastaneet kaikkoavat.
Autokoulussa opettivat: On "kohteliasta" ohittaa järjestyksessä. Mutta eihän se sitä sano, että jos kaveri on ohituksessa niin puikataan eteen![]()
Bensa haisee hyvälle ja vauhti tuntuu kivalle
Tuohon voin vastata että ei. Sama meno siellä suomessa on jatkunut monena kesänä, kun siellä on lomalenkkiä heitetty. Vaikuttaa että niskat on jäykät, tai taustapeili ei ole auton varuste. Tosiasia vain on, että suomessa vielä niin minimaalinen liikenne, että toista ei vielä tarvi niin kauheasti huomioon ottaa.(julles @ Touko. 14 2009,21:57) kirjoitti
Muistan yhden tapauksen helsingistä muutama vuosi sitten, autolla olin liikkeellä, risteysalueella ja piti päästä vasemmalle ryhmittymään, mutta kaista täys koko ajan, vilkku päälle, mutta tilaa ei tule, joten kiesi "parkkiin" omalle kaistalle ja odottelemaan, liikenne täysin jumissa siis, no äänimerkki ainakin stadin pojuilla on! Mutta perkele, kun vasemmalle aion, niin vasemmalle myös menen, ottakoon vaikka koko illan, oli mielessä. Ja kuka tekee tilaa viereisellä kaistalla, viron kilvissä oleva auto. Joten silleen siellä.
rankasti offtopic, mutta menköön.
Yamaha XV1600 WildStar
Moto Guzzi 1000 SP III
BMW K100 RS
Moto Guzzi V65 Lario
Yamaha FJ1100
Moto Guzzi V35III
Suzuki GR650
Honda CB400N
Solifer Speed
"Bara döda fiskar följer strömmen"
"Your crash, is my cash"
itse poimin auton tai pari kerrallaan.mopolla helppoa ja paljon turvallisempaa kuin koko letkan ohittaminen kerrallaan!(JGo @ Touko. 14 2009,21:56) kirjoitti
ZZR 1400 -08
CBR XX 1100 -06
GSX 750F -03
ER-5 -97
+100tkm/120kmh