Havahduin tuossa päivänä eräänä siihen, että hyvin moni mopokuski tuntuu käyvän aktiivisesti koeajamassa pyöriä, vaikkei ole erityistä vaihtoaietta. Tuntuisi siltä että verrattuna vaikkapa autokaupan koeajot/myynnit -suhteeseen moottoripyöräliikkeillä olisi hyvin paljon korkeampi suhdeluku.
Tässähän ei ole mitään pahaa: parempi tuntemus erilaisista pyöristä auttaa tekemään oikeita valintoja harrastuksessa, ja onhan se kivaa kokeilla uusia juttuja muutenkin. Onko tämä siis merkki siitä että intohimo ohjaa jatkuvasti pyöräkuskia, ja autokiima on vain ohimenevä humahdus? Toki kauppiaan kannalta jatkuvasti ulkona olevat pyörät ilman kassakoneen raivoisaa kilinää ovat kiusallisia.
Itse olen todella laiska lähtemään koeajoille liikkeisiin. Tosin, reissun päällä tulee usein vuokrattua pyörä paikan päältä ja silloin kokeilut ovat välttämättömiä. Omasta tallista ja "lähitallista" taas löytyy sekä matka- että kurapyörää, veteraania, sivaria jne., joten kohtuullinen valikoima erilaisuutta on suoraan avaimenkäännön päässä.
Myös kaverien kanssa reissatessa tulee ajeltua ristiin toisten pyörillä, ja kun kalustokirjo on melkoinen niin tuleehan siinäkin vaihtelua.
Miten itselläsi? Fokusoitko terävästi oman mopon hallintaan, etsitkö uusia kokemuksia levottomasti? Vai oletko niin baikkerin näköinen ettei sinulle anneta pyöriä ajoon liikkeestä eikä kavereilta...
Vielä tänä keväänä pyörän hankkineilta: montako mopoa ajoit ennen kuin teit kaupat?
Nuori setä, melkein yhtä nuori bemari ja riuskat otteet kuin sukututkijalla
No siinä mielessä kyllä tuo suhde on mp-kaupoissa itselläkin hieman koholla, kun talon molemmat autot on aikanaan hommattu 100% koeajamatta, vain ns. "kylmätyyppien" perusteella. Kawa puolestaan tuli hommattua "vasta" koeajon jälkeen ja sitä ennen kävin tyyppäämässä myös Ducati 750SS. Että voisiko tuota sanoa 2-0 prätkille
Ja jos sitten katsotaan pitemmälle tuonne historiaan, ei noita autojen koeajolenkkejä ole tullut kautta aikainkaan tehtyä kuin 3kpl, joskus 90-luvulla. Prätkiä taasen on tullut koeajettua ed. lisäksi "huimat" 4kpl kautta aikain. Eli varsin laiskan puoleinen koeajaja sitä taidan olla. Tosin eipä noita menopelejä ihan alvariinsa ole tullut vaihdettuakaan, niin sekin varmaan selittänee syitä edes hieman. Valinta tehdään aikanaan ja sillä sitten mennään - vähän joka asiassa![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
heh
Viimeksi kun vaihdoin pyörää, koeajoin kaksi Varadero XL1000 ja R1150GS ja toinen tarttui mukaan (arvaa kumpi). Minulla ei ole mitään intressejä koeajella kone/lihaspyöriä tai sen puoleen autoja jos en ole oikeasti vaihtamassa ja silloinkin koeajan vain ne oikeasti konkreettiset vaihtoehdot.
Kotiloa vaihtaessa koeajoin useita eri merkkistä isomman keskiluokan peliä ja silti taisi tulla tehtyä jossain mielessä virhehankinta. No 3v vuotta liisinkisopparia ja taas joutuu valintastressiin. Onneksi mopoa ei ole pakko vaihtaa vaikka kaippa sekin on joskus edessä. Sitten vaihdan uudempaan Bemariin kun saavat säätyvät nokka-akseliajoitukset rakennettua mopoon.
Juuh ja milloinkaan ei ole ollut ongelmana saada koeajoon mitään kulkinetta mitä olen halunnut koeajaa pikemminkin on pitänyt useasti kieltäytyä koeajotyrkytyksestä.
Tämä tuosta jäikin, että se ihka elämäni eka Live! kokemus mp:n kanssa tuli aikanaan puoliväkisin. No toki prätkät kiinnostivat ja siksi kai sitä liikkeessäkin oltiin renkaita potkimassa. Mutta ylläri oli aika raju kun myyjä suorastaan tunki ZR-7:n avaimet kouraan kesällä -01 ja tuota ennen ei ollut pienintäkään kokemusta mistään 50cc suuremmasta, ei edes vaihteellisesta menopelistä (Honda Monkey ei lasketa(expat1000 @ Touko. 27 2009,09:38) kirjoitti
). No tuosta lenkistä sitten jäikin "sairaus" mallia krooninen ja lopulta viime vuonna loppukesästä saatiin oma Kawa vihdoinkin talliin. Ja tosiaan ikinä ei ole ollut pienintäkään ongelmaa saada haluamaani menopeliä lenkille, ainakaan noilla harvoilla kerroilla kun lenkille olen ylipäätään halunnut
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Autot on monasti liikkeen omia ja pyörät maahantuojan "kiertuepyöriä".
Paikallinen kauppias mielellään ajattaa maahantuojan tavaraa.
Toisilla on harrastuksena kiertää kaikki mahdolliset "kissaristiäiset" ja koeajaa kaikki mahdolliset laitteet vaikka mitään ostoaikomusta ole.
Minä kai voisin leimautua renkaanpotkijaksi ja kokeilijaksi. Motoristiuralla on tullut ajettua 42 erilaista pyörämallia, joista 24:ään on ensikosketus tullut liikkeen koeajolla. Nykyinen moponi on kuudes oma. Sairaalloisen pedanttina ihmisenä olen nuo tilastoinut. Mullahan toi suhdeluku on sitten tarkalleen siis neljä liikkeen koeajoa per ostopäätös. Sanoisin kyllä että ei se hirveästi poikkea autopuolen kokeiluista... autoista ei löydy yhtä tarkkoja tilastoja, mutta nykyisistä meidän perheen autoista muistan että molemmat olivat kolmansia koeajettua, kun ostamista puuhasteltiin.
Aika paljon on kokeiltu "oisko tuollanen kiva" -periaatteella, eikä siinä mun mielestä mitään pahaa ole, sen takiahan noita saa koeajaa. Kyllähän lähes kaikki pyöränvaihdot ovat lähteneet koeajon ahaa-elämyksestä. Ei se pyörä paljon puolen tunnin lenkillä kulu, ja kyllä liikkeet ovat omavastuut kohdalleen laittaneet jos jotain sattuu.
Paljon myös tullut koeajettua sillä mielellä että kokeilen käytetyistä juuri jotain tiettyä yksilöä, vaikka olen pitänyt hyvin epätodennäköisenä että juuri ko. yksilön ostaisin. Tosin kerran tuli niin hyvä tarjous, että pakko oli tehdä kaupat pyörästä, jonka omistajaksi en uskonut päätyväni.
Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
En millään muista tarkkaa lukua pyöristä joita kokeilin.
Oli käytettyä max 30tkm ajettua ja uusia joita kokeilin, kokeiluni oli vähintään 100km ja pisin 1500km.
Moni ns. hieno pyörä karsiutui pois pitemmällä ajolla (100km) pysähtymättä parhaimmalla ajoin n.300km (tankki tyhjäksi), ja hymyilytti ajon jälkeen.
Jos olisin uskonut ns. "hovihankkijaani" olisin nykyisenkin voinut ostaa kokeilematta.
Vaihtotarve tulee kun kyllästyn pyörään. (ed. 50tkm)
Kokeilen pyöriä, kun tarjotaan ajettavaksi ja annetaan viikonloppu kokeilla "kunnolla". Joskus voi haave syttyä.
Haaveesta ostoon välillä kokeilen kyllä muitakin samantyyppisiä eri merkeiltä ja malleilta.
Hinta on kuitenkin minulla vielä suuressa roolissa. (tyhjätaskuko?)![]()
FZ6S S2 -09/08
diversion 600s -98
NX 250 -95
rd 125 -?
Olen koeajanut montaakin pyörää ilman ostoaietta, mutta sen ainoan uutena ostetun tilasin ilman koeajoa![]()
Yhtään ei ole tullut koeajettua. Yhden käytetyn olen ostanut, sekin ilman koeajoa.
juurikin ensi viikonloppuna aion suorittaa koeajon, vaikka ostomahdollisuuksia ei nyt olekaan. Kyseessä on lähinnä halu selvittää onko innostukseni ko. pyörämallia kohtaan perusteltua ja kannattaako jatkaa haaveilua.
It's better to stay silent and look a fool, rather than speak and remove all doubt
Ikinä en ole uutta autoa koeajanut. Mopoja tulee sen sijaan ajettua kymmenisen per kesä. Ihan vaan, että pysyy kärryilllä ja tietää sitten, jos laite "kolahtaa sieluun". Samalla (anteeksi nyt vaan, mp-kauppiaat) kaikkien mahdollisten genrejen eri malleilla huristelu opettaa huisisti käytännön ajamisesta, tekniikasta ja kyseisen genren edustajan omistamisenkin luonteesta. Näin myös pysyy alan kärryillä noin yleisellä tasolla.
Pitkässä juoksussa näistä kymmenistä koeajoista kasvaa ja kehittyy tietysti sitten myös ostospäätös, joka sitten jopa näkyy jonkun kukkarossakin. Välttämättä se ei tosin ole yksikään näistä koeajetuista (ei ainakaan RC8, jonka viimeksi ajoin: loistava pyörä, mutta ei nyt sovi käyttööni mitenkään... eikä olisi edes varaakaan, mutta tätä valitettavaa ja tiedossa ollutta tosiseikkaa ei sit saa paljastaa koeajofirman edustajille).
Eli käykää ihmeessä koeajoilla... ei siinä kukaan paljon mitään menetä...
-hh-
Keksin kyllä muutakin tekemistä kuin prätkäkauppojen kiertelyn, joten en koeajoilla käy kuin mielenkiinnosta pyörämallia kohtaan.
Yleensäkin yritän vältellä koeajoja, sillä niiden seurauksena saattaa iskeä niin paha kuume, että peli vaihtuu. Sama homma tyttöystävissä ja moottoripyörissä.![]()
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Tunnustan käyväni koeajoilla silkasta uteliaisuudesta ja sivistyksen vuoksi. Laajentaa katsastokantaa huomattavasti kun näkee ja kokeilee erityyppisiä pyöriä. Siinä tietty huomaa useinmiten, että oma pyörä paras pyörä, mutta yhden kerran on tullut kauhea vaihtokuume kun on ajanut omaa pyörää paremman pyörän. Vaihtokuumeesta pääsee sitten vaan ostamalla.
Ja omat pyörät olen pääosin ostanut koeajamatta niillä. Talvella on liikaa aikaa tehdä kauppoja ja ei tilaisuutta koeajoihin.
Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
Lady, Sexy Lady.
Ostetaan pyörä ja sopeudutaan siihen mitä tule, eli ulkonäkö ratkaisee. Ja tietenkin myös hinta![]()
Lyhyen motoristiurani ainoan käytetyn ostin koeajamatta. Sitä käytiin kyllä muutaman kerran katsomassa ja istumassa mutta korttia ei vielä ollut.
Tyytyväisenä voin todeta etten ole katunut![]()
Kyllähän sitä on tullut tänäkin keväänä koeajettua muutamia pyöriä, mutta noista lähes jokaista sillä ajatuksella, että olisiko mahdollinen oma pyörä joko nyt keväällä tai sitten joskus myöhemmin. Vaihdoin nimittäin pyörää keväällä ja kävin koeajamassa:(expat1000 @ Touko. 27 2009,09:38) kirjoitti
H-D V-Rod Muscle (2009)
Suzuki GSX1300BK B-King (2008)
Suzuki GSX1300R Hayabusa (2009)
Suzuki Intruder M1500R (2009)
Yamaha VMX V-Max 1200 145hv (1997)
Suzuki Intruder M1800R (2007)
BMW R 1200S (2006)
Noista BMW:tä vasta sen jälkeen, kun olin tuollaisen Intruderin jo hankkinut. Bemari jäi kalvamaan, kun kävin aika liki moisen ostoa sokkona. V-Rod oli epärealistinen koeajo hinnan takia, mutta tietty pankista rahaa olisi saanut. B-King kiinnosti, mutta koeajon jälkeen lakkasi kiinnostamasta. Hayabusa on kiinnostanut ja koeajon jälkeen pidän sitä parhaana koskaan ajamanani pyöränä, mutten aio sellaista ostaa Suomeen. Intruder M1500R:n ajoin oikeastaan vain koska Suzukipäivillä ei ollut M1800R mallia ajettavana. V-Max taas oli erilaisen ratkaisumallin pääehdokas, mutta koeajon jälkeen totesin taas ettei ole mun juttuni. M1800R:n ostin sitten koeajon jälkeen. Eli 6. koeajo tärppäsi ja 7 olen tänä vuonna ajanut.
Vielä haluaisin ajaa Yamahan MT-01 ja Moto-Guzzin V11 sekä Griso 8v mallit, koska näistä joku saattaa olla seuraava pyörä sitten joskus jos kyllästyn etenemään saappaat edellä. Voisi kai sanoa, että ajan lähinnä sellaisia pyöriä joista olen oikeasti kiinnostunut, mutta joskus tulee kokeiltua muitakin - etenkin koeajopäivillä - kun niitä ajoon tyrkytetään. Kavereidenkin pyörillä on tullut ajettua kyllä.
Kertaakaan ei ole käynyt niin, etten olisi pyörää saanut koeajaa, jos sellainen on ajokuntoisena jossain ollut ja olen pyytänyt ajoa, mutta autoliikkeessä joskus 2006 jäi BMW 325 sedan !!! ajamatta, kun olisi tarvinnut tehdä tarjous ENSIN! Oli vielä sellainen tilanne, että olin autoton ja olisin käteisellä ostanut auton jos se olisi miellyttänyt. Noh, vika kerta kun asioin ko. liikkeessä.
Retired
Sikäli mielenkiintoinen sattuma, että itsellä tasan sama määrä ajettuja pyöriä. 42 eri pyörää. (Joo, on sairasta pitää niistä kirjaa...) *(wekkuli @ Touko. 27 2009,10:39) kirjoitti
Itsellä on ollut tähän mennessä 7 pyörää omistuksessa. Noista muuten olen hankkinut 3 koeajamatta niitä ensin.
Retired
On noi uudet mallit jotka kiinnostaa lähes poikkeuksetta tullut ajettua niin mopoista kuin autoistakin.
Nuo koeajo päivät eivät niin hirveästi kiinnosta kun niissä ei oikeasti ehdi saamaan tuntumaa pyörään.
Nyt on tullut ajettua paljon isoja maastureita kun sellainen kiinnostaisi.
Pyöräpuolella taas kurapyöriä tai matka enskoja kun hiekalle tekisi mieli.
Kyllä mä ainakin ajelen erivaihto ehdot ennen ostopäätöstä. 675 kun ei löytynyt Tampereelta ajoon tarpeeksi helposti, niin jätin sen sitten ostamatta.
Ihan mukavaa puuhaa jos ei ole muuta tekemistä.
Kerran ei luovutettu porschea alle. Muuten on kaikki päässyt koeajamaan. Halvat ja kalliit.
Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08
m 72 projekti
Silloin kun prätkäni hankin, en ajanut millään pyörällä metriäkään. En edes sillä jonka kertakäynnillä ostin. Naapurin kokenut motoilija tsekkas sen ja se oli siinä. En ole katunut, hyvän kaupan tein.(expat1000 @ Touko. 27 2009,09:38) kirjoitti
Vaikeet asiat tehhään heti, mahottomat vähä myöhemmin.
(Iän mukana mahottomat asiat toteutuvat entistä myöhemmin)
[url="http://www.hemmi.fi/K100.html"]- Vaarin vankkur
Enpä tullut koeajaneeksi kumpaakaan näistä omistamistani isoista pyöristä. Kylmätyypit, ulkonäkö ja myyjän kanssa jutuskelu piisas, vaikka käytettynä olen molemmat ostanut.
Liikkeestä olen kumminkin molemmat hakenut, joten yksityisen kanssa kauppaa hieroessa olisin kumminkin koeajanut.
Kyllähän tuo aina välillä juolahtaa mieleen, mennä koeajamaan jotain uutuuksia, mutta eipä ole vielä tultu kertaakaan lähdettyä. Kavereiden pyöristä olen toki tyyppejä ottanut.
Autot kyllä koeajan, mutta vain ne yksilöt mitä olen ollut ostamassa, elikkäs en niitäkään ole huvin vuoksi käynyt ajelemassa.
I'm just asking. Olen vain persekuningas.
Kaikki nuo uudet mopot on ostettu talvisaikaan, koeajamatta.
Eipä niitä voi talvella ajaa...
Eilen ja toissapäivänä kävin koeajamassa, kun alkaa tuo nykyinen käyttöpyörä kyllästyttää.
Juurikin tuolla yhdessä merkkiosastossa kiroilen kun ei löydy yhtä kiinnostavaa mallia testattavaksi.
Ei noita ihan huvin vuoksi tule käytyä kokeilemassa mutta testailen löytyisikö niin innoittavaa vaihtoehtoa että viitsisi panna sen 10-15 tonnia kiinni siihen. Ei ilkeä ihan kuvien tai kuivien tyyppien perusteella panna noin paljon menemään. Tuohon hintaan sen pitää kuitenkin olla aika lailla juuri mieleinen eikä vähän sinnepäin, sellainen "vähän sinnepäin"-pyörä minulla on jo ilman lisäsijoitusta.
Sitten kun olen kaikki kiinnostavat kokeillut joita on mahdollisuus testata, päätän käynkö kokeilemassa eniten miellyttänyttä vielä toisen kerran, kyselen tarkempaa hintaa ja mietin sitten ostanko eli en.
Jos ei Delvac ja tissit auta, tauti on kuolemaksi.
kusiaisen omistajan ei varmaan kande edes koittaa mitään isompaa, ettei tuu heti "pakko vaihtaa" fiilis... edellyttäen, ettei todellakaan ole hankkimassa/vaihtamassa omaansa.
silti tekis mieli päästä kokeileen jotain isompaa, et pääsis sen väännön toteamaan..
Kandee käydä testaamasta kuuspätkän jälkeen jotain Busaa tai isoo Zetoria. Voi sitä alaväännön ajamisen helppoutta(kiivi3 @ Touko. 27 2009,19:22) kirjoitti
Njuu ite koeajanut tänä vuonna StreetFighterin ja ZZR1400.
Zetori oli positiivinen yllätys vaikka se valtamerilaivalta tuntuukin, pirun ketterä hypersportiks.
Energy of the gods, adrenalin surge
Wont stop til I hit the ground, I'm on my way for sure
Up here in the air, this will never hurt
I'm on my way to impact, taste the high speed dirt.
Tahtoo käydä kokeileen RC8:n
On vaan niin helvatan komee pyörä, jos sit joskus ku rupeis rikastuun ja lakkais köyhtymästä sais tuommosen omax...
paskapuhetta mutta otan sen silti...
Koeajolle minun pyörillä pääsee, kun täyttää lomakkeet missä ostaja joutuu omavastuuseen jos pyörän mällää. Siinä yleensä turhat koeajajat karsiutuu ja todelliset ostajat sen hyväksyy.
Itselle riskit nollissa, kun on vielä kasko.