Kirjoittelin tuossa aikaisemmin Suzukin puolelle GSX:stä, mutta nyt tuli pyöräkuumeeseen toinen vaihtoehto.
Tarjolla olisi Kawasaki ZZR 600, vuosimalli -90 ja kilometrejä noin 65 tkm.
Kyseessä on siis ensimmäisen pyörän hankinta ja haluaisin kuulla kommentteja tuollaisesta pyörästä.
Minkälaisia tyyppivikoja löytyy ja mitä kannattaisi koeajolla tarkastaa? Milloinko noihin yleensä vaihdetaan nokkahihna ja onko noille kilometreille tulossa isompaa remonttia?
Suzuki RF 600R
D-mallin pikkuzetorin tyyppivioista tavallisimmat taitavat olla ne paljon puhutut imuventtiili- ja kakkosvaihdeongelmat.
Nokkahihnaahan siinä ei ole vaan ketju, joka varmaankin on vielä kunnossa jos kilometrit pitävät paikkansa.
- Sitä saa mitä ei tilaa -
BMW R1200RT <-- BMW R1200GS <-- Yamaha FZS 1000 <-- Kawasaki ZZR 600
Jos zzr:ää hamuilet kannattaa katsoa uudempaa mallia (no, uudempaa ja uudempaa, E) -93 vuosimallista eteenpäin.
Tuo 90 varmasti toimii mutta venojen säätöjen kanssa kannattaa olla tarkkana..
65tkm tuolle on vähän, kuitenkin 19v vanha pyörä... taitaa mennä mittari ympäri 99tkm kohdalla tuossa viellä![]()
Kawasaki ER5->Kawasaki ZZR600->Kawasaki ZX-9R->Suzuki SV1000s(z)->Honda CB1300F->BMW K1200R Sport->BMW K1300S->BMW S1000XR
https://kokkonen.zone
Ehdottomasti olen minäkin sitä mieltä että kannattaa katsoa uudempaa E-mallia. Kone luotettavampi ja pyörän ulkonäkö on ainakin omasta mielestä paljon parempi.
Ja kuten aikasemmin todettu niin ei ole hihnaa vaan ketjua joka pitäisi kestää yhtä kauan kuin kone. En kyl usko että mitään erityistä on mitä pitäisi kattoa. Omassa ainut vika joka mua hiukan häiritsee on vuotava bensahana, ei tiivisteitten vaihto auttanut. Tarkennuksena nyt kuitenkin vielä ettei sielt sitä litkuu valu koko ajan vaan tosi vähän, huomaa vain siitä että rungossa bensahanan alla on sitä "bensahyytelöä".
Honda CBR1100XX
itselläni vuoden -92 zzr 600 eka pyöränä ja ollut kohta 4 vuotta.
tänä aikana on säädetty venttiilit+kaasarit, ostettu uudet renkaat,tulpat,venttiilikopan tiiviste, vaihdeltu öljyjä ja suodattimia ja nyt on edessä jarrupalojen vaihto ja uusi ketju+rataspaketti.
ainut pieni murheenkryyni oli virtalukon liittimen kanssa, ei tullut virrat päälle kun eräs kaunis kesäinen päivä oli tarkoitus jatkaa matkaa... sekin tuli pienellä vaivalla kuntoon kun vika löydettiin, vanha paska liitin hittoon ja johdot yhdistettiin. tais alkaa vanhat johdot jo falskata...3 vaihde meinaa ehkä hieman alkaa temppuilla, mutta ei vielä haitaksi asti. samalla akullakin on menty jo 4 vuotta eikä vieläkään tarvi vaihtaa.
tulikohan siinä kaikki. kaikinpuolin pyörä on ollut suht huoleton ja luotettava matkakumppani ja hyvä ekaksi pyöräksi. parit kaadotkaan eivät ole haitanneet kun ei vanhan kanssa tarvi olla joka naarmun kanssa niin tarkka kuin uuden
ulkonäöltään ja väritykseltäänkin pyörä on suht hyvännäköinen, moni on luullut sitä paljon uudemmaksi. etenkin kun vertaa joihinkin 80-90-lukujen suzukien ja hondien värityksiin...
tällä mennään toistaiseksi, kattoo sitten jos alkaa uudempi poltella. mutta mitä sitä hyvää suotta vaihtamaan![]()
kawasaki zzr 600
*kukaan ei ole hyödytön. Aina voi olla edes huonona esimerkkinä*
*Ken leikistä suuttuu, se ottakoon diapamin*
Itsellä toista kesää -94 600 zzr. Ensimmäinen pyörä ja todella tyytyväinen olen ollut. Luotettava ja pieniruokainen. Tehoakin löytyy ihan mukavasti.
Suosittelen myös että katselet ennemiin juurikin tuota E-mallia. Kokemusta ei ole D-mallista, mutta hintaeroa noilla ei juurikaan ole joten itse ainakin laittaisin tuon uudemman.
Ei muuta ku pyörä alle ja
![]()
Joo, Suomessa ei montaa yli 100 tkm ajettua pyörää ole myynnissä... Paitsi niitä, joissa on miljoonamittarit.(flack @ Touko. 14 2009,09:37) kirjoitti
juu itsellä kawa zzr 600 ja vuosimallia 2002. ihan ok pyörä, tosin tehojahan sais aina olla enemmän. Mutta mihis niitä tarvii kun nytkin pääsee mukavasti.
Ainoa *mitä siihen ajattelin vaihtaa, niin putket, ixil:n putkia tossa katselin. Olisko jollain tietoa mistä siihen sais halvalla putket että tulis vääntöä ja muutama heppa lisää?
Kiitoksia etukäteen...
Laitetaan tähän vanhaan ketjuun nyt, kun kerran on otsikko kohdillaan. *
Eli pari kysymystä olisi tuollaisesta pikkuzetorista, siinä kuuluu melko selvästi että joku venttiili nakuttaa, normaalia? Vai pitäisikö viedä huoltoon katsottavaksi?
Sitten toinen juttu, pienillä vaihteilla kevyellä kaasulla vedätettäessä kuuluu sellainen harvataajuinen napsutus, tuntuu ihan pyörän rungossa? Luulen että se kyllä isommillakin vaihteilla kuuluu, mutta peittyy muiden äänien alle. Kyseessä on kuitenkin joku metallinen naputus.
Vielä yksi: onko normaalia että takaratas ja takavanne eivät ole "yhtä puuta"? *
Eli kun aloitan pyörittämään rengasta, niin se ehtii liikkua n. 2mm verran ennenkuin ratas alkaa pyöriä mukana.
Kiitos jo etukäteen, kiva kun ei pyörän mukana tullut mitään manuaalia. Ai niin, mikä on bensavalojen logiikka? Siinä rupeaa kaksi valoa vilkkumaan?
EDIT: Ai niin, vm -92
Kawasaki ZZR 600 -92
Jos olet varma, että "nakutus" kuuluu venttiilistä, niin ota ihmeessä auki. Jossain on silloin liikaa välystä.
Tuollainen Kawa kyllä käy kyllä pienillä kierroksilla kohtu ronskisti, että kuulematta ei voi hirveästi diagnosoida. Sama tuon napsuuksen suhteen; se voi olla nokkaketju tai vaikka 'vetoketju'.
Tuo vetopakan (se mihin takaratas kiinnittyy) löysyys takavanteessa on Zetorin tyyppivika. Sen voi tilkitä tuoreilla kumeilla, vanteen ja vetopakan välissä.
Bensavalot kertovat ainakin tuossa emännän pyörässä, että tankki alkaa olla puolillaan!! Eli ei juuri mitään järkeä. Vilkkuvat samaan aikaan kyllä.
"Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
Minulla piti tuo edellämainittu vetopakan laakeri kuuvaamasi tapaista harva taajuista naputusta. Sen huomasi kaupunkiajossa, ei juuri muuten. Eli tarkista heiluuko takaratas sivuttain. Niin sen ei pitäsi juurikaan tehdä. Omassani se laakeri pääsi aikoinaan niin huonoksi että heitti kuulat pihalle ennen kuin tajusin missä vika.
ZZR 1400 ABS -07
ZX-9R -03/-04
ZZR 600 -93
ZZR 500 -90
RD 125 DX -77
Kyllä se mun mielestä on venttiili mikä nakuttaa, en vaan osaa sanoa mikä näissä on normaalia, mikä ei.
Kuulostaa vähän vanhalta 1.3l Escortilta.
Kävin kokeilemassa takaratasta, se heiluu sivusuunnassa n.1-2mm.Viittaako se sitten siihen takapakkaan vai mikälie?
Tuo on liikkeestä ostettu, mitähän se niiden "takuu" kattaa? Tosiaan 2 päivää sitten ostettu.
Tänään kattelin että 250km kohdalla molemmat bensavalot rupesivat vilkkumaan, ja kun menin tankille niin vähän reilu 10 litraa meni tankkiin...kuinka iso tankki tuossa on? Ja jos joku tietää varmasti noiden valojen logiikan, niin olisi kiva kuulla se.![]()
Kawasaki ZZR 600 -92
Tankki on 18L. Mulla tota bensavaloa ei ole, vaan E10 mallissa on mittari. Kun mittari alkaa olemaan E:ssä kun jäljellä on noi 8l bensaa.(L18 @ Heinä. 11 2010,19:09) kirjoitti
Kulutukset mun zetorilla on matka-ajossa 3,3-3,5l/100km ja kaupungissa 4,8-5,5l/100km
Suzuki S1 ´91
Honda NS125F ´87
Honda NSR125R ´94
Kawasaki ZZ-R600 ´02
Kawasaki ZZR1400 ´08
Eipä tuo heiluminen vielä pahalta vaikuta, mutta on sen laakeri jo jonkun verran kulunut. Siellä on yksi rivinen kuulalaakeri joka hiukan pääsee heilumaan kun se kuluu. Kannattaa sen kuntoa seurata ettei heiluminen ala lisääntymään ja tutkia takapyöran laakereiden kuntoa tarkemmin seuraavassa renkaan vaihdossa. Niitä ei varmaan ole vielä kertaakaan vaihdettu.(L18 @ Heinä. 11 2010,19:09) kirjoitti
Laakereita löytyy lähes joka laakerikaupasta "metritavarana", eikä ne maksa mahdottomia. Alkuperäisistä ei kannata maksaa ylimääräistä.
ZZR 1400 ABS -07
ZX-9R -03/-04
ZZR 600 -93
ZZR 500 -90
RD 125 DX -77
lainaan samaa aihetta...(Terwis81 @ Touko. 13 2009,20:55) kirjoitti
- ensimmäisen pyörän osto ois edessä ja ois tarjolla kawan 600 ZZR vm- 96 ja mittarissa 72tkm. kytkinremontti on tehty, venat just säädetty, kaasarit synkronoitu ja puhdistettu, uudet äänenvaimentimet ja muutenkin vaikuttas hyvin huollettu
. mitä tyyppivikoja mahtaa olla... vinkkejä saa antaa...
Näemmä tuossakin rupeaa sitten ne valot vilkkumaan kun on 8l jäljellä. Jotenkin voisin olettaa, että jossain tietyssä litramäärässä toinen niistä valoista sammuu niin että vain yksi valo vilkkuu?(kawa-artsi @ Heinä. 11 2010,19:24) kirjoitti
Kawasaki ZZR 600 -92
Mikä tuon hajoamisen kanssa on "worst-case-scenario"?(khassi @ Heinä. 11 2010,19:41) kirjoitti
Vedänkö turvalleni kun sen hajoaa, häviääkö veto, jotain vielä kalliimpaa hajoaa?
Tarkoitan siis jos se laakeri hajoaa kokonaan?
Kawasaki ZZR 600 -92
Niinhän sitä voisi, mutta n. 8l nurkilla alkaa kumpikin valo vilkkumaan ja tietyssä litramäärässä kone sammuu(L18 @ Heinä. 12 2010,06:43) kirjoitti
Eli ei ole kahta haistelijaa tankissa, aina vilkkuu joko kaksi tai on vilkkumatta.
KTM MX 80cc -89 -> Yamaha RD 125 LC -84 -> Kawasaki ZZ-R600D -90
Sisko tahtoisin näädän, mutta moottoritiel' on puuma
Pahimmillaan kaikki noista. Itsellä kävi tuuri kun huomasin pyörää pestessä että takaratas heiluu sivuttain aivan hervottomasti. Silloin ei päässyt muita vahinkoja tulemaan ja vaihdoin vaan laakerin uuteen. Työnä ei ole mikää ihmeellinen. Laakerista oli ensimmäisenä hajonnut kuulien tukirengas ja kaikki kuulat pääsivät laakerin toiselle puolelle ja sitä myöten se alkoi purkaantumaan.(L18 @ Heinä. 12 2010,06:45) kirjoitti
Ellei se välys ole tuota suurempi niin ei muuta kuin ajoa vaan. Se ääni voi tulla jostain muualtakin. Mutta ne pyöränlaakerit kannattaa tarkistaa sitten kun pyörä on muutenkin irti.
ZZR 1400 ABS -07
ZX-9R -03/-04
ZZR 600 -93
ZZR 500 -90
RD 125 DX -77
Mulla on -91 600 zetorissa 15 litran tankki. Nyt rupes epäilyttämään oman kulutuslukemat. Yleensä kulutus on 4,6-4,8 l/100 km ja suurin osa niistäkin kilometreistä kertyy maantiellä.
Vielä toissakesänä eka valo sytty ensin ja sitten molemmat kun oli hetken ajanu. Tänä kesänä on palanu vaan molemmat yhtä aikaa, jonka jälkeen uskaltaa vielä sen 50 km ajella levollisin mielin.
-91 ZZ-R 600cc
-97 CBR 1100 XX
Nyt hävettää...se oli kuiva ketju mikä siellä piti sitä kolkotusta vedättäessä.
Noo, tekevälle sattuu jne jne...ekaa kesää tosiaan vasta näiden kanssa puuhailen.
Mutta kyllä sieltä menee ne vetopakan kumit, ketjut ja rattaat vaihtoon ajokauden lopuksi kuitenkin.
Ja venttiilit voisi säädättää, pitää aikamoista rallatusta.
Tuttu huoltomies tosin sanoi että ihan normaalia Kawoissa pieni kilkatus kun sitä kuunteli, eli ajokauden lopussa tuokin sitten säätöön.
Nyt on liian hyvät kelit seisottaa.![]()
Kawasaki ZZR 600 -92
Jos kawa ei kuullosta sepelimyllyltä, on jossain jotain vikaa. Mutta kannattaa ne venavälit silti talvella laittaa kuntoon.
KTM MX 80cc -89 -> Yamaha RD 125 LC -84 -> Kawasaki ZZ-R600D -90
Sisko tahtoisin näädän, mutta moottoritiel' on puuma
Joo itellä oli -91 vuoden kawa aina 118tkm asti. Venttiilit pitävät oikein säädettynä sellaista "nättiä" sepelimylly nakutusta...(jrasi @ Heinä. 15 2010,07:01) kirjoitti
Sitten kun välykset pienenee ja venat alkaa olemaan vaarassa kantaa niin tuo ääni hiljenee! Ja jos ei ajoissa säädä niin venat palaa. "ongelmahan" on siis imuvenojen painuminen ja siten välyksien pinentyminen, mutta jos vaan säätää ajoissa niin no problem... 10 tkm välein tarkistelin ja 20 tkm välein joutu sääteleen...
Hyvä tietää et on iha normaalia. Kuukauden päivät oon ollu zetorin omistaja ja oon kieltämättä muutamaan otteeseen ihmetellyt et tältäkö tän pitää kuulostaa.(jrasi @ Heinä. 15 2010,07:01) kirjoitti
![]()
Kawasaki ZX-10R -07
Mites muuten kun sain nyt käsiini omistajan
käsikirjan, ja siellä lukee että pitäisi käyttää 98E:tä
tai 99:ä, oon nyt työntänyt sinne normi 95:sta.
Mitäs muut käyttää, onko jotain hyötyä tuosta 98:sta?
Kawasaki ZZR 600 -92
98 ja joskus shellin 99+. Varsinaisia järkiperusteluja ei ole, tankkiin ei paljoa mene, niin sama se on maksaa siitä "vähän paremmasta", tai ainakin siitä mielikuvasta että pitää huolta koneesta.
-91 ZZ-R 600cc
-97 CBR 1100 XX