Alkaa 660:lläkin olevan jo aika monta vuotta ikää. Onkos kenenkään korviin tihkunut huhuja seuraajasta?
Pyörätön motoristi...
Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
Oletteko onnistuneet asentamaan ZUMO 660:sen microSDHC kortille karttoja. Uusi Euroopan kartta ei enää mahdu kokonaan Zumon omaan muistiin ja kun kokeilen asentaa MapInstalilla kortille, jämähtää asennus loppuun ja kartat ei asennu kortille.
Ainut mahku et kokeilen jollain toisella koneella, koska kortti ei ole viallinen.
Zumo 660 ollu hyvä laite mutta noi tietokoneelle asennettavat ohjelmat on ihan hanurista. Jos esim vertaa TomTom Homeen niin Garminin päivitysohjelmat on joltain Windows 3.1 ajalta. Ei ole ensimmäinen kerta kun karttapäivitykset ei oo onnistunut garminiin.
Yamaha FZ6-N -06 -> BMW F800GS -11
Jaa-a, ainakin Lifetime Updaterilla 2013.10 kartat meni 660:een heittämällä, siis suoraan laitteen muistiin eikä kortille.
Onhan kortti formatoitu sellaiseen file systeemiin joka tukee yli 2 gigan tiedostoja?
Reissulla ei sitten ole kusitaukoja emmekä pysähdy syömään
>> PK-letkaohje <<
>> Veturin vinkit <<
Ducati SFV4S
Koneelle meni itsellänikin mutta vanhat kartat joutui poistamaan Zümosta sitä ennen.
660ssä on 4GB muistia, kyllä Euroopan kartat pitäisi siiihen mennä suoraan kuten Riisorkin sanoo.
Asennus-ohjelma laittaa ne itse, tekee tiedoston nimeltä gmapprom.img
MapUpdaterilla jos touhuat niin se tekee toisen tiedoston nimeltä gmapsupp.img,
2013.10 päivityksen koko (full Europe) on 2 628 032 tavua.
Ethän koittanut molempia laittaa samaan paikkaan ?
Edit: Onko sulla loki-tiedostoja, MP3ia tms itse laitteen muistissa ja/tai muistikortilla ?
Absit iniuria verbis, te absolvo....no eikä
KTM Super Adventure 1290 -2015
Exät FJR-2009, FJR-2004, Honda VF1100C-1984, Suzuki DR650
Siellä päivityksen mukana tulee myös se 3D karttaversio joka kasvattaa tuosta 2.6GB:stä vielä ~800MB lisää.
Ilman temppuja ei mahdu enää Zumon omaan muistiin jos laitteessa on hiemankin extroja: ääniä, gps jälkiä tms.
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
No niin. Täällä yksi tositumpelo kanssa ajatteli päivittää uudet kartat. Ostin ikuisen karttapäivityspaketin ja aloin ohjeiden mukaan asentamaan sitä laitteeseen (siis garminiin). Ohjelma ilmoittikin,että eipä mahdu kaikki kartat garminiin,joten täällä olevien ohjeiden mukaan latailin niitä läppäriin. Lataus alkaa olla valmis näillä minuuteilla. Nyt kun joku osaisi vielä neuvoa,miten vanhat kartat saa garminista pois. Laitoin 2G muistikortinkin valmiiksi naviinin.
T. Pettu
Hetken jos jaksaa koneen ääressä askarrella niin vanhat kartat poistuu vaikka näin...
No nyt onnistui siirtämään 2013.10 kartat koneelle Lifetime updaterin avulla.
Ensiksi siirsin Zumosta pois seuraavat tiedostot tietokoneelle.
gmapprom.img
GMAP3D.IMG
Text kansiosta kaikki muut tiedostot paitsi Finnish tiedostot
Voice kansiosta kaikki muut tiedostot paitsi suomi tiedostot
Vehicle kansiosta kaikki muut tiedostot paitsi mitä käytän itse. (arrow.srf ja Vehicle_3D_Arrow_Green.srf)
GPX kansiosta siirsin Archive kansion tiedostot koneelle
Näin tilaa jäi vapaaksi Zumoon yli 3GB ja 2013.10 Europe kartat mahtui Zumon omaan muistiin kokonaan.
Jos kuitenkin joku näillä ohjeilla operoi, en ota mitään vastuuta laitteen mahdollisesta toimimattomuudesta. Itsellä ainakin vielä toimii normaalisti.
Yamaha FZ6-N -06 -> BMW F800GS -11
Soittelin aamulla Garminin asiakaspalveluun ja sieltä myös todettiin, että 4 g kortti pitää olla ja silti pitää kahdessa eri vaiheessa ladada kartat. Ensin länsi-Eurooppa ja sitten MapUpdaterilla loput. Niinkuin joku toisessa ketjussa kirjoitti, että jos tämä olisi jonkun opiskelijan lopputyö, niin hylky tulisi välittömästi.
Illalla sitten taas uusi yritys.
Eilen latasin ensimmäistä kertaa uudet kartat 660:lle, joka vaihtui huoltovaihdossa 550:stä..
Latasin ensin kartat koneelle ja sitten updaterilla koko kartan m-SD:lle, en siis osaa ensin omalle muistille.
Ainakin nyt ZUMO kertoo seuraavaa kartta versioista..
Ilman korttia.
CN Europe NT 2012.10 3D
CN Europe NT 2012.10
Kortin (16G) kun lisää listaan tulee vielä
CN Europe 2013.10
(1) Tirane, Shoqiperia,Graz,Osterreich, Sankt Polten
Sachs 50cc 6x, Solifer SM 50cc -78 ... Vt750 - 06, FJR -07, VFR 1200 XC => KTM 1290 SAS />Alias/karivei
Onnistuihan se mullakin vihdoin viimein. Ensin Skandinavian kartta Zumoon ja samalla koko paketti tietsikalle. Latausaika vähän toista tuntia. Sitten MapUpdatella loputkin Zumoon. Tämä kestikin sitten yllättävän kauan, eli kahden tunnin kuluttua kyllästyin odottamaan ja menin nukkumaan. Aamulla ruudulla olikin toivottu teksti, että siirto onnistunut :-)
Nyt täytyy vielä opetella miten reittejä tehdään.
T. Pettu
Garminilla on ollut vuosia aikaa laatia sellainen järjestelmä jonka voi tavalinen tumpelokin ladata laiteelle, mutta ei.
Kaikkihan lähtee siitä, että laiteen muisti on lapselisen pieni (esim.660). Nykyään on vaikea edes löytää muistia joka on jotain 4 gigaa. Varsinainen softakin on ilmeisesti jostain historiasta, ei kuitenkaan tätä päivää. BaseCamp on sitten luku sinänsä. Jos siinä pistää estot moottoriteille niin silloin se reitittää pelkästään moottoriteitä jos niitä on käytettävissä. Kesken reitityksen ei voi vaihtaa tieluokkia. Reitit ei välttämättä siirry laiteelle selaisena kuin ne on laatinut tietokoneelle. Yleensäkkin tieluokkien käyttö on täysin epäonistunut, ei mitään logiikkaa.
Garminilla ei kukaan osaa oikeasti vastata esitettyihin tiedusteluihin, kaikki pitää itse kokeilemalla yrittää löytää.
On monenlaisia ohjelmia joita pitää käyttää, mitään selvää linjaa ei ole. Välillä käynistät laiteen uudestaan ja irotelet takakantta ja kiinität johtoja, kovin sekavaa ja työlästä. Ilmeisesti kaikki johtuu tekijänoikeuksista ja pelosta, että joku kopioi jotain.
Sekin on epäselvää voiko garminista siirtää muistikortin toiseen garminiin ja luottaa siihen, että reitit ja reittipisteet aukeavat uudessakin laiteessa.
Kyllä tuolla laiteella suunistus onnistuu mutta käyttäjäystävälinen se ei todellakaan ole.
Zumo 660 mopoteline on vähän änkyrä lukituksen suhteen, varsinkin kun hanskat kädessä pistät paikalle niin salpa jää herkästi vähän auki ja laite lentää pitkin tietä, jokin varmistus pitäisi olla. Salpaa ei edes näe kun pistät sen kiinni telineeseen. Esim. tankauksen ajaksi laitetta ei uskalla jättää mopoon kiinni kun siinä ei ole lukitusta, joten sitä irrotetaan ja kiinitetään alituiseen.
Kiinnitys telineeseen tuntuu kanssa aika arveluttavalta, kun vertaan sitä ZUMO 550:n kanssa, mielestäni oli paljon parempi 550:ssä, jokin lukitus ois kyllä tarpeen.. Garmin myy jotain lukollista systeemiä, mutta pitäs päästä katsoo miten se sopis omaan kiinnitykseen, joka ohjausakselien pultissa oleva teline.
Sachs 50cc 6x, Solifer SM 50cc -78 ... Vt750 - 06, FJR -07, VFR 1200 XC => KTM 1290 SAS />Alias/karivei
Ette vaan osaa
Jos ei kärsivällisyys riitä softien käytön opetteluun, niin sit varmaan kannattaa hommata helpompia laitteita.
Miten muuten onnistutte laittamaan laitteen telineeseen niin ettei se lukitu? Mä oikein yritin tätä ja silti se salpa napsahti aina lukkoon.
Reissulla ei sitten ole kusitaukoja emmekä pysähdy syömään
>> PK-letkaohje <<
>> Veturin vinkit <<
Ducati SFV4S
Touratechillä on hyvä lukittava teline 660:lle täällä
Tämän päivän tilannetta en tiedä, mahtaako myydä suoraan Suomeen
mutta täältä löytyy myös Bikertech.de
> GPS Halterungen > Touratech
PS Suosittelen mustaa mallia, alumiini heijastuu pleksiin (ainakin 1150RT:ssä)
Tuolta löytyy myös telinettä: http://www.ebay.de/sch/i.html?_nkw=z...at=0&_from=R40
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Kiitokset noista telinetiedoista. Tuusulan mies tunistikin jo meidät tumpeloiksi. Se oli kyllä aika helppoa kun sen jo tekstissä mainitsinkin. Apua näkyy löytyvän tuon lukituksen suhteen ja vielä kun saataisiin tuo laitteen sisäinen muisti vaikka 64 gigaiseksi, ei tarvitsisi korttien kanssa värkätä. BaseCamp siihen kuntoon, että voi oikeasti tietokoneella reitittää ja hallita tieluokka niin sitten oltaisiin jo aika pitkällä, varsinkin kun reitit siirtyisivät laiteelle juuri selaisena kun ne on tehnyt tietokoneen ruudulle. Tulevana pyhänä kuitenkin viiletetän satamaan ja sitä myöden Italiaan vaikka tumpeloita ollaankin.
En ole vielä kokeillut mutta TomTomille sopivalla Tyre ohjelmalla saa kuulemma tehtyä reitit myös Garminiin. Reittejä tietokoneella tehdessä kannattaa huomioida, että reittipisteitä on laitettu tarpeeksi tiuhaan. Näin Zumo reitittää oikeaa reittiä vaikka zumosta on valittuna nopein reitti. Jos reittipisteitä on liian vähän zumo kulkee nopeinta reittiä, mikä saattaa olla eri kuin koneella. Näin huomasin kun tein Tyrellä reittejä omaa TomTom 510:iin.
Mut se on totta, että Garminilla on esimerkiksi TomTomiin verrattuna erittäin huonot ohjelmat.
Yamaha FZ6-N -06 -> BMW F800GS -11
Vai että TomTomiin verrattuna huonot?
No jos olemattomaan verrataan niin sitten kyllä varmaan näin... Tomperollahan ei ole mitään suunnittelusoftaa omasta takaa millä pystyisi reittiä suunnittelemaan tien tarkkuudella.
Zumo 660:ssä reitti voi koostua 199 reittipisteestä eli voi ihan oikeasti valita tien tarkkuudella missä mennään, ei vain muutamien osoitteiden kautta kulkevaa reittiä.
Se, että osaako itse kukin käyttää kaikkia ominaisuuksia sitten onkin kokonaan toinen juttu...
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Pakko kompata edellistä. Garminin softat on pirun monipuoliset, mutta vaativat vähän paneutumista ennen kuin oppii miten niitä kannattaa käyttää. BaseCampistä en ole satavarma, mutta ainakin MapSourcen saa asetuksia säätämällä reitittämään täsmälleen samalla tavalla kuin zumon. Ja kunhan MS:ssä on sama karttaversio kuin zumossa, niin laitteen ei edes tarvitse laskea reittejä uudelleen. Reittipisteitä ei mun mielestä missään nimessä kannata tökkiä liikaa, koska navi opastaa puheella joka pisteeseen. Tällöin esim. pitkälle suoralle kääntyessä et tiedä montako km suoraa pitää ajaa ennen seuraavaan käännöstä, siis jos suoralla on ylimääräisiä reittipisteitä. Reittipisteet kannattaakin tämän takia laittaa pääsääntöisesti kulkusuunnassa heti risteyksen jälkeen.
Reissulla ei sitten ole kusitaukoja emmekä pysähdy syömään
>> PK-letkaohje <<
>> Veturin vinkit <<
Ducati SFV4S
Tuo reittisuunnittelu juttu on totta, että TomTomilla ei ole omaa softaa. Edellä mainittu Tyre kuitenkin integroituu Home ohjelmaan. ja näin ei tarvitse käyttää kuin yhtä ohjelmaa jonka kautta hoituu laite/karttapäivitykset ja reitin suunnittelu. Ja on pirun selkeä käyttää jopa tottumattomalle ihmiselle. Ei tarvii säätää.
Se huono puoli Tyressä on, että se käyttää google mapsia eikä samaa karttaa kuin laitteessa olevaa. Tällöin joutuu laittamaan reittipisteitä tarpeeksi ja tosiaan kannaattaa laittaa pisteet risteyksiin.
Ite en ole käyttänyt vielä omaa zumoa kauaa, mutta onko garminilla yhtä ohjelmaa millä hoituu kaikki päivitykset.
Vai tarviiko ohjelmisto päivittää garminin omilta sivuilta, ja kartat taas lifetime updaterilla tai mapinstalilla tai webupdaterilla ja reitit basecampilla tai mapsourcella.
Yamaha FZ6-N -06 -> BMW F800GS -11
Tuossahan luettelitkin jo pitkän pätkän ohjelmia joita joutuu käyttämään jotta saa jotain tolkkua kamppeelle.
Tuo vanha MapSource on jostain syystä paljon parempi reitittäjä kuin uusi BaseCamp. Tieluokat toimii joten kuten, silloin ei tarvitse niitä ylimääräisiä reittipisteitä täplyttää tuhkatiheään.
Tieluokka ongelma ei ole täysin Garminin omaa tekoa, nuo luokat kun ei ole kansainvälisesti sovittuja ja Suomalainen karttojen toimittaja käyttää omaa kansallista versiotaan tästäkin aiheesta.
Ei ihme että Ameriikan pojilla on ongelmia reitityksen kanssa näissä Suomen kansallismaisemissa.
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Mitä puhelinta käytätte 660pisen kanssa? Minulla on Zumoon paritettu iphone 4 ja zumosta autocomiin 4066 johdolla ja kaikki pelaa muuten hienosti, mutta kun soitan ja puhun, niin minun puhe pätkii "ajoittain" tai lähes aina kuulijalle.
Luulin vian olevan liitoksissa, mutta kokeilin tyttären satasen Samsungia iphonen tilalle, niin johan toimi hienosti! Eikö Zumo ja Iphone tykkää toisistaan vai missä vika?
Suunittelin hakevani multi simmin ja jonkun halppis puhelimen mopo käyttöön.
Onko muilla kokemuksia tämmöisestä? 550pisen kanssa Iphone toimi hienosti.
IsoPoika
R1200GS"ADV" -05
Tulipa just tilattua tuo 660, ja vähän jänskättää että miten mahtaa toimia HTC:n kanssa. Ja yleensäkkin, kun en mikään hirvee daattaa oo. No tuli vähän otettua hennomisjuomaa, joten jäädään sitten ootteleen laitteen saapumista.
Hajapusanisti