Laitetaanpa meidänkin suunnitelmat tänne kokeneempien kommentoitavaksi ja tuomittavaksiReissuun on lähdössä neljän mopon retkue, joista kaikki ensikertalaisia. Näin ollen kaikki kokemuksiin perustuvat kommentit ja ehdotukset ovat erittäin tervetulleita. Lähtö meillä on tuossa juhannuksen paikkeilla.
Tiedossa on, että muutamat päivämatkat ovat pitkähköjä..
Alustavasti tarkemmat reitit päiväsiirtymille on jo suunniteltu, täydentelen niitä tänne vähitellen kunhan ehdin. Ehdotuksia otetaan toki kiitollisena vastaan niin reitistä, välietapeista, majoituksista kuin suositeltavista nähtävyyksistäkinPääpiirteittäin reissun runko on kuitenkin seuraavanalainen.
1. päivä
- lähtö Helsingistä Travemündeen klo 22:00
2. päivä
- laivalla
3. päivä
- saapuminen Travemündeen aamulla klo 07:00
- ohjelmassa mahdollisimman nopea siirtymä Saksan läpi Regensburgiin, jossa majoittuminen (varattu Best Western Premier Hotel Regensburg, kokemuksia? Ainakin paperilla näytti hyvältä)
Mikähän näistä olisi nopein reitti? Onko baanaa ja miten mahtaa olla liikennettä tuohon aikaan?
a) Travemünde - Hannover - Liepzig - Regensburg n. 800 km
b) Travemünde - Hannover - Würzburg - Nürnberg - Regensburg n. 800 km
c) joku muu, mikä?
*
4. päivä
- Regensburg - Ljubljana n. 600 km
- ...tai jäädään johonkin em. välille yöksi
5. päivä
- päivälenkki Krk Baska n. 450km
- ...tai jatketaan edellisen päivän siirtymistä
- majoittuminen Ljubljanassa tai lähempänä Gardaa
6. päivä
- Ljubljana - Garda max. 500 km
- majoittuminen Gardajärvellä
7. päivä
- Garda - Parma - Maranello - Rimini n. 400 km
- pikavisiitti San Marinossa
- majoittuminen Riminillä
8. päivä
- Rimini - Cortina del Paso n. 400 km
- majoittuminen Cortina del Pasossa
9. päivä
- Cortina del Paso - Spa n. 700 km
- Alppien jälkeen suorinta reittiä
- majoittuminen Spassa
10. päivä
- Spa - Travemünde n. 600 km
- suoraan lähtöselvitykseen alkaen klo 20:00 (viimeistään klo 02:00)
11. päivä
- laivalla, lähtö satamasta klo 03:00
12. päivä
- Saapuminen Helsinkiin klo 06:45
Näillä mennään, eikä meinata![]()
Reissulla ei sitten ole kusitaukoja emmekä pysähdy syömään
>> PK-letkaohje <<
>> Veturin vinkit <<
Ducati SFV4S
Pojilla pukkaa pitkää päivää.....mikä tuo lenkki Sloveniaan oikein on, miks ihmeessä tonne? Sen sijaan ajoa Alpeilla pari päivää, Dolomiiteilla mutkatietä kaiken motarin jälkeen..
![]()
![]()
Ja miks IHMEESSÄ Riminille? Vanha lentokoneturistirysä....paljon makeempia rantapaikkoja löytyy pilvin pimein. Ja ottakaa ny pari päivää yhteen kohteeeseen stoppia, on oikeesti aika syvältä 9 pv reissu jossa ei pysähdytä 2 yöksi yhteen mestaan. On kokemusta siitäkin...
Aika tiukkaa ajamista tosiaan. Yhdyn myös tuohon, että majoittukaa nyt muutamaksi päiväksi johonki vähän relaamaan esim gardalle. Turha ottaa ressiä, että jokapaikkaan pitäis ehtiä.
Monster 1100S in red
Vespa Primavera -68
Helkama Major -69
ex
-Kawasaki KX 125
-MS2R1000
-MS4
Autobaana ei välttämättä vedä jos on kunnon stau ja siihen päälle muutama tietyö.Tai jos on kolari,ruuhkat aivan toista luokkaa kuin meillä,siis aikaa palaa.Vinkkejä nähtävyyksistä ette tarvii ainakaan 3.päivä.Yhdyn edellisiin kirjoittajiin,jos haluatte nähdä muutakin kuin maantietä.
FLHTCUSE4
Joo,liian tiukka aikataulu, tehkää useamman päivän stoppeja samassa paikassa, kerkee tutustua seutuun , ruokaan , ja vaikkapa*
ja ennenkaikkea ALPEILLE !
Kawasaki GPZ 500 -97, *Honda CBR 1000 -93, Honda CBR 1100 XX -00, Honda CBR 1100 XX -05 ,Kawasaki ZZR 1400 -07 * *
Iron Butt *3x SS 1000, 4x SS 1600K, SS 2000K * * * * * * * * * *
MC TOUR *
N,EST,DK,D,A,I,HR,SLO,SK,CZ,PL,LV,LT,CH,F,SM,VA,S, SF
Vastaava reissu vedettiin viime kesänä mutta Firenzeen, jossa motogp kisa. Eka ja viimeinen ajopäivä oli 700-900km, muuten 150-300. Tässä ehtikin viettää aikaa firenzessä ~3 päivää ja muualla 15:00-> seuraava aamu.
Tämä aikataulu kesti ruuhkat ja mahdolliset ongelmat matkalla ja kaikki sujui hienosti.
Ruukkaisin väljemmäksi tuota teidän aikataulua. Ei ole kovin mielekästä joka aamu herätä siten, että edessä on ~600km tietä.
Onhan Slovenia ihan käymisen arvoinen paikka sekin, paljon pelivaraa esim huonoille keleille et kyllä ole jättänyt. Kannatan edellä kommentoineita - tuollaisella reissulla kannattaa jo pysähtyä johonkin pisteeseen päiväksi-pariksi ja tehdä siitä hyökkäyksiä lähimaastoon.
Eka reisu vuonna -74 tehtiin just noin, joka päivä ajoa, välillä vähemmän, välillä niin p.....keleesti, juopottelemaankin kerettiin mutta oikeestaan paljonkaan ei nähty. Nykyään painetaan tarpeen vaatiessa 1000 km ja sitten katsellaan muutama päivä jne. Jokapäiväinen ajo käy rankaksi.![]()
CB350, XS650, CB750K7, XS850,XV1000(TR-1), XS1100S, ST-4, FJR1300A
Hiukkasen kannattaa kyllä hellittää tuota kilometrimäärää. Jos ei pidempiä taukoja halua pitää niin itse ainakin rytmittäisin 2 ajopäivää - vapaapäivä - 2 ajopäivää - vapaapäivä...
Rupeaa se kilometrien ahmiminenkin ahdistamaan jos jokapäivä pitää tuupata sen yli 500km. Ja osalla noista vuoristoteistä jää keskinopeus sinne 40...50km/h tasolle.
Now riding:
* KTM 690 Enduro R
Past ones:
* KTM EXC 300
* KTM 250 EXC Racing
* CBR 600 F4
* CBR 954 RR
heinäkuussa tuolla ainaki on kovia bileitä jos on nuori ja vielä jaksaa(Gari @ Touko. 13 2009,08:57) kirjoitti
![]()
Tuo jokapäivä ajaa ~500km alkaa muuten tympimään parin päivän päästä, ei siinä paljoa kerkeä katselemaan. Kannattaa ehdottomasti se pari päivää huilailla välillä tuolla jos vaan mahdollista. Ei ole herkkua herätä aamulla ja ajaa iltaan asti ja sitten väsyneenä suoraan nukkumaan herätäkseen seuraavaan aamuun ja suoraan baanalle kiireellä että kerkeää seuraavaan yöpaikkaan ajoissa.
Sit siitä vasta herkku syntyy jos vodaa tulee taivaalta kuin aisaa aamusta iltaan....![]()
..ja joka päivä...
![]()
Samaa mieltä kuin muut aiemmin vastanneet ja samat on perusteet. Liikaa kilometrejä / päivä ja jossain vaiheessa reissua kannattaa hieman relatakin. Tuollaiselle reissulle jos lähtisin, niin ainakin kolme viikkoa varaisin.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Ajakaa nuo 2 päivää (800 ja 600km), vaikkapa tuonne Ljubljanaan, ja sen jälkeen mietitte kaljatuopposen ääressä, mikä on matkan perustarkoitus. Jos aamusta iltaan ajaminen tuntuu edelleen matkan parhaalta annilta, niin antakaa mennä vaan.
Alla pieni fiktiivinen laskelma motariajelua silmälläpitäen. Kannattaa myös miettiä, että jos ja kun ajelee pikkuteillä keskinopeus putoaa kohisten.
klo. 9.00, lähtö, ajoa keskinopeudella 70 km/h 2 tuntia (osa ajosta kaupungissa)
-> 140 km
klo. 11.00, Tankkaus/jaloittelutauko, 1/2 h
klo 11.30, ajoa 1,5 tuntia, ~120 km/h
-> 320 km
klo 13.00, ruokatauko, pakollinen nähtävyyden pällistely 1h
klo 14 -> puhdasta motariajoa 1,5 h ~120km/h
-> 500 km
klo 15.30, kahvitauko, tankkaus, ~1/2h
klo 16.00, sekalaista ajoa 2h, ~80km/h
-> 660km
klo 18.00, järkihintaisen hotellin etsiminen 0,5-1h
klo 19.00, majoittautuminen
klo 19.45, suihkunraikkaan terassilla
Noilla ajomääräsuunnitelmilla kannattaa laittaa mopo myyntiin jo ennen lähtöä, hyvällä tuurilla ostaja on tiedossa heti kun reissu on kärsitty.
Se on noin 2 päivää ajoa ja 1 lepoa jos meinaa lomana ottaa. Edellisissä reissuissa motaria kului 700 km/päivä vaikka välillä ajettiin leuka tankissa. Enempi vaatii väkisten vääntämistä. Olkaa perillä ennen kuin Tourist Info -pisteet menee kiinni (yleensä klo 18). Niillä on tiedossa hyviä majoitustarjouksia. Jos olette myöhemmin perillä, niin saatte väsyneinä ja hiestä läpimärkänä alkaa etsimään sopivaa majoitusta jalkapatikassa, joka on erittäin vituttavaa puuhaa jos ei ratkea ensiyrittämällä, ja tokikin maksatte päälle kovimman mukaan. Respasta on turha kinuta tarjouksia. Huonolla säkällä joutuu kiertelemään.
Kaupunkeja ja tasamaata ei kannata kierrellä, vuoristoseudulla koko harrastus avautuu ihan uusiksi.
1000
Eihän toi nyt kovin pahalta kuullosta. Viime kesänä sellanen keskimatka taisi olla 500km/päivä mukaanlukien lauttapäivät ja juhannuksen jälkeinen krapulapäivä. Toisaalta ajoimme aamusta iltaan ja noin tunnin välein 15 min tauko. Ajamaanhan sinne eurooppaan mennään, eikä mitään vanhoja homeisia kirkkoja tai raunioita kiertämään...![]()
Noo, käytettiin mekin pari tuntia Kotkanpesään ja Sachsenhauseniin. Kotkanpesän ois kyl voinut jättää väliin ja ajaa senkin ajan mutkaa kun kerran prätkäreissulla oltiin. Jos tarkoituksena on kaupunkien kiertäminen ja nähtävyyksien bongailu, niin sitten lähden lentokoneella.
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Itse vaihtaisin tuon slovakian lenkin alppeihin..
Innsbruck on ainakin tosi hieno paikka ja ympäristöstä löytyy varmasti hyviä mutkapätkiä vuoristossa.. Ja näin ei tarvii ajaa kun ne huviajelut mitkä tuntuu hyvältä..
Tosin MP:llä en reissussa ole ollut..
Mutta kotilolla kylläkin ja voin yhtyä edellisiin sen verran että lepopäivät on kohdallaan..
yzf-r6 -04
Rankka reissu. Nuo kilometrimäärät tarkoittavat sitä, että tarkoitus on vaan ajaa ja ajaa ja ajaa... Ka onnistuuhan tuo, jos miehet on nuoria ja vetreitä, ja kotiinpaluu maistuu tosi makealta tuon urakoinnin jälkeen.
Mutta! Tehkää hevvetissä suunnitelma sen varalle, kun tulee riitaa. Parin päivän jälkeen ajaminen maistuu paskalta, vieras kulttuuri ja liikenneympäristö ahistaa, yhellä ripuli, toisella krapula, kolmannella kalsarit hiertäny perseen vereslihalle ja neljännellä jännetupen tulehdus. Siinä se sosiaalisuus punnitaan. Jos tarkoitus on olla kavereita reissun jälkeenkin, miettikää ennen lähtöä yhdessä miten asiat selvitetään. Jos tunteet kovin kuumenee, ei oo huono vaihtoehto hajottaa porukkaa päiväksi tahoilleen jäähtymään, kunhan sovitaan missä illalla tavataan.
Vaatimattomammat tavoitteet ja pari lepopäivää toki helpottais hommaa, mutta eka kerta on aina eka kerta ja jokainen kokee sen omalla tavallaan. Noita edellä mainittuja mestoja ehditte nähdä sitten seuraavilla reissuilla, tehkää tästä oma juttunne ja ajelkaa mihin itte haluatte. Tärkeintä on, että saatte pään avattua ja tuutte kokeneempina takasin. Ja ehjinä.
Tota Regensburkkii lisäks ihmettelen, eka reissu ja jonnekin Regensburkiin, ja vielä Best Westerniin ku maa on täynnä kivoja ja edullisia gasthauseja missä saa aitoa saksalaista makkaraa ja olutta...![]()
Hyvinhän tuo suunnitelma toimii ja jos ei toimi niin muutatte sitä olosuhteiden,sekä tilanteen mukaan.
Moottoripyörä loma sisältää mielestäni moottoripyöräilyä ja paljon,koska ollaan ajelemassa niin mukavalla kulkuneuvolla,kuin moottoripyörällä !!!!
Kivikirkkojen katselua ja ruokakulttuurin opiskelua voi kyllä tehdä moottoripyörällä,mutta silloin sitä reissua/lomaa tehdään aivan muiden asioiden määräämänä,kuin ajamisen.
Tuo kaksi ajopäivää/lepopäivä rytmi on varmaan tarpeen,jos vedätte 800-1000km päivä,mutta teillä se resepti ei ole tarpeen,kun ette aja Saksaa eestaas.
Kun kerran käy,niin sitten tietää *![]()
"Edes Jeesus ei ollut kaikkien mielestä sympaattinen, joten miten minäkään voisin olla" - Jose Mourinho.
Oletko milloinkaan laittanut omaa mpoa myyntiin,kun reissuun on sattunut pitempi siirtymä paskakelissä *(Hannula @ Touko. 13 2009,14:11) kirjoitti
,niitä sattuu ja aamulla aurinko paistaa *
*
,vaikka olisi huonompikin keli,mutta se lähtö ja startaaminen on se aamun juttu *
![]()
"Edes Jeesus ei ollut kaikkien mielestä sympaattinen, joten miten minäkään voisin olla" - Jose Mourinho.
Minkäslaisella pohjalla ekakertalaisten suunnistaminen on?
Moottoriteillähän on vielä yleensä kohtuu helppoa, mutta niiden ulkopuolella tiheään asutussa länsi-euroopassa ei välttämättä niinkään. Kohtalaisen kunnianhimoinen suunnitelmahan tuo on, siinä ei enää hirmupaljon eksyillä ja/tai etsiskellä porukan muita jäseniä. Samoin ajokaluston kunto olisi oltava sellainen, ettei ylimääräisiä varikkostoppeja kovin montaa tule, ja esim. renkaidenpaikkauskamat syytä kuljettaa mukana.
Ei täytä omaa määritelmääni ´mukavasta lomasta´, mutta jos kaikki lähtijät ovat vakaasti sitä mieltä, että tällä mennään, niin mikäs siinä. Jos ei Rimini ole aivan kiveen kirjoitettu (ei nimittäin ole mielestäni aivan kaikista kiinnostavin alue Italiassa!) niin vähän lännempänä, Sveitsin rajan lähellä Lago di Comon ja Lago Maggioren seutu on aivan järjettömän upea paikka harrastaa moottoripyöräilyä.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Omalta kohdalta voin kertoa "ensimmäinen pitempi reissu" Italiaan. Baltian kautta alas Italiaan. ajopäivinä tuli 800-1600km/pvä. joka ei ole mikään mahdottomuus(jopa minulle) Moottoriteillä matka taittuu nopeaan ja stau:n sattuessa voi ajaa vaan jonon ohi/välistä noudattaen erityistä varovaisuutta. Yöpymiset olivat teltassa leirintä-alueella ja pyörä lähistöllä lukittuna.Rimini:n seutu on kesä-aikaan "aika mukavaa" aluetta ja on biletystä tarjolla myös.(tästä ei kaikki pidä jolloin voi katsella niitä homeisia kirkkoja
)
Pyöräkaluston PITÄÄ olla kunnossa kun tekee nuin kiireisellä aikataululla matkaa.
Eikun hyvää matkaa ja nauttikaa Riminin yö-elämästä.
T7 2022
Tungen lusikan soppaan. Yleensäkin Adrianmeren seutu on on todella hienoa aluetta mm. Marche, Abruzzo. Rannikoilta löytyy uskomattomat rannat, satoja kilometrejä. Voit surffata, vesihiihtää jne eikä tarvitse katsella turisteja (ps rimini *).
Rannikolta 5km maalle päin niin alkaa tulla kukkuloita toisensa jälkeen ja maisemat on todella komeat. Mutkapätkää nimittäin riittää! Eikä varmana sada, pitäisi ainakaan *Korkeuserot nyt jää matalammiksi alppeihin verrattuna, mutta mitä sitten! Ei sitä niitä alppejakaan aina tarvi jauhaa *
Ja löytyyhän tuolta Abruzzon alueelta korkeitakin paikkoja!
e: ainut vaan, että täältä härmästä on vähän matkaa sinne, toisaalta Veronaan asti voi raukkailla junalla! *
Monster 1100S in red
Vespa Primavera -68
Helkama Major -69
ex
-Kawasaki KX 125
-MS2R1000
-MS4
Eipä muuten aina onnistu. Esim. tietyöosuuksilla saattaa moottoritie olla supistettu teräsaidoin yllättävän kapeaksi, jolloin Staun sattuessa seistään kiltisti jonossa ja nautitaan helteestä.(Budder @ Touko. 14 2009,14:25) kirjoitti
AndersReisen
Reissuverkko
"Musiikki ei ole se, mikä soi, vaan musiikki on se, miksi se, mikä soi, soi niin kuin se soi, silloin kun se soi."
- Leif Segerstam, kapellimestari
Jos noin ankeaa on tiedossa jo etukäteen, kannattaa ostaa vaan bussilippu Ypäjälle tai jonnekin vastaavaan mestaan, missä on vain perisuomalaisia toukohousuja juomassa väljähtänyttä olutta Masan Baarissa, istuen hiljaa.(hipahuuko @ Touko. 13 2009,19:19) kirjoitti
Jos ajaminen alkaa maistumaan paskalta, niin pakkoko sitä on sitten mopoa ostaa.
Mulla lähtee parin viikon päästä neljäs peräkkäinen kesäloma pyörän sarvissa keski/etelä Euroopassa. Aina on päivämatkat olleet siellä 500+ km. Eikä ole ahdistanut, ei paikalliset eikä ajaminen. Itsestä se kiinni on. Ja jos kaverin naama ahdistaa, niin eihän sitä joka iltaa ole pakko viettää porukalla kaljan ääressä. Kyllä me Juutanan kanssa vieläkin toisillemme puhutaan.
Yamaha XJ 600 -98 -> Ducati ST2 -02 -> Honda VFR -07 ->
* * * * * * * * * * * * * * * Kawasaki ZX-10R -09
* * * * * * * * * * Jawa 175cc vm.1957 kunnostusprojekti
Olen jo vuosia käynyt eteläeuroopassa ennen vappua, sama juttu tänä vuonna
Kokemuksia omalta kohdalta:
Jos ajat noin 120-130 Saksan moottoriteillä ohitat saman rekan n. 5 krt päivässä eli todellinen keskinopeus taukoineen n. 80-90 km/t
Tämä jos haluat pitää taukoja (rööki, kahvi,lounas, vitsit jne.)
Serpenttiineillä saat ajaa tosissasi koko päivän että pääsisit 250-300 km
Tämä minun kohdalla.
Nähtävyyksiä voi myös katsella vaikka lomailee mopolla.
Me nykästiin kahteen viikkoon 4400km ja pisin päivämatka oli about 600 km. Kahteen viikkoon sisältyi vielä Traven laiva mennen tullen. Euroopan puolessa ei vapaapäiviä pidetty ja ns lyhyet päivät eli 250-300 kilometriset oli kanssa täysiä päiviä tunneiltaan, eli maisemia äimisteltiin niin alpeilla mennen tullen kuin Slovenia - Kroatia akselillakin.
Hommahan luonnistuu jokaiselta ihan omalla mallillaan. Itte voisin ajatella seuraavaa reissua mammat kotiin meiningillä alpeille eli laivalla saksaan, Saksan läpi päivässä, kolme päivää alppikurvailua, Saksa ylös päivässä ja laivalla hesaan! Eli viikossa kerkeis kiertää ihan mukavan lenkin, nauttimaan alppiteistä ja ottamaan laivalla hapanta mennen tullen... ...Eli kyseessä olisi miesten reissu jonne lähdettäisiin AJAMAAN!
"Ei kukaan ole enkeli maantiellä. Siivet palaa siinä missä löpö."
IBAF 3735
Samaa mieltä... toki jokainen jaksaa eri malliin, mutta jos matkavehkeet on B-kingiä yms. niin aika kovia kilometrilukemat ilman välipäiviä.(Burnis @ Touko. 13 2009,12:48) kirjoitti
Itse sanoisin, että tuossa 6. päivän kohdalla voi jo vähän v***aa se (pelkkä) ajaminen. Jos aiotte jotain nähdä, niin on hiton hidas päivä, teillä menee koko päivä ajamiseen. Tai sitten ajatte motaria ja ette näe juuri mitään.
Itse ottaisin mukaan yhden välipäivän jossa ei ajeta juuri ollenkaan.
Ja tuo mitä pomppe kirjoittaa pitää paikkansa, varsinkin jos kimpassa on yli 2 pyörää. Jo se 3. ja 4. pyörä kimpassa yleensä hidastaa matkantekoa ihan hitosti. Aina jonkun pitää päästä kuselle, joku hidastelee vähän jossain tankkauksella tms. ja siten kokonaissiirtymät alkaa kummasti hidastua.
Ja noita tankkauksia hidastaa sekin, että toisin kuin täällä, seuraava voi tankata vasta sitten kun edellinen on maksanut. Ja korttiautomaatteja on Keski- ja Etelä-Euroopassa hämmästyttävän vähän, liekö tilanne muutamassa vuodessa parantunut.
Baanalla kandee tarkkailla niitä kylttejä missä kerrotaan matka parille seuraavalle huoltsikalle. Muistelisin 75 km lukeman joskus nähneeni.
1000