Tulokset 1:stä 7:een 7:sta
  1. #1
    Aikomus olisi syksyllä reissuun, ja vahvin optio tällä hetkellä näyttäisi olevan Amerikka. Aikaa ei valitettavasti tule olemaan niin paljon, että paikanpäältä ostaminen mielestäni kannattaisi, vaikka pyörät siellä hyvin halpoja onkin. Ja km-määrästä saattaa tulla sellainen, ettei vuokraamot katso hyvällä (ja suunnitelmaan saattaa vielä kuulua muitakin maita kuin USA, jolloin rajojen ylitys vuokrapelillä voi tulla ongelmaksi).

    Niinpä taidetaan roudata oma peli sinne Suomesta. Vaihtoehtoina taitaa olla lentorahti, normaali laivarahti tai Atlantin yli kulkevat ro-ro-autonkuljetuslaivat. Vaikuttaisi tässä vaiheessa siltä, että valitsemme laivarahdin, koska se on huomattavasti halvempi kuin lento tai ro-ro. Mutta ajattelin kuitenkin pyytää tarjouksia kaikista.

    Lähtösatama mieluiten Suomessa, mutta onnistuu kyllä toimittaa pyörä myös esim. Rotterdamiin tai Englantiin. Pyörä pitäisi saada itärannikolle, mieluiten jonnekin New Yorkin lähimaastoon (mutta muukin käy) elokuun loppuun mennessä. Suomessa pelin pakkaaminen rahtiboksiin onnistuu, Euroopassa se pitää varmaan järjestää erikseen.

    Mikäli löytyy omakohtaista kokemusta mp:n rahtaamisesta Atlantin yli kumpaan tahansa suuntaan, mitä noin suunnilleen kustansi, tai jos on jotain erityistä huomioitavaa, rahtifirmojen tai rahtiagenttien nimiä/yhteystietoja, niin tietoa otettaisiin kiitollisuudella vastaan!
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  2. #2
    Katso Peterpanbiken sivuilta, ne ainakin rahtasivat mopot jenkkilään kun ajoivat sen pan american systeemin. Ei se tainnut aivan kunnialla onnistua mutta ainakin jotakin vinkkiä saat.
    CB350, XS650, CB750K7, XS850,XV1000(TR-1), XS1100S, ST-4, FJR1300A
  3. #3
    Jep, huima reissumies Peter on tuttu kaveri, ja ilman muuta aion konsultoida myös hänen suunnaltaan. Ajattelin nyt vain kysäistä myös täältä, koska ymmärtääkseni ainakin Jenkkilästä päin uitetaan jatkuvalla syötöllä pyöriä rapakon tälle puolen.

    Jos on jotain tullut opittua noista rahtausjutuista aikaisemmin, niin on hyvin tärkeää, että pääsee oikean putiikin kanssa juttusille. Niitä tuntuu olevan halpoja ja kalliita, sekä hyvin tai huonosti asiat hoitavia, eivätkä välttämättä juuri mainosta itseään missään, vaan ne hyvät on osattava itse kaivaa jostain. Siksi on tärkeää kysyä tarjouksiakin useammasta paikasta.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  4. #4
    Tapasin juuri Norjan-reissulla kanadalaisen Harley-kuskin, joka oli lennättänyt pyöränsä USA:sta Amsterdamiin. Hän oli jo toista kertaa Eurooppaa kiertelemässä. Koska tuo rahtaus minuakin kiinnostaa vastaisen varalle, kyselin vähän lisätietoja. Hänen mukaansa Motorcycle Express on paras, vaan ei halvin. Auttavat myös vakuutuksen hankkimisessa vieralla mantereella, olipa pyörä kummalta puolen Atlanttia hyvänsä. Pyörää ei käsittääkseni tarvi pistää laatikkoon, itse pääsee mukaan samalla lennolla. Jos se vähän enemmän maksaakin, niin on se ainakin menomatkalle aika näppärää myös.
    BMW R 1200 GS Adventure
  5. #5
    Jep, nämä mp-rahtaukseen erikoistuneet puljut on epäilemättä hyviä, ne on vain valitettavasti aika tyyriitä. Jos ei pyörää tarvitse pakata crateen, se on tietenkin erittäin omasta vinkkelistä tosi kätevää. Silloin vain lennätellään paketin mukana yleensä myös kohtuu paljon tyhjää tilaa, mikä lisää kuluja entisestään.

    Maksettiin laivarahdista Sydneystä Helsinkiin alle 500 erkkiä huhtikuussa -08, päälle tuli tosin vielä Länsisataman ryöstöhinta 180 euroa ´käsittelykuluja´. Yksi tärkeä tekijä siinä, miksi noin huokealla, oli mallikohtainen tehdasboksi, jossa ei todellakaan montaa kuutiosenttiä ole ylimääräistä.

    Ja samalla reissulla kuulin saksalaisesta kaverista, joka oli selvitellyt laivarahtia Malesiasta joko Intiaan taikka kotiin Saksaan, ja tarjoukset noille oli, ei toki aivan, mutta yllättävän lähelle samanhintaiset, vaikka matka on ihan eri. Antaisi ymmärtää, että laivarahdissa itse kilometrit eivät kustanna paljonkaan, vaan kun paketti on laivaan asti saatu, on melkein sama, meneekö se lähelle vai kauas.



    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  6. #6
    YCC #666 Juutana:n avatar
    Moderaattori
    Liittyi Aug 2007
    Epsoo
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (pecha @ Heinä. 02 2009,19:30) kirjoitti
    Ja samalla reissulla kuulin saksalaisesta kaverista, joka oli selvitellyt laivarahtia Malesiasta joko Intiaan taikka kotiin Saksaan, ja tarjoukset noille oli, ei toki aivan, mutta yllättävän lähelle samanhintaiset, vaikka matka on ihan eri. Antaisi ymmärtää, että laivarahdissa itse kilometrit eivät kustanna paljonkaan, vaan kun paketti on laivaan asti saatu, on melkein sama, meneekö se lähelle vai kauas.
    Toihan laivarahdissa on pointtina. kuljetettua tonnia kohden on halvempaa rahdata tavaraa Kiinasta Helsinkiin laivalla kuin ajaa se sama tavara kumipyörillä Helsingistä Jyväskylään. Laivarahdissa nimenonmaan suuruuden ekonomia toimii. Käsittelykulut ovat suorastaan käsittämättömän suuret kaikelle mikä ei ole standardoiduissa konttiyksiköissä.

    Kannattavinta olisi jos pystyisit hyödyntämään jotakin tuttua ja ujuttamaan pyöräsi esimerkiksi Suomesta Nykin lähelle menevään konttiin. Nykyisenäkin aikana tavaraa todennäköisesti kulkee aika paljon mannerten välillä ja välillä kontteihin saattaa jäädä sopivia kolosia jonne prätkä mahtuisi. Tällaisessa kolossa tuli erään puolitututun prätkä Montevideon satamasta Suomeen pari vuotta sitten.
    Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
  7.  
  8. #7
    Lentorahtauksessa Pohjois-Amerikkaan kannattaa huomioida, että useimmat rahtifirmat ovat luopuneet USA:n puolelle rahtaamisesta kokonaan älyttömiksi tiukentuneiden terrorismilakien vuoksi. Kanadan puolelle sen sijaan homma toimii ihan hienosti.

    Euroopassa lähtöpaikaksi valikoituu isoimmat kentät (esim. Frankfurt, Amsterdam, Lontoo) ja valitettavasti ainakin Frankfurt on ottanut käyttöön uudet määräykset, jonka mukaan mopo pitää luovuttaa rahtiin 5 päivää ennen sen lentoa. Kuski voi toki itse lentää edeltä odottelemaan, mutta turhan pitkä tuo aika on aiempaan 48 tunnin sääntöön verrattuna. (Joka onneksi on vielä käytössä mm. Torontossa)
    Hintataso edestakaiselle lennätykselle Saksa - Kanada - Saksa on jossain 2200 - 3000 euron välillä riippuen kuinka kauas länteen (tai lähelle itään) Kanadan puolella määräsatamat asettuu.
    Omakohtaista (positiivista) kokemusta on firmasta nimeltä Motorcycle Services.
    http://www.motorcycleservices.com/

    Laajempi tarina omasta reissusta on tuossa alla.

    t. pozo

    -04 K 1200 LT

    Amerikan kierros 2006:
    http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/

    Amerikan kierros 2010:
    http://finnstoccr3.blogspot.com/

    Amerikan kierros 2011:
    http://finnstoccr2011.blogspot.com/

    Moponparantelukuvia:
    http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo