Verot on vissiin 24,4% eli sun tapauksessas tommosen 5000€.
Maksat kotimaassa kauppiaalle tommosen 3000€ YLIMÄÄRÄISTÄ katetta..
Niin, ei ne niitä siellä Ruotsissakaan lahjoittele, siinä 125000 Sek:ssä on kauppiaan katteet päällä ja se riittää liiketoiminnan pyörittämiseen ja menestymiseen.
R1250GS
Täs tulee mieleen Kiina-ilmiö. Laskekaa mieluummin miten paljon pyörä maksaa suhteessa samaa työtä tekevän Ruotsalaisen ja Suomalaisen palkkaan. Sehän se loppujen lopuksi ratkaisee eli mikä on ostovoima. Jostain Kiinasta saa tavaroita "mielettömän halvalla" mut suurimmalle osalle kiinalaisia nekin halpistavarat on mahdottomia hankkia.
Ennen kauppiaan katteiden ja ryöstön arvioimista pitäis tietää mitä sillä tonnin katteella saa Ruotsissa ja mitä Suomessa.
Ja jos haluaa porautua syvemmälle niin miten paljon siitä tonnin katteesta joutuu maksamaan veroja ja mitä niillä verovaroilla vastaavasti saa. Sanotaan että Suomi on hyvinvointivaltio joka tarkoittaa hyvää ja "edullista" terveydenhoitoa jne... Välillä kyllä tuntuu että joissain toisissa maissa maksetaan vähemmän veroja, enemmän palkkaa ja silti autot, prätkät ja asunnot on halvempia kuin Suomessa. Maksaakohan ne vähemmän jotain kehitysapuja maailmalle vai miten moinen on mahdollista.
Oliskohan se niin, että Suomen ulkopuolella toimii kilpailu. Täällä ostetaan osuuskaupasta tai siitä toisesta, joka on nyt joutunut laskemaan hieman hintoja asiakaskadon johdosta.
R1250GS
Toin auton tuos joskus helmikuussa Ruotsista ja tehdessäni käyttöönottoilmoitusta tullissa sanoivat, että joudun irrottamaan Ruåtsin kilvet ja laittamaan tullilaput, koska olin ehtinyt ottaa vakuutuksen autoon Suomalaisessa vak.yhtiössä.(brady @ Touko. 27 2009,20:21) kirjoitti
Joko löydän tien tai teen sen...
-Hannibal-
H-D Road King Custom 2004
Kväin itse hakemassa n. 2vkoa sitten BMW K1200RS:n. Katselin ensin Saksasta ja löysin pari sopivaa 01-02 35 tkm 6,5 k€. Sitten hoksasin Ruotsin kaverini vinkista Blocket.se sivuilta -02 24 tkm 74.000 SEK yksityisellä. Eikun soittamaan ja sitten hakemaan pojan kanssa vanhalla pyörällä. Sain tingittyä hinnaksi 72.000 SEK eli rapiat 7 k€. Tehtiin kauppakirja ja kilvet jäi paikalleen. Lupasin palauttaa kilven ensitilassa tullauspaperin kopion kanssa, jotta myyjä saa pois rekisteristä yhdessä rek.otteen II-osan kanssa (siitä on hyvä pyytää itselle kopio varulta)
Su aamuna sitten laivalta Turun tulliin, mutta sanoivat, että en saa siirtokilpiä kun ei ole vakuutusta mutta tehdään käyttöönottoilmoitus niin saan ajaa Ruotsin kilvillä ja vakuutuksella n. viikon.
Ma hankin vakuutuksen ja ampaisin Hkin tulliin ja siellä hirveä jono joka ei liikkunut minnekään. Yksi kaveri hermostui ja kysyi eikö papereita voisi vain jättää jolloin neuvoivat katsastuskonttorille jossa siirtokilpi onnistuikin hyvin. Autoveroilmoitusta ei sinne kuitenkaan voinut jättää, siis Ti uudelleen tulliin.
Tullissa kun pyysin jonotuslappua sanoivat, että ei tarvitse jonottaa vaan ottivat ilmoituksen ja kopion kauppakirjasta. Huomasin myös lapun seinässä, että ilmoituksen olisi myös voinut lähettää postitse, mutta eipä sitä sanota Tullin sivuilla.
Veropäätöksen sanoivat kestävän n. 2 kk, joka rajoittaa ulkomaanmatkailua joka on minun kannalta huono.
Ma on katsastus, mutta enpä usko siinä olevan ongelmia. Sitten kaikki on valmiina kunhan saan veropäätöksen ja sen maksettua.
Kantapään kautta opin miten papereiden kanssa menetellään. Olin lukenut kyllä oppaan Autoliiton sivulla, mutta ongelmia aiheutti Su aamu ja että vakuutusta ei saanutkaan Tullista. Muuten olisi kaikki voinut hoitaa suoraan Turun tullissa. Muuten selvää kaljaa
http://www.autoliitto.fi/testit_ja_a...sto_ruotsista/
Mielestäni homma kannatti koska valikoima on parempi Ruotsissa kuin Suomessa, haku on helpompaa kuin Saksasta ja ainakin omalta osaltani paikallinen murre onnistuu paremmin.
Arvioni mukaan säästöäkin syntyy mukavasti, mutta vielä tärkeämpää on, että löysin varsin vähän ajetun pyörän.
<p> </p><p>BMW R1200RS LC</p><p>Yamaha XTZ 750</p>
Mulla lukee ajoluvassa tyyliin "ajoa suomessa ja pohjoismaissa". Onhan noita ulkomaita toki muuallakin. Enkä tiedä mitä tuo suomenkielinen lappu oikeasti vaikka jossain norjassa merkitsee...(tuni @ Kesä. 03 2009,20:34) kirjoitti
Soitin Tulliin ja kyselin muutamia. Mun tapauksessa tehdään käyttöönottoilmoitus ja ajelen siis brittikilvillä siihen asti kunnes saan verotuspäätöksen. Vakuutus vain pitää ottaa pohjolasta. Pyörä siis rekisteröity mun nimiin englantiin.
Monster 1100S in red
Vespa Primavera -68
Helkama Major -69
ex
-Kawasaki KX 125
-MS2R1000
-MS4
Hain keväällä kaksi tuuttia cb 750 k2 malleja suomeen ja homma meni helposti.Tarvittiin ruotsin rekisteri otteet molemmat osat ja ne alkuperäisinä (ei kopioita ne jäi myyjälle ) nopeuttaa suomessa paperisotaa.Kuitti kaupasta ( jonkinlainen mistä vaan ilmenee mitä ostanut )kaverin pyörän mukana oli varakone niin senkin merkkautin kuittiin .Tullaus ,tullipäätöksen jälkeen katsastus ja kilvet kiinni. Tosin oma pyöräni museokatsastetiin valmiiksi ja siihen olin käynyt varaamassa mustan kilven.
http://kartelli.suntuubi.com/?cat=58&img=388
nappe