TAUSTAA
Aluksi testin taustoja. Ostin talven aikana Yamaha XV 1100 Viragon vuosimallia -92. Ikäänsä nähden pyörä oli siistissä kunnossa, mutta pientä paranneltavaakin oli:
- Koneen edustassa oli hieman pinttynyttä likaa
- Pakoputkien kromi oli pienillä hiusnaarmuilla
- Joistain paikoista koneen kromi hilseili irti
- Tankin etuosassa oli pieni naarmu
- Maalipinta ei ollut erityisen kiiltävä ja pyörteisillä hiusnaarmuilla
Mikään "vioista" ei ollut erityisen vakava eikä havaittavissa parin metrin päästä. Itseä vain häiritsi kun ne olivat sielläPäädyin siis ostamaan läjän puhdistusaineita ja vahoja joilla toivoin saavani ainakin osan listasta korjattua. Yritin hakea netistä vinkkejä hyvistä aineista ja lopulta päädyin ostamaan seuraavat tarvikkeet:
- Turtle Wax Extreme Nano Tech Autoshampoo
- Turtle Wax Extreme Nano Tech Cleaner
- Korrek Kestovaha
- Autosol Kromglans
- Kiillotuskintas
- Aito säämiskä
- Kumihanskat
Ajattelin, että näillä ensikertalainenkin saa pyörän näyttämään kuin uudeltaKun aineet oli testattu, päätin kirjoittaa pienen raportin ja kertoa kokemuksista.
Toivoin, että Turtle Waxin Cleanerilla pääsisin eroon maalipinnan hiusnaarmuista ja suojaisin jäljen Korrekin vahalla. Autosolin puolestaan luin auttavan kulahtaneen kromin kiillotukseen. Aineiden levitykseen kaivelin vaatekaapin perukoilta vanhan T-paidan. Ei ehkä paras vaihtoehto mutta ajattelin sen välttävänTankin naarmusta noilla aineilla ei pääsisi eroon. Täytyisi ehkä ostaa musta korjauspuikko sen piilottamiseen? Ja irti rapisseita kromeja tuskin korjaisi mitenkään (ainakaan järkevällä budjetilla).
TESTI
Ehdinkin pestä pyörän omassa parkkihallissa vedellä ja tiskiharjalla hinkkaamalla ennen koetta. Varsinaisen testin aikana siis Turtlen autoshampoota ei tarvittukaan kun pinta oli jo puhdas. Vain todella pinttynyt lika koneen edustalla oli jäljellä. Vahaus suoritettiin työpaikan kellarista löytyvässä pesupisteessä.
Aloitin kastelemalla pyörän letkulla ja kuivasin vedet säämiskällä. Painepesuria ei ollut mutta pelkästä letkustakin sai riittävän paineen aikaiseksi. Enkä olisi halunnutkaan, että vesi menee tiivisteiden ohi.
AUTOSOL
Ensimmäiseksi päätin kokeilla kromin kiilloitusta Autosolin avulla. Otin kohteeksi pienen nurkkauksen äänenvaimentajan etuosasta. Siellä mahdolliset tuhot olisivat kohtuullisen piilossa
Laitoin kumihanskat kouraan ja levitin hieman tahnaa sormilla putkeen. Tämän jälkeen hinkkasin aineen pois kankaalla pitkittäisillä vedoilla. Muutaman levitys-hinkkaus kerran jälkeen en huomannut putkessa mitään eroa vanhaan verrattuna. Joko tein jotain väärin tai Autosolilla ei nämä hiusnaarmut lähtisi. Lopulta luovutin ja päätin siirtyä maalipintojen kiillotukseen. Pitää palata putkien pariin uudestaan myöhemmin.
Testin jälkeen sattumalta huomasin, että Biken numerossa 8/2008 oli artikkeli pyörän pesusta. Siinä oli verrattu Autosolia ja Autoglymin Metal Polishia kromipinnoille ja kommentoitu näin: "Näistä kahdesta Autoglym on ehdoton ykkönen." Täytynee seuraavaa kiillotussessiota varten ostaa sitä.
TURTLE WAX CLEANER
Aloitin maalipinnan kiillotuksen etulokasuojasta. Aineen levitin kumihanskat kädessä kankaanpalalla ja odotin hetken kunnes pinta harmaantui. Kiillotusaineen myös poistin kankaalla edestakaisin liikkein hieromalla. Tankin kävin läpi kahdessa osassa mutta muut pinnat olivat niin pieniä, että ne menivät kerralla.
Lopulta kävin koko pyörän läpi kahdesti Cleanerilla ja maalipinta alkoikin näyttää paremmalta. Läheskään kaikki hiusnaarmut eivät aineella kadonneet mutta vähenivät ja maalipinta alkoi kädelle tuntua täysin sileältä. Huomasin myös, että maalissa oli kiiltohileitä! Joko kiillotus nosti ne esiin tai en vain ollut katsonut maalipintaa riittävän tarkasti ennen
Lopulta olin hieman pettynyt ettei kaikki jäljet lähteneet maalista. Ehkä tarvitsisin kiillotuskoneen täydellistä pintaa varten tai useampia hiontakertoja. Kahdessakin kerrassa meni lopulta sen verran kauan, että oli aika siirtyä vahaamiseen. Aineena Turtle Wax Cleaner oli ehkä hieman liian juoksevaa ja löysää. Hieman jäykempi Korrek tuntui käsin levitettäessä paremmalta.
KORREK KESTOVAHA
Vahan levitin jälleen kankaalla mutta hinkkasin pois kiillotuskinttaalla. Se olikin varsin kätevä apu ja helpotti työtä. Vahaa laitoin kaksi kerrosta mutta kiillossa en juuri huomannut eroa Turtle Waxin jälkeen. Ei pinta todellakaan ole näyttelytasoa mutta toivottavasti kestävää kuten nimi lupaa...
LOPPUTULOS
Aikaisemminkin olin pyörää pessyt mutta nyt kokeilin ensimmäistä kertaa vahaamista. Aikaa meni pikaiseen pesuun, kromin kiillotusyritykseen ja neljään vahakerrokseen noin 4-5 tuntia. Ja hinkkaamisen ja kyykkimisen huomasi myöhemmin kipeistä käsistä ja jaloista
Aivan täysin tyytyväinen en lopputulokseen ollut koska kaikista maalipinnan hiusnaarmuista ei päästy eroon eikä kiilto mikään häikäisevä ole. Lisäksi kromin kiillotus jäi pelkäksi yritykseksi. No, onpahan jotain paranneltavaa seuraavaa kertaa varten. Biken artikkelissa kehuttiin muitakin Autoglymin tuotteita joten ehkä seuraavaan vahaukseen ostan niitä...
Paria muutakin ainetta olen vahauksen jälkeen ehtinyt testaamaan mutta niistä seuraavassa viestissä...
- Yamaha XV1100 Virago -92
(- Suzuki GSF Bandit S 600 -99)
En tiedä, miten pahoista kromin naarmuista on kyse, mutta kyllä Autosol on hyvää ainetta putkiin. Esim. sinistymät lähtevät sillä hyvin. Samoin sellaiset neulalla pistetyn näköiset ruostepilkut. Tuskinpa mikään kevyt hionta tepsii selkeisiin naarmuihin, silloinhan pitäisi saada sen ympäriltä ainetta naarmun syvyyden verran pois. Kromikerroskin on lopulta aika ohut.
Jos kuitenkin kyseessä on samantapaiset "harjapesunaarmut" kuin kuvailit tankissa olleen, kokeile uudestaan hankaamalla niin kauan, että pinta lämpenee. Varsinkin alumiinipinnan kiillotuksessa tuo asia on ehdoton.
Juu, sellaisia hiusnaarmuja ovat. Täytyy käydä kokeilemassa jossain välissä uudestaan hinkkausta kun ei tarvitse samalla kertaa vahaustakin hoitaa. Jaksaa paremmin keskittyä(HarriS @ Touko. 12 2009,14:45) kirjoitti
![]()
- Yamaha XV1100 Virago -92
(- Suzuki GSF Bandit S 600 -99)
TESTIT JATKUVAT
Pyörän kiillotuksen ja vahauksen jälkeen tarttui erinäisistä liikkeistä lapaseen kasa muitakin puhdistusaineita. Ja tokihan niitä piti päästä kokeilemaan. Tässä siis muutama aloittelijan testi lisää.
CRC BRÄKLEEN
Tokmannin alennusmyynnistä löysin hyllystä CRC Bräkleen jarruosien puhdistusainetta. Viragon jarrut olivat tuntuneet välillä hieman oudoilta ja kirskuivat silloin tällöin joten ajattelin kokeilla jos pikapuhdistus auttaisi. Sumuttelin ainetta ohjeen mukaan melko vapautuneesti levyille sekä jarrusatuloille ja pyyhin pois liinalla. Vaikka jarrujen ympäristö näyttikin melko puhtaalta, irrotti Bräkleen silti melkoisen määrän mustaa likaa. Myös jarrujen kitinä loppui lähes kokonaan.
Ihan asiallisen oloista ainetta.
W5 METAL CLEANER
Lidlissä käydessä tämä puhdistusaine oli lähes pakko-ostos koska huomasin, että purkin kyljen kuvassa oli Viragon kone!Toivoin, että sillä saisi koneen edustan pinttyneen lian irti. Harjalla hankaamalla eivät olleet irronneet joten turhan toiveikas en ollut.
Suihkutin ainetta hyvin vähän kerrallaan pieneen kohtaan, annoin vaikuttaa hetken ja pyyhin pois. Yllätys oli melkoinen kun aikaisemmassa pesussa jääneet mustat **skat irtosivat suoraan. Käymällä likaisimmat kohdat pariin kertaan läpi, nekin puhdistuivat vain kevyesti pyyhkimällä. Yllättävän tehokasta ainetta.
W5 POLISHING CLOTH
Samalla Lidlin reissulla otin paketin puhdistus/kuivaus/kiillotusliinoja. Käytin sitä Bräkleenin ja metal cleanerin kuivaamiseen ja hyvinhan nuo toimivat. Liinat olivat riittävän imukykyisiä ja kestäviä. Pitää seuraavassa vahauksessa kokeilla myös kiillotukseen. Myös Autosolin voisi kokeilla vielä uudestaan ja käyttää jynssäämiseen näitä. Ostin jo varalle toisenkin paketin jottei heti lopu kesken
WD-40
Tokmannin alehyllyistä poimin myös purkillisen WD-40:tä. Viragoon en vielä käyttökohteita keksinyt mutta polkupyörän laakereita ja ketjuja kävin suihkimassa. Katsotaan milloin tulisi käytyä vielä polkemassa jotta näkee mitä aine teki...
- Yamaha XV1100 Virago -92
(- Suzuki GSF Bandit S 600 -99)
Pikku-Sussun takajarru kitisee, liekkö käytön puutetta
Olisikohan tuosta CRC Bräkleenistä apua ongelmaan, vai pitäisikö vaan luistatella takasta ankarasti?
tai palat loppu(Taajuus @ Touko. 12 2009,21:37) kirjoitti
Kikseripoika
MUISTA HUUMORINTAJU
Ei uskoisi, mutta täytyypä tutkailla tarkemmin...(Kummisetä @ Touko. 12 2009,22:52) kirjoitti
Koitappas niihin "hiusnaarmuihin" hienoa kiillotus/hionta tahnaa. Töissä käytämmä Prestan kiillotus aineita ja ovat mielestäni paljon parempia kuin esim. 3M vastaavat aineet. Autoglymiltäkin moisia aineita saa.
R6R06
Tai jotain soraa palojen ja levyn välissä (palojen urissa).(Kummisetä @ Touko. 12 2009,22:52) kirjoitti
ZX-10R + ZX-6RR
Ite käyttäny Autoglym puna+kulta yhdistelmää. Vielä tähän mennessä ei oo parempaa tullu vastaan. Sitä en osaa sanoa miten toimii hieman vahingoittuneella pinnalla.
zx-6r -07
Mamma Mia, That'sa spicy Ninja!
Hei jätkät hei! Ne laitteet kuluu! Myös niillä kiillotus aineilla. Ja jopa 1tkm ajetussa gixxerissäni sateen jälkeen näin kuraisilla kevät keleillä jarrut kiljuu. Edessä ja takana jos jälkimmäistä käytän joskus...
- Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän. -
Tai sit meillä kaikilla on keraamiset race-jarrut![]()
Kikseripoika
MUISTA HUUMORINTAJU
Harvemmin sitä takasta tulee poljettua (hyi hyi minä), joten häiritsee kun silloin se ulvahteleeAattelin jotain helppoa "ruiskuta kama ja totea tulos" ratkaisua korjaukeksi
![]()
Tuosta listasta puuttui se paras eli Wurth Pineline Tehopesu -liuotinaine. Tuolla tulee pestyä autoa ja mopoa sillä seurauksella, että kaikki p.ska irtoaa ilman hinkkaamista. Suosittelen kokeilemaan.
No, okei myönnetään, auton vanteisiin käytän Bilteman vanteenpuhdistusainetta eli "vannemyrkkyä", mutta muuten tuo Pineline rulettaa.
Triumph Thunderbird 1700 -10
Yamaha FJR 1300 -13
Suzuki "SolluSuitsa" PV 50 -86
Kävin testaamassa Autosolia uudestaan. Edelleenkään ei naarmut kadonneet putkista mihinkään vaikka kuinka yritti hinkata. Turhautuneena päätin kokeilla toista hyvinkin röpelöisen näköistä paikkaa koneen kyljestä. Siihen aine tehosikin muutamalla hankauksella! Kromi kiilsi jälleen lähes kuin uutena.
Ehkä putkien naarmut ovat syvemmät miltä näyttävät. Niihin ei vain Autosol näytä auttavan...
- Yamaha XV1100 Virago -92
(- Suzuki GSF Bandit S 600 -99)
Autosol. Laitappa porakoneeseen huopalaikka niin johan alkaa tapahtua.(Bruthal @ Touko. 14 2009,21:26) kirjoitti
Honda CBR1000F -99
ex Honda CBX750F -85
EX-Ktm Duken takavanne oli siinä kunnossa kun takarenkaan vaihtoa varten sen irroitin, että ei oltu 6000km matkalla nähtävästi pesty kertaakaan.
Vanteen orig. väristä ei ollut tietoakaan...
WD-40 antoi jarrupölylle lähtöpassit, ja siihen vielä vesipesu niin vanne oli kuin uusi...
<p><strong>Kawasaki ZX10R -06</strong></p><p>Ex-pyörät:</p><p>KTM SM-T 990</p><p>Triumph Speed Triple</p><p>KTM Duke 3</p><p>Ducati Monster S4</p><p>KTM Duke 2</p><p>Ducati Monster 620</p><p>+ pari terapia Harleyta</p>
Bräkleen on hyvää kamaa.(Taajuus @ Touko. 13 2009,07:31) kirjoitti
BXn jarrut lähti todella puhtaaksi, lisäksi olen tuolla aineella poistanut jarrulevyistä varastorasvan.
<p>Vanha patu..</p>
"jarrujen puhdistusaine" Olen aina käyttänyt kyseistä ainetta, öljynvaihtojen yhteydessä, jos esim. koneen kylkeen/putkien päälle on öljyä tippunut TOIMII! Pitää tuo uus pyörä vahata Autoglym Puna¤Kulta setillä paras mitä olen ikuna kokeillut!
Kawasaki KDX -> Aprilia RS -> Yamaha Fazer 600 -03 -> Suzuki Hayabusa -05
Sonaxin valikoimista löytyy myös oikein laadukkaita ja ehdottomasti tutustumisen arvoisia tuotteita. Hinnat mielestäni Autoglymin tasoa tai hieman edullisempia, mutta lopputuloksessa ei suuriakaan eroja![]()
x-x-x-x-x-x-x-x- Pain Comes For Free -x-x-x-x-x-x-x-x
* * * * * * * * * *
Voipi olla myös perinteisesti jarrusatuloiden männät/liukutapit enemmän tai vähemmän juntturassa, jolloin jarrupala ei painu levyä vasten tasaisesesti.(Janne10r @ Touko. 13 2009,01:26) kirjoitti
Porakone + huopalaikka + Autosol (tms.) on tosiaan käsipeliä tehokkaampi. Ja Pinelinen käytössä kannattaa huomioida se, että jos kulkineessa on ketjuveto, tuo liemi irrottaa myös ketjuista rasvat aika sähäkkään. Eli sinne osastolle suihkuttelua kannattaa välttää ja ketjujen rasvaus heti pesun jälkeen.
Sonaxin hiontatahna (tai kiillotustahna, mikä sen nimi nyt onkaan) on ainakin sellaista, jota ei kenenkään kannata ikinä käyttää kromipintoihin! Naarmuttaa vain lisää. Olen kokeillut.(The Stick @ Touko. 15 2009,23:48) kirjoitti
Toi Kiillottaminen, on vaan työlästä ja ylimainostettua. Jos aikoo tehdä "säihkyvää" jälkeä, se on perin työlästä, varsinkin hapettuneiden/sinistyneiden ruostumatonteräs/kromi pakoputkien kanssa. Ja lopputulos kestääkorkeintaan puolen kesää. Sinistyy uudestaan, kun tulet on putkien sisällä! KOKEMUSTA ON. Aivan turhaan kulutettua energiaa. Maalipintaan maalari, ja pakoputket uusiks, parempi lopputulos! Rahaa kyllä kuluu jos pitää "fillari" olla näyttelykunnossa! Ajamatta lasikopissa on komee! Vrt. Utin Messersmith 109!
No siis puunaushan pyörään suoritetaan kerran vuoteen sillon kun ajokausi ei ole vielä alkanut - ei se ole ajopäivistä pois. Sitten kesken kauden riittää perus pesu + vahaus.
Jup, miksei putkissa saisi näkyä että mopolla on jopa ajettu???(Eagle-no2 @ Touko. 17 2009,02:33) kirjoitti
BMW F800GT
Triumph America -08->11
Yamaha V-max -98->08
Juuri näin! *(jeba1 @ Touko. 31 2009,01:55) kirjoitti
No, ehkä tämä meni vähän överiksi... *![]()