Tulokset 1:stä 19:een 19:sta
  1. #1
    Vaihtelin prätkään ketjurataspaketin ja kursin uuden ketjun kasaan tollasella vanhanaikaisella ketjulukolla, joka tuli ketjujen mukana. Siis semmonen minkä saa ruuvarilla ja pihdeillä paikalleen.

    Vanha ketju oli kummiskin niitattu, niin lähdin miettimään olisko tarpeen laittaa sellanen niitattava? Onko ketjunvalmistajilla tai pyörävalmistajilla jotain teho/vääntösuositusta jonka jälkeen pitäis ketju niitata kasaan? Pyörässähän ei tehoja mitenkään hillittömästi ole jotain noin 80 heppaa vissiin. 900 kuutioinen ducati supersport siis kyseessä.

    Niin, että mitäs raati on mieltä?
    Ducati-rider since 2009
  2. #2
    Oli pyörässä sitten 90 heppaa tai 190 en koskaan laittaisi ketjulukkoa. Tekee pirun kipeetä kun ketjut katketessaan iskeytyy pohkeeseen tai moottorinlohkoon. Voihan se tietty katketessaan jäädä nätiksi käärmeeksi asfaltillekin mutta matkanteko katkeaa varmasti. Kova pyörimisnopeus ja tärinä voivat saada ketjulukon irtoamaan ja sen jälkeen on vain ajan kysymys milloin ketjut katkeaa. Tietysti epävarma ja kokematon ketjujen niittaja voi saada myös epävarmuuden tunteen takaraivoon uusillakin ketjuilla ajaessa. Itse en koskaan laittaisi ketjulukkoa pyörään jolla voidaan ajaa yli kahdeksaakymppiä!
    Vain turbo antaa kunnon voimaa!
  3. #3
    Lainaa cool´eri kirjoitti Katso viesti
    Oli pyörässä sitten 90 heppaa tai 190 en koskaan laittaisi ketjulukkoa. Tekee pirun kipeetä kun ketjut katketessaan iskeytyy pohkeeseen tai moottorinlohkoon. Voihan se tietty katketessaan jäädä nätiksi käärmeeksi asfaltillekin mutta matkanteko katkeaa varmasti. Kova pyörimisnopeus ja tärinä voivat saada ketjulukon irtoamaan ja sen jälkeen on vain ajan kysymys milloin ketjut katkeaa. Tietysti epävarma ja kokematon ketjujen niittaja voi saada myös epävarmuuden tunteen takaraivoon uusillakin ketjuilla ajaessa. Itse en koskaan laittaisi ketjulukkoa pyörään jolla voidaan ajaa yli kahdeksaakymppiä!
    Tuota tuota kun ei päättymätöntä ketjua pysty kaikkiin pyöriin laittamaan. Eli joko perinteinen sokkalukko tai niitattava on melkein pakko laittaa...
    Taivas saa odottaa
  4. #4
    Kaikissa ketjullisissa pyörissä on ollut jousilukko ja hyvin on pysynyt. Salainen ainesosa on tippa kunnon liimaa sen jousisokan lukitteeksi, ei varmasti lähde lentoon.
    Now playing: K7
  5. #5
    Lainaa BlackCat kirjoitti Katso viesti
    Tuota tuota kun ei päättymätöntä ketjua pysty kaikkiin pyöriin laittamaan. Eli joko perinteinen sokkalukko tai niitattava on melkein pakko laittaa...
    Heh,nyt en kyllä ihan ymmärtänyt!
    Vain turbo antaa kunnon voimaa!
  6. #6
    ^ taisit puhuu tuolla ylhäällä vaan ketjulukosta - et jousiketjulukosta jota todennäköisesti tarkoitit.

    Ite ajanut nyt pari kesää jousilukolla - tai oikeastaan niitä on ketjussa kaksikin, kun niillä on liitetty ketjuihin jatkopala. Kiinni on pysynyt ja tosiaan noita jousilukkoja voi varmistella monenlaisilla virityksillä pysymään varmemmin kiinni. Googlen kuvahakuun hakusanaksi vaikka "master link" niin alkaa malleja löytyä.
    GSX-R 750 -93
    ZX-6R -02
    Z750 -06
    ZX-12R -05
  7. #7
    En kyllä heti keksi, miksei laittais kunnon niitattavaa lukkoa niin ei tarvi miettiä kestääkö vai ei.
  8. #8
    Tuskin on varsinaisesta kestosta kyse, edes jousilukon kanssa, vaan siitä pysyykö osat paikoillaan kuinka kauan.

    100% katkenneista ketjuista mitä olen nähnyt on katkennut jostain muualta kuin lukon kohtaa, syystä tai toisesta...
  9. #9
    Lainaa Seikkailu_R kirjoitti Katso viesti
    100% katkenneista ketjuista mitä olen nähnyt on katkennut jostain muualta kuin lukon kohtaa, syystä tai toisesta...
    Statistiikka saattaa muuttua oleellisesti kun näet sen toisen katkenneen ketjun
  10. #10
    Lainaa Keno kirjoitti Katso viesti
    Statistiikka saattaa muuttua oleellisesti kun näet sen toisen katkenneen ketjun
    Käsittääkseni en maininnut mitään määrää tähän mennessä nähdyistä katkenneista ketjuista ?
  11. #11
    Jos jousi/ketjulukko tekisi ketjut yhtä vahvoiksi/luotettaviksi kuin niittaamalla niin miksei valmistajat kiinnitä jo tehtaalla kaikkia ketjun lenkkejä toisiinsa jousi/ketjulukoilla?? Joo oli typerä provo mut oli ihan pakko...
    Vain turbo antaa kunnon voimaa!
  12. #12
    Taitaa ne suurimmat murheet "jousilukkojen" suhteen liittyä kulloiseenkiin
    päämekaanikkoon asennusvaiheessa... ja tämän jälkeen ylläpitopäällikköön .

    Ketjulaahaimet... swingin suojakumit sun muut syövät sen jousilukon
    yllättävän nopeasti.

    O-Y-X-Z-ärrä-quu ym. renkaalliset ketjut lisäävät myös hieman haastetta.

    Onhan tuossa edellä ihan riittävästi perusteita käyttää niitattuja ketjuja, ei siinä
    mitään, mutta siitä käy myös ilmi, mistä ja miksi se "syyllinen" sitten löytyy....
    muualtakin kuin ketjulukosta.

    Se on vähän sama kun lähtis siitä, että onpa huonot housut.... kun ne kuluu
    kävellessä perseestä puhki
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  13. #13
    Omiin pyöriini ei tule jousilukkoa enää koskaan.
    Aikoinaan Norjan kierroksella leirintäalueella keskellä ei mitään, huomasin ketjuja rasvatessani lukon lähteneen kävelemään. Se painelevy siinä vielä oli onneksi. Itsellä ei tietenkään varaosaa ollut, eikä muuten koko leirintäalueella kenelläkään motoristilla. Koko päivä oli vedetty yli 100km/h vauhteja, joten tuurit oli kohdallaan.
    Ajelin sitten pelko pepussa hiljakseen paikallisen kyläsepän pajalle, josta pari lekaa lainaksi. Niillä jousilokon paikalta päät lyttyyn ja menoksi. Kesti kotiin yli 1000km, mutta vaihtui välittömästi niittilukkoon.
    Pyörä oli 750 Africa Twin joten ei ne hevosvoimat, vaan keskipakoisvoimat ne lukkoja maailmalle lähettää.
    ÄLKÄÄ LAITTAKO JOUSILUKKOJA JOS EI OLE VIHO VIIMEINEN KEINO!!!!
    Kawasaki ZRX 1100 -98

    Ex: Suzuki pv 50/80, Suzuki s 50, Aprilia tuareg 125, Yamaha xt 600 tenere, Honda A-T 750, Honda cbr 1000f, Suzuki gsf 1200s, Suzuki dr 800, Suzuki gsf 1250s, Aprilia ETV 1000
  14. #14
    Eikös ketjupakkauksen asennusohjeessakin ole mainittu, että ei jousilukkoa yli 50hv pyöriin tai jtn. sinnepäin.
    Ilman muuta niitattava lukko ja jos on epävarma asennuksesta, niin apua sitten joltain joka osaa.
    TRE 1130K
  15. #15
    jousilukon kiinnipysymisen voi varmistaa esim silikonitäpällä ja sitten vielä punaista tai keltaista maalia päälle jotta lukon huomaa heti esim rasvauksen yhteydessä. Ja rengasta saa pyörittää vain "oikeaan" suuntaan että lukko ei tartu kiinni mihinkään laahaimeen.
    Itsellä tällähetkellä niitattava.
    TRX850 -96
    XT500 -80
  16. #16
    Jos ketjujen asentelu on sitä normaalia, eli uudet ketjut ja rattaat 30tkm välein niin en keksi mitään syytä käyttää sitä ei niitattavaa lukkoa. Niitattavan lukon takoo vasarallakin 5minuutissa kiinni ilman mitään ihme erikoistyökaluja, ja vielä kun tarkistaa tönärillä että se lukko no tarpeeksi ohueksi painettu niin kyllä varmasti pysyy. Johonkin mopoon mihin vaihtelee koko ajan välityksiä voisin harkita jousilukkoa koska noita niitattavia on vittumainen availla, tämäkään ei haittaa tuossa normaali käytössä kun aina voi vetää vanhat ketjut rälläkällä kätevästi poikki.
  17. #17
    Minun kokemusteni mukaan nopeus saa lukon jousen irtoamaan. Yhdestäkään sorapyörästä ei ole koskaan jousi lähtenyt vaikka niillä on koluttu ties missä risukoissa, soilla ja liejussa. Mutta aikoinaan totesin kyllä pariinkiin kertaan, että hiukan kovavauhtisemmassa pyörässä ne eivät tahdo pysyä.

    Mikäli niittaaminen jostain syystä askarruttaa, on olemassa myös ruuvaamalla niitattavia lukkoja, joiden asentaminen ei vaadi lekaa, rautakankea tai muita vastaavia erikoistyökaluja.
  18. #18
    On astetta helpompaa vaihtaa välitykset tuollaisella jousilukolla mettä/talvipyörään, kuin alkaa pätkimään kettinkiä ja niitä ketjuja sitten on joka väleille omansa, montaa jousilukkoa ei viitti laittaa ja aina on mukana uus lukko tai kaks.
    Ei se 520 kettinki kauaa venyilemäti pysy kurassa, suossa ja kaikessa paskassa mitä se saa kylkeensä.

    Tuossa hajapuskassa on näemmä niitattu kettinki ja sitten kun tulee ajankohtaseksi vaihtaa, laitetaan se minkä nyt siihen saa.
    "On vain kaksi ääretöntä asiaa: universumi ja ihmisten typeryys. Ja ensin mainitusta en ole aivan varma." Albert Einstein
  19.  
  20. #19
    Lainaa vuohi kirjoitti Katso viesti
    Jos ketjujen asentelu on sitä normaalia, eli uudet ketjut ja rattaat 30tkm välein niin en keksi mitään syytä käyttää sitä ei niitattavaa lukkoa. Niitattavan lukon takoo vasarallakin 5minuutissa kiinni ilman mitään ihme erikoistyökaluja, ja vielä kun tarkistaa tönärillä että se lukko no tarpeeksi tiiiviiksi/tiukaksi painettu niin kyllä varmasti pysyy. Johonkin mopoon mihin vaihtelee koko ajan välityksiä voisin harkita jousilukkoa koska noita niitattavia on vittumainen availla, tämäkään ei haittaa tuossa normaali käytössä kun aina voi vetää vanhat ketjut rälläkällä kätevästi poikki.
    Täytyy kompata tätä samaa menetelmää itsekin pitkään käyttäneenä. Oikein niitatulla lukolla varustettu ketju ei ole sen heikompi kuin päättymätön ketju, on vain helpompi asentaa. Vielä kun takoo niitin päät verrannolliseksi muiden ketjulinkkien kanssa niin tulos on täydellinen ja pysyvä. En ole ikinä kuullut tapauksista joissa oikein niitattu ketjulukko olisi pettänyt.