Yleensä siihen mittariin asetetaan renkaan kehän pituus, tai jos oikein hifistellään niin oikein mitataan paljonko se yksi pyörähdys vie pyörää eteenpäin.
Tuota lukua voi sitten pinentää/suurentaa jos tuntuu että näyttää väärin esim naviin nähden.
Sopisiko motogadgetin mittarit kosoa paremmin?
Tyyliltään joo, mutta haluaisin mittarin ilman varoitus yms. valoja. Mietin tässä jo josko ostaisin sellaisen 8 Sigman matkamittarikäyttöön (toki siinä nopeuskin näkyy) ja sitten joko halvan navin tai android älypuhelimen tai sitten oikein tomtom riderin nopeusnäytöksi. Joskin ei noitakaan ihan helposti saa nätisti mihinkään...
Ehkäpä tuo ekana linkittämäni mittari voisi toimia parhaiten. Siihen joutuu kyllä ostamaan lisäksi jonkin kikkareen anturointia varten.
Edit: Joo, tuollaisen voisi tilata + anturin. Tuossa kun on resetöimätön odo ja kaksi trippiä eli just se mitä kaipaan + ihan tyylikäs ulkonäkö.
Hmm. Parempi? http://www.motoplaza.org/mp-tuotteet...-nopeusmittari Sopivampi asteikko ainakin.. Ei taida sopia muihin kuin sähköisiin mittareihin.
http://www.motoplaza.org/mp-tuotteet...-nopeusmittari tässä olisi käsittääkseni kaikki tarvittava samassa paketissa.
Onhan näitä:
http://www.motoplaza.org/mp-tuotteet...60mm-Valkoinen
Viimeksi muokannut: TwinTenox; 09.09.2012 klo 00:46.
Retired
Ostin nyt sitten Sigman MC8 mallin tuohon ainakin väliaikaisesti. Asennus sujui OK jos kohta mahtaako orkkismagneetti kauaa tuossa pysyä.. Tuossä käsittääkseni mitataan renkaan halkaisija ja syötetään se mittarille. Sain tulokseksi 660mm. Onko tuo edes etäisesti mahdollinen? Rengas on kokoa 100/90-18.
Testaamaan en vielä päässyt, kun on tuo mopo muuten levällään. Tai sen verta testasin, että signaalin antaa.
Retired
Mitä noita sigman mittareiden manuaaleja pikaisesti vilkaisin niin on hieman sekava tuo kohta...
Puhutaan kehämitasta, sitten halkaisijasta ja seuraavassa lauseessa taas kehämitasta.
Ja lopussa sitten halkaisija x 3,14=WS
Joten veikkaisin että mittari haluaa kehän, ei halkaisijaa.
Muistaakseni itsellä on sigmassa (bc800) arvona 21" etusella jotain ~2150 luokkaa oleva luku, liene lähempänä kehää kuin halkaisijaa...
660 x 3,14 on 2072,4 - Mahtaiskos tuo olla likeempänä todellisuutta? Täytyy vielä katsoa ohjeet, mutta ne on tallissa. Huomenna sitten. Sillä ei siis ole merkitystä, että missä kohdassa anturi ja magneetti vanteessa on?
Ja mullahan on muuten tallissa sellainen tyttöjen mittanauha. Sillähän tuo on helppo katsoa!
Viimeksi muokannut: TwinTenox; 12.09.2012 klo 02:29.
Retired
kyllä se vaan se halkaisija on kyseessäitsellä kyseinen mittari (sigma mc8) käytössä. aluksi itekkin mittasin automaattisesti kehää, mut lukemat näytti kummia. tarkastelin ohjeita tarkemmin ja päädyin halkaisijan mittaamiseen ja alko lukemat näyttää oikeeta ja vertasin vielä gps nopeuteen ja paikkansa piti
![]()
Mittaustulokseen magneetin sijainti ei vaikuta mutta muuten magneetti kannattaa sijoittaa mahdollisimman lähelle pyörän keskustaa/napaa koska silloin magneettiin kohdistuva keskipakovoima/pyörimisnopeus on pienempi kuin jos magneetti olisi kiinni vaikkapa vanteen reunassa. Magneetti ei paina juurikaan mitään mutta kun kovassa vauhdissa sen pyörimisnopeus kasvaa kysytään magneetin kiinnitykseltä suurempaa kestävyyttä. Nimimerkillä pari magneettia irronnut...![]()
Vain turbo antaa kunnon voimaa!
Kiitoksia vastauksista. Magneetti on etujarrulevyn pulttien välissä, eli käytännössä kokolailla niin lähellä akselia kuin mahdollista. Itsekin jopa tajusin, että sieltä lentää ehkä vähän vähemmän helposti helvettiin. Saako noita Sigman magneetteja jostain tarvikkeina, vai käykö mikä vaan magneetti korvaamaan tuon? Laitoin ton ekan ihan omalla tarrallaan kiinni, mutta millä liimalla kannattaa sitten seuraava laittaa?
GPS onneksi löytyy, joten pitäisi pystyä tarkastamaan tuo mittarin toimivuus tänään.
http://www.avon-tyres.co.uk/motorcycle/speedmaster-mkii
Tuosta kun kattoo, niin ei tuo 660mm ja 18" hirveän kaukana ainakaan ole.
Edit: Magneettipultteja saa ostettua, mutta saako mistään magneettimutterita? Sellaisella tuohon saisi pysyvän systeemin.
Retired
Ei kyllä ole mitään muistikuvaa magneettimuttereista...
Vaan ei kai tuollainen ole vaikea tehdä?
Jostain sopiva pieni neodyymimagneetti, sellainen kiekon mallinen, ja pikkaisen leikkaa liimaa askartelua.
Vakio mutterin tilalle sopiva pidempi mutteri, katkaisu sopivan mittaiseksi, ja poralla toisesta päästä kierteet pois ja pesä magneetille on valmis.
Epoksiliimalla varmistus, ja vaikka pistepuikolla muutama kiristys piste mutterin päätyyn.
Jos siis tuollainen mahtuu pyörimään eikä ota mihinkään kiinni?
Tai aiheuta muuten allergiaa...
Kotarin ratkaisu oli tuollainen alu-pellistä väsätty silta kahden pultin väliin ja siihen magneetti kiinni.
Omana virityksenä sigman anturi klemmarilla teleskoopissa kiinni...
Toimii mikä vaan magneetti. Helpoimmalla mun mielestä pääsee sujauttamalla pienen pitkulaisen magneetin jarrulevyn kiinnitysmutterin sisään. Ei tarvi kiinnittää mitenkään ja saa tarvittaessa pois pihdeillä tai toisella magneetilla.
Itse laitoin viimeisen virityksen jostain lasten leikkimagneettisarjasta otetulla pienellä sylinterimäisellä magneetilla.
Kestää vauhtia sen mitä vanha CBR1000F kulkee Saksassa. Vastaavasti kaverin DR800:an viritetty samanlainen kestää sen mitä vehje kulkee.
Vastaavasti anturi on etutolpassa kahdella mukanatulevalla yhdistetyllä kumilenkillä kiinni.
jussi
OK, kiitti vinkistä. Tuossa on kuusiokolon kolo just sopivasti hollilla - ei tarvitse edes anturia siirtää. Katotaan miten pitkään originaalin liimaus kestää.
Kävin tuon GPS:llä kalibroimassa ja ainakin tuo oma MC8 vaatii sittenkin sen kehän, ei halkaisijaa. 660 arvolla näytti loogisesti n. 3x liian vähän. Lopulta päädyin muutaman testauksen jälkeen arvoon 2068, jolla tuo näyttää ehkä 1-2 enemmän kuin GPS.
Retired
Ei ole tuosta MC8:sta kokemuksia, mutta tähän asti kaikki Sigmat (3kpl), joita olen asentanut ovat vaatineet kehämitan parametrikseen. Tarkaksihan tuon saa edellisen viestinkin mukaisesti merkkaamalla kohdan pyörästä (esim venttiilin kohta) ja työntämällä pyörää kierroksen tai useamman ja mittaamalla maasta täyskierroksen/kierrosten matkan. Sanomattakin on selvää, että jos pyörää työntää useamman kierroksen, pitää lopputulos jakaa kierrosten lukumäärällä yhden kehämitan saamiseksi. Jos mahdollista kannattaa työntää sitä pyörää useampi kierros, niin saa mittavirheen/kierros minimoitua. Ohjeessa saattaa olla tuo halkaisijalla tapahtuva kehämitan laskeminen vain helpottamaan kehämitan laskemista, jos joku on niin laiska, ettei viitsi pyöräänsä työnnellä.
<p>2002-2014</p>
GPS kun on tänä päivänä liki jokaisella tai ainakin helposti saatavissa, niin minusta ehkä kaikkein helpoin tapa kalibrointiin on tuo suurpiirteinen halkaisija x 3,14 Sigmaan ja sitten Gepsin kanssa ajamaan nopeutta / arvoa kohdalleen. Itse laitoin nippusiteillä androidtäppärin tankkiin kiinni.![]()
Retired
Mä ostin ite 27e hintaan garmin street pilot 2610 mp-navigaattorin, vanha mutta toimiva, siinä on ihan kiva ruutu erikseen nopeudelle yms. jutuille.
On tosin niin iso ettei sitä ehkä farkkujen taskuun ..
__________________________________
Yamaha Virago 535
Yamaha FZ6S 2006
Honda XL1000 2004 ABS
BMW R1200GS 2009
Aprillia Caponord 1200 2014
Honda NC 750X 2021