VFR:n (-02 vtec) akku tyhjenee n. viikon aikana että ei jaksa enään käynnistyä kun ei ole ajettu. Päivittäisessä ajossa ei ongelmia. Lataus on tarkastettu että lataa normaalisti.
Pyörään on vaihdettu uusi akku (uusia akkuja). On myös mitattu akulta että ei ole vuotoja esim. kahvalämppärit ei vie virtaa ja power commanderissa ei pala valoja sammutettuna.
Onko tietoa / ideoita mitä vois mitata tai tarkastaa ?
Meillä rouvan vfr:ssä sama juttu (-03 vtec). Jos pyörä seisoo pariviikkoa, niin akku on mystisesti tyhjentynyt. Olen epäillyt power commanderia tai varashälytintä mutta vikaa ei ole paremmin tutkittu. Onko muilla samanlaisia ongelmia?
Sama ongelma mulla -03 laite ja jos seisoo pariviikkoa niin siinä ja
siinä jos lähtee käyntiin.Pitää koittaa otta varashälytin pois päältä,
josko olisi vaikutusta.
Vespa sprint
Honda 350 cb
Yamaha fz 600
Honda VFR800
Kyllähän se tuo varashälytin kuitenkin jonkin verran vie virtasta päällä ollessaan (muistaakseni noin 50mA) ja mp:n akut kun ei mitään isoja ole niin täysin mahdollista että tuo sen verran kerkiää jo parissa viikossa purkaa akkua.
Mutta atomicin kysymykseen vielä niin jonnekkinhan sen täytyy kyllä purkaa tuota akkua. Onko millä tavoin todettu tuo ettei ole vuotovirtoja minnekkään?
Speksien mukaan vuotovirta max. 1,2mA eli tuhannessa tunnissa (=42vrk) saa purkaa 1,2Ah.(jta @ Touko. 10 2009,19:33) kirjoitti
HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
Yleismittarilla akulta ja kahvalämppäreitten johdotuksesta.(jta @ Touko. 10 2009,19:33) kirjoitti
Virta otettu kahvalämppäreille jarrukahvalta, näyttää "alkuperäiseltä" systeemiltä. Mutta sieltä ei ainakaan vuotoja ole.
Tyttelin Cebarissa alkoi viime kesänä kanssa mystisesti tyhjentämään akkua.. ja noin viikossa ihan tyhjäksi jos ei ajanut ja jos ajoi joka päivä niin ongelmia ei ollut. Mittailin kaikki mahdolliset mitä vaan voi olla.. lukuunottamatta jännitteen säätäjää. Kaikki latausvirrat, napajännitteet näytti ok:ta... mistään ei löytynyt vuotoja... mutta vuotovirta kuitenkin suoraan akulta vaihteli 4-14mA... johtuen kai auringon ja kuun asennosta *(sefo @ Touko. 10 2009,19:57) kirjoitti
Loppujen lopuksi sitten näin vaivaa että irroitin 6 pulttia jotta pääsin irroittamaan jännitteen säätäjän mittausta varten ja sehän se oli paskana vaikka pyörä muuten toimikin ok ja mittaukset näytti oikeita arvoja muuten.
Lisäyksenä vielä että jos 50mA kuluttaa hälytin, niin ei o ihme jos akku kuivuu, niinkuin joku tuossa mainitsikin että "mopoakut" ei kestä kuten autojen akut.
Honda CBR1100XX
lyijyakku ei kestä montaa tyhjennystä.
ainakaan mp-akku ja jos vielä mallia geeli kuten vfr käyttää niin lopputulos taatusti tuo.
(käytän veneessä sähköperämoottoria ja jos sitä
koko kesän aikoo samalla akulla ajaa niin pitää
käsittää latausajankohdat.
pari kertaa ku lähes tyhjänä käyttää niin alkaa hylkii tota virtaa.
latausaika pitenee ja purkaa itsekseen tyhjäksi.)
Jees ilmeisesti muistin väärin tuon virrankulutuksen tai sitten mulla on ollut sellainen joka vie normaalia enemmän.
Ja atomic kannattaa asiaa lähtee tutkiin silleen että akun plus navan ja johdon väliin mittari virtamittauksella niin pitäisi alkaa vuodot näkyyn jos on. Mikäli vuotoa on niin sulakkeita pikkuhiljaa irrotteleen ja kun vuoto loppuu niin vika on siinä piirissä. Jos ei tuollein lopu vuoto niin kannattaa tuota jännitteensäädintä alkaa epäileen.
Mä tein juuri tuolleen... ja mistään muualta ei löytyny vuotovirran aiheuttajaa... ja pakko oli sitten ryhtyä siihen säätäjän irroitukseen ja mittaamiseen.(jta @ Touko. 11 2009,20:04) kirjoitti
Honda CBR1100XX
ota akusta maajohto irti ja kato tyhjeneekö vielä.
vaikka häly yms onkin , ei tossa ajassa mene akku
tyhjäksi jos kaikki toimii.
monenko amp.tunnin akku? mikä virrankulutus pyörän
lepotilassa? * helppo laskee aika ennen kun akku tyhjä.
lataussäädin hajotessaan kyllä yleensä oikosulkee itsensä totaalisesti
eli akku näillä ampeeritunneilla tyhjenee tosi äkkiä.
toki poikkeuksiakin on , mut tuo vähäinen virrankulutus
tuskin liittyy lataussäätimeen. ainakaan jos ajossa toimii.
tää on vaan yksi näkemys...
Cebarissa kun säätäjä oli rikki niin pyörän ollessa käytössä, mistään ei huomannut että säätäjä olisi rikki. Kun akkukin oli vaihdettu uuteen niin silloin piti alkaa ottamaan "isojen poikien" neuvoista vaari ja mittaa se säätäjä... ja itseasiassa välillä mitatessa, näytti arvoja että olisi ehjä ja välilla taas aivan ihme lukemia.(samuelias @ Touko. 11 2009,21:44) kirjoitti
Honda CBR1100XX
Vika löytyi !!! Jännitteensäätäjähän se oli rikki *
Uusi "tarvike" säätäjä maksoi 150 € (ovh 166 €).
Ns. alkuperäinen olis maksanut 267 € *
Taitaapi olla yksi valmistaja kyseiselle säätäjälle kun oli just samanlaiset möykyt. Kiitos kaikille neuvoista. Special thanx CebariTonille
Hondan oma alkuperäinen jännitteensäätäjä postikuluineen himaan saakka kuuriirilla maksaa noin 140eur. Olet kyllämaailman kalliimman putiikin löytänyt.
Mitä mää sanoin....(atomic @ Touko. 26 2009,23:33) kirjoitti
btw. CBR1000F:ään on myös maahantuojalla säätäjän hinta jotain 260€, mutta stormilta löytyi ihan vastaava tarvike säätäjä 72€
Honda CBR1100XX
Itse tilasin originaalin osan englannista, postikuluineen kotiin tuotuna noin 100 euroa.(atomic @ Touko. 26 2009,23:33) kirjoitti