Pitää sitten varmaan himmata tolpan jälkeen ?
YLE
Kun ajelee rajoitusten mukaan ei tarvi himmailla eikä poliisia pelätä..
Toihan on reilua: mitataan pidemmältä matkalta ja ei oteta sitä hetkellistä huippua.. vai olenko väärässä *![]()
Jos haluu saada, on pakko antaa....
Kawasaki GTR 1000 -87
Tämä on ihan prseestä.
Valvontayhteiskunnan kukkanen. Luetaan kaikkien kilvet, niin nähdään mitä puoluetta äänestää. Ei muuta kun vapaaehtoisesti Orwellin kuvaamaan maailmaan.
DT125[82] -> (yli 20v. tauko) -> Versys[07] -> FZ-1-SA[07] -> K1200S[08] -> cbr600rr[08] -> (+ S1000RR[10] Varastettu Hollannissa, Vttu!) -> (S1000RR[11] Lunariin, ajettu päin ajokoiraa,V*2!) -> (S1000RR[12]) vaihdettu,
S1000RR[21]+(KTM 690 Enduro r[14])
No jos tää homma toimii niillä jo olemassa olevilla tolpilla niin eipä paljoa hetkauta motoristia... Jos tulee uusia takaapäin ottavia kameroita niin sitten kannattaa miettïä nopeuksia.
Ai kun olisi herkullista kun tämä mittaus laitettaisiin Hki-Lti motarille.
Mä saisin JOKA PÄIVÄ sakot! Niin saisi moni muukin! Kaikki ajaa 10kmh yli, useimmat 15 - 19 kmh yli.
Se oli siis LP:lle suositus sakkotulojen maksimoimiseksi. Tietty mitenköhän sillä edistetään liikenneturvallisuutta?
DT125[82] -> (yli 20v. tauko) -> Versys[07] -> FZ-1-SA[07] -> K1200S[08] -> cbr600rr[08] -> (+ S1000RR[10] Varastettu Hollannissa, Vttu!) -> (S1000RR[11] Lunariin, ajettu päin ajokoiraa,V*2!) -> (S1000RR[12]) vaihdettu,
S1000RR[21]+(KTM 690 Enduro r[14])
Sellaiset, jotka ajavat muun liikenteen seassa jatkuvasti kovaa, aiheuttavat usein ihan oikeita vaaratilanteita mm. uskaliailla ohituksilla, joita heidän on ´pakko´ tehdä, jottei heidän korkeampi keskinopeutensa kärsisi.
Jokainen, joka on matkaa ajanut, tietää että jos liikennettä on vähänkin runsaammin esim. normaalilla maantiellä, on paikoitellen ajettava todella kovaa, jotta oma keskinopeus nousisi merkittävästi suuremmaksi kuin muilla. Jonojen perään ei ehdi jäädä peippailemaan, ohi on päästävä vaikka vähän tiukemmissakin rakosissa. Siitä seuraa joskus rumaa jälkeä.
Joten tällaiset on ihan ookoo pystyä seulomaan liikennevirrasta nykyistä tehokkaammin. Vaikka se joidenkin individualistiseen maailmankatsomukseen ei mahdukaan. Suuressa maailmassa tämä on jo ihan arkipäivää.
Eikä keskinopeuden mittaaminen esim. takana tulevan poliisiauton avulla ole meilläkään mikään uusi juttu.
Todella hieman koomista, että toisaalla tällä samalla foorumilla on parhaillaan hirmuinen itku päällä siitä, kun jeparit kellottavat hetkellisen nopeuden, ja siitä tulee hirmu sanktiot.
Niin tai näin, aina väärin päin!!
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
mittais noilla kehäteilläkin, niin hyvin tulis pikavoittoja ropisemalla jaettua *(Anatooli @ Huhti. 27 2009,08:46) kirjoitti
<p>filhos da puta </p>
Kerrotko vielä, miten nuo sakotusautomaatit päättelevät suuremman keskinopeuden syntyvän vaarallisista ohituksista? Samalla tavoin kuin sinäkin?(pecha @ Huhti. 27 2009,09:37) kirjoitti
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Eiköhän ne keksi kuin tuo parantaa kovasti liikenne turvallisuutta.
Vaikka sen et vähemmän onnettomuuksia sattunut koekilometrillä testikuukauden aikana kuin vastaavilla teillä keskimäärin vuodessa.
mä oon 100% hyvän liikenneturvallisuuden kannalla, mut oman näkemyksen mukaan enemmän voitaisiin saada aikaan painottamalla muuta kuin tiukempaa nopeus valvontaa ja ylinopuksien rankaisua- esim ajotapoja, huolimattomuutta, piittaamattomuutta jne. *
samoin ku kameratolpat muutenkaan, keskinopeus valvonta ei nappaa yhtään vaarallista ohitusta, eteen ajoa, liian lyhyitä turvavälejä tai niitä rattijuoppoja/aineissa ajavia.
ja kuten tuolla todettiin-ylinopudella kaahaaminenkin on mahdollista jos sopivasti joutuu ajamaan hitaammin jonojen takia. Vai liekö keskinopus määritelty muuten kuin tien max nopeus rajoituksesta?
Edit: Yleisen oikeustajun mukaan tuo määräytymiseperuste pitäis olla jukisesti tiedossa ja varmaan laissa tai asetuksessa määriteltynä tai tommonen sakko ei pidä oikeudessa- välttämättä. Ei ainakaan oo uutisoitu et miten tuo on.
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
Riippuu aika pitkälti liikennemääristä, ja siitä, minkälainen tie on kyseessä.(vetomies @ Huhti. 27 2009,09:47) kirjoitti
Jos on moottoritie ja vähän liikennettä, riski muille ei välttämättä ole suuri.
Jos taas on vilkasliikenteinen maantie, missä on melkeinpä jonoksi saakka trafiikkia, ja joku suoriutuu siellä pitkän pätkän esim. 30 km/h muita kovemmalla keskinopeudella, ei tarvita kovin suurta päättelykykyä siihen, että on tarvittu runsaasti ohituksia.
Se, mikä on ´vaarallinen´ ohitus, mikä ei, onkin toki jo mielenkiintoisempi kysymys, ja sen arvioinnissa poliisin ja vakioasiakkaiden näkemykset tuskin aina kohtaavat.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Jos on vilkasliikenteinen tie, esimerkiksi kehä I tai Länsiväylän 80 km/h pätkä, voit siis syyllistyä lukuisiin "vaarallisiin ohituksiin" vaikka ajaisit liikennevirran mukana 100 km/h. En väitä vastaan, jos automaattipoliisi noin sanoo.(pecha @ Huhti. 27 2009,09:57) kirjoitti
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Eihän tuossa ole mitään ongelmaa, jos ensin nostetaan rajoitukset järkevälle tasolle. Täytyy olla kyllä tosi kyvytön ääliö, jos ei pysyisi liikenteen mukana. Poliisi voisikin sitten poimia kaikki hengenvaaralliset alinopeutta suorittavat ja passittaa perusteellisiin lääkärintarkastuksiin.
Ensin nostetaan kaikki rajoitukset vähintään +20km/h. Joku reiluus pelissä pitäisi olla. Nyt on pikkuhiljaa pudotettu kaikkia rajoituksia monta pykälää. Käytännössä on sallittu pienet ylitykset. Seuraava askel on ottaa nollatoleranssi peliin. Näin saadaan sakkoraja nopeuksissa pudotettua joissain tapauksissa puoleen, eikä kenenkään turvallisuus ole parantunut pätkääkään.
Onneksi ei tarvitse kärsiä moisista kiusanteoista, mutta kyllä joka kerta keittää, kun näitä lukee. Miten voi olla noin onnettomia lampaita.
Ei voi ymmärtää.![]()
Dixi et animam levavi
Kuriositeettinä mainittakoon että ruotsissa ei edes kokeilla näitä keskinopeuden mittaavia tolppia, justiinsa tämän isoveli valvoo -yhteiskunnan pelossa.(Anatooli @ Huhti. 27 2009,08:35) kirjoitti
Briteissä taas ilmeisesti valvonta on ihan huipussaan. Aika vaikea ennustaa mihin suuntaan suomessa mennään -not.
niin... räpsiikö ne kuvat (salaman kansa) nyt sitten kaikista kulkuneuvoista, vai onko siellä videokamerat?(jbusa @ Huhti. 27 2009,08:38) kirjoitti
eihän noi tolpat pyöriä kuvaa, ainakaan ne missä tunnistimet on asflatissa. Vaikka kuvaisi niin pitäs ottaa kuva takaa...
KTM
En nyt sanoisi aivan noinkaan. Esim. Kehä I:llä riskejä tulee kohtalaisen korkeisiin ajonopeuksiin yhdistyvistä täysin olemattomista turvaväleistä, ja holtittomista kaistanvaihdoista.(vetomies @ Huhti. 27 2009,10:00) kirjoitti
Itse arvioisin, että muita paljon korkeampi keskinopeus saattaa olla erityisen vaarallista silloin, jos tie ei ole 2-väyläinen. Eli silloin, kun joudutaan ohittamaan vastaantulijan kaistaa käyttäen. Silloin se liika kiirehtiminen johtaa näihin kamikaze-ohituksiin, ja joskus myös murheelliseen lopputulokseen.
Prätkällähän on kyllä hyvällä kelillä varsin turvallista ohittaa vähän ahtaammassakin raossa, jos vaan tietää mitä tekee. Mutta esim. vastaantulijat saattavat reagoida väärin, hätääntyä tms., ja tästä aiheutuvaa riskiä onkin jo paljon hankalampi tarkasti tietää. Siksi on ihan perusteltua, että mekin ohitamme ns. nätisti, eikä ´tuppi-nurin-ehdin-hiuksenhienosti-palata-omalle-kaistalleni´.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
"Jos on moottoritie ja vähän liikennettä, riski muille ei välttämättä ole suuri." Sitähän mä Pecha juuri tarkoitin.
Useasti loiva ylinopeus mainitsemallani pätkällä Lti-Hki ei ole "turvallisuutta" vaarantavaa kuin korkeintaan:
a. Aamulla ennen yhdeksää Koffilta Hkiin.
b. Perjantaina klo 15 - 16 vasemmankaistantollojen seassa.
c. B-Korostuu Juhannuksena muina juhlapyhinä.
d. Paluuliikenne harvoin puuroutuu.
Kehät käyttäytyvät useasti a- ja b-tapauksissa samalla tavoin.
Kyllä mulle käy, että keskinopeuksia mitataan "ruuhka-aikaan". MUTTA olen Lucky Luken (ja ruåtsalaisten) kanssa samoilla linjoilla, että sitä (KAIKKI-tunnistavaa) valvontaa ei pitäisi aloittaa kun ei tiedetä mihin se johtaa.
DT125[82] -> (yli 20v. tauko) -> Versys[07] -> FZ-1-SA[07] -> K1200S[08] -> cbr600rr[08] -> (+ S1000RR[10] Varastettu Hollannissa, Vttu!) -> (S1000RR[11] Lunariin, ajettu päin ajokoiraa,V*2!) -> (S1000RR[12]) vaihdettu,
S1000RR[21]+(KTM 690 Enduro r[14])
Eikös nämä keskinopeuskamerat kaavailuissa olleet juuri tällaisia? Ottavat videokuvaa liikennevirrasta koko ajan ja kompuutteri poimii kuvista rekisterikilvet. Sama homma mittauspisteellä B ja siitä sitten laskemaan.(zuha @ Huhti. 27 2009,10:35) kirjoitti
Ei ole lenkkejä eikä tutkatolppia.
Kai nuo videokamerat voi samalla vaivalla pistää kuvaamaan ajoneuvojen perspuolia kuin keulaakin, jos tarkoitus on vain saada kuvaa kilvestä.
Silti "tuppi-nurin"-ohitus on jotenkin kivaa ja hienoa. Mielestäni turvallista, koska vastaantulevalla kaistalla ollaan minimiaika. En tarkoita, että pitäisi niin menetellä sulkuviivan kohdalla tai, että on vastaantulijoita. Ohitusharjoituksia! Ohitusharjoituksia!
Kuinka moni muuten oikeasti osaa ohittaa tehokkaasti ja turvallisesti pyörällä tai autolla???
Ps. Jonon saa aikaiseksi se TOINEN ohittamaan kyvytön ajoneuvo.
DT125[82] -> (yli 20v. tauko) -> Versys[07] -> FZ-1-SA[07] -> K1200S[08] -> cbr600rr[08] -> (+ S1000RR[10] Varastettu Hollannissa, Vttu!) -> (S1000RR[11] Lunariin, ajettu päin ajokoiraa,V*2!) -> (S1000RR[12]) vaihdettu,
S1000RR[21]+(KTM 690 Enduro r[14])
Ja miksipä ei joku koodaa softaa joka laskee keskinopeutta ja näyttää sen navissa samalla lailla kuin muutkin nopeudet. S60 luuriin vielä helpompi nakki..
Näyttäähän tuo omakin navi tuota, mutta koko ajetulta matkalta, ei viimeiseltä 3-5 km pätkältä..
Bones haluaa siis softan jossa kaikki olemme kytkeytyneenä keskustietokoneeseen? Keskustietokone sitten aina välillä:
a. Lähettää sakkolappuja?
b. Lähettää poliisin fyysisesti paikalle?
c. Likvidoi vetomiehet?
Ihmettelen vahvasti mikä kaipuu ihmisillä on alistumiseen? Liittyisikö kateuteen, että kun kaikki on valvottu ja säännöstelty, kellään ei mene paremmin. Samalla tietysti epäillään, että oma SUHTEELLINEN asema paranisi.
DT125[82] -> (yli 20v. tauko) -> Versys[07] -> FZ-1-SA[07] -> K1200S[08] -> cbr600rr[08] -> (+ S1000RR[10] Varastettu Hollannissa, Vttu!) -> (S1000RR[11] Lunariin, ajettu päin ajokoiraa,V*2!) -> (S1000RR[12]) vaihdettu,
S1000RR[21]+(KTM 690 Enduro r[14])
eh, en todellakaan.. Vaan haluan tuon softan sitten omaan gepsiin jotta näen että mitä keskinopeutta sitä on tullut viimeiset 3km lasketeltua.
Voi sitten passailla tai avata hanaa jos on alle rajoitusten *
Jos nopeusvalvonta poliisien toimesta siirtyisi joskus gps-seurantaan olis mun mopo ekana folioon käärittynä
Ok no silloin tolpat on erilaisia kuin nuo nykyiset peltipoliisit sillä niissä ei ole silmää **seessä... meikä oletti että tekstintunnistus olisi valokuvasta minkä kamera räppää. No, eiköhän tuo paikka aika pian paljastu missä moiset kamerat lymyää.(Talttapää @ Huhti. 27 2009,10:45) kirjoitti
KTM
Joku on kerennyt pistämään oman vastalauseensa valvonnalle.
Linkki
-Olisiko .org:in syytä pistää pystyyn sivusto,jonka jäsenet pääsevät 20€ vuosimaksua vastaan arvostelemaan tuhottuja tolppia?
Samaan tyyliin kuin briteissä. Sivustolla joka kuussa valitaan kuva arvostelujen perusteella ja voittaneen kuvan lähettäjälle napsahtaa tilille korvaus kuvasta. Saman tolpan kuvaajista ensimmäinen on luonnollisesti etuasemassa.
... en hyväksy verovarojeni väärinkäyttöä,mutta valvonnan rajoittamisesta voisin vaikka maksaa ylimääräistä...
Jes... pidetään Soviet Finland turvallisena
Onneksi enää vuos jäljellä valtion tarjoamaa ilmaista koulutusta. Sen jälkeen tämä maa ei olekaan enää kovin kilpailukykyinen, joten taidan painella muille maille täältä henkiä vaarantamasta.
---
Ensimmäiseen kappaleeseen täsmennetään, että "sellaiset, jotka ajavat muun liikenteen seassa jatkuvasti kovempaa kuin osaavat". Ja heitä on valitettavan paljon. Jos ei osaa, niin ohitukset alkavat mennä riskipeliksi. Hölmöä hommaa muuttaa ajotapaansa jonkun keskinopeuden vuoksi. Keskinopeus on seuraus siitä mitä tuli tehdyksi, eikä tavoite.(pecha @ Huhti. 27 2009,09:37) kirjoitti
Toinen mielenkiintoinen paradoksi on, että mitä huonokulkuisempi auto, sen huonommin kuljettaja on perillä ohittamisesta. Sitä kehnosti kiihtyvää mannelavettia yritetään pahimmillaan kilometritolkulla tunneloida edellämenevän takapuskurista lävitse vaikka ohituspaikkoja osaavalle (ja omalla kaistalla alkuvauhdin ottavalle) olisi tarjolla aivan hyvin.
Toisesta kappaleesta joko samaa mieltä (Volvo) tai 180 astetta eri mieltä (moottoripyörä). 4-tien tai 8-tien heinäkuun ruuhkassa kesämökkien seassa Volvolla on vain parasta varata paljon evästä ja hyvää musiikkia mukaan. Kuppilaan ei viitsi pysähtyä, koska ilmastointi ja istuimet huononevat kuitenkin.
Samoissa olosuhteissa mopolla ajaen tulee suorastaan huvittavia tilanteita eteen.
Kaikessa RAUHASSA matkasta NAUTTIEN ajelen omaa absoluuttisen oikeaa nopeuttani kotiin päin kun takaa tulee auto aika lujaa. Menee heittämällä ohitseni, koska olen yksi helpoimmin ohitettavia otuksia Suomen liikenteessä.
15 minuuttia myöhemmin tavoitan saman auton nuuhkimassa puolen kilometrin jonoa kesämökin tai raskaan yhdistelmän perässä. Koska tavoitin hitaammin ajavat, menen heistä ohitse turvallisesti yksi kerrallaan ettei jonon ohituksessa autoilija ehdi tempaista ylläriä.
Muutaman ohituksen jälkeen jatkan vapaata tieosuutta kohti pohjoista ja eipä aikaakaan kun taas vartin kuluttua sama auto ampaisee ohi. Eikä ole minulta pois, antaa mennä vain kun hyvin kulkee. Kolmannesta ohituksesta alkaen moikkaamme ja virnistelemmme hullunkurisia ilmeitä takapenkin lasten kanssa joka kerta.
Sitten 450 km jälkeen samalla huoltsikalla tankatessamme autokuski on mielestään ajanut pitkän siirtymän kovaa, "pitkät pätkät lähelle 150", kuten termi ABC:n hampparin ja kahvin ääressä kuuluu.
Minä tiedän etten ole ylittänyt rikesakkorajaa koko päivänä edes ohitusten nopeimmissa kohdissa.
Jos ei tonniluokan moottoripyörällä tunnu löytyvän turvallista ohituspaikkaa niin sitten tosiaan kannattaa ajaa siellä jonossa. On hyvä pitää vähintään 100 m etäisyys edelläajavaan ettei jää tulpaksi takaatuleville.
CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
Tää on ihan jees. Ei nykyisillä tolpilla mitään virkaa, ylinopeutta ajavien jarrupalat kuluu joka kerta ennen tolppaa. Ja sitten tulee utua sen väljän mersun putkesta kun tolppa on ohitettu.
En ymmärrä, miten voi olla vaikea liikkua rajoituksen mukaan, varsinkaan jossain paljon liikennöidyillä valtateillä. Ajan säästönä sitä pientä jatkuvaa ylinopeutta ei voi selittää, se on vaan joillakin tapa. Ja samoin se tapa roikkua siinä takavalossa kiinni, vaikka vastaan tulisi ajoneuvoja. Se vituttaa ja paljon. Jos itse on siinä edellä ajavan roolissa. Jos on oikeasti kiire, sen ymmärrän, tosin siitä sanktiot ovat yleensä sen verran suuret, ettei se kiire ole luultavasti toistuvaa. Helpottaa huomattavasti rajoituksen mukaan ajavien liikkumista, jos ajaa rajoituksen pintaan todellista nopeutta, ei tarvitse pelätä että joku tolpan jälkeen kiihdyttää sieltä 300m päästä takavaloon kiinni ja roikkuu siinä vähän aikaa, sitten ohittaa henkensä kaupalla. Tai, jos niin tekee niin kamera välähtää.
Ja varmasti myös nämä kisailutilanteet vähenevät, jotka eivät mielestäni kuulu sinne pääteille. Missä volvo v70 kuski ajaa muutaman kilsan 20cm päässä mersun takapuskurista, painaa kaasun pohjaan ja lähtee ylpeänä ohitukseen. Mersu mies ei usko silmiään, kun johtotähdestään on joku pyrkimässä ohi. Pienempää silmään, kaasu pohjaan ja siinä sitten puolisen minuuttia rinnakkain katsotaan kumpi nöyrtyy. Kun vastaan tulee liikennettä, heikompihermoinen löysää.
Kaikin puolin järkevä ratkaisu.
Kawasaki ZX12R B1
EX: SUZUKI GSX-R750 k1 / SUZUKI GSX-R750 Y /KAWASAKI ZX6R
Tolppia saa ja pitääkin minun puolestani tuhota sen kuin ehtii, koska liikenneturvallisuus vaatii valvontaa ja sitä ei telkänpöntöillä voi saada. Jos mitata pitää, niin keskinopeusmittaus on hyvä juttu.
AFAIK, juuri noin toimii ammattitaitoinen suomalainen poliisi. Sen pandan takana kykkivän tuulipukukansan ja pandan ohitse on sen verran monta kertaa tullut mentyä selvästi yli tikkarin, mutta HETI ohituksen jälkeen on sitten kyllä palattu normaaliin matkalentokorkeuteen. Jos tuo menee läpi, niin mikä tässä on vikana?
Eikö se ole hyvä asia että jos suunnilleen laillista nopeutta ajaen saavuttaa jonkun, on myös sanktioimaton mahdollisuus mennä ohitse?
Päinvastoin turvallisen ripeän ohituksen maksimikohdan bongauksessa ei ole mitään järkeä.
CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
Taitaa olla se kehä 3 kamerasetti joka lähtee nyt tulille.
Alkaa Espoo-Vantaa rajalta ellen ihan väärässä ole, siellä on ollut tolppien ja kameroiden pystytystä melkein vuoden verran jo..
Energy of the gods, adrenalin surge
Wont stop til I hit the ground, I'm on my way for sure
Up here in the air, this will never hurt
I'm on my way to impact, taste the high speed dirt.