Tulokset 1:stä 4:een 4:sta
  1. #1
    Pari vuotta sitten kävin säädättämässä FJRääni paikallisella dynottajalla (TT-Motorsport), kun laitoin PC3+LeoVincet ja K&N suotimet. Säädöt mielestäni onnistui hyvin (näistä on käppyrät täällä jossain threadissa), mutta nyt sitten keväällä jotenkin tuntui meno tahmealta. Olin käyttänyt mopon syksyllä eräässä toisessa paikassa talvihuollossa: öljyt/tulpat vaihdettu ja ilmanputsari puhdistettu ja öljytty. Aattelin, että vois taas säädöt ja venat tarkistaa samalla dynopajalla ja samalla kokeilla oheista CDog Air Box Mod.
    Ja olipas kyllä lopputulos pieni yllätys:
    1) penkitys ennen modausta osoitti kauttaaltaan yli 20 Nm väännön vajausta edelliseen. Syy: ilmansuodin oli öljytty liian hyvin K&N:n omalla töhnällä ja esti tehokkaasti ilman virtausta. Tilanne olisi pahentunut lian myötä ilman perusteellista uudelleenpesua ja öljyämistä kevyemmin
    2) Air box modaus vain tasoitti vääntökäyrää. Pientä hyötyä alueella 3000-4000 rpm (+5Nm) ja pientä laskua (-7Nm) alueella 6000-7500 rpm. Max vääntö tippui 4 Nm ja max teho tippui 2 RWHP.
    3) PC3 kartta meni ihan uusiksi. Vapaammin virtaavan ilman ansiosta yläkierroksilla voidaan ajaa laihemmilla seoksilla. Muutenkin nyt kartta on säännönmukaisempi (so. samoja korjaustermejä paljon) ja siis helpompi säätää.
    4) Persdynon mukaan mopo reagoi kaasuun paremmin etenkin alakierroksilla ja äänimaailma on parempi. Ton CDogin kokemuksia tehonoususta en voi jakaa, lieneekö heillä sitten mopot käy älyttömän rikkaalla vai onko peruskartat sitten olleet hanurista ja pantu kaikki sitten modauksen hyödyksi. Kait sitten heillä on karstoittumista havaittavissa?

    No, mitäs tästä opin? Ainakin sen, että säädättäminen kannattaa tehdä aika ajoin ja kunnolla. Ja kauden alussa. Boksin modaaminen on turha juttu (ei tosin maksa mitään), jos säädöt on muuten kunnossa. Ja seuraavalla kerralla sanon huoltofirmalle, että filtteriä ei saa öljytä liikaa. Sillä pilataan helposti kaikki modaus ja säätötyöt.
  2. #2
    1) Eli olisi kannattanut pysyä alkuperäisessä suotimessa. Alkuperäisellä suotimella max virtaus ei olisi ollut öljyämisen suorittajan osaamisen varassa.

    2) Viritys siis laski kaikenkaikkiaan vääntöä ja tehoa. Toivottavasti et maksanut virityksestä kauheasti.

    3)"Vapaammin virtaavan ilman ansiosta yläkierroksilla voidaan ajaa laihemmilla seoksilla" ajatuksessa ei ole mitään järkeä.
    Tätä ajatusta johtaen voitaisiin ilmanputsari poistaa (=enemmän virtaavaa ilmaa) ja seosta samalla laihentaa. Ei mene homma noin. Mikäli ilmaa virtaa "vapaammin", tarvitaan kakkua myös enemmän.

    4) Hienoa jos äänimaailma on parempi. Kaikki muu näyttää sitten olevankin toiseen suuntaan.
    .
  3. #3
    Virityshän on yleensä onnistunut silloin, kun teho ei laske yli kymmentä prosenttia.
  4.  
  5. #4
    Öljyttävien ilmanputsarien kanssa pelleily menee kyllä ihan harrastuspuolelle, tuollaisen liansitomiskapasiteetti on myös murto-osa paperisuodattimesta eli onko tuollaisen asentaminen FJR:ään kovinkaan fiksua, saa räplätä suodattimen kanssa monta kertaa kesässä.....

    Ja se ilmanputsarikotelon puhkominen on lähinnä typerää, se snorkkeli siinä ilmanputsarissa paitsi vaimentaa imuääntä nostaa resonoidessaan putsarikotelon painetta eli se pystyy tuomaan vääntölisää tietylle kierroslukualueelle. Eli pelkkä reikä putsarikotelossa ei ole ikinä yhtä hyvä vaihtoehto kuin viritetty ilmanotto, lähinnä jos haluaa muttaa niin putken pituudella saa resonanssin viriteltyä haluamalleen kierrosalueelle.