Tulokset 1:stä 28:een 28:sta
  1. #1
    Vasta hankittu ylivuotinen R1:nen on alkanut käymään alakierroksilla todella nihkeästi. Mittarissa on nyt 1000 km ja mielestäni kone ei käynyt noin huonosti aiemmin. Jotain on ainakin muuttunut, mutta lyhensin kyllä välityksiä, joten en välttämättä ajanut tuolla kierrosalueella aiemmin.

    Kierrosalueella 3500-4500 ei voi oikeastaan ajaa (joo en aja aina pintakaasulla, mutta välillä liikenteessä joutuu väkisin). Tuolla alueella tuntuu kuin kone pätkisi tai sammuisi aina sekunniksi ja sitten ryykäisi uudelleen. Todella v-mäisen tuntuista. Lähinnä tuo on tasakaasuajon ongelma ja ehkä nimenomaan pienemmillä vaihteilla (kaasu vähemmän auki). Yläkierroksilla tuntuu toimivan ihan normaalisti.

    Osaisiko joku lohduttaa, että onko tuo ko. pelille ihan ominaisuus, jonka saa pois ainoastaan PC3:lla vai onko esim. bensansyötössä mahdollisesti jotain? Takuu on kyllä voimassa, mutta en viitsisi turhaa varailla aikaa. Mikähän tuolla kierrosalueella on erikoista, koska mielestäni tuon kierrosalueen alapuolella kone käy myös ihan normaalisti.
    Harrikka
  2. #2
    Vakioputket? Laihallahan noi kaikki E3 normin pyörät on vakioina ja tekee just tota tasakaasu nykimistä. Jos on putket vaihdettu ja/tai ilmasuodatin niin pahenee entisestään, säädöllä häviää.
  3. #3
    Vakioputket joo. Pelkällä PC:lle ilman putkien vaihtoakin saa siis tuon nykimisen myös pois? Tarvitsee kuitenkin käyttää varmaan penkissä vai kuinka hyvin toimii PC:n vakiokartoilla?

    Tykkääkö muuten katti huonoa lisäsopasta? Ihan just nyt ei raaskisi putkistoa vaihtaa, koska tuota tehoa on nyt jo riittävästi ja ääniinkin olen ihan tyytyväinen. Jos vaihdan, niin vaihdan sitten koko putkiston.
    Harrikka
  4. #4
    Lainaa (jannu @ Touko. 04 2009,18:48) kirjoitti
    Vakioputket joo. Pelkällä PC:lle ilman putkien vaihtoakin saa siis tuon nykimisen myös pois? Tarvitsee kuitenkin käyttää varmaan penkissä vai kuinka hyvin toimii PC:n vakiokartoilla?

    Tykkääkö muuten katti huonoa lisäsopasta? Ihan just nyt ei raaskisi putkistoa vaihtaa, koska tuota tehoa on nyt jo riittävästi ja ääniinkin olen ihan tyytyväinen. Jos vaihdan, niin vaihdan sitten koko putkiston.
    Ei R1:sen saisi häiritsevästi nykiä millään rpm alueella. Uusi pyörä, ja sen pitää toimia tip-top kunnolla. Huoltoon vain, mikäli nykiminen jatkuu. Tuohan on ilmiselvä vika.

    Oletko ihan varma että kone/moottori nykii/pätkii?
    Eihän kysessä vain ole esim hyvin löyhä ketju, joka aiheuttaa semmoista "voimansiirron välijää" mikäli ajaa esim ruuhkassa pintakaasulla (ts välillä veto on päällä, väillä ei).
    Mikäli tuo löyhän ketjun aiheuttama renkutus ei ole tuttua, sitä voi erheellisesti luulla joksikin muuksi "ongelmaksi" mitä se oikeasti on. R1:n takahaarukka on suht´pitkä, joten löysäksi jäänyt ketju saattaa aiheuttaa ko ominaisuutta.

    Anyway, jätä ne Commanderit hyllyyn. Pyörä toimii ihan hyvin ilman sitäkin.



    .
  5. #5
    Lainaa (jannu @ Touko. 04 2009,18:48) kirjoitti
    Vakioputket joo. Pelkällä PC:lle ilman putkien vaihtoakin saa siis tuon nykimisen myös pois? Tarvitsee kuitenkin käyttää varmaan penkissä vai kuinka hyvin toimii PC:n vakiokartoilla?

    Tykkääkö muuten katti huonoa lisäsopasta? Ihan just nyt ei raaskisi putkistoa vaihtaa, koska tuota tehoa on nyt jo riittävästi ja ääniinkin olen ihan tyytyväinen. Jos vaihdan, niin vaihdan sitten koko putkiston.
    Kyllä se jamppuun olisi kokoputkisto ja commanderi aika ehdoton, katalysaattori ei ole kuin haitoilla. Ihan jo pelkän ajettavuuden kannalta, eikä se tehokaan keskelle pahaa tee. Huipputehohan riittää pitkälle vaikka vakiona.

    Ps. Ikävänä puolena tuosta tulee aika pirun herkkä keulimaan tiheämmillä väleillä ja kokoputkistolla... *
    Supermoto
  6. #6
    Lainaa (vma @ Touko. 04 2009,18:52) kirjoitti
    Lainaa (jannu @ Touko. 04 2009,18:48) kirjoitti
    Vakioputket joo. Pelkällä PC:lle ilman putkien vaihtoakin saa siis tuon nykimisen myös pois? Tarvitsee kuitenkin käyttää varmaan penkissä vai kuinka hyvin toimii PC:n vakiokartoilla?

    Tykkääkö muuten katti huonoa lisäsopasta? Ihan just nyt ei raaskisi putkistoa vaihtaa, koska tuota tehoa on nyt jo riittävästi ja ääniinkin olen ihan tyytyväinen. Jos vaihdan, niin vaihdan sitten koko putkiston.
    Ei R1:sen saisi häiritsevästi nykiä millään rpm alueella. Uusi pyörä, ja sen pitää toimia tip-top kunnolla. Huoltoon vain, mikäli nykiminen jatkuu. Tuohan on ilmiselvä vika.

    Oletko ihan varma että kone/moottori nykii/pätkii?
    Eihän kysessä vain ole esim hyvin löyhä ketju, joka aiheuttaa semmoista "voimansiirron välijää" mikäli ajaa esim ruuhkassa pintakaasulla (ts välillä veto on päällä, väillä ei).
    Mikäli tuo löyhän ketjun aiheuttama renkutus ei ole tuttua, sitä voi erheellisesti luulla joksikin muuksi "ongelmaksi" mitä se oikeasti on. R1:n takahaarukka on suht´pitkä, joten löysäksi jäänyt ketju saattaa aiheuttaa ko ominaisuutta.

    Anyway, jätä ne Commanderit hyllyyn. Pyörä toimii ihan hyvin ilman sitäkin.
    Näissä uusissa kilosissa ero kuin yöllä ja päivällä kun katti häipyy ja säädöt lyödään kohdalleen.
    Supermoto
  7. #7
    Lainaa (vma @ Touko. 04 2009,18:52) kirjoitti
    Lainaa (jannu @ Touko. 04 2009,18:48) kirjoitti
    Vakioputket joo. Pelkällä PC:lle ilman putkien vaihtoakin saa siis tuon nykimisen myös pois? Tarvitsee kuitenkin käyttää varmaan penkissä vai kuinka hyvin toimii PC:n vakiokartoilla?

    Tykkääkö muuten katti huonoa lisäsopasta? Ihan just nyt ei raaskisi putkistoa vaihtaa, koska tuota tehoa on nyt jo riittävästi ja ääniinkin olen ihan tyytyväinen. Jos vaihdan, niin vaihdan sitten koko putkiston.
    Ei R1:sen saisi häiritsevästi nykiä millään rpm alueella. Uusi pyörä, ja sen pitää toimia tip-top kunnolla. Huoltoon vain, mikäli nykiminen jatkuu. Tuohan on ilmiselvä vika.

    Oletko ihan varma että kone/moottori nykii/pätkii?
    Eihän kysessä vain ole esim hyvin löyhä ketju, joka aiheuttaa semmoista "voimansiirron välijää" mikäli ajaa esim ruuhkassa pintakaasulla (ts välillä veto on päällä, väillä ei).
    Mikäli tuo löyhän ketjun aiheuttama renkutus ei ole tuttua, sitä voi erheellisesti luulla joksikin muuksi "ongelmaksi" mitä se oikeasti on. R1:n takahaarukka on suht´pitkä, joten löysäksi jäänyt ketju saattaa aiheuttaa ko ominaisuutta.

    Anyway, jätä ne Commanderit hyllyyn. Pyörä toimii ihan hyvin ilman sitäkin.
    Luulin ketjua itsekkin ensimmäisenä, mutta tuo ei ole sellaista. Kiristin ketjuakin, mutta tilanne ei muuttunut miksikään. Kyllä tämä koneeseen viittaa, koska riippuu nimenomaan kierroksista, mutta ei niinkään vauhdista.

    Pätkiminen on enemmänkin satunnaista, mutta kuitenkin kohtuullisen tiheällä frekvenssillä. Sekunti pois pelistä (ei vetoa), kone herää ja vetää railakkaasti pari sekuntia, sammuu/lähes sammuu kahdeksi, vetää sekunnin jne.. Yleensä pienikin kaasun muutos muuttaa tilannetta.

    Itsellä on ollut joskus aiemmin CBR 600 F Dynojetin suutinsarjalla ja se se pyörä teki vähän saman suuntaista. Edellinen pyörä oli täysin vakio 2006 CBR1000RR ja se ei kyllä tehnyt tällaista. Vaikka varmaan kävi laihalla sekin... Eli huoltoa varaamaan.
    Harrikka
  8. #8
    Hämärää, ei mulla mitään tollaista ollu ennen putkien vaihtoa. 1000km kohdalla laitoin Devil Masterit katin poistolla ja meno senkun parani. Veikkaan jotain moottorin ohjauksessa. *Kerro kun vika selviää...
    Yamaha YZF-R1 10th anniversary
  9. #9
  10. #10
    Lainaa (tekijä @ Touko. 04 2009,20:02) kirjoitti
    Enpä ole koskaan edes kuvitellut että voisi tuollainen vika/ominaisuus olla noin uudessa pyörässä


    636 -06
  11. #11
    Lainaa (Zip @ Touko. 04 2009,20:18) kirjoitti
    Lainaa (tekijä @ Touko. 04 2009,20:02) kirjoitti
    Enpä ole koskaan edes kuvitellut että voisi tuollainen vika/ominaisuus olla noin uudessa pyörässä
    Voiphan tuo olla vaan voiphan tuo olla olemattakin

    Onneksi kuva kertoo enemmän kun tuhat sanaa ja youtube loput.
  12. #12
    Lainaa (tekijä @ Touko. 04 2009,20:02) kirjoitti
    Tämä video oli tuttu, mutta ei ole tästä kyse. Taitaa olla, että -08:ssa tuo TPS on jo vaihdettu.

    Lähinnä tätä omaa pätkintään voisi vastaavaa ajatella juurikin bensan loppuessa. Silloin kone käy-sammuu-käy huonosti-ryykää-sammuu- . Eli vähän tuonne bensapuolelle varmaan kääntyy.

    Pätkiminen ei ole muuten mikään fiilaritason juttu vaan vaimokin sen ainoan kerran kyydissä ollessaan luuli mopon hajoavan. Eli sen verran rytkyttää.

    Aloin itse miettimään seuraavaa: Olen tankannut lähes koko ajan jerrykannusta (tähän on autoetuun liittyvät syynsä). Kanisterin ostin uutena vasta, mutta kannussa oli erikseen tarra, että soveltuu dieselille (mutta ei kieltoa bensakäytöstä). Kannu on siis ihan sellainen perusjerry (vihreäksi maalattua metallia). Aloin miettimään, että voiko bensa liottaa jerrykannun maalit, jotka olisivat nyt ruiskuissa. Voi kristus, jos näin on. Tuli halvaksi säästää bensakuluissa... No toisaalta, miksi tuo olisi ainoastaan tuolla kierrosvälillä. Kahvan käännöllä vika kuitenkin katoaa.

    Varailen korjausajan ja informoin sitten lisää. Mielipiteitä kiinnostaa kyllä kuulla vielä lisää, koska en tiedä paikallisen pajan suhtautumista.
    Harrikka
  13. #13
    Ei siinä jerrykannussa varmaan sisäpuolella maalia ole, eli eipä varmaan kaasareissakaan.
  14. #14
    ^^ Ihan järkevänoloista päättelyä. Jos varma haluat olla, peltisakset tai rälläkkä käteen ja jerry kahteen osaan.



    Kronoby Racing Team
  15. #15
    Lainaa (Juhana N @ Touko. 05 2009,00:24) kirjoitti
    rälläkkä käteen ja jerry kahteen osaan.
    No jooh. Lähtee maalit varmaan päältäkin ja vaikut korvista tuon jälkeen.
    Honda CBR1000F -99
    ex Honda CBX750F -85
  16. #16
    Lainaa (jaulis @ Touko. 04 2009,19:02) kirjoitti
    Näissä uusissa kilosissa ero kuin yöllä ja päivällä kun katti häipyy ja säädöt lyödään kohdalleen.
    Juu, eroa on säädettynä varmasti. Se on kuitenkin ihan varma, että vakioputki+normiruisku ei aiheuta kuvatunlaisia rajuja nykimisiä=ongelma ei poistu putkea yms vaihtamalla.

    Pyörän tulee pelata stanuna murheettomasti.



    .
  17. #17
    Duunimatkalla tein lisäanalyysiä ja nyt olen sitä mieltä, että ei tuo olekaan niin kierrosrajoitteista vaan enemmänkin nelosvaihteella läpi alueen. Sattui vaan aina nelosella tuolle 3500-4500 alueelle liikenteessä.

    Aika on varattuna torstaille, mutta nyt olisin kysellyt vaan lisämielipiteitä tai tietoa:
    -Onkohan tuossa moottorinohjauksen kannalta väliä, että mikä vaihde?
    -Saisiko sekoileva SpeedoHealer moottorinohjauksen sekoilemaan. Nopeusmittari näyttää kyllä ihan oikein. Revin tämän vielä tänään irti ja kokeilen uudelleen.
    -Laatikko sökö? Tapani mukaan olen kyllä latonut välillä ihan raakanakin, mutta en ikinä väkisin.

    Kiittäen tuesta vaikeina aikoina

    Harrikka
  18. #18
    quicksifteri r1sseen ei maksa ihan mahdottomia..

    Suosittelen.. omassa 08 ssa oli semmoinen ja kun uusi mopo lähti tilaukseen niin sifteri tilattiin samalla kun pyöräkin
  19. #19
    Eiköhan se ole enempi saasteentorjunnan nimissä aikaan saatu "ominaisuus" kuin vika, samaa oiretta myös -08 FJR 1300 juurikin 3500-4000 välisellä alueella. Sano huollossa asiasta niin säätävät pikkuisen rikkaammalle.
    CB350, XS650, CB750K7, XS850,XV1000(TR-1), XS1100S, ST-4, FJR1300A
  20. #20
    Pistetään nyt listaa, mikä ei ainakaan omassa tuollaista aiheuta:

    -Pukilla vaihe päällä kun kierrättelee, niin ainoastaan nelosella rytkyttää. Oikeastaan läpi kierrosalueen, mitä uskalsin kierrättää pukilla. Kierroslukumittarikin pomppii oikein kunnolla.

    -Katsoin samalla, että hemmetti takaratashan on kiero. Mittasin swingiä vasten, että heittää monta milliä. No ratas irti ja pöytää vasten --> ei ole yhtään kiero --> takaisin kiinni (ristiin ja momenttiin oikeaoppisesti kiristämällä) --> ei heitä enää. Heitto tuli varmaan kumipuslien klapista . Lopputuloksena kuitenkin rytkyttää edelleen ja ainoastaan nelosella. Ketjutkin kirin nyt aika tiukkaan, mutta siis tuloksetta tämän kannalta.

    -Kytkin pohjassa kun laatikkoa pyörittelee, niin millään vaihteella ei huomaa mitää eroa. Yhtä tasaista kitkaa tuntuu. Ylimääräisiä ääniäkään ei kuulu, joten en oikein usko askissakaan mitään vikaa olevan.

    -Speedohealerin irroitin ja silläkään ei ole mitään vaikutusta.

    Mikä hemmetti voi aiheuttaa moisen ainoastaan nelosella? Tuossa pukin päällä tuo oli oikein selvästi juurikin ja ainoastaan tuolla. Joku resonanssi nykyisillä välityksillä *?

    No, eiköhän tuo huollossa selviä... Toivottavasti.
    Harrikka
  21. #21
    Nyt sitten selvisi syy. En meinannut millään uskoa vaan piti laittaa piuhat vielä takaisin ja todeta, että totta se on. Speedohealerin piuhat menevät nykyisellään liian läheltä moottorinohjausboxia (penkin) alla ja moottorinohjaus ottaa itseensä häiriöistä. Ja siis pahasti. Irroitin kyllä jo eilen SH:n boxin, mutta jätin nuo piuhat vielä paikoilleen.

    Ei riittänyt, että irroitin piuhat sieltä SH:n päästä apukuskin penkin alta vaan ne pelkät piuhatkin toisesta päästä kytkettyinä aiheuttavat häiriön. Siis kapasitiivinen kytkentä piuhojen välillä. Jotenkin juuri nelosella taajuudet mätsäsi väärällä tavalla.

    Pitää vetää piuhat toiselta puolelta ja laittaa maadoitussukkaa SH:n piuhojen ympäri. Ihmetyttää kyllä vähän toisaalta Yamahan häiriösuojauksen taso ja toisaalta myös SH:n piuhojen suojaus. Mielestäni kone kävi nyt paljon nätimmin muutenkin, joten muidenkin kannattanee olla noiden piuhojen kanssa tarkempana. Ei siis ainakaan samaan nippuun moottorinohjauksen piuhojen kanssa.

    Huomiseksi on varattuna vaan takuukorjauskin... Pikkupaja, joten en viitsi niille tehdä oharia. Vien pyörän sinne, sanon mitä tein ja kerron suoraan, että nyt on parempi. Saavat ihmetellä aikansa halutessaan ja saavat ainakin maahantuojalta palkkakulut pois.

    LISÄYS: RTFM näköjään... Sanotaanhan SH:n ohjeissakin tuosta vaarasta. En olisi vaan uskonut aiemmin. Ja en kahden piuhan kytkemiseksi alkanut mitän ohjeita lukemaan. Olisi vissiin pitänyt... ***tu.



    Harrikka
  22. #22
    Oho, olihan erikoinen juttu. Pääasia kuitenkin on että sait pyörän kuntoon. Heivaa se speedohealer mereen ja sitten vaan kovaa ajoa.



    .
  23. #23
    Hyvä että homma selvisi!


    636 -06
  24. #24
    Kyllä mullakin SH siellä penkin alla lojuu, en ole kyllä mitään häiriöitä huomannut.
    R1 -08
  25. #25
    Veditkö piuhat menosuuntaan nähden akun ohi oikealta vai vasemmalta puolelta? Itse vedin oikealta eli samalta puolelta kuin suurin osa moottorin ohjauksen piuhoista. En laittanut samaan nippuun, mutta koskettivat kuitenkin sieltä täältä.

    Itsellä tuo homma oli aika hemmetin selvä. Jäin kuitenkin *miettimään mahdollisuutta, että en olisi tuntunut huonoa käyntiä noin selvästi. Piuhat olisivat olleet esim. vähän eri asennossa, mutta riittävän lähellä aiheuttamaan ongelmia kuitenkin. Olisin vähän vaan harmitellut huonoa käyntiä silloin tällöin enempiä ajattelematta. Laitan SH:n varmaan takaisin kiinni, mutta vedän todellakin suojasukkaan kaikki piuhat ja vedon akun vasemmalta puolelta. Kyllä tuo todellakin lukee SH:n kytkentäohjeissakin. Niissä käsketään välttämään muita kaapeleita juurikin mahdollisen interferenssin vuoksi.

    Pyörä on nyt "korjattavana", joten katsellaan mitä muuta siellä voisi olla.



    Harrikka
  26. #26
    Mulla tulee se piuha juurikin menosuuntaan katsottuna oikealta puolelta, siinä mustan boxin päällä. Tekee mutkan ja itse laite on siinä vasemmalla puolella rungossa kiinni. Näin ainakin muistelisin. Mulla on vielä PCIII siinä penkin takaosassa, mutta mitään häiriötä en ole huomannut sen Speedohealerin asennuksen jälkeen.
    R1 -08
  27. #27
    Tein huvikseni aiheesta ensimmäisen youtube-videoni: linkki

    Huomatkaa, että nopeusmittari on sitten maileissa. SH:n kompensaatio on 20 %. Yritän pitää molemmissa tapauksissa kaasun samassa asennossa. Aluksi noin 3000 RPM:ssa ja sitten vielä nostan kierroksia vähän.

    Mitään muuta en välissä tee kuin, että kytken healerin kiinni. Pyörä on siis huoltopukilla ja takarengas laulaa. En tiedä onko efekti tässä niin suuren suuri, mutta tuosta saa vähän kuvaa miltä tuo saattaa tuntua ajaessa. Tässäkin kierroslukumittari hyppii ja äänestä kuulee miten kone ikäänkuin hakee aluetta.

    Jokainen saa tietenkin tehdä pyörilleen mitä lystää, mutta kyllä minä ainakin tämän jälkeen suojaan kaikki ylimääräiset piuhat aika tarkkaan. Tässä nyt sattui huonolla tuurilla piuhat niin pahasti, että kone sekoaa aika täysin. Kuitenki, *jos muutenkin haetaan viimeisiä tehon rippeitä, niin ei häirintä varmaan ainakaan koneen toimintaa paranna missään vaiheessa. Voisin kuvitella, että myös PC on aika tarkka häiriöille.

    Huollossa olivat vielä muuten vaihtaneet varmuuden vuoksi tulpat *.
    Harrikka
  28.  
  29. #28
    Nyt alkaa menemään henkimaailman puolelle. Vedin piuhat metalliverkon sisään, maadoitin tuon verkon huolella ja vedin piuhat vältellen parhaani mukaan ECU:n piuhoja. Irroitin vielä sen huippunopeusnappulan... Ja vieläkin nytkyttää. Mutta kun pienensin kompensaatiota -20% --> *-17% alkoi toimimaan. Vissiin tuo SH rikki tai sitten R1:oikeasti jotenkin seuraa tuota nopeusmittaria. Jos esim. Tonanzalla on intoa, niin ihan mielenkiinnosta olisi kiva kuulla miten muilla reagoi esim. tasan -20.0% kompensaatiolla.

    Taidan kuitenkin ottaa VMA:n ohjeesta vaarin. Lähden rannikolle.

    LISÄYS: Nyt ei muuten enää nytkytä, kun SH:n irroittaa piuhojen päästä. Väitin aiemmin, että nytkytti ennen suojausta pelkkien piuhojen kanssa, mutta nyt en ole enää niin varma.

    Lisää neuvoa antavaa... Eiköhän tämä joskus selviä *

    Lisäyksen lisäys:

    Testaillessa pärähti flekti pyörimään. Tietty niin pitääkin. No, ihmettelin ylimääräistä pärinää aikani kunnes tajusin, että mittaristolle menevä johtonippu ottaa flektiin kiinni! Nippu meni siis väärältä puolelta syylärin kiinnikkeitä (syyläri pitää irroittaa tulpan vaihdossa). No, katteet irti ja irroittamaan syyläriä... Ja mitä vi**ua? Syylärin kiinnitysruuvit kiinnittämättä kokonaan! Ruuvasin siis käsin pultit auki. Eli Briteissä valtuutettu huolto on tätä tasoa. No, Rovereiden kanssa taso oli kuulemma samaa... Aikani kun olisin antanut flektin nippua hioa, olisi lasku ollut korjaamolla varmaan aika kohtuullinen. Nyt on pikkuinen laatikko saanut jo aika paljon harmia aikaiseksi kokonaisuudessaan... ***tu. Nyt sitten mietin, että mitähän muuta nämä sankarit ovat yrittäneet päivän aikana "korjata".



    Harrikka