Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 48:sta
  1. #1
    Hejjssan,

    Elikkäs jos manuaali sanoo kiristä ruuvi/mutteri 26Nm, nii mite mä tiiän et oon kiristäny sitä sen verran??
    Live to F**k and F**k to Live
  2. #2

    R.I.P.
    Liittyi Mar 2004
    Heinälampi
    Säätämällä momenttiavain ko. arvoon ja käyttämällä sitä.
    Mitään en tunnusta!
    1000RR YCC #141
  3. #3
    Ja biltemasta löydät avaimen joka on halpa ja hyvä.
    Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
  4. #4
    Lainaa (TeroT @ Touko. 08 2009,11:39) kirjoitti
    Säätämällä momenttiavain ko. arvoon ja käyttämällä sitä.
    okeee, ku mä en momenttiavainta omaa... mut siis, sitä sit pystyy säätämään haluttuun momenttiin, ja ku kiristetty siihe arvoo ni se ei enää vissiin pyöräytä mutteria?

    oisko biltemasta hyvii/edullisii vais
    Live to F**k and F**k to Live
  5. #5
    Lainaa (wekkuli @ Touko. 08 2009,11:43) kirjoitti
    Ja biltemasta löydät avaimen joka on halpa ja hyvä.
    aalrigght... tattis!
    nyt sit vähä työkaluostoksii
    Live to F**k and F**k to Live
  6. #6
    Biltsusta kysyt sitä tekniikan maailmassa hyvin menestynyttä momenttiavainta, muistaakseni hinta 49,90e. Ja kysyt sit samalla myyjältä miten sitä käytetään...

    Huomioi myös että jos sulla ei ole ko. ruuviin/mutteriin sopivaa hylsyä, niin tarviit sellaisenkin. Jos sulla ennestään on vaan jako- tai kiintoavain, eikä hylsysettiä, niin pelkällä momenttiavaimella et tee mitään.



    Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
  7. #7
    Kouluttaja Hannula:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2003
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Vain ORGissa vastaus pamahtaa pöytään ennen kysymystä.
    1000
  8. #8
    Lainaa (Hannula @ Touko. 08 2009,11:48) kirjoitti
    Vain ORGissa vastaus pamahtaa pöytään ennen kysymystä.
    Juu, ja olen aina ollut sitä mieltä että tämän foorumin vahvuus on siinä, että ensimmäinen vastaus noviisille ei ole mikää viisastelu, vaan asiallinen neuvo. Pidetään siitä linjasta kiinni.
    Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
  9. #9
    Lainaa (wekkuli @ Touko. 08 2009,11:47) kirjoitti
    Huomioi myös että jos sulla ei ole ko. ruuviin/mutteriin sopivaa hylsyä, niin tarviit sellaisenkin. Jos sulla ennestään on vaan jako- tai kiintoavain, eikä hylsysettiä, niin pelkällä momenttiavaimella et tee mitään.
    työpaikalta saan hylsyt lainettuu .. löytynee täältä kaikki tarvittavat koot
    Live to F**k and F**k to Live
  10. #10
    Lainaa (_mafi_ @ Touko. 08 2009,11:44) kirjoitti
    ku kiristetty siihe arvoo ni se ei enää vissiin pyöräytä mutteria?
    Se avain naksahtaa kun asetettu momenttiarvo kiristäessä saavutetaan.
    Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
  11. #11
    Lainaa (wekkuli @ Touko. 08 2009,11:50) kirjoitti
    Juu, ja olen aina ollut sitä mieltä että tämän foorumin vahvuus on siinä, että ensimmäinen vastaus noviisille ei ole mikää viisastelu, vaan asiallinen neuvo. Pidetään siitä linjasta kiinni.
    Aivan!! sen takii tääl uskaltaaki udella ja kysellä vaikka tyhmiiki asioit.. ku ei oo pelkoo et saa vastaukset -->
    Live to F**k and F**k to Live
  12. #12
    Eiks yhden mutterin vois vetää momenttiin ilman avaintakin... ostat siwasta kolme litran kokista/maitoo/mitä vain mieltymysten mukaan, juot yhdestä tölkistä/pullosta puolet ja laitat ne roikkuun metrin vipuvarren päähän ja paketti mutteriin kiinni. Kun ei enää liiku niin on momentissa.

    Jos on vaan puolen metrin varsi, niin sitten tuplapainot. Jos taas varsi itsessään on kovin painava niin ota se huomioon painoissa.
    R1 + FJR
    + lelut monttuun ja mönkimiseen sekä tonkimiseen
  13. #13
    Lainaa (KariFi @ Touko. 08 2009,11:57) kirjoitti
    Eiks yhden mutterin vois vetää momenttiin ilman avaintakin... ostat siwasta kolme litran kokista/maitoo/mitä vain mieltymysten mukaan, juot yhdestä tölkistä/pullosta puolet ja laitat ne roikkuun metrin vipuvarren päähän ja paketti mutteriin kiinni. Kun ei enää liiku niin on momentissa.

    Jos on vaan puolen metrin varsi, niin sitten tuplapainot. Jos taas varsi itsessään on kovin painava niin ota se huomioon painoissa.
    Toimii, jos kiristettävä mutteri/pultti on vaakatasossa. Jos taas pystyssä, voi joutua ensin kippaamaan pyörän kylelleen...

    Kyllä minä kehottaisin ostamaan sen momenttiavaimen, jos meinaa motoharrastusta jatkaa pitempään kuin vain tämän kesän. On siitä hyötyä toistekin.
    Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
  14. #14
    Lainaa (wekkuli @ Touko. 08 2009,11:47) kirjoitti
    Biltsusta kysyt sitä tekniikan maailmassa hyvin menestynyttä momenttiavainta, muistaakseni hinta 49,90e. Ja kysyt sit samalla myyjältä miten sitä käytetään...
    ..joka naisena ei osaa asiaa kertoa ja tuon Bilteman halpa-avaimen skaala taitaa olla 20-120 Nm, joten pyöränropausta ajatellen vähän liian jämäkkä.

    Sieltä kyllä saa sen pienemmänkin avaimen(oisko ollu 4-25 Nm) joka on yhtä laadukkaan oloinen, mutta hinta pompsahtaa sitten -->79,90,- muistakseni.

    Kerros mikä mutteri on kyseessä?



  15. #15
    Lainaa (Le Motard @ Touko. 08 2009,12:14) kirjoitti
    Kerros mikä mutteri on kyseessä?
    ihan öljyn ja suodattimen vaihtoo varten työkaluja tarttis.. ei oo täl hetkel ainakaa muuhu tarkotuksee tarvetta, mut kyl mä meinaan harrastaa tätä mopoilua sillee et alkais opetella muutaki ku vaa tollaset perus jutut..

    ja pultti on kyseessä



    Live to F**k and F**k to Live
  16. #16
    Lainaa (Le Motard @ Touko. 08 2009,12:14) kirjoitti
    Lainaa (wekkuli @ Touko. 08 2009,11:47) kirjoitti
    Biltsusta kysyt sitä tekniikan maailmassa hyvin menestynyttä momenttiavainta, muistaakseni hinta 49,90e. Ja kysyt sit samalla myyjältä miten sitä käytetään...
    ..joka naisena ei osaa asiaa kertoa ja tuon Bilteman halpa-avaimen skaala taitaa olla 20-120 Nm, joten pyöränropausta ajatellen vähän liian jämäkkä.

    Sieltä kyllä saa sen pienemmänkin avaimen(oisko ollu 4-25 Nm) joka on yhtä laadukkaan oloinen, mutta hinta pompsahtaa sitten -->79,90,- muistakseni.

    Kerros mikä mutteri on kyseessä?
    Se on kyllä:

    MOMENTTIAVAIN RÄIKÄLLÄ, 1/2"

    Ammattimaiseen erityistä tarkkuutta vaativaan käyttöön. Asetetun ja todellisen momentin ero ±4 %. Räikkäväännin, neliökiinnitys ½”, aukko, josta näkyy asetettu vääntömomentti, sekä momentin lukitustoiminto.
    Asteikko: 20 – 210 Nm.
    Pituus 405 mm.
    Toimitetaan muotoon valetussa muovilaatikossa.

    TAKUU 10 VUOTTA!

    Tuotenro
    10241

    59,00 €

    Ja sen naksahduksen jälkeen omalla (Gedore) avaimella ainakin vielä kiristyy, siis ei se sen naksauksen jälkeen tyhjää ala pyöriä.
    Viina miehen virvottaa, mut olut antaa voimaa.
    * *Busa 08
  17. #17
    mikäs prikka siihe pulttiin muute tulee?? ku eiks hyvä seki vaihtaa aina ku öljyt vaihtaa =)
    Live to F**k and F**k to Live
  18. #18
    Vääntelet vaan fiiliksellä niitä, sitten kun on pahasta paikasta pari kertaa kierteet mäsänä niin alkaa olla jo taito sille "ranne" momentille

    Nm. Kantapään kautta oppinut
    <p>oli miten oli, mutta näin on</p>
  19. #19
    Öljyn vaihtoon voisi kyllä mahdollisesti riittää ihan tavan työkalut. Kun ei vain ota liian isoa avainta millä kiristää öljypropun ja laittaa rannemonentilla, niin ei siinä liikaa metsään mennä.
    Kansiremontti on sitten asia erikseen.
    - life is tough, but it's unfair -
  20. #20
    Lainaa (jka @ Touko. 08 2009,12:52) kirjoitti
    Öljyn vaihtoon voisi kyllä mahdollisesti riittää ihan tavan työkalut. Kun ei vain ota liian isoa avainta millä kiristää öljypropun ja laittaa rannemonentilla, niin ei siinä liikaa metsään mennä.
    Kansiremontti on sitten asia erikseen.
    Komppaan tätä. Käytän itse momenttiavainta vain suurissa momenteissa pyöränpulteissa ja vastaavissa. Nuo pikkumomentit hoituu sopivalla otteella avaimesta, kun vääntää tarpeeksi läheltä mutteria ei saa liian kireälle (tietysti omista voimista riippuen, itse pidän peukaloa mutterin päällä). Sen näppituntuman oppii helposti, eikä noissa öljypropuissa ole niin tarkkaa. Kierteet menee paljon helpommin jos lähtee väärälle kierteelle ja siitä isolla tunnottamalla momenttiavaimella vääntää. Sama tulpissa, ensin käsin pohjaan ja sitten pikkuräikällä kiristys.
    "If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
  21. #21
    Sellanen hyvä perussääntö on, että missä joku kiristää liuku/laakeripintaa niin käytä siinä momenttiavainta
    <p>oli miten oli, mutta näin on</p>
  22. #22
    Lainaa (_mafi_ @ Touko. 08 2009,12:49) kirjoitti
    mikäs prikka siihe pulttiin muute tulee?? ku eiks hyvä seki vaihtaa aina ku öljyt vaihtaa =)
    Laita samanlainen kupariprikka kun siinä on (/jos) ollut. Itse kyllä noita kääntelen siihen asti kunnes ne on selkeästi liian ohuita.

    Äläkä käännä öljynsuodatinta liian tiukkaan. Pinnat vastakkain ja se varttikierros yleensä riittää. Ei sitten repee paikat tuolta peräsuolesta kun yrität seuraanvan kerran irroittaa.



    - life is tough, but it's unfair -
  23. #23
    Lainaa (_mafi_ @ Touko. 08 2009,12:49) kirjoitti
    mikäs prikka siihe pulttiin muute tulee?? ku eiks hyvä seki vaihtaa aina ku öljyt vaihtaa =)
    Jos siinä on kokoonpuristuva kupariprikka niin se kannattaa ehdottomasti vaihtaa tai sitten jättää vaihtamatta ja ostaa myöhemmin uus satsi öljyä sitten kun entiset ovat tyhjentyneet maantielle.

    Otat lyhkäsen lenkkiavaimen tai räikän jolla väännät sen pultin kiinni käyttämällä ainoastaan rannevoimaa, ei siihen momenttiavainta tarvita. Tuommonen 15-26 Nm on semmonen rannekireys, yllättävän löysä.

    edit: jos siinä on tommonen kupariprikka niin tunnet sen kädessäskin kun se litistyy kasaan eli riittävä kireys on saavutettu.



  24. #24
    Taitaa olla tuo vakioprikka siellä öljypropussa olla alumiinia tms. aavistuksen kuparia kovempaa ainetta ja samaa väriä kuin lohko. Pienet kolot tulee pultin kannasta, kolme vaihtoa menee helposti samalla prikalla kunhan muistaa laittaa prikan aina samaan suuntaan. Tietysti samalla kun käy ostamassa öljyt ja suodattimen, niin kannattaa tuommoinen napata mukaan. Maksaa muistaakseni 0,6e tms.

    Vaihdat sitten momenttiavaimella (suositeltavaa jos ei pahemmin ole pultteja kiinnitellyt) tai käsin, niin pyöritä proppu ensin käsin oikeille jengoille varovasti ja tarkasti. Muista se prikka sinne väliin.

    Suodattimen vaihtoon on hyvä hommata sellainen pieni suodatinavain (esim lenkkimalli), helpottaa elämää kummasti.
    Vaihtohommassa ei tarvitse purkaa muuta kuin oikean puolen kate. Hankalin kiinnike kokemattomalle on ram-airin suojakotelon (se muovinen musta muovi siinä tankin vieressä) kumikiinnikkeessä oleva katteen tappi. Lähtee vetämällä ja auttamalla kädellä sieltä raosta.
    Ennen kuin rullaat sen suodattimen kokonaan pois, niin tee pahvista sellainen pieni ränni siitä putkien välistä, mitä pitkin ne sieltä tulevat ölpät valuu astiaan eikä sinne pitkin putkia ja muita paikkoja. Leveys suodattimen leveys ja avot. Muista sivellä reilusti öljyä siihen uuden suodattimen tiivisteeseen ja rullaa siihen asti kun tiiviste ottaa kiinni pintaan. Merkkaa vaikka ruuvarilla pieni viiru klo 12 kohtaan ja käännä suodatinta esim sillä lenkkimallisella avaimella siihen asti että viiru osoittaa klo 9 kohtaan (eli 3/4 kierrosta). Tämä on ko. mallin huoltokirjan suosittelema momentti.

    Öljyn määrästä sen verran, että anna valua rauhassa vanhat pois, käy vaikka kahvilla välillä. Kaada siitä ostamastasi gallonan kannusta (oletus gn4) siihen 1 litran merkkiin asti ja lämmitä kone (tietty uusi suodatin ja proppu kiinni) 78 asteeseen. Huom. katso että öljyvalo ja punainen valo sammuvat heti käynnistyksen jälkeen, eli öljynpaine on kunnossa. Sammuta masiina. Tässä välissä voit ootella öljyn valumista tarkistusikkunaan, mutta periaatteessa voit kaataa max. 0,5 litraa lisää olettaen että valuttelit melko kauan vanhoja pois. Tarkista sopivassa välissä että öljypinta on lähellä ylämerkkiä. Putsaa paikat ja hävitä ongelmajätteet. Tarkista onko tihkumista propusta tai suodattimesta (kuivasithan ne ja ympäristön ennen käynnistystä). Kovaa ajoa.
    GSX-R1000 L0
    GSX1300R Hayabusa K9
    CBR600RR 2010 Leyla Special Edition
    GSX1300R Hayabusa K8
    CBR600F4i 2003

    "It sits there and stares back at you. And the longer you do that, the more it speaks to you."
  25. #25
    hmmm, tattis selkeist ohjeist, ei pitäs mitää hankaluuksii vaihon kaa olla enään

    mietin vaa tota prikkaa, et niit on varmaa eri kokoi?? jolloinka pultin halkaisijan mukaan katotaan mikä prikka vai oks joku standardi käytetty noihi hondii?? minkäsnäkösii ne ylipäätänsä on, oisko samaa sorttia ku esim. aluslevyt?



    Live to F**k and F**k to Live
  26. #26
    Lainaa (_mafi_ @ Touko. 08 2009,14:26) kirjoitti
    hmmm, tattis selkeist ohjeist, ei pitäs mitää hankaluuksii vaihon kaa olla enään *

    mietin vaa tota prikkaa, et niit on varmaa eri kokoi?? jolloinka pultin halkaisijan mukaan katotaan mikä prikka vai oks joku standardi käytetty noihi hondii?? minkäsnäkösii ne ylipäätänsä on, oisko samaa sorttia ku esim. aluslevyt?
    Helpoin tapa on tietty marssia esim. bikeworldin tai vastaavan tiskille ja pyytää öljyproppuun tiivisterengasta siihen ja siihen malliin.

    Tiivisteen ulkohalkasijan ja paksuuden saat vaikkapa konttaamalla siellä pyörän vierellä ja tönärillä/mitalla/viivottimella mittaat sen siitä öljypropusta (ei nyt heti muistu mieleen, että mikä koko oli kyseessä). Pultille arvot huoltomanuskaalissa on kierteen halkaisija 12mm, kiristysmomentti 29Nm. Samaa näköä ovat kuin aluslevyt, mutta toimivat nimenomaan tiivistelevyinä, eli painuvat kasaan. Toisin kuin aluslevyt.
    GSX-R1000 L0
    GSX1300R Hayabusa K9
    CBR600RR 2010 Leyla Special Edition
    GSX1300R Hayabusa K8
    CBR600F4i 2003

    "It sits there and stares back at you. And the longer you do that, the more it speaks to you."
  27. #27
    Naps ja kierros takas.
    Truth, Knowledge, Knackered Sliders
  28. #28
    Lainaa (Sagitta @ Touko. 08 2009,15:12) kirjoitti
    Pultille arvot huoltomanuskaalissa on kierteen halkaisija 12mm, kiristysmomentti 29Nm. Samaa näköä ovat kuin aluslevyt, mutta toimivat nimenomaan tiivistelevyinä, eli painuvat kasaan. Toisin kuin aluslevyt.
    eiköhä näillä tiedoilla pärjjäillä.... nyt vaa ensimmäist kertaa öljyä ja suodatinta vaihtamaan, suuret kiitokset
    Live to F**k and F**k to Live
  29. #29
    Ite olen öljypultin kiristänyt ihan käsituntumalla ja laittanu samalla aina uuden tiivisteen. Öljynsuodatin menee käsitiukkuuteen
    KTM Super Duke R -11
    KTM Duke III -08 Myyty
    Kawasaki ZX-6R -05 Myyty
    Honda CBR 125R -05 Myyty
  30.  
  31. #30
    Lainaa (_mafi_ @ Touko. 08 2009,14:26) kirjoitti
    mietin vaa tota prikkaa, et niit on varmaa eri kokoi?? jolloinka pultin halkaisijan mukaan katotaan mikä prikka vai oks joku standardi käytetty noihi hondii?? minkäsnäkösii ne ylipäätänsä on, oisko samaa sorttia ku esim. aluslevyt?
    Jos siellä on originellin näkönen öljyproppu paikallaan niin antavat valtuutetulla varaosamyyjällä sulle kyllä oikean prikan kouraan ja maksaa pahimmassa tapauksessa yhden euron. Ellei, niin tohon käy periaatteessa ihan mikä vaan aluslevy joka sinne väliin mahtuu ja varmasti pysyy öljyt sisässä.

    Kyllä ne öljypropun tiivistelevyt ovat ihan originaaliosia ja joka kerta on omassa original-parts muovipussukassaan tulleet. Rääräässä se oli alumiinia nopeasti tsekattuna ja pianossa oli kokoonpuristuva kuparitiiviste.

    Sanomattakin selvää, että niitä tiivisteitä kannattaa ostaa kerralla kourallinen jos ei joka öljynvaihdon yhteydessä huvita varaosakauppaan lähtiä JA paskalla mäihällä sillä seuraavalla kertaa myyvät ei oota. Noita on sitte kiva ettiä mistää muualta, kuten varmasti voi arvata.
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen