Moro,
itelläni o Suzuki SV650S ja tässä pähkäilin että mitenkäs tommonen esim. ST1 RE85 toimisi siinä? Vissii joku säätöyksikkö pitäs laittaa? Oon kuullu että etanolilöpöt kuluttais bensapumppuu ym.
Osaako joku kertoa hyötyjä ja/tai haittoja jos laittais tollasen säätöyksikön et vois täyttää tankin E85:lla?
Ducati Hypermotard 1100 -07 2014->
Ducati Hypermotard 798 -10 2012-2014
KTM Super Duke -06 2010-2011
Suzuki SV650s -00 2009-2010
Suzuki GSF600n -01 *2008
http://www.teamforcemajor.com/blog....ar=2009(hillomunkki @ Touko. 06 2009,22:53) kirjoitti
http://www.teamforcemajor.com/
"taxi 911 242,47 mph, 8,7/277kmh"
"ex-ysi 192,04 mph"
"maailman nopein LKV"
"ysikerholainen"
Tuoreimmassa mp-maailmassa oli testi, jossa hayabusaan pistettiin E85:sta. Joku mötikkä piti asentaa jonka hinta oli jotain 250€ luokkaa. Teho- ja vääntökäyrät olivat kutakuinkin identtiset tavallisella bensalla ja E85:llä.
Jep... Huomasin kyseisen artikkelin itekkin tänään ja lukasin läpi. Teho/ vääntökäyrät kyllä vakuuttivat ja plikan hinta ei päätä huimaa. Lähinnä jäin miettimään mitä etanoli tekee bensapumpuille ym. jotka on bensan kanssa suunniteltu käyttävän. Itelläki o v.2000 sv käytössä. Ni riittääköhä pelkkä palikka siihen? Ja kulutusta ym ois kiva tietää :/
Autoissa ainaki kulutus käsittääkseeni nousee ja autonvalmistajat käyttää erillaisii bensapumppui ym. jos autoon on tarkotus etanolia tankata.
Ducati Hypermotard 1100 -07 2014->
Ducati Hypermotard 798 -10 2012-2014
KTM Super Duke -06 2010-2011
Suzuki SV650s -00 2009-2010
Suzuki GSF600n -01 *2008
No kerro nyt toki jotain teknisempääkin aiheesta, jos kerran kokemustakin on? En ainakaan löytänyt tuolta blogista muuta aiheeseen liittyvää kuin "vaparina viinalla ajettuna 237hp/211nm". Miten piti säätöjä muuttaa, onko polttoainesysteemin osien valinnassa varauduttu alkoholiin jotenkin jne?(jouniri @ Touko. 06 2009,23:13) kirjoitti
Yleisesti alkoholin käytössä on pari tekijää, jotka pitää järjestää jollain tapaa bensalle suunnitellun koneen kanssa. Ensinnäkin alkoholia pitää syöttää koneeseen paljon enemmän. Eli säädöt menevät uusiksi ja polttoainejärjestelmän pitää kyetä syöttämään tämä isompi määrä. Toisekseen polttoainejärjestelmän komponenttien pitää kestää alkoholia. Kumiosat taitaa nykypäivänä olla pääosin alkoholia kestäviä, mutta pumppu ja suuttimet ovat eri juttu. Alkoholi kun kerää aina jonkin verran vettä itseensä, niin pidemmän päälle se tahtoo syövyttää metalliosia. Tästä johtuen esimerkiksi alkoholille soveltuvat ruiskun suuttimet ovat yleensä rosterisisuksilla.
Tuo mp-maailman juttu vaikutti aika mielenkiintoiselta, pitää varmaan etsiä käsiin. Olisi mielenkiintoista nähdä mitä kaikkea tuossa on oikeasti tehty. Busassa saattaa juuri riittää suuttimissa koko etanolin vaatimalle lisämäärälle. Ja saattaa olla, että suuttimet ja pumppu on jo valmiiksi suunniteltu sietämään alkoholia, mutta epäilen hiukan. Eli en ainakaan omaan pyörään menisi suinpäin tankkaamaan E85:ta selvittämättä näitä. Toimiihan se varmaan jonkin aikaa bensalle suunnitelluilla osillakin, voi toimia pitkäänkin, mutta mitään takeita ei ole.
Arttu
On eräs asia, miten viinabensa vaikuttaa moottoriöljyihin. Öljyhän kerää niitä epäpuhtauksia, mm vettä. Ja vesihän on sen viinabensan eräs ongelma. Säädöt on toinen asia. Ainakin vähän kireimmissä koneissa, esim jäällä, suurin osa koettaa välttää viinabensaa, ainakaan nykyisin ei ole tasalaatuista. Ei tiedä paljonko viinaa on lirahtanut bensan joukkoon. Ja tosiaan nelarissa öljyt ovat ainakin eriväriset, viinahuurujen jäljiltä.
<p>Tallissa odottelee ajovuoroa: WLA45-1942 _FLH74-1957 _FLSTC-1994 _T120R -969 _K100RS-1991 _CR500Hm-2005 _CR 500-1988 _RD125-1970 _HVA125-1974_KTM EXC300-2005_R 1200 GSA -2011_ Kawasaki G5 100_CR 250 -1996</p>