Tämän aamun Keskipohjanmaa-lehdessä oli juttu ilmeisesti ensi vuoden aikana toteenkäyvästä moottoripyörien ja mopojen vuosikatsastuspakosta. Hienoa, kunhan hinta pysyy kohdallaan ja katsastus on riittävän tiukka maksettuun hintaan nähden. Ts hinta/laatusuhde riittävä.
Edit: Jokin lyhennelmä näkyi vielä nettisivulla lehden arkistossa.
Kunhan ei sillä rautapuikolla kolistele, kuten autoja![]()
Päivän hyvä uutinen.
Tämäkö hyvä uutinen? Eikai ole tulossa ihan parin vuoden sisällä?
Honda NSR 125 02' --> CBR 600F
Olen fiktiivinen henkilö. Kirjoitetuillani viestien sisällöllä ei välttämättä ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa.
Uutinen olisi hyvä jos sei tarkoittaisi turhaa rahastusta ihmisiltä. Autonkin voisi aivan hyvin katsastaa esim huollon yhteydessä. Miksi se tarvii tehdä niin vaikeasti. Käytän auton huollossa/korjauksessa jossa auto laitetaan kaikinpuolin kuntoon. Sitten ajan sen katsastus konttorille joka toteaa... joo-o ihan hyvä se on. Järjetöntä rahastusta. Ainoa hyvä asia tuossa on se että kalusto joka tienpäällä on, on edes jollakin tapaa kunnossa.
Isona minäkin alan juoda viinaa ja käymään vieraissa.
Leuka rintaan ja kohti uusia vastoinkäymisiä.
Voi vit... ei jaksa edes kommentoida. Taas lähti v-käyrä uuteen nousuun...![]()
Kawasaki ZX7R -01
* * * * "everyone loves you when you are dead..."
siinä vaan se hanurista, että pyöriä voi olla yhdellä ihmisellä esim kolme, ja näistä parilla ajetaan esim viikko tai kuukausi, tai kerran vuodessa, senkö takia ne pitää katsastaa kaikki joka vuosi.
vuosikilometrit pyörillä liikkuu 0-15 tonnin välillä 99% kuskeista. vuosikatsastus on täysin järjetöntä,mutta varmaan veikkaavat sen vähentävän ajamista ja pyörien ostelua, niin sinänsä tavoite saavutettu.
katsastuksessa ei voi oikein testata jarruja kun ei ole dynamometriä. päästöjä voi kai testata joistain uusista pyöristä. muuten ei siinä paljon mitään olekkaan, katsoo ettei jousitus vuoda.
50euroa kiitos.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
klik
Tuon mukaan on vasta suunnitteluasteella, mutta yrittävät ajaa asiaa läpi nopealla aikataululla.
Omia mielipiteitä:
+ Tuolla voi säästyä muutama epäkunnossa olevan mopon aiheuttama kolari.
- Moottoripyörät pidetään yleensä paremmin kunnossa, joten turvallisuusnäkökohta katsastuksella on niihin pieni.
- Katsastuksen pakollisuudesta voi vähän kilpaillulla alalla syntyä rahastusautomaatti. Katsastus pääasiassa on sitä jo. Verratkaapa oman konttorin hintoja vaikka Q katsastus hintoihin.
- Katsastajien taito voi olla riittämätön siirtää esim. 200+ hv muoviluotia tai korkeaa enduroa jarrudynamopenkkiin.
Right now I'm having amnesia and deja vu at the same time - I think I've forgotten this before.
ei h*lvetti... *
ihan turhaa touhua! muuten ymmärtäisin mutta katsastus tosiaan ihan pelkkää rahastusta.auton katsastus -94 17e nykyään 93e ainakin kanta-hämeessä... *
CBR pc25 91/96
Kun tuo tulee, meidän pitää vaatia laatua hinnan vastikkeeksi. Pidetään huoli, että putket tarkistetaan, E-hyväksynnät tarkistetaan, äänet mitataan huolella, tehot tarkistetaan, päästöt, jarrut, valotehot, ....riittäähän mopossa kohteita, kun vaadimme palvelua.
Taitaa olla HAUSKAA WAPPUA! Viestitrollinen.
--Tärkeintä on lähteminen - jäiden lähteminen--
(-Tosimies ajaa säällä kuin säällä - eikä kumipukuja käytetä-)
Gas Gas EC 300
Kawa z750
Ja minähän en anna pyörääni millekkään katsastus ukkelille ajettavaksi.![]()
Tosimies saa salaatista ripulin.
Birra finito propello stoppo.
Kawasaki ZZR 1400 Turbo
Sipoo 260MPH club
Taitaa tulla kohtuu paljon hylsyjä sitten. Miettii kuinka paljon rakenneltyja pyöriä on liikenteessä... Esim. just desibelit ja valot.
Pohtikoot tuota tarpeellisuutta nyt vielä vaikka 10 vuotta. Aivan perseestä koko homma!Sinänsä mua ei toi haittaa. Äkkiäkös tuohon pulttaa alkuperäisen putken kiinni ja katsastuksen jälkeen taas mökäputki kiinni. Rahastuksesta tästä vaan on kyse...
Meneeköhän katastusaikakin sitte ensirekisteröintipäivän mukaan? Mä en ainakaan lähde helmikuussa roudaamaan pyörää konttorille...![]()
Joko löydän tien tai teen sen...
-Hannibal-
H-D Road King Custom 2004
Voi jeesus mikä ralli tuosta tulee. No, ei siinä mitään, kyllä mulla vakiopalikat löytyy tallista. Ihanata hommaa veivata noita sitten kerta vuoteen hetkeksi paikoilleen ja taas takaisin.
Toivottavasti ei nyt sentään ihan saksalaisella tarkkuudella tähän ryhdytä. Siellä kun on ukot huolissaan jo esim. siitä että jarrukahva (siis se pelkkä kahva, ei vielä edes itse jarrusylinteri) on hyväksytty ko. pyörään. Sertifikaattia ovat tuolla vailla joka mutterista.
Juurikin näin!(jukepoksi @ Huhti. 30 2009,18:17) kirjoitti
Siinä tapauksessa myös vaadittaneen moottorikelkat ja moottoriveneet katsastukseen, ihan vaan tasapuolisuuden vuoksi![]()
Koko homma on aivan turhaa rahastusta...... auton katsastus jo maksaa riittävästi![]()
![]()
R.I.P Jaska - Motoristi
Asiantuntijalausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
Polkupyörät, mönkkärit, mopot, lenkkarit... Täähän on loputon tulonlähde... Olisko ketään pätevää henkilöä joka tulis töihin?(Pave. @ Huhti. 30 2009,18:55) kirjoitti
F = dp / dt
No kerroppa nyt vielä että mikä siinä on hyvää? Etkö osaa pitää mopoas kunnossa ilman että joku pakottaa? Tarvitko jonkun kertomaan että stefa vuotaa tai että jarrupalat pitäs vaihtaa? Eikö oma turvallisuus kiinnosta sen vertaa että huolehtisit omatoimisesti valojen kunnosta? Eijummarra.(Köpi @ Huhti. 30 2009,17:57) kirjoitti
Toki jos tykkää maksaa 50€ katsastussedälle siitä että saa leiman paperiin ja vuoden ajoaikaa niin ok... Mä voisin sillä rahalla tehdä muutakin.
Lehti on kyllä muistanut päivän väärin, se on ensimmäinen päivä huhtikuuta eikä viimeinen, jolloin noita juttuja julkaistaan.
Pitää vissiin laittaa katsastuskonttori pystyyn, rahan tuloa ei voi estää.
Tuossa vitt* näkee, mitkä pumpulissa kasvaneet kukkahattuhumanistit miettii Eu-direktiivejä jne. Ei taida löytyä sellaista tilastonikkaria, joka saisi osoitettua laitteiden huonon kunnon johtaneen onnettomuuksiin edes promillessa liikenneonnettomuuksista.![]()
Huono tie, parempi mieli
Juuri näin Brotha. Sille viiskymppiselle olis todella muutakin käyttöä mutta jos sen joudumme pulittamaan niin eikö vaadita sitten laatua ja tarkkuutta katsastukseen?
Jep, menikse aprillipäivä jo *(Pave. @ Huhti. 30 2009,18:55) kirjoitti
Kyllä alkaa tuntuu siltä pikkuhiljaa, et tän kaiken rahastuksen myötä myyn mopon ja auton hittoon ja kaivan ton fillarin tuolta kellarista...jahka keksivät senkin katsastaa *
Mitäs se bussilippu maksokaan....tai lentolippu (vain meno) johonkin muuhun maahan...
![]()
Piikki Suitsa, 500 Z Kawa, 550 ja 1100 Zephyr Kawa, 1300-X4 Honda, 1000f CBR Honda ja nyt K5 Hayabusa
Juupa juu, vähän taitaa olla vaarallisen huonokuntoisia prätkiä liikenteessä. Jokunen saattaa möykätä vähän liikaa, mutta senkin katsastelu vaan johtaa putkien lainailuun ja edestakaisin ruuvaukseen. Vastustan joutavia ylimääräisiä kustannuksia, koska olen köyhä mies.(Brotha @ Huhti. 30 2009,19:02) kirjoitti
![]()
"I don't care to belong to a club that accepts people like me as members." -Groucho Marx
CFMOTO 800MT-X -25
AMEN!(SenioRR @ Huhti. 30 2009,18:49) kirjoitti
Taas pitää saada fyffee.
Olisko aika nyt vohdoinkin puuttua katsastushintoihin?
<p>Vanha patu..</p>
No voi elämän perse kun justiin sai xenonit pultattua keulalle. Ei noita viitsisi repiä joka vuosi poiskaan...
98% of all statistics are made up
Honda CBR1100XX - 2005 / 29tkm
Tässä jos missä vois motoristit kerrankin olla samaa mieltä.Ensimmäiseksi smoton,tai jonkun muun vastaavan instanssin taholta päättäjille selvä viesti,ettei yksikään motoristi tule näyttämään pyöräänsä konttorille.
Tekninen vika on ollut esim.mp-onnettomuuksissa äärimmäisen harvinainen syy kolareihin.
Ihmettelen katsastuksen puoltajien kommenttia vaikka mökäputkiin.Ongelmahan on se,että kauppiaiden olisi pitänyt myydä vain tulevien pykälien mukaisia hormeja.
Nyt ikäänkuin vaaditaan jälkikäteen motoristeilta lainkuuliaisuutta mökäputkien suhteen.Syytön mä olen siihen jos Tuusmotor möi mulle vuonna 2000 putken,joka tänä päivänä ei ehkä täyttäisi määräyksiä.
FLHTCUSE4
Ja tää "harrastus" on vissii liian halappaa nyttenkin...vai et katastuskonttorille vielä??
![]()
Honda XX-05
Yamaha BT 1100-04.
Kawasaki VN 900 Classic -08
Suzuki GR 650 -83
Yamaha TZR 125 -87
Tunturi "pappa" -78
Solifer SM -80
Kuhunkin ajokkiin sovelletaan sen rekisteröintiajankohdan määräyksiä. Putkien osalta luulen paneuduttavan desibelimittarin käyttöön.
Vituttaa oikeasti tällänen saatananmoinen holhoaminen. Pitääkö ne ''isot kaverit'' meitä ihan tyhminä? Kaikenlaisia kuluja tulee tavalliselle tallaajalle. Vittu millon pitää laittaa rekisterikilpi eteen?
Pitääkö oikeasti kaikkeen pakottaa? Mahtaa olla siellä kokouksissa tylsää...
Käy hiukan sääliksi niitä ketkä rakentelee pyöriään.
EU ei oo tuonut mitään muuta ku paskaa perkele.
E: Sry tuo voimasanojen määrä,mutta nosti v-käyrän pilviin. Niinkuin monella muullakin varmaan.
Honda NSR 125 02' --> CBR 600F
Olen fiktiivinen henkilö. Kirjoitetuillani viestien sisällöllä ei välttämättä ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa.
minkähän v...n takin mp:ä pitäisi katsastaa???jokainen joka omaa itsesuojeluvaistoa pitää pärränsä 110% kunnossa!!!!!!!![]()
jos tää ei ole vappupila ja toteutuu niin pitää ajaa suiza vaudilla lepikkoon ja ottaa rahat pois vak.yhtiöstä ja unohtaa ikinä edes ajaneensa moisella laitteella!!!!!!!!!!!!
![]()
![]()
![]()
![]()
ZZR 1400 -08
CBR XX 1100 -06
GSX 750F -03
ER-5 -97
+100tkm/120kmh