Silminnäkijähavainto:
Moottoripyörän ja henkilöauton kolari Lahdentien rampin ja Kaskelantien risteyksessä. Moottoripyöräkuski ilmeisesti loukkaantunut vakavasti. Kohteessa Poliisi, KU21, 791 ja Mediheli.
Triumph Tiger XC 800
Suzuki Hayabusa + Aprilia Pegaso
Suzuki B-King
Suzuki Intruder 1400
Yamaha Virago535
Honda CB125
-Jaska Kuuskajaskari-
Onko kellään tuosta enempää tietoa. http://www.keski-uusimaa.fi/Uutiset....kelassa
Kela racing club, factorydriver
Hayabusa K8
alias buslake
"kääntyi vasemmalle kolmion takaa suoraan moottoripyörän eteen"![]()
Jos ei Delvac ja tissit auta, tauti on kuolemaksi.
Tuo risteyshän on keskellä mutkaa ja vielä niin päin, että ei tarvitse edes sivulle katsoa että näkee vasemmalta tulijan.
Vauhtia on vaan tainnut olla taas aika paljon... Ja kummassakin suunnassa on risteykset ihan vieressä joten yleensä tuossa liikutaan aika hiljaa.
Toivottavasti ei käynyt pahasti![]()
GSR 600 -06 ---> GSX-R 1000 -05
Kummassa lienee vika sitten ollut mutta, toivotaan, ettei tarvi uutta kynttilä aihetta tehä.
taitaa olla r1:nen tai r6:nen? toivottavasti tulee takas tajuihinsa.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Mistäs vitusta sinä tämän päätelmän tempaisit? Tuossa linkissä olevan kuvan perusteella ei ainakaan voi niin sanoa.(Kärppä @ Touko. 06 2009,17:26) kirjoitti
Truth, Knowledge, Knackered Sliders
Tästä. Pelkkää arvailua.(hullujussi @ Touko. 05 2009,19:51) kirjoitti
Mutta onneksi:
"Motoristi selvisi olosuhteisiin nähden vähillä vammoilla, todennäköisesti turva varusteidensa vuoksi. Hänellä oli päällä uusi panssaroitu ajo-asu. Hänellä oli luunmurtumia mm. lonkassa. Ilman asiallista turva-asua vammat olisivat olleet paljon pahemmat. "
GSR 600 -06 ---> GSX-R 1000 -05
minkähänlainen asu. joskus käynyt mielessä, että vaikka mp asuja on paljon kehitetty, niin oikeastaan ne on täysin vastakohtaisia esim bull riding tai hevosratsastus turva-asuihin. moottoripyöräasu keskittyy useimmiten suojaamaan jalkoja, kyynärpäitä ja olkapäitä, ja uudemmissa selkää.
ratsastus liivit taas keskittyvät suojaamaan keskivartaloa ja elintärkeitä osia. siinä mielessä mp asut ovat vielä aika kivikaudella. katupyöräasuissa ei ole mitään rintaa suojaavia levyjä tai iskun suojia.
motogp kuskeilla näkyi olevan nahkapuvun alla eräänlainen rintapanssari.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Vähän OT; itsekin uutta nahkapukua testatessa yllätyin miten suojattomalta lonkat ja rinta tuntuu. Täytyy kokeilla jos alle mahtuisi suojashortsit ja rintapanssari ja mille ne tuntuu.(jaket @ Touko. 07 2009,11:39) kirjoitti
On siellä tänä aamunakin kolissut: Kaskela, mp vs ha
Esimerkillistä uutisointia! Ei lukenutkaan, että "moottoripyöräilijä kaahasi auton päälle"(HarriS @ Touko. 07 2009,13:26) kirjoitti
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Varmasti on, siellähän pyllähdellään harva se kisa.(jaket @ Touko. 07 2009,11:39) kirjoitti
Dragster kuskeillakin on, kuulemma ei ole hääviä kun räjähtävästä koneesta suhahtaa venttiili taivaalle korvan ohi![]()
Olen myös justiin haeskellut nahkapukua, jossa myös lantion alueen, selän ja mahdollisesti rinnankin suojaus olisi jotenkin kunnossa, mutta ei sellaista ole. Suojahaarniska taas ei mahdu alle normaalipainoisellekaan, ellei ota ihan ylikoon pukua. Suojashortsit mahtuvat hiukan helpommin, mutta ei niidenkään suojaus kummoinen ole.(Brocol @ Touko. 07 2009,11:52) kirjoitti
Alpinestarsilta olen löytänyt jotain pukuja, joissa on paikat kunnolliselle selkäsuojalle (Tech race) ja rintasuojille. Lonkat ja persukset jäävät aika vähälle. Kunnon highsiderista kun rysähtää alas, niin kyllä on lantio lujilla.
niin, on todellä ikävää.(Arcade @ Touko. 07 2009,14:31) kirjoitti
Miksi sitten näkyvyyttä parantava suojaliivi aiheuttaa monessa niin ikäviä tunnepurkauksia.
Kuka kehittää ensimmäisenä turvavärityksen kypärään?
Selkäsuojalle on kai yleensä jätetty kohtuullisesti tilaa. Omaan Richan pukuun mahtuu aikalailla yhtä hyvin Lidlin tason 2 suoja kuin puvun oma telttapatja. Täytyy muita suojia sovitella kunhan puku ehtii vähän notkistua.(hidas57 @ Touko. 07 2009,14:05) kirjoitti
Itse topikkiin sen verran, että tiedän tuon paikan, ja uskomattomalle taas kuulostaa nämä onnettomuudet. Taas tuota täydellistä puusilmäisyyttä/välinpitämättömyyttä mitä saa itsekin todistaa päivittäin, tai sitten mopoilijat ovat tulleet todella kovaa, mihin en kyllä paikan tuntien usko. Surullista.
Samassa rampissa kaksi kolaria kahden päivän sisään.
Olikohan tämä jo ainakin 5:s autoilija ei nähnyt-mälli? Sellaisia motoristin vika-onnettomuuksia ei ole vielä pahemmin tapahtunut (kopkopkop). Eikä tarttis tapahtuakaan.
Tuossa kohdassa ei voi ajaa kovin kovaa, se ei edes houkutele kaahottamaaan, tuollainen lyhyt rampinpätkä. Jos oikein muistan niin risteys tulee vähän yllättäen vastaan ja näkyvyys voi olla joihinkin suuntiin rajoitettu, mutta silti...![]()
![]()
Ottaa silmän käteen ja kattoo vaikka kuopalla...
"Olen turvassa tekniikan ympäröimänä aivot on kahlittuna turvavöillä"
- Ismo Alanko
K 1200 R -06 & remontoitu 1992 GSX 750 F reservissä. Emännän mopo Honda CBF 600 SA, joskus ajelen silläkin.
mites toi tuntus että K-U uutisoi samasta tapaksesta?
molemmissa linkeissä ainakin puhutaan tiistaista![]()
Yamaha FJ 1200-88
Yamaha TZR 125-88
Honda CB 125-77
Honda Monkey -76-88(useita)
`juuri tästä asiasta en tiedä yhtään mitään`
-jaakko parantainen
www.pappatuuninki.fi
Mutta toisessa henkilö- ja toisessa pakettiautosta. Tiedä sitten.(fj 1200 @ Touko. 07 2009,15:39) kirjoitti
Juurikin näin. Sama tapaus.(fj 1200 @ Touko. 07 2009,15:39) kirjoitti
Kela racing club, factorydriver
Hayabusa K8
alias buslake
Itse olen miettinyt samaa, että millä tuon lantion alueen saisi suojattua. Se highsideri tuli koettua, tässä tulos: kuva(hidas57 @ Touko. 07 2009,14:05) kirjoitti
tulin tonttiin pää edellä ja siitä sitten oikealle kyljelle. Käytössä oli erillinen selkäsuoja, mutta kun siinäkin menee lantion ympäri vain se "tarranauha" ja kuvasta näkyy että sillä kohtaa ei suojaa juurikaan ollut...
lantio on kaiketi siitä ongelmallinen myös, että siellä menee jalkojen suuret verisuonet, jotka voivat lantion murtuessa revetä luun osiin.
televiossa katselin ohjelmaa jossa lääkäri sanoi lantiomurtuman olevan aina hengenvaarallinen, ja vaikka potilas olisi leikkauspöydällä, niin ehkä pystyisi pelastamaan, koska verenhukka on niin suuri ja niitä suonia ei löydä sieltä. eikä voi oikein laittaa puristussidettä koko äijälle.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Täällä kun aina huudellaan kuinka kaikissa tapauksissa vika on autoilijan niin ei tunnuta ottavan huomioon sitä kuinka pyörällä voidaan edesauttaa näissä onnettomuuksissa. Jättämällä se vilkku päälle, ajamalla tien oikeassa laidassa ja ylinopeudella voi varmasti olla osansa tilanteissa.
Tottakai näissäkin tapauksissa autoilijoiden tulisi olla tarkkana muttei heitä pelkästään voida aina syyttää.
Nim. Merk. Itse kerran ajoin autolla melkein motoristin eteen kun ajeli senverran hitaasti customilla vilkku oikealle näyttäen. Onneksi jäin katsomaan senverran pidempään että ohihan tuo risteyksestä ajoi. Jatkoi vielä seuraavankin risteyksen ohi samalla meiningillä kun perässä ajelin ja valoja yritin vilkutella...
SuperDuke 2011.
Oikein toimittu, hyvä ettei kolahtanut.(GoA @ Touko. 07 2009,16:21) kirjoitti
Pointti taitaakin olla siinä, että läheskään kaikki kuljettajat eivät ymmärrä sitä, ettei vastapuolen vilkku ole lupa laiminlyödä väistämisvelvollisuutta. Olisikohan tämä kuljettaja kääntänyt autonsa myös 55 tonnin teräspalkkilastin eteen "koska oli vilkku päällä" vai eikö hän vain kiireissään ehtinyt katsoa väistettävään ajosuuntaan?
CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
Eikö tuo ole aika selvä juttu, kun on kolmion takaa tulossa ja päätiellä on muuta liikennettä, on sopiva ajonopeus 0 km/h, minkä autoilija on selvästi ylittänyt.(TPM @ Touko. 07 2009,09:01) kirjoitti
Jos Kärppä taas puhuu motoristin nopeudesta, niin siitä voimme itse kukin tehdä omia päätelmiämme tiellä kyljellään lojuvan täysin ehjän mopon ja uuden haarniskan pelastavan vaikutuksen pohjalta.
CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
Luultavasti toimin näin siksi että olin juuri ajanut sen pyöräkortin ja opin katsomaan asiaa myös sen motoristin kannalta ja siitä että se vilkku saattaa unehtua.(Hannu59 @ Touko. 07 2009,18:50) kirjoitti
EDIT: Itse toimii myös varovasti risteyksissä ja jos siellä auton näen, usein automaattisesti sitä nopeutta tiputan. Olisihan se kiva luottaa ettei eteen tultaisi mutta tuolla tavalla saa ainakin jarrumatkaa jo pienemmäksi.
SuperDuke 2011.
Uutisista:
kirjoitti
Seuraavaksi lainaus lakitekstiä:kirjoitti
kirjoitti
Tässä voidaan taas hakea arvojärjestystä tilanteille, koska lähes varmasti näitä kuljettajia ei tuomita kortinmenetykseen tai isoihin sakkoihin saati että murhan yrityksestä. Ei tapon yrityksestä eikä edes törkeästä pahoinpitelystä.
Lainaus tästä linkistä:
No, ylilyöntihän tuo olisi kuljettaja linnaan laittaa, mutta antaa ajateltavaa.kirjoitti
636 -> 998
Monet kerrat pitänyt kirjoittaa tälläisiin onnettomuuksiin, että kuinka monta kertaa moottoripyörä on ajanut kolmion takaa auton eteen?
Ilman mitään tilastoja, veikkaan että määrä on hyvin pieni.
En tiedä miten tuon saisi autoilijoille päähän, että se oma "pieni" arviointivirhe voi viedä toiselta hengen.
Mopokuskille pikaista paranemista.![]()
Niin, juuri nyt taas esimerkki kuinka sanan turvaliivi saa heti voimakkaita tunnepurkauksia aikaan.(Arcade @ Touko. 07 2009,14:47) kirjoitti
Miksi?
Eikö se oma terveys / henki ole tärkeämpää kuin katu-uskottavuus?