Tulokset 1:stä 6:een 6:sta
  1. #1
    Hjälp!

    Venymisväsymä iski kahteen nokkapukin kiinnitysruuviin GSX750F suitsassa. En kyllä tajua miksi. Ensimmäinen katkesi tietysti pakopuolelle mahdollisimman piiloon, toinen testissä.
    Jaa hampaat irvessä väännetty? Eip, vastakalibroitu momenttiavain. Testiruuvi katkesi ennen kuin 8Nm tuli täyteen! todellinen vääntö oli luokkaa 3Nm.

    Mitä nuo ovat arvoiltaan? 10.9? 12.9? Kestääkö tavan ruuvi vai onko noissa orgiksissa jokin venymäalue?

    Sanomattakin selvää, että ottaa pattiin. Vasta sain nokkapukit helicoilauksesta kun ne surullisenkuuluisat 7mm kierteet korkkasivat viidestä... * Alkaisi edes sataa.
    Autotallimotoristi
  2. #2
    Kai huomasit kiriä niitä pultteja alkuun tasaisesti ihan vähän kerrallaan jotta kaikki pukit saa paikalleen ennenkuin pultteja alkoi kiristämään jottei synny vinoja jännityksiä? Ja seuraavaksi kannattaa heittää momenttiavaimella vesilintua, 8nm on niin vähän että vähänkin jumittava momenttiaivain ei laukea. Pienellä avaimella vääntää ensin pultit kiinni ja varovasti vähän päälle niin hyvä tulee, tuollaisesta pultista tuntee aika hyvin milloin se alkaa myötäämään.
  3. #3
    Lainaa (naukkis @ Huhti. 28 2009,18:19) kirjoitti
    Kai huomasit ...vinoja jännityksiä? Ja seuraavaksi kannattaa heittää momenttiavaimella vesilintua
    Jep, ei ollut kirimisessä ongelmaa. Avaintakaan ei kannata *heittää mäjelle, koska se on ihan oikeasti kalibroitu (ja tarkkuutettu), ei "biltemakalibroitu".

    Nuo kaksi katkennutta ovat nähtävästi siitä pukista, johon on jo aikaisemmin tehty kierteen korjaus. Vedetty varmaan kiinni ns. riittävään momenttiin.

    Otan loputkin irti ja koekiristän ne penkissä 10Nm momenttiin ja katson kuinka käy. Huolto-oppaan mukaan momentti on 8-12, jos oikein muistan.

    Katkennut jämä lähti sentään irti *

    Taidan lyödä tilalle 12.9 kovuuksiset.
    Autotallimotoristi
  4. #4
    Oletko aivan varma että et kiristänyt kymmeneen kiloon pultteja koska kymmenellä nyyttonilla ei saa edes 3mm pulttia poikki saati sittan kuuden ja siitä ylöspäin olevia pultteja!
    Vanhassa vara parempaan, naku pyörät kunniaan
    Edellinen Suzuki GS 750E vm-78
    Uusi Suzuki GSX 1100 G vm-92
  5. #5
    No M6:lle 8.8 lujuusluokassa taulukkokirja antaa ohjemomentiksi 8.5 Nm ja 10.9:lle 13.4 Nm joten aikas tontilla ollaan.
    M3:lle sitten 8.8 --> 1.1Nm ja 10.9 --> 1.7Nm.

    Omaani laitoin aikoinaan 12.9:n kuusiokolot + prikat. Mulla ei sentään yhtään katkennut, ihmettelin kun puolet pulteista oli ihmellisesti venähtänyt.
    Hessu; Suzuki DL1000 + Sherco SE250 Factory + Husqvarna TE250
  6.  
  7. #6
    Kävi muuten itellä täysin samalla tavalla noitten alkuperästen pulttien kanssa. Olivat TODELLA hauraita. Kävin hakemassa vastaavan kokoset 12.9 kuusiokolot ja prikat kuten Hsippekin mainitsi tehneensä. Niillä meni kiltisti kasaan ja kesti kiristyksen ongelmitta.

    Ite sain yhden poikki ruuvimeisselillä. Eli olivat todella heikkoja tapauksia...
    Neljässä pyörässä ja neljässä tahdissa on molemmissa kaksi liikaa!

    Sussu 750F -89