Tulokset 1:stä 27:een 27:sta
  1. #1
    Kulkineeni mittariin (Yamaha Thundercat) on kertynyt piakkoin 78 tkm. Tehdas ei ilmoita mitään vaihtoväliä nokkaketjulle, vaan ilmeisesti olettaa että pata leviää muusta kohdasta ennenkuin se on tarpeellista vaihtaa. Tai toisaalta olettaa että pyörä kierrätetään ja ostetaan uusi...

    Ei kuulemma ole kovin todennäköinen skenaario se että ketju katkeaisi, mutta olisikohan uudesta ketjusta hyötyä edes nätimmän käyntiäänen muodossa? Noinkin vanha peli luonnollisesti hiukan raksuttaa, en siten tiedä onko mitään "ongelmaa" olemassa.

    Näin vertailun vuoksi haluaisin tietää, että millaisia nokkaketjun vaihtovälejä on muille edes hiukan samankaltaisille laitteille ilmoitettu valmistajan toimesta...? Edellinen moponi oli Kawasaki, ja muistaakseni ketju vaihdettiin siinä 70 tkm paikkeilla.

    Kun tuota venttiilikoppaa ei viitsisi "huvikseen" aukoa, niin löytyisikö kokemukseen perustuvia arvioita siitä että missä kunnossa ketjun kumiset "laahaimet" mahtavat olla mainituilla kilometreillä? Kun mopon kiikuttaa huoltoon, täytyisi osien olla valmiiksi tilattuna. Turhaan ei viitsisi laahaimia hankkia kun eivät ole kovin huokeita.

    Automaattikiristimen resetointi vaikuttaa sen verran helpolta toimenpiteeltä että sen tekee "sunnuntaimekaanikkokin" kun vain muutama pultti pitää aukoa ja ruuvata takaisin. Vai onko tuossa jokin riski joka ei heti pälkähdä päähän edes Haynesin manuaalia tavaamalla?
  2. #2
    Ite tuosa talven aikana vaihdatin nokkaketjun 48tkm kohdilla ihan oman mielenrauhan takia Entinen nokkaketju oli alkuperäinen eikä mitenkään merkittävästi kulunut, jotenka oli ehkä hätiköity juttu omassa pyörässäni.
    Jouduin myös itse tarkistamaan ajotuksen jälkeenpäin ja avaamaan tuon venttiilikopan kannen. Loppuviimein ei mikään paha temppu ollenkaan.

    Mutta tosiaan kylläpä itse vaihtaisin varmaan jo ketjun nolla kilometreillä.
    suzuki rf 600r -96
    http://www.moottoripyora.org/kuva-al...php?pos=-18895

    Olen kerran erehtynyt, silloin luulin olevani väärässä.
  3. #3
    Ainakin joissain korjaamomanuaaleissa ilmoitetaan ketjulle ja kiristimelle ketjun venymä jolla se tulisi vaihtaa. Luultavasti voit soveltaa myös jonkin muun pyörämallin vastaavalla jaolla olevan ketjun speksiä.
  4. #4
    Ei ole moponi Haynes -manuaalissa ilmoitettu ketjun maksimipituutta. Siinä ei edes kuvailla vaihtoa toimenpiteenä, ainoastaan kiristimen ja laahainosien vaihto on käsitelty.

    Aika vahvasti yrittävät eri tahot tolkuttaa että ketjua ei tarvitse/kannata vaihtaa ja että kiristimen resetointi tai vaihto sen sijaan olisi kenties aiheelinen toimenpide...

    Kaipa se sitten on niin että nokkaketju on tässä tapauksessa "ikuinen".
  5. #5
    Näissä nykyvehkeissä on venymättömiä ketjuja ja siksi sitä vaihtoaväliä ei enää ilmoiteta.Joku muu paikka paukkuu ennen.
    poku banuhäiskä:Suzuki,Moto-Guzzi,Velocette ja NSU-601
  6. #6
    No jos autoissa paasee hihnalla 140000, niin mikas sen ketjun sarkis aikasemmin? Turhaa hysteriaa taa ketjujen vaihtelu 50tkm valein. Ajakaa niilla vehkeilla enemman ja puunatkaa vahemman.
  7. #7
    Lainaa (jmhonka3 @ Touko. 04 2009,09:50) kirjoitti
    No jos autoissa paasee hihnalla 140000, niin mikas sen ketjun sarkis aikasemmin? Turhaa hysteriaa taa ketjujen vaihtelu 50tkm valein. Ajakaa niilla vehkeilla enemman ja puunatkaa vahemman. *
    Jollain autolla pääsee ja jollain ei.

    Jostain syystä niitä hihnoja paukkuu useammassakin autossa ennen vaihtovälin täyttymistä, jos se vaihtoväli on venytetty kovin pitkäksi.

    Nokkaketjua en alkaisi vaihtamaan, jos se ei ala pitämään mitään ylimääräisiä ääniä. Silloin tietenkin kannattaa vaihtaa, jos kone on jostain muusta syystä auki.
    "Kun väittelet idiootin kanssa, pidä huoli ettei hän tee samoin"
  8. #8
    Lainaa (jmhonka3 @ Touko. 04 2009,09:50) kirjoitti
    No jos autoissa paasee hihnalla 140000, niin mikas sen ketjun sarkis aikasemmin? Turhaa hysteriaa taa ketjujen vaihtelu 50tkm valein. Ajakaa niilla vehkeilla enemman ja puunatkaa vahemman.
    Voisko olla mahdollista et moottoripyörissä, ainaki 600cc on pienempi nokkaketju kuin autoissa.. Lisäksi pyrillä kun ajellaan niin usein ne kierrokset käyvät hyvinkin korkeilla verrattuna autoohin.

    Aika haipakkaahan se ketju siellä pyörii kun kiekat 11t rpm.
    suzuki rf 600r -96
    http://www.moottoripyora.org/kuva-al...php?pos=-18895

    Olen kerran erehtynyt, silloin luulin olevani väärässä.
  9. #9
    pitääks toi ketju/kiristäjä jotain huomattavaa ääntä esim. kun kylmänä käynnistää? mulla tuntuis hetken roklattavan..mut en tiedä onko ketju..
    Tero Eskelinen
  10. #10
    Lainaa (FireBladeESE @ Touko. 05 2009,08:56) kirjoitti
    mulla tuntuis hetken roklattavan..mut en tiedä onko ketju..
    Venttiilikoneisto siellä raksuttaa.

    Mukavat raksutukset on mullakin, ja lasissa alkaa olla 90 tuhatta. En olis huolissani nokkaketjusta, ajattelin sen vaihtaa jos viitsin niin tossa sadassa tonnissa muun ropaamisen yhteydessä, tai sitten ostan sillä remonttirahalla toisen samanlaisen pyörän
  11. #11
    Lainaa (tomppa85 @ Touko. 04 2009,10:06) kirjoitti
    Voisko olla mahdollista et moottoripyörissä, ainaki 600cc on pienempi nokkaketju kuin autoissa.. Lisäksi pyrillä kun ajellaan niin usein ne kierrokset käyvät hyvinkin korkeilla verrattuna autoohin.

    Aika haipakkaahan se ketju siellä pyörii kun kiekat 11t rpm.
    Niin on, mutta niin on pienempi mottikin. Ei taida löytyä yhenkään pyörän huolto-ohjelmasta kiinteää ketjunvaihtoväliä, ja onko noitten venymiä paljoakaan mittailtu ennen vaihtoa? Onko kenelläkään todennettua tapausta ketjun katkeamisesta tai edes hyppäämisestä? Huhuja ja arveluja liikkuu paljon, mutta yhtään todellista tapausta ei mulla ainakaan ole tiedossa. Se on korjaamoille ja varaosamyyjille hyvää bisnestä tuo ketjunvaihto, vaikka usein kiristäjän korjauksella selvittäisiin. Kait te nyt vaihatte rattaat sitte kans, kun eihän uus ketju vanhoilla rattailla kestä
  12. #12
    Lainaa (jmhonka3 @ Touko. 04 2009,09:50) kirjoitti
    No jos autoissa paasee hihnalla 140000, niin mikas sen ketjun sarkis aikasemmin? Turhaa hysteriaa taa ketjujen vaihtelu 50tkm valein. Ajakaa niilla vehkeilla enemman ja puunatkaa vahemman. *
    Mun autoon piti vaihtaa ketju ennen 140 000km. Ja tämä siksi kun rupesi meteliä kuulumaan ja näistä on noita kettinkejä poikki paukkunutkin. Mutta onkin Opeli . Tosin joku valmistushäiriöhän tuo on. Mopottimen mittarissa on 70tkm enkä ajatellut ketjua ruveta vaihteleen, en kyllä tiedä onko ennen vaihdeltu. Manuaalisen kiristimen kyllä laitoin ääntä hillitsemään.
    KTM 690SM
  13. #13
    Lainaa (Calypso @ Touko. 05 2009,15:27) kirjoitti
    Lainaa (jmhonka3 @ Touko. 04 2009,09:50) kirjoitti
    No jos autoissa paasee hihnalla 140000, niin mikas sen ketjun sarkis aikasemmin? Turhaa hysteriaa taa ketjujen vaihtelu 50tkm valein. Ajakaa niilla vehkeilla enemman ja puunatkaa vahemman. *
    Mun autoon piti vaihtaa ketju ennen 140 000km. Ja tämä siksi kun rupesi meteliä kuulumaan ja näistä on noita kettinkejä poikki paukkunutkin. Mutta onkin Opeli . Tosin joku valmistushäiriöhän tuo on. Mopottimen mittarissa on 70tkm enkä ajatellut ketjua ruveta vaihteleen, en kyllä tiedä onko ennen vaihdeltu. Manuaalisen kiristimen kyllä laitoin ääntä hillitsemään.
    No kun kerran Ooppelista on kyse, niin ei ne ilmeisesti osannut tehdä kunnollista nokkahihna-systeemiäkään, niin onko se nyt ihme jos ei ketjullakaan onnistu
    "Kun väittelet idiootin kanssa, pidä huoli ettei hän tee samoin"
  14. #14
    Manuaalikiristimestä puheenollen , kuinka tällänen härpäke kiristetään?
  15. #15
    Lainaa (Jawasaki @ Touko. 05 2009,17:29) kirjoitti
    Manuaalikiristimestä puheenollen , kuinka tällänen härpäke kiristetään?
    Riippuu tyypistä, osassa on jousi kiristäjän takana ja ketju kiristetään avaamalla lukitus ja pyöräyttämällä konetta jonka jälkeen lukitus kiinni.

    Sitten on nyrkkipajojen kiristimiä jotka ovat vain pultti ja lukitusmutteri, ne kiritään näppituntumalla varovaisesti pyörittäen, pelkin sorminkin vääntämällä saa ketjun ylikireälle. Moinen härpäke jos löytyy omasta moposta ja ei ole hyvää syytä moisen käytölle niin kannattaa vaihtaa toisenlainen kiristin tilalle. Tuollainen pulttiviritelmä ei anna missään tilanteessa periksi, varsinaisessa mekaanisessa kiristimessäkin pitäisi olla järjestelmä joka antaa periksi tietyssä rasituksessa, yleensä ovat toteutettu niin että kiristimen lukitsin ruuvi tulee 90 astetta kiristimen varren suhteen ja lukitus perustuu vain kitkaan.
  16. #16
    Lainaa (naukkis @ Touko. 05 2009,18:36) kirjoitti
    Lainaa (Jawasaki @ Touko. 05 2009,17:29) kirjoitti
    Manuaalikiristimestä puheenollen , kuinka tällänen härpäke kiristetään?
    Riippuu tyypistä, osassa on jousi kiristäjän takana ja ketju kiristetään avaamalla lukitus ja pyöräyttämällä konetta jonka jälkeen lukitus kiinni.

    Sitten on nyrkkipajojen kiristimiä jotka ovat vain pultti ja lukitusmutteri, ne kiritään näppituntumalla varovaisesti pyörittäen, pelkin sorminkin vääntämällä saa ketjun ylikireälle. Moinen härpäke jos löytyy omasta moposta ja ei ole hyvää syytä moisen käytölle niin kannattaa vaihtaa toisenlainen kiristin tilalle. Tuollainen pulttiviritelmä ei anna missään tilanteessa periksi, varsinaisessa mekaanisessa kiristimessäkin pitäisi olla järjestelmä joka antaa periksi tietyssä rasituksessa, yleensä ovat toteutettu niin että kiristimen lukitsin ruuvi tulee 90 astetta kiristimen varren suhteen ja lukitus perustuu vain kitkaan.
    Moro!

    Voitko perustella hieman lisää tuota juttua, sillä mulla kiinnostaa tuo oikeestaan ihan pirun paljon. Ei siis negatiivisessa mielessä kirjoitettu tämä juttu (ihan vain varmistukseksi).

    Tarkemmin siis, mihin perustuu tuo, että jossain tilanteessa, oletetaan siis että ketju on oikealla kireydellä eli kiristin pyöritelty juuri sopivasti, niin missä tilanteessa kiristimen pitää antaa periksi?

    Ape (jonka kiristimen olen hommannut, mutta ei ole vielä paikoillaan), on juuri mainitsemasi "nyrkkipaja" tyyppinen, vaikka pidinkin ihan laadukkaan oloisena. Toimintaperiaate on kylläkin yksinkertainen

    Mutta tosiaan se pointti, näitähän mainostetaan sillä periaatteella että eivät mahdollista tuota ketjun mahdollista potkaisua (kunnon kiekkoilta moottorijarrulle), kun huonossa jamassa oleva automaattikiristin saattaa antaa hetkellisesti ihan liikaa periksi ja mahdollistaa jopa ketjun hyppäämisen yli.. tätähän tämmöinen yksinkertainen hässäkkä ei salli ollenkaan, jonka piti siis puheiden mukaan olla juuri hyvä juttu.

    Eli miksi sen kiristimen tulee löysätä tietyissä tilanteissa?

    - P
  17. #17
    Lainaa (Perkele @ Touko. 05 2009,21:02) kirjoitti
    Mutta tosiaan se pointti, näitähän mainostetaan sillä periaatteella että eivät mahdollista tuota ketjun mahdollista potkaisua (kunnon kiekkoilta moottorijarrulle), kun huonossa jamassa oleva automaattikiristin saattaa antaa hetkellisesti ihan liikaa periksi ja mahdollistaa jopa ketjun hyppäämisen yli.. tätähän tämmöinen yksinkertainen hässäkkä ei salli ollenkaan, jonka piti siis puheiden mukaan olla juuri hyvä juttu.

    Eli miksi sen kiristimen tulee löysätä tietyissä tilanteissa?

    - P
    Ketjunkiristin ei oikeastaan ole estämässä ketjun hyppäämistä vaan pitämässä ääntä mahdollisimman pienenä. Morseketju voi löysänä hypätäkin jossain tapauksessa, rullaketju oikeilla ohjaimilla ei oikeastaan ikinä. Jokatapauksessa ketjun pitää olla todella venynyt ennenkuin kiristintä alkaa tarvita hyppäämisen estämiseen.

    Ketjun kiristimen tehtävä on siis pääosin estää ketjun löysän puolen hakkaaminen ohjaimiiin, ja toimiakseen siinä kunnolla ketjun on oltava kireällä. Hydralisen kiristimen idea on kiristää ketjua kierrosten mukaan, mekaanisella kiristimellä vastaava kiristys tuhoaisi ohjaimet nopeasti.

    Ja se löysän anto kiristimessä on ihan lämpölaajenemisen takia/ketju-hammakosketusmuuttumisen yms. takia, eli se ketjunkiristin on sellaisessa kulmassa ketjuun nähden että ketjun ylikireys aiheuttaa hirmuisen momentin, kaikki normaalit ketjukiristimet on tehty antamaan periksi paljon ennen ketjun vetolujuutta. Mekaaninen ruuvikiristin ei taas anna yhtään periksi ja jos ketjun kiristää tiukalle jossain vaiheessa se rassaa paikkoja pahasti, ketjuohjaimet kuluvat samoin kuin nokka-akselin laakeripukit yms, ja on noita nokka-akseleita katkennutkin. Jos välttämättä haluaa käyttää ruuvikiristintä niin ketju pitäisi jättää sopivasti löysälle, ja se taas aiheuttaa sen että jakopää pitää mekkalaa kierroksilla kuin kierroksilla. On vähän sellainen "jokkisviritys" eli käytetään periaatteessa pilalle venynyttä ketjua mutta saadaan se pelaamaan jotenkuten...
  18. #18
    Lainaa (naukkis @ Touko. 05 2009,22:29) kirjoitti
    kaikki normaalit ketjukiristimet on tehty antamaan periksi paljon ennen ketjun vetolujuutta.
    Hmm, mulla on Kawassa sellainen räikkätyyppinen jousikiristin, joka siis naksahtaa aina pykälän kireämmälle kun pääsee, mutta ei käsittääkseni tule enää takaisinpäin löysemmälle. Tuskin sekään periksi antaa?
    "If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
  19. #19
    Onko jousella ja hammastetulla varrella varustettu automaattikiristin siinä mielessä "binaarinen" että se joko toimii tai ei? Eli onko sen uusiminen ajan myötä perusteltua, kuluuko se?

    Tuommoista manuaalista kiristinpulttia en kyllä uskaltaisi lykätä automaattikiristimen tilalle...
  20. #20
    Lainaa (Utah @ Touko. 05 2009,22:42) kirjoitti
    Hmm, mulla on Kawassa sellainen räikkätyyppinen jousikiristin, joka siis naksahtaa aina pykälän kireämmälle kun pääsee, mutta ei käsittääkseni tule enää takaisinpäin löysemmälle. Tuskin sekään periksi antaa?
    Räikkäkiristin käy tiukemmalla että menee loven yli ja löystyy vähän lukittuessaan. Noissa hydraliräikkäyhdistelmän tapauksissa on joskus tullut ongelmia että paketti menee liian kireälle ja tuhoaa paikkoja.
  21. #21
    Hondassa (CBR600 moottori) kiristin on portaaton, eikä mielestäni peräydy tippaakaan.
    Näin ainakin totesin, kun purin mielenkiinnosta koko värkin.
    Toimii edelleen, ajettu 55tkm, enkä näe mitään syytä kiristimen vaihtoon.
    T765 RäsSi
    GSX-R750 K8 =ex
    CBR600F -00 (Manki)=Dö. R.I.P.
    6-Horo 2005=ex
  22. #22
    Lainaa (naukkis @ Touko. 05 2009,22:29) kirjoitti
    Lainaa (Perkele @ Touko. 05 2009,21:02) kirjoitti
    Mutta tosiaan se pointti, näitähän mainostetaan sillä periaatteella että eivät mahdollista tuota ketjun mahdollista potkaisua (kunnon kiekkoilta moottorijarrulle), kun huonossa jamassa oleva automaattikiristin saattaa antaa hetkellisesti ihan liikaa periksi ja mahdollistaa jopa ketjun hyppäämisen yli.. tätähän tämmöinen yksinkertainen hässäkkä ei salli ollenkaan, jonka piti siis puheiden mukaan olla juuri hyvä juttu.

    Eli miksi sen kiristimen tulee löysätä tietyissä tilanteissa?

    - P
    Ketjunkiristin ei oikeastaan ole estämässä ketjun hyppäämistä vaan pitämässä ääntä mahdollisimman pienenä. Morseketju voi löysänä hypätäkin jossain tapauksessa, rullaketju oikeilla ohjaimilla ei oikeastaan ikinä. Jokatapauksessa ketjun pitää olla todella venynyt ennenkuin kiristintä alkaa tarvita hyppäämisen estämiseen.
    Jeps, juuri tuosta morsetyyppisen ketjun automaattikiristyksen ongelmista muistan lukeneeni sporttipyörien kohdalla. Tiedä sitten kuinka paljon on totta, mutta joissain paikoissa väittävät, että tehokkaassa pyörässä tuo (ilmeisesti huonokuntoinen) automaattikiristin voi hetkellisesti lyödä ihan pohjaan jolloin vahinko voi tapahtua. Sehän kirii tämän jälkeen itsensä kyllä takaisin pykälään, joten voi olla vaikeaa paikantaa vikaa siihen, että kiristin on hetkellisesti herpaantunut ja antanut liikaa löysää.

    - P
  23. #23
    Mulla hyppäsi aikoinaan kiihdytyksessä sporttisen GPZ 500 S:n nokkaketju, kun kiristin petti hetkellisesti.
  24. #24
    Lainaa (Perkele @ Touko. 06 2009,09:08) kirjoitti
    Jeps, juuri tuosta morsetyyppisen ketjun automaattikiristyksen ongelmista muistan lukeneeni sporttipyörien kohdalla. Tiedä sitten kuinka paljon on totta, mutta joissain paikoissa väittävät, että tehokkaassa pyörässä tuo (ilmeisesti huonokuntoinen) automaattikiristin voi hetkellisesti lyödä ihan pohjaan jolloin vahinko voi tapahtua. Sehän kirii tämän jälkeen itsensä kyllä takaisin pykälään, joten voi olla vaikeaa paikantaa vikaa siihen, että kiristin on hetkellisesti herpaantunut ja antanut liikaa löysää.
    Tuollainen lukittuva automaattikiristin kirii vain tyhjäkäynnin tuntumassa, kierroksilla ketju venyy ja painaa kokoajan kiristintä kiinni jolloin lukitus ei anna periksi ellei lukituskynnet hajoa.

    Jos tuollainen hyppää niin se tapahtuu todennäköisesti niin että moottori on tyhjäkäynnillä ja kytkimellä nappaa kierrokset todella nopeasti tappiin.

    Mutta se ketjun hyppääminen on todella harvinaista ja jos hyppää niin vikaa on melko varmasti muuallakin kuin kiristimessä. Toimivaan koneeseen ei kannata mitään ruuvikiristintä laittaa, sillä vain joko saa hirmuäänekkään jakopään tai tuhoa aikaiseksi.
  25. #25
    Lainaa (naukkis @ Touko. 06 2009,15:16) kirjoitti
    Lainaa (Perkele @ Touko. 06 2009,09:08) kirjoitti
    Jeps, juuri tuosta morsetyyppisen ketjun automaattikiristyksen ongelmista muistan lukeneeni sporttipyörien kohdalla. Tiedä sitten kuinka paljon on totta, mutta joissain paikoissa väittävät, että tehokkaassa pyörässä tuo (ilmeisesti huonokuntoinen) automaattikiristin voi hetkellisesti lyödä ihan pohjaan jolloin vahinko voi tapahtua. Sehän kirii tämän jälkeen itsensä kyllä takaisin pykälään, joten voi olla vaikeaa paikantaa vikaa siihen, että kiristin on hetkellisesti herpaantunut ja antanut liikaa löysää.
    Tuollainen lukittuva automaattikiristin kirii vain tyhjäkäynnin tuntumassa, kierroksilla ketju venyy ja painaa kokoajan kiristintä kiinni jolloin lukitus ei anna periksi ellei lukituskynnet hajoa.

    Jos tuollainen hyppää niin se tapahtuu todennäköisesti niin *että moottori on tyhjäkäynnillä ja kytkimellä nappaa kierrokset todella nopeasti tappiin.

    Mutta se ketjun hyppääminen on todella harvinaista ja jos hyppää niin vikaa on melko varmasti muuallakin kuin kiristimessä. Toimivaan koneeseen ei kannata mitään ruuvikiristintä laittaa, sillä vain joko saa hirmuäänekkään jakopään tai tuhoa aikaiseksi.
    Tosi paljon kiitoksia näistä tiedoista. Mä olen ilmeisesti mennyt tässä asiassa ns. markkinamiesten lankaan eli olen uskonut muutaman ulkomaanfoorumin & tuotteiden mainosten perusteella, että mun huippukireessä tykissäni (buahaha) tarvisin tuommoisen automaattikiristimen tilalle.

    Mahtaa jäädä näillä tiedoilla laittamatta paikoilleen.. olis tuon 40€ voinut käyttää vaikka

    - P

    Edit: ja tuon perusteella keuliminen kytkimen avulla, pienistä nopeuksista voi johtaa ketjun hyppäämiseen



  26. #26
    En minäkään vaihtaisi syyttä mitää ruuvikiristintä jos automaatinenkin toimii. Hondan automaattikiristin ei kyllä minunkaan mielestä anna tippaakaan periksi, kuten tuolla aiemmin mainitaan, ei siellä ole mitään kynsiä. Mutta tuo kuullostaa aika uskomattomalta että ruuvikiristeinen ei voi tehdä äänetöntä tai sitten hajottaa. Tottakai hajottaa jos liian kireeseen laittaa. Mutta ei sen ketjun soida tarvitse ettei se rallata. Herkästi sen voi kyllä liikakireeseen työntää jolloi laahaimet ottaa itseensä. mutta millä aikavälillä saa nähdä. Onhan noita ruuveja laitettu moniin mopohin. kumma kun ei suurempaa hulabaloota ole kuulunut.



    KTM 690SM
  27.  
  28. #27
    Lainaa (Perkele @ Touko. 06 2009,15:51) kirjoitti
    Edit: ja tuon perusteella keuliminen kytkimen avulla, pienistä nopeuksista voi johtaa ketjun hyppäämiseen *
    Meinasin tilannetta jossa kone on tyhjäkäynnillä ja esmes satasen vauhdista tökkää ykköstä sisään ja kytkimen kerralla ylös. Nykyään tosin useimmissa prätkissä on luistokytkin joten tuollaista hirmuisen äkäistä koneen kierrostennousua ei saa aikaiseksi.