Osaako joku kertoa missä CB250 RS -81 Hondassa mahtaa sijaita rajoitin. Pyörä on rajoitettu 12 kilowattiin, ilman rajoitinta pitäisi irrota öpaut 20kw +/-3kw.
Onko helppo homma vai vaatiiko jotain suurempia?
Honda CBF600S
Tuollaisen pyörän laitoin kuntoon jokunen vuosi sitten, oli seisonut vähän toistakymmentä vuotta käyttämäti ...
En osaa vastata kysymykseesi suoraan, mulla oli täydet tehot eli 26hv. On muuten aikas yksinkertainen ja erittäin varma tekniikaltaan. Olisiko rajoitukset tehty kaasuttimessa, senkään irroitus ja avaaminen ei vaadi rakettitekniikan tohtorin tutkintoa ;-) EBaysta siihen tilasin huoltomanuaalinkin. Se tosin meni sitten seuraavalle omistajalle pyörän mukana, mutta netistä jostakin löytyy myös yleiset Hondan moottoripyörien huolto-ohjeet, jotka soveltuu CB250RS:ään myös. Tosin kaikki nuo hommasin vasta kun jokseenkin ilman apuja kulkine oli jo saatu hyvään kuntoon.
Kulutus oli muuten 3.3 litraa sataselle ja mittarin mukaan mentiin parhaimmillaan 130 km/h. Oli näppärä kulkupeli.
Reissukuviani: http://picasaweb.google.com/halti.traveller
-- DL650 -04 --
Rajoittimesta en tiedä mutta kiva kun jollakin muullakin on tuollainen kevyt kenttä-Honda, joksi VM:ssä aikanaan ristivät sen. Ensimmäinen pyöräni oli aikanaan tuliterä RS ja senkin jälkeen olen niitä ostanut neljä toimivaa ja yhden ilman moottoria ollen raadon. Nyt on vain yksi RS liikenteessä, joka on rakennettu yhden istuttavaksi sportiksi clipponeilla, 21 litran tankilla, kokokatteella ja leveämmillä ja hienommilla pinnavanteilla. Lisäksi tarkoitus on rakentaa yksi mahdollisimman alkuperäisen oloinen noita osia kun on ja yksi paperirunkokin.
Onko sinulla hyvät alkuperäiset putket? Tallissani on yhdet alkuperäiset, jotka voisivat olla paremmatkin ja lisäksi ihan uusi Motadin kokoputkisto oikealle tulevalla vaimentajalla, jonka voisin jopa vaihtaa hyvään alkuperäiseen.
Osia siis löytyy ylimääräisiäkin jos vaikka joku sattuu joskus jotakin tarvitsemaan...
Stelvio NTX ´12
V 650 NTX
Tuareg 600 Wind
CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
RD 250 LC
Pegaso 650 Trail
K 75
R 45
Saksan Honda sivuilta www.honda.de löytyi asiaa tuosta ja selvisi, jotta pakoputket ja kaasari ovat toisenlaiset. Miten ne osat eroaa toisistaan sitä ei kerrottu.
Stelvio NTX ´12
V 650 NTX
Tuareg 600 Wind
CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
RD 250 LC
Pegaso 650 Trail
K 75
R 45
Taisi selvitä erot ainakin kaasarin osalta. Kaasarin neula(sarja) on erilainen. Ainakin seuraavan sivuston mukaan kaasarin osalistassa nro 3:n osakoodi on eri.
19kw
12,5kw
Pakoputken ero ei vielä ole selvinnyt, olisikohan vain jokin prikka rajoittamassa pakoaukkoa?
Kysymys oikeastaan on että jos nuo osat vaihtaa pitääkö ko. pyörä muutoskatsastaa pakoputken ja kaasarin(neula) vaihdon vuoksi 19kw:ksi?
Kyllähän tehot lisääntyy, joten tiedot rekisteröintitodistuksessa muuttuvat... Tuohan on perussääntö, jolloin muutoskatsastus tulee tehdä.
Honda CBF600S
Päivitetäänpä nyt tätäkin jos joku muu kaipaa samaa infoa.
Kaasarin osalta ei ole pyörälle tehty mitään, mutta putkesta otettiin pois rajoittimet. Homma oli hyvin helppo:
Putket irti, rajoittimet on heti pakosarja alussa prikka-tyyppisellä ratkaisulla, eli pakoaukkoa on pienennetty pinta-alaltaan varmaan viidennekseen normaalista.
Siitä vaan isolla poralla läpi tai jyrsimellä, kuten me teimme. Näin on pyörän helpompi hengittää ulospäin...
Kyllä siitä äänet muuttui ja mikä tärkeintä, muutoksen huomasi ajossa. Vääntö nousi huimasti ja varmasti näin ollen myös huipputehot.
E: Asiavirhe
Honda CBF600S