Eilen ajoin muoviluodin perässä, ja ihmettelin miksi ei käytä vilkkuja, onneksi olin hereillä...
Toiseksi ihmettelin ettei ole valojakaan, mutta olihan siellä perseessä muutama himmeä led. Jarruvalokin melkein näkyi.
Siis taas ulkonäkö on tärkeämpää kuin näkyminen.
Sitten kun 20 tonnin rekka huomaa mitättömän jarruvalon hieman liian myöhään, päästään sytyttämään kynttilöitä.
Ehkä tuo katsastus voisi olla hyväkin asia...
Takavalojen suhteen sellainen EU-"parannus" kun on tulleet nuo päivävalot autoihin. Taitaapa olla jopa 2010 lähtien olla ihan pakollisetkin, mikä sinällään on ihan hyvä asia. Mutta kun nykypykälien mukaan huomiovalojen palaessa ei auton muiden valojen tartte palaa lainkaanSiis perä saa olla täysin pimeä, mitä nyt jarruvalon ja vilkkujen tietty pitää toimia. Tuo kun keksitään mp-puolelle niin vot
![]()
- Pyörä myyty jo pois -
Iän kaiken on takavalojen pitänyt palaa huomiovalojen kanssa yhtaikaa. Milloin tilanne on muuttunut?
Stelvio NTX ´12
V 650 NTX
Tuareg 600 Wind
CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
RD 250 LC
Pegaso 650 Trail
K 75
R 45
Toisella foorumilla olen itekkin tuosta kuullut että ois muuttunut mutta ei oo tullu nyt kateltua että onko miten todenperänen asia.(r1150r @ Touko. 02 2009,11:50) kirjoitti
Ja noista himmeistä vilkuista/takavaloista niin minkäs niille tekee kun ovat hyväksyttyjä tieliikenteeseen. Monet mitä noista oon nähny niin on valoteholtaan hyvinkin heikkoja.
Ledivilkkuja ja -valoja löytyy myös kirkkaitakin, mutta monet ovat kovasti suuntaavia, eli vilkut on kirkkaat kun olet suoraan edessä mutta meneppä 20 astetta sivuun niin näkyvät tosi himmeinä. Ledit myös himmenevät käytössä tasaisesti ja kestävät palamatta pitkään, eli sitten kun joku ostaa tuollaisen nykyvehkeen 15 vuoden päästä käytettynä niin voi todeta että vilkut ja valot toimivat mutta eivät häiritse...(jta @ Touko. 02 2009,18:28) kirjoitti
Juurikin tästä syystä vaihdoin talven aikana pyörään uudet himmelit.
Entinen omistaja oli virittänyt eteen katevilkut, taakse pienet nuolenkärjet ledeillä ja takavaloksi orggiksen "möhkäleen" tilalle pari pientä pyöreää takavaloa upotettuna katteeseen.
DIY-sähkötyöt loistivat poissaolollaan: Vilkuista toimi joskus kaikki, yleensä vain toinen puoli. Takavalot olivat ottaneet oikaria jossain vaiheessa koska molempien lammpujen kuvut ja kannat olivat puoliksi sulaneet, kuvut olivat sulamisesta tummuneet, eikä jarruvalolla ja ajovalolla ollut kirkkauden kannalta mitään eroa.
Vaihdoin pyörään perinteiset polttimovilkut, pitkillä varsilla ja taakse tilasin alkuperäisen valokuvun ja polttimon kannat. Ulkonäkö ehkä "pehmeni" hieman mutta hitto vieköön on kivempi ajella kun tietää että takana tulijalla on todelliset mahdollisuudet nähdä jos päätän kääntyä tai jarruttaa
![]()
Litranen sisävessa
Ledivilkkuvillitys suoraan sanottuna v*tuttaa. Ei siinä että jokainen kevari on lähes näkymätön vilkuiltaa, mutta kun isoja muoviluotejakin on samassa varustuksessa päivittäin vastassa.
Itse koitin löytää mukavampia vilkkuja sussuun talven aikana, mutta järjestään kaikki silmää miellyttävät ovat ledimalleja. Ei kiinnosta, vannon perinteisten polttimoiden nimeen. Jostain kumman syystä myös ledivilkut ovat edullisemmassa hintaluokassa selvästi polttimovilkkuja halvempia?![]()
Kunnolliset hyväksytyt led-vilkut näkyvät taatusti yhtä hyvin, ellei jopa paremmin kuin alkuperäiset vilkut.
Pikku ongelma onkin sitten selvittää mitkä ovat "kunnon". Harvemmin liikkeessä (saati nettikaupassa) pääsee niiden valotehoa tutkailemaan. Toki hinta varmaan korreloi jossain määrin...(samserious @ Touko. 12 2009,10:02) kirjoitti
No ei tuo kyllä mikään ongelma ole *(Taajuus @ Touko. 12 2009,10:06) kirjoitti
Tässä nyt heitin duunissa duellin katalogin eteen ja tämän luettelon led-vilkuista voisi sanoa lähes jokaisen olevan näkyvyydeltään ja kirkkaudeltaan hyvä.
Tässä nyt vaikka muutama esimerkki vilkku, mitkä näkyy aivan varmasti yhtä hyvin kuin vastaava polttimovilkku:
Noita esimerkkejä olisi vaikka kuinka paljon, mm.kaikki kellermanin vilkut näkyy paljon paljon paremmin kuin orkkis vilkut.
Enemmän se vilkun ongelma on siinä, että niitä sitten tummennetaan oikein yön mustaksi tai maalataan siitä puolet peittoon, jätetään mopo pesemättä, yms...
Kellermanin vilkuttimet (ja niiden hinta) on kyllä tiedossa. Vaan edelleenkään eivät ole polttimollisia, ei kelpaa![]()
Saa niitä Kellermaneja tavallisella halogeenipolttimollakin jos LEDit närästävät.
Noi samseriouksen postin tyyppiset kiinalaiset ovat kyllä melko himmeitä meikäläisenkin makuun. Paljon kirkkaampia tuntuvat olevan mallit joissa on pari isoa superbright lediä (esim. uusien Bemareiden ensiasennusledivilkut), kuin nuo missä on rypäs pikkuledejä kuin peräpukamissa.
Joo, eihän nuo mitään megakirkkaita ole. Vertasinkin niitä noihin vastaaviin polttimolla varustettuihin vilkkuihin, niihin nähden nuo ei ole taatusti yhtään himmeämpiä.(Talttapää @ Touko. 12 2009,12:09) kirjoitti
Tosiaan niinkuin edellä jo mainittiin, niin kellermania saa myös ihan polttimoilla, jos kerran välttämättä haluaa![]()
Mutku ne maksaa niin saatanasti(samserious @ Touko. 12 2009,13:23) kirjoitti
4 x 70e vilkuista, minähän nostaisin jo pyörän arvon ihan uusiin ulottuvuuksiin sellaisilla![]()
No kalliitahan ne on, mutta ei ne nyt ihan noin paljon maksa... *(Taajuus @ Touko. 12 2009,14:06) kirjoitti
![]()
Stormilta:
Micro 1000 halogen 6W, oranssi lasi, kromi 1kpl *34,95e
Joten 4x34,95e = 139,80e
Mikäs on se perussyy, jonka takia noita vilkkuja vaihdellaan ja maalaillaan? Ulkonäköhän siitä räpeltämisestä ainakin vain kärsii.
Jostakin ihme syystä keltainen väri ei ole hjuva. Vaikka se on turvallisuusmielessä paras.(Tyyppi @ Touko. 13 2009,08:16) kirjoitti
Vähän sama kuin farkuissa ajaminen. Voi näyttää paremmalta, mutta ei ole kovin turvallista.
Itsellä tuollaiset, näkyy helvetisti paremmin kuin alkuperäiset.(samserious @ Touko. 12 2009,10:38) kirjoitti
Suzuki GSX-R 1000 K7
Mä laitoin tällaiset ledivilkut -> video
No on siellä 21W silver vision polttimotkin joka kulmassa, takuulla näkyy!![]()
Reissulla ei sitten ole kusitaukoja emmekä pysähdy syömään
>> PK-letkaohje <<
>> Veturin vinkit <<
Ducati SFV4S
Miten hyvin toimii käytännössä sellainen "LED-polttimo" jolla korvataan tavallisen takavalo-jarruvalo-kilvenvalo yhdistelmän 21/5w hehkulankapolttimo.
- Riittääkö kirkkaus?
- Tuleeko valoa riittäävän laajassa kulmassa?
- Toimiiko "valkoinen" led valo yhdessä punaisen takavlon muovikuoren kanssa? (ledillä ja hehkulampulla on ihan eri spektri ja se punainen muovikuori lienee suunniteltu toimimaan hehkulampun kanssa)
Onko joku testaillut.
Honda S65 -> Honda CB100 -> Honda XL250 ......... -> Kawasaki ER5 ->Yamaha XJ900S Diversion ->
SUZUKI DL650A
Mulla on Millessä sellaset IISOOT pyöreät ledi polttimot takana ja kyllä ne on kirkkaammat kum hehkulanka mallit.
T
Jussi
---
"Jääkiekko on raju peli. Osallistumalla peliin pelaaja hyväksyy siihen liittyvän tapaturmavaaran"
Kawassa on tuollaiset ympäri. Siis niin takavalot kuin vilkut on korvattu noilla LED-polttimoilla ja hyvin toimii. Itse asiassa voisi toimia jopa vieläkin nätimminkin jos vaihtaisi kirkkaat kuvutkin, LED:it kun ovat värillisiä => valaisin on valkoinen LED:in ollessa pois päältä(Kiertotiehuvitus @ Touko. 14 2009,23:04) kirjoitti
Ja ihan winkkinä ne sellaiset rypäs-valot melkein kannattaa unohtaa. Siis ne sellaiset joissa on ziljoona pienen pientä LED:iä ängetty rinkulaan. Niiden valoteho ei oikeasti riitä yhtään mihinkään ja keila on ihan liian kaponen. Eli siinä pitäisi olla käytetty noita 1W ledejä. Niiden keila on lähes 180ast ja kirkkautta riittää varmasti jo yhdessäkin. Silti kirkkaimmat tapaamani on noita ängetty jopa 13kpl yhteen polttimoon. Kyllä muuten varmasti näkyy!![]()
- Pyörä myyty jo pois -
Ei nyt ihan vilkkuihin liity,mutta koska leikitti,niin lisäsin kypärään lisäjarruvalon.eipä oo vielä muilla näkyny,mutta siinä ainakin jonossa ajaessa hiukka korkeamalla näkymässä.
Tiedä häntä onko hyvä ja ketä sekin närästää,mut aikuinen lapsi kun on niin pakko jotain näpertää
Pimeällä ainakin näkyy![]()
wiipero
Näin tässä taannoin jossain fillarissa pienet, ilmeisesti ledivilkut jotka vilkkuivat melko nopeasti ja välähtivät lähes salamavalon lailla. Kyllä näkyi hyvin päivänvalossakin. Mahtaako kenelläkään olla käsitystä mitkä vilkut vois olla kyseessä?
Erottuivat ainakin muista"massavilkuista" juuri tuon"välähtelyn" ansiosta.
Honda VFR 750 F -96
Yamaha FJR 1300A -04
On muute aika päheet!!!(riisor @ Touko. 13 2009,17:26) kirjoitti
![]()
This is the life we chose, the life we lead. And there is only one guarantee.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
KTM SM 690 2007
Yamaha YZ250F 2008 (Myynnissä)
X: Suzuki Hayabusa 2003
X: Kawasaki Z750 2007
Jaaaa... se taitaa olla laiton.(viipero @ Touko. 15 2009,20:34) kirjoitti
Energy of the gods, adrenalin surge
Wont stop til I hit the ground, I'm on my way for sure
Up here in the air, this will never hurt
I'm on my way to impact, taste the high speed dirt.
EI NE VOI OLLA HYVIÄ, niinkö?(Taajuus @ Touko. 12 2009,09:49) kirjoitti
On ne hyviä jos ostaa kunnolliset. Hyvänä esmierkkinä on kaverin B-Kingissä oleva ermaxin peräkate jossa on aivan helvetin kirkas jarruvalo.
Energy of the gods, adrenalin surge
Wont stop til I hit the ground, I'm on my way for sure
Up here in the air, this will never hurt
I'm on my way to impact, taste the high speed dirt.