1. Kyllä annan/antaisin
2. En anna enkä antaisikaan
Tällänen kysymys on mietittäny hieman. Eli mitä mieltä olette, onko oikein ajaa täysitehoisella piikillä (2t) vaikka laki sallii piikkikortilla vain 11kW eli 15heppasella kevarilla ajamisen? Eikös se ollut ennen Suomen liittymistä Eu:n, että sai ajaa rajoittamattomalla kevarilla? Nii miksei sitten nykyään? Vai lähteekö ''mopo'' käsistä ~kaksinkertasilla tehoilla nykypiikkikuskeilla helpommin kuin ennen?
Omasta mielestä liian vähäinen teho on vaarallista mm. liittyessä isommille teille.
E: itse ajan tt-piikillä
![]()
Honda NSR 125 02' --> CBR 600F
Olen fiktiivinen henkilö. Kirjoitetuillani viestien sisällöllä ei välttämättä ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa.
Ei ehkä 100% aiheeseen liittyen, mutta kuitenkin.
Luin jostain listauksen kaikista kuolemaan johtaneista mönkijäonnettomuuksista. Mukana oli sellainen tapaus, jossa isukki oli (puhelimitse) antanut alaikäiselle tyttärelleen luvan käydä vähän kaverinsa kanssa kokeilemassa isukin uutta hienoa mönkijää.
Tulos: mönkijä lepikkoon, tytär kuoli, ja kyydissä ollut selvisi vähällä.
Mitä luulet, saattaapiko isukkia nyt vähän mietityttää, että joskos se lapseni vielä elelisi, ellen olisi antanut lupaa moiseen? Tässä vain hieman tuumimisen aihetta, juttu ei tosiaan aivan täysin vertailukelpoinen, mutta osoitus siitä, mitä voi käydä, jos tähtimerkit ei sitten kuitenkaan satu olemaan ihan suotuisassa asennossa.
Mutta nettihän on siitä kiva paikka, että oli asia melkein mikä hyvänsä, täältä saa aina varauksetonta kannustusta ilman sitoumuksia.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Kyllä se junnu itseltään hengen ajaa kuristetulla pyörällä yhtä hyvin jos on reikäpäistä sorttia. Tuo ~30 heppaa on kuitenkin melko mieto laite, mitä omasta täystehopiikkiajasta muistelen.
En ihan tuota pechan kommenttia älynnyt tässä yhteydessä. Varmasti jokaista tapaturmaisesti kuolleen lapsen vanhempaa jäytää jossittelun piru loppuelämän. Tarkoittaako se sitä että kaikkien vanhempien pitäisi estää lapsiltaan kaikki kokemisen arvoinen missä on pienikin mahdollisuus käydä huonosti?
Niin jäytää jossittelu ihan varmasti, ja jos vielä sattuisi olemaan itse vastuussa siitä, että on antanut ajaa määräysten vastaisella pelillä, niin silloin mahtaisi jäytää vielä kahta kauheammin.
Ei siinä mitään, kyllähän se henki lähtee tehottomammallakin jos on lähteäkseen. Silti piikkikuskeille sattuu jo näillä nykyrajan mukaisilla laitteilla kaikenlaista vähemmän mukavaa, joten sikäli rajan asettamisella oli ehkä aikanaan jonkinlaiset perusteetkin olemassa. Ehtii totutella ajamisen nikseihin, ennen kuin tarvitsee osata havaita esim. sopiva tilannenopeus kussakin paikassa. Tätä eivät kaikki osaa synnyinlahjana.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Noudatetaan lakia tässä asiassa.
Ei tule ainakaan jossittelua jos vaikka jotain sattuu.
Pyörätön
Ducati ST3 2007
ex-Ducati S2R 1000
ex-Aprilia RST 1000
ex-Ducati 900 ss -02
ex-Suzuki GSF 1200 S K1
Omat mukulat ajaa vaikka mitä vehkeitä mönkiästä crosseihin mutta liikenteessä mennään likenteen sääntöjen mukaan.. näin olen koittanut opettaa![]()
- Jännittää sanoi mummo kun kahvimerkkiä vaihtoi-
- Honda CBR XX -99
Sitä noudatetaan mitä laki ja kortti sanoo!!
Sakko rahat voi laittaa johonki hauskempaa!!
kyl sitä kerkee täys tehosella ajaa!
Kuha toi ny kiinostuis ees noista pyöristä.
sais kaveriks lenkille!! *![]()
Mennähän vaan, isoolla vaihteella ja alamäet vapaalla!
http://www.moottoripyora.org/kuva-al....2&pos=0
Itse sain ajaa aikoinaan täystehoisella, vaikka lain mukaan olisi pitänyt olla "a1". En saanut telottua itesäni ja vaikka joskus saattoi läheltäpititilanne ollakin, niin ei ne siitä täysitehoisuudesta johtuneet. Olen samaa mieltä, että joskus se tehokkaampi peli voi olla turvallisempikin. Ja kyllähän se vähän vi***maista on jos se mopo ei jaksa kulkea edes moottoritienopeutta. Tai jää jollekin pa***korollalle valoista.
![]()
-
Mulla ei vielä onneksi tuota jälkikasvua ole, mutta vastaanpa silti. Hommahan on vähän kakspiippuinen siinä mielessä että noilla kevareilla tahtoo maantienopeuksissa jäädä jalkoihin. Muutama vuosi sitten muistan kun piikillä ajelin niin joku fiksu tapaus roikkui jenkkipakullaan metrin parin päässä takarenkaasta. Eli ei siis olisi pahitteeksi jos ne kevarit tosiaan kulkisivat vaikeuksitta sen 120 km/h.
Toisaalta taas... Kun 16-vuotiaalle annetaan piikki missä on huiput sen 150-160 niin sittenhän sitä pyörää pitää useimpien ajaa kokoajan niin sanotusti täysillä, mikä taas saattaa jossain vaiheessa olla terveydelle haitallista. Jos vanhemmalla on ehdoton luotto nuoreen, niin mikä ettei, ongelmaksi muodostuu vaan se että 16-vuotias on vielä melkoinen kakara johon en itse ainakaan ihan helpolla luottoa pistä. Omalle pojalle/tytölle en välttämättä täystehoista pyörää antaisi, tosin aika näyttää...
KTM Duke II 2005
Jos 16v ajelee yksin ei ole mitään ongelmaa, nopeusrajoituksia noudatetaa. Kun kaveri ajaa rinnalle ajetaan kisaa.
Mielestäni vanhemmilla on vastuu lapsiensa kasvatuksesta, en opettaisi että aja pyörällä mihin korttisi ei riitä.
Kyllä vanhemmilla pitää olla kasvatusmoraali paremmalla tasolla ettei pidä kyseenalaistaa lakeja.
No mikähän se opetuksen perusta olisi ellei laki?
Hessu, vanha mutta hidas ja kankea.
Team Green
Kyllä toi 30 pollea vei piikin Hussea ja Kotaria aika kivasti.(Talttapää @ Touko. 01 2009,13:59) kirjoitti
Dirty Nasty Furriner
Järki?(Goofy S @ Touko. 01 2009,23:43) kirjoitti
![]()
Järkeä ei aina kuitenkaan käytetä, vaan tehdään niin kuin on helpointa. Eli annetaan teinille periksi, kun se haluaa jotain laitonta.
Tästähän saadaan taas aikaan kivaa vääntöä. *
- Engine MC -
Kun piikillä ajaa niin tuntuu jopa vaaralliselta kun satasenkaan rajoituksella ei tahdo liikennevirran mukana pysyä ja ohituksissa kestää luvattoman pitkään. Tietenkin, jos vehkeitä alkaa virittämään niin helposti käy niin että aletaan yliarvioimaan omat taitonsa ja lepikko heilahtaa.
Siis, alussa on hyvä opetella ajamaan pienempi tehoisella pyörällä, mutta ehkä tehon lisäys kiihtyvyyteen on vaan turvallisempi niin ei ohituksessa mene niin paljon aikaa. Satasen alueella on mahdottomuus ohittaa jos ei ole alamäki ja pitkä suoraHuippunopeuden ei silti tarvitsisi lisätä. Kyllähän sitä kerkeää sitten isompana
![]()
Bensa haisee hyvälle ja vauhti tuntuu kivalle
Tässä tt-piikkejä Artukaisissa vuonna 1976:
tt-piikit
toi 39 taitaa olla 50cc.
Tässä Saarinen ja tt-piikki:
tt-piikki2
edirt: Saarinen Väinölänniemessä 1969, Lähde: Kaken mp-sivut Sivut
On tässä sellainen kasvatuksellinenkin tekijä: jos vanhemmat opettaa jo tuon ikäisille lapsille, että lakeja tarvitsee noudattaa vain siltä osin kuin kukin yksilö ne mieltää oikeiksi, voi odottaa hankaluuksia tulla toimeen muissakin asioissa yhteiskunnassa. Sama ongelma on, jos kriteeksi otettaisiin, että kaikkea lain vastaista voi tehdä kunhan ei jää kiinni. Lasten pärjäämiselle on varmasti eduksi, että itse tekevät virheensä, mutta vanhemmat ei niiden tekemiseen yllytä omalla asenteellaan.
Näinpä justiin. Kun Suomessa ei vieläkään ole ainakaan virallisesti käytössä sellainen menettely, että jokainen saa itse omaa järkeään (?) käyttäen valita, mitä sääntöjä noudattaa ja mitä ei.
Eiköhän sitä hiukan myöhemmin ehdi kokea sen tehon ja vauhdin ihanuuden ihan laillisestikin?![]()
* Arctic Ranger *
Joo tuli äänestettyä, että antaisin. Mutta en anna jos laki kieltää, luulin että kysyjä tarkoitti jos se olisi laillista.(rico @ Touko. 02 2009,13:09) kirjoitti
En mina niista hevosvoimista huolestuisi mutta ajelut olisi hyva aloittaa katuenduro tai supermoto tyyppisilla pyorilla.
Vaan sellaiset piikit joissa voi kayttaa suoraa stongaa tulisi sallia aloittelijalle (vaikka eka vuosi). Clipponit ovat tappaneet enemman kuin hevosvoimat.
Kolmen poikavuosien aikaisen kaadon kokemuksella puhun, kaikissa syyna oli yltiopaisyys... ja clipponit.
sanoi: w4p2... 37 vuotta viimeisen kaadon jalkeen
Ihan pienen hetken minäkin luulin aluksi, että tässä puhutaan TT-pyöristä(hra1150 @ Touko. 02 2009,12:25) kirjoitti
![]()
![]()
GSX-F750 -> FZ1-S -> RSV1000R Factory -> R1 -> XVS1100 Classic -> FJR
Vähän samantyyppinen asia kuin se, ettei yli 4 cm, vai oliko se yli 7 cm veistä saisi kantaa mukanaan. Kuulostaa kukkahatuista varmasti uskomattomalta, mutta joku voi pystyä kantamaan jopa samuraimiekkaa ilman, että tappaa ketään. Toinen taas nirhaa kaverilta hengen pois vaikka kynsillä ainaki yrittää. Siinä mielessä on täysin samantekevää kannetaanko mukananamme 4 vai 4.5 cm linkkaria tai että onko mopossa 10 vai 20 heppaa.(rico @ Touko. 02 2009,13:09) kirjoitti
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
^ Olet aivan oikeassa, että sinänsä on sama millainen terä on veitsessä tai tehoja mopossa. Huonosti voi käydä koska vain jos homma ei ole hanskassa.
Itse koetinkin tähdentää sitä, että tehdään mieluummin niin kuin laki sanoo, eikä oteta päätäntävaltaa omiin käsiin.
* Arctic Ranger *
Tulen antamaan poikani ajaa täystehoisella piikillä jos rahatilanteeni
silloin riittää maksamaan poikani saamat sakot.
Hornet 600-> VTR1000F-> Z750-> Voskhod 150cc-> CBR600F-> VTR1000F-> VN1500 Classic-> 690 SMC- TL1000R
Itse ajelin kuuliaisesti kuristetulla piikillä, ja olihan se aika tuhnuttamista. Kantateillä ei edes viitsinyt ajella kun kaikki painelivat ohi surutta. No, vastapainona sitten ajelinkin 18-20 -vuotiaana reippasti yli 25kw pyörällä.
Mikäli sitten 15v päästä kun oma likka pääsee tuohon ikään, ja että nykymuotoisia piikkejä vielä on, uskoisin että muksu on yhtä fiksu (tai ainakin puolet) siitä mitä itsekin olin tuossa iässä ja ymmärtää että jaksaa sen pari vuotta harjoitella sillä tehottomammallakin piikillä jos isompaa pyörää sitten joskus isiltä halajaa.
Antaisin, ajoin itsekin.
Jo 15-vuotiaana 80cc-mopolla vei kevareita, joten ei tuo n. 24kw:n viritetty Aprilia RS:kään niin kovin erikoiselta tuntunut vuotta myöhemmin.
Oli se välillä kamalaa katsottavaa, kun kaverit painelivat pyöräteillä sen 50kmh, minkä mopot kulki. Itse painelin valtatiellä ja oli huomattavasti turvallisempaa (121kmh sai mopolla gps-paikantimeen ladattua, kun oikein yritti, joten liikenteen mukana pysyi). Rajoitusten mukaan kun ajeli eikä kiusannut naapurin mummoja melusaasteella ja kävi suorittamassa keulimiset täysin syrjässä, niin ongelmia ei ollut.
636 -> 998
Lakia jos lähtee rikkomaan, niin eikö silloin voisi ostaa jälkikasvulleen suoraan kilogikserin tms? Juu, sen mukaan mennään, mitä laki sallii![]()
Ehkäpä tämä valinta tulee jätettyä juniorille. Jos siellä tallissa harrastaessa lisä kilowatteja koneeseen eksyy, niin olkoon ansaittu... Näin kävi omallekkin näsärille. En ehkä kuitenkaan oo itte neuvomassa miten homma hoidetaan.
ps. tuossahan tuo tuunaaja tuhisee mahan päällä. Piikin hankintaan aikaa 15v ja 11kk :-P Onneks.
CBR 1000F -89