uutisen mukaan autojenki tarkastuslista pitenee eli niidenki katsastuksen hinta sitte saattaa todennäköisesti nousta entisestään mun logiikalla..
mitenkäs ne konttorilla esim. nuo autojen turvatyynyt tarkastaa..? lekaa keulaan ja kun tyyny laukeaa, ni todetaan et kyllähän se toimi..? *![]()
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Voin kuvitella sitä hässäkkää jos pyörät määrättäisiin katsastettavaksi sillä hylkäysprossa olisi varsin suuri kun suurin osa ei läpäisisi päästömittausta vaikka ei laitetta olisi millään lailla viritelty. Hylättäisiinkö myös löysistä ketjuista plus muista pikkujutuista. Pelkkää rahastusta tulee olemaan koko homma jos toteutuu.
Ultrafast KTM machine .
Katsastus idea on tosi syvältäja mitähän kaikkee ne ajattelee oikein katsastuksessa kattoo??? monet pyörät on niin katteiden peitossa ettei katsastus mies tai nainen edes pysty tutkimaan mitään ilman ettei ruveta konttorilla pyörää purkaamaan ja sehän se vasta hauskaa olisi
mutta mutta jos katsotaan vain että jarrut,valot ja renkaat ovat ok niin mitä v....a eiköhän kaikki jotka tuolla liikenteessä ajelee ajavat kyllä toimivilla jarruilla,valoilla vaikkakin ovat laittomia xenoneita(kuten minulla)ja kunnollisilla renkailla joten taitaa vain olla syy rahastaa tätäkin harrastusta
pitäisköhän idean keksijää ihan vähän
![]()
ja katsastuksen hintahan voisi olla vaikka 200€ ihan vaan sen takia että mitä kalliimpaa tämä ajelu prätkillä on niin sitä vähemmän tulee onnettomuuksia kun ketään ei viitsi enään pitää omaa pyörää
että semmoista
nyt mua ei kyllä huvita yhtään mikään,pakko lähtee tuulettumaan
![]()
Aprilia ETV Caponord * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Osta enduro, niin et tarvitse katua
Ei haloo taas. Tosin alkaa olla jo ihan normaalia tollaset täysin päättömät uutiset, joihin liittyy jotenkin joku uusi laki.
Eihän moottoripyörien katsastukseen ole mitään järkevää syytä paitsi kansalaisten rahastaminen. Itsellä ja varmasti muillakin on muutakin käyttöä 50 eurolle.
Autoille ja muille yli kaksipyöräisille katsastus on ymmärrettävää johtuen siitä että onnettomuustilanteessa energian määrä on massasta johtuen paljon suurempi. Tämä myös lisää ulkopuolisten loukkaantumisen ja kuoleman riskiä. Mp:llä useimmiten ainut uhri on kuski itse.
Moottoripyörä kuskeineen painaa luokkaa 250-350kg. Tinttaappa sillä murikalla satasta kävelijään. Uskotko, ettei kävelijä koskaan tule tietämään, oliko tinttaaja mopo vai katujyrä.
Mutta tulkoon katsastus ja tarkka ja laadukas sellainen, että saadaan ainakin rahalle vastinetta.
Mistäköhän syystä tulee katsastukset ?Tuskimpa ihan ilkeyttään tuollaista pohtivat
![]()
Katsastuspakko tulee viranomaisten halusta parantaa ajoneuvokaluston turvallisuutta ja määräystenmukaisuutta. Tuon jälkimmäisen yhteydessä pikkuhiljaa karsiintuvat sitten kaikki asiattomimmat xennonikyhäykset ja muut kopteroinnit. Se on loppujen lopuksi pieni vähemmistö, joka loputtomasti jaksaa edestakasin veivata mökäpönttöjen kanssa.
Mielestäni suurin merkitys on karsia pois liikenteestä nuo överiksi viritetyt jarruttomat valottomat susukipvt ja hondamankit ynnä muut sanremut.
Miksi ihmeessä moinen parku? Jos mopo on asianmukaisessa kunnossa niin mitä se nyt sitten haittaa jos ajokuluihin tulee muutaman kympin lisä vuodessa?
Jos taas mopo on 'omaa asiantuntemusta ja harkintakykyä käyttäen' viritelty persoonalliseksi, niin eikös ole ihan asiallista, että hulluimmat tekeleet karsitaan liikenteestä?
Välillä ihmetyttää, että joillekin kaikki mitä viittaakin asialliseen, muut huomioivaan liikennöintiin, on trollausta, vastustettavaa tai muuten vaan näppylöitä aiheuttavaa.![]()
* Arctic Ranger *
kyl tässä maassa on koptereita katsastettu jo 90-luvulta asti. itselläkin tulee muutoskatsastus ajankohtaiseksi toukokuun aikana ja siinä käydään pyörästä kaikki läpi minkä on muuttanut, tämä siksi että on inssin hyväksymä kapine (josta inssi myös ottaa vastuun) ja nämä muutokset on merkitty rekisteriotteeseen. tämän lisäksi muutamat gyyt tuolla tienpäällä on kyseenalaistanu suomalaisen katsastusmiehen pätevyyden ja katsastanut näitä pyöriä uudemman kerran siellä tienpenkalla. taisipa eräs isompi viskaali ottaa muutama vuosi sitten MP-messuiltakin pyörän katsastukseen kesken näyttelypäivän. tässä vaan muutama esimerkki niistä pölhöilyistä joita nuo viranhaltijat on vuosien saatossa aikaansaanut.
jaa niin, mites jos insinööri haluu asiakkaan pyörällä koeajolle katsastuksen aikana, ja ei osaa käynnistää pyörää polkimesta vaan särkee siinä jalkansa kolmesta kohtaa ja herää pyörän etupuolelta seljällään, meneekö pyörä ajokieltoon koska insinööri teki jotakin väärin?
Tai, meneekö pyörä ajokieltoon jos insinööri ei osaa käyttää jalkakytkintä ja käsivaihteita, ja kaataa koeajorundilla tämmöisen pyörän kyljelleen särkien monen tonnin edestä osia osuen ensin johonkin pihalla liikkuvaan, vaikkapa toisen asiakkaan autoon?
tämmösiä pikku kauhukuvia tuli mieleen..
![]()
Tyyli ennen tarkoitusta.
(Köpi @ Huhti. 30 2009,17:57) kirjoitti
![]()
![]()
KTM 1290 Adv.S -23,KTM 690,Duke-12,Suzuki VL 1500-02 KTM Duke 1290 GT-23 Triumph Rocket GT-20,Suzuki M1800R-10,Yamaha XV 1900 Midnight Star.Yamaha XV 1600.Intruder VS 1400.KTM690SMR.Yamaha FZ1-S.Kawasaki Z1000.KTM950Supermoto, KTM690E.
Vappua vaan ja käyrää korottamaan ;D
Eihän toimivilla peleillä olekaan se ongelma, vaan mopot, piikit ja melutoosat. Varmaa se koskee vaan niitä.
Tarkentaen nuoria (rahattomia) ja KUUROJA!
XJ750 -83
Specialized Camber Comp 29 -13
TDM900A -08
Fantic trial 200 -79
"Suddenly, everything else, looks like prey, Hayabusa"
Aanestystopicciin kysely mielenosoitukseen lahtijoista.(LiguidSnake @ Huhti. 30 2009,19:52) kirjoitti
![]()
The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
Välillä ihmetyttää miten foorumilla voi olla tämmöisiä moderaattreita jotka ovat aina ja jokapaikassa yleistä mielipidettä vastaan. Tasapuolisuuden vuoksi moden oikat vaikka vetomiehelle.(rico @ Touko. 01 2009,11:27) kirjoitti
Tunnelin päässä näkyvä valo on juna!
voisit vähän tarkentaa tuota "omaa harkintakykyä ja asiantuntemusta" -kohtaa. mä en oikeen näe ihan ton lauseen läpi että mitä mahdat sillä tarkoittaa? tarkoitatko sitä että kun itse et osaa niin muiden pitää siitä kärsiä?(rico @ Touko. 01 2009,11:27) kirjoitti
![]()
Tyyli ennen tarkoitusta.
Jos ei oo edunvalvontaa (Smoto, tms.) niin tulee takuuvarmasti. Ongelma on, että ei oo asiantuntevia katsastajia. Siksi menee vain rahastukseksi. MMAF voisi lausahtaa jotain.
Jos olisi jotain ammattitaitoa, hommassa voisi olla jotain hyvääkin. Nykynäkymillä vastustan ehdottomasti.
... jotain piti muistaa
Eikö olisi myös aika saada leveä rekisterikilpi eteen?
Nimim. räjähdyksiä ja ruoskaa
Eskopiippo: Harlei-Teivitsons, koffee änt deth.
Katkaisijat, napit yms. sähkövarusteet(rico @ Touko. 01 2009,11:27) kirjoitti
Ajovalot
Ketjut ja ketjulukko
Renkaat
Heijastimet
Jarrujen kunto, toimivuus
Jarrujen hydrauliikka (letkut, säiliöt)
terävät kulmat yms.
Etuhaarukan laakerointi ja kiinitys
Etuhaarukan jousitus, iskareiden kunto ja vuodot
Takaiskunvaimentimen kunto ja vuodot
Öljyvuodot
Rekisterivalo
(varoituskolmio kolmipyöräisissä)
Pitkien valojen merkkivalo (alkaen 1984)
Rungon ja kiinityspaikkojen kunto
Voimansiirron jas moottorin yleiskunto, polttoaine- ja sähköjärjestelmien kunto
Ympäristötarkistus: Päästö ja desibelimittaus
Mites olet mieltä kuinka moni meistä slipari miehistä pääsee läpi tuosta jälkimmäisestä ? ja vaikka DB killereitä laittais niin perkeleesti siihen ei CE hyväksyttyyn putkeen niin hylkyyn menee mutta ihan hyvä tietty toikin...voi ainakin ennen katsastusta rakennella hieman pyörää.
Entäs tuo päästömittaus...tiedätkös kuinka monta esim KTM pyörää on muokattu siten, että se moottori oikeasti toimii...siihen kun lyö nuo takaisin ne kuristukset polttoainepuolelle jotta EU päästörajat täyttyisivät niin tuo kone hädin tuskin pysyy käynnissä... tosin nuo kuristuksethan usein otetaan pois jo luovutushuollon yhteydessä mutta silti..ei leimaa....tuu takas kun pyöräsi on "turvallinen suomen maanteille" WTF.
Oma tarinansa on suutinralli jota sitten ne 50.000 suutinsatsia vaihteleva motoristi arvostaa varmasti aika helvetisti kun lause "pahoittelen mutta tässä on mittaustulos yläkantissa" napsahtaa sen juuri uudelleen koulutetun katsastusinsinöörin suusta.
Ai että kyllä on hyvä juttu!!
Ja nimenomaan tuon katsastuksen tarkoitus on seurata millaisia PÄÄSTÖJÄ pyöristä lähtee ei niinkään tuota liikenneturvallisuutta.Ja viimekädessähän tässä on kyse rahastuksesta jolla taas rahoitetaan tuota meidän katsastuskonttorien kartellia ja valtiota. Mut hei...teidän mielestä tämäkin pitä niellä mukisematta ja olla se perus suomalainen LAMMAS joka kaljan voimalla autotallissa ruuvaa sitä rekisterikilpitelinettä takaisin katsastuksen takia.
No ainakin lisäpalikoiden myynti vähenee huomattavasti ja CE hyväksymättömien lisävermeiden olemassaolo häviää siihen (tästäkin varmasti moni saa leipänsä).
Tulos on kohta se, että yksilöllisiä pyöriä jotka joillekkin on tämän harrastuksen suola vähenee huomattavasti kun ei jakseta nähdä sitä vaivaa ja nämä pyörät monesti on helvetin paljon paremmassa kunnossa kuin moni vanhempi "vakio" peli.
No niin...sitten kukkahattu teoria.
Katsastuksella voidaan ennalta ehkäistä onnettomuuksia jotka johtuvat ylläolevien tarkastuskohteiden puutteellisesta toiminnasta.
Katsastuksella saadaan aikaan päästöarvojen alentamista joka vähentää maailman ekosysteemin hajoamista.
Jep...ja kun taas mentäis vaikka aasiaan tai ameriikan maihin jotka viis veisaavat tästä ja nauravat taas Eurooppalaiselle / Suomalaiselle järjestelmälle niin hyvä hyvä .. mutta tämäkin tietty ihan OK ..vai ?
Ihan pakko kysyä (köpi ja rico) *onko noiden kommenttien tarkoitus hieman kirvoittaa keskusteluja tarkoituksella ja nostaa tunteita pintaan vai ihan AIDOSTI teidän ajatusmaailmaa kuvastavia läppiä...ei nimittäin uskoisi..
Mutta mutta...minutkin varmasti evoluution sato korjaa, ja olen juuri sellainen sikiävä kusipää joka on erimieltä valtion toteuttamasta motoristeja piinaavasta mielivallasta.
Ns125R -> CBR1000F -> XX -> 1000RR -> GSX1400 -> Gen2 Busa -> S1000RR -> K9 Gixxer
Pitäähän laitteiden olla kunnossa. Toisaalta suomessa on puoli vuotta luppoaikaa ruuvailla pelejä kuntoon. En kyllä muista yhtään kertaa, jolloin olisin missään näkemässäni mopossa huomannut jotain liikenneturvallisuutta vaarantavaa vikaa.
No ehkä pari kilpeä on ollut epämääräisessä kulmassa.![]()
Dixi et animam levavi
Suoraan sanottuna ennemmin "siirtelen" pyörääni paikasta toiseen, kun annan jonkun nilkin rahastaa mua mun pyörän pahoinpitelystä. Eli siis otan ennemmin siirtokilvet (mitkä saa pidemmäksikin aikaa suhteellisen löyhin perustein autoon ainakin) ja maksan ajasta, minkä ajan... (puolet vuodesta tulee vietettyä laivalla)
V-tuttaa tarpeeksi jo autonkatsastuksesta törkeätä ylihintaa maksaminen. Senverta tullut opittua, että vaikka se katsastusnilkki ei mitään löytäisikään, niin autossa voi olla todella vaarallisiakin vikoja.
Juu, kalliimmaksi ehkä tuo tulee siirtokilvillä ajelu, mutta eipähän mene pennin jeesusta A-katsastukselle ainakaan (AKEhan siitä tosin omansa ottaa, mut minkäs teet)
Se on kait sitte periaatekysymys.
Yamaha XV 750 SE -81
H-D Shovel -66
ei ole hyvä tämä katsastusjuttu JUMALAUTA!!! sanoisi repomies "ennen, oli kaikki hyvin,,nytten, on kaikki huoooonostiiiiii"
-Honda CB750 vm.-75
-Suzuki GSX-R 1000 K8
-KTM 690 enduro 08
-kawasaki zx-6r 04
-honda nsr 125 91
-yamaha yz80 92
-helkama ax 91
vastustan myös MP-katsastusta,valtio kerää lisää fyrkkaa olemmattomasta leimastajos katsastuksen hinta olis esim.10 euroo,voisin jotenkin sulattaa,mutta nää kun tuntee hinta tulee olemaan 25-50 välillä
vitut viedään kilvet helvettiin ja lopetetaan koko touhu
Yamaha FJ 1200-88
Yamaha TZR 125-88
Honda CB 125-77
Honda Monkey -76-88(useita)
`juuri tästä asiasta en tiedä yhtään mitään`
-jaakko parantainen
www.pappatuuninki.fi
Kilvet helvettiin ja punavalkonen tarra tilalle. Halvaks sekään ei tuu, mut...
Yamaha XV 750 SE -81
H-D Shovel -66
Tuskinpa kukaan ajaa motolla joka on vaarallinen liikenteessä, taas joku runk... keksinyt kivan keinon rahastaa...
Nuo ksenonit ja sliparit ei liikennettä vaaranna päin vastoin...
Kyllähän ihmisillä nyt jotain vapauksiakin pitäis olla, tää haisee kommunismilta...![]()
paskapuhetta mutta otan sen silti...
Syvältä perseestä![]()
AR125 * * * * -87
ZX-6R * * * * -97
SV650S * * * -04
VFR 800 VTEC- -02
GSF 1250 SA * -08
VFR 750 F -92
GSF 1250 SA -08
ZX-12R -04
Hayabusa -06
CBR 1100 XX -04
Suzuki VL1500.-98
Harley-Davidson Dyna Low Rider -04
Niin... no, niin... olkoon ja tulkoon sitten, mutta verrattuna auton katsastukseen tilanne ei voi olla samanlainen.
Voin hymyillen kuvitella esim. rakennetut HD:t ja yleensäkin huomattavasti tuunatut fillarit katsastukseen vietäessä. Noh, nii... ala sit katastaa! Mitä, etkö sä osaakaan? Älä nyt saatana tollee.. tiedäx ees miten tää käynnistetään, jne.
Mopojen osalta asia on lähinnä koominen, tiedättehän...? *![]()
Jos asiaa perustellaan turvallisuudella niin monenko mp. onnettomuuden syy on ollut moottoripyörän teknisessä kunnossa viimeisen kymmenen vuoden aikana? Ja montako onnettomuutta katsastus tulisi vähentämään?
Jos näihin pariin kysymykseen löytyy kylliksi uhreja niin silloin turvallisuuteen vetoaminen olisi hyväksyttävää.
cout<<rahastusKeinot++;
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Seku kirjoittaa vähän, mutta asiaa. Faktat:(seku @ Touko. 01 2009,13:16) kirjoitti
- Ilman väkevää edunvalvontaa katsastus tulee aivan varmasti.
- Suomessa vuosikatsastuksista ei seuraa rahanmenoa vastaavaa hyötyä sen paremmin liikenneturvallisuuden edistämisessä, ympäristövaikutusten torjunnassa kuin missään muussakaan edistämisen arvoisessa asiassa.
- Katsastuskonttoreilla ei ole laitteistoa eikä yleensä ammattitaitoakaan prätkien katsastamiseksi (ammattitaidon osalta poikkeuksiakin on).
MMAF on jo useaan kertaan lausahtanut, tässä yksi lausahdus: Mitä hyötyä vuosikatsastuksesta?
Tuon ketjun ensimmäinen juttu on siistittynä ja lähteineen julkaistu Kopteri-lehdessä ja toimitettu mm. viranomaisille. Jutussa kerrotut faktat ovat kiistattomia, mutta asioista päätettäessä eniten painaa usein sen sana, jolla on eniten rahaa. Ja tässä tapauksessa myös sen, joka haluaa saada sitä lisää.
Muuten, fakta on sekin, että pallo edunvalvonnan toiminnasta ja onnistumisesta on tämänkin taulun lukijoilla. Prätkien edunvalvontaa ei hoida kukaan muu kuin moottoripyöräilijä itse.
High Stuck Are Wit To