Noni, tellu otti ja kuoli tohon ohitustielle. Näytössä palaa chec. Kaikki sulakkeet, releet ja liiittimet on ok, samoin tappokatkaisin, sivujalan katkaisija, kytkimen katkaisija ja vaihteentunnistin. Alkaa oleen vaihtoehdot vähissä ja näyttää siltä, että vika on ecussa... Voisiko joku ystävällinen antaa kokeilla tota mun ecua pyörässään, niin sais varmuuden tohon? Ei viittis mennä suoraan osteleen, kun ei oo ihan halpa toikaan palikka...
Niin ja pyörä kyllä startaa, muttei sytytä. Lisäksi eculta ei tule herätevirtaa polttoainepumpun releelle.
ooo
Kandeis varmaan ensin koettaa lukea vikakoodit.
Eikös tellussakin ole (josain penkin alla?) diagnostiikkaliitin?
Liittimestä pinnit yhteen piuhanpätkällä ja mittariston näytölle tulee vikakoodi(t). Harvoin se ECU hajoaa, paljon yleisimmin liitin tai anturivika.
Linksua ohjeisiin
Hessu; Suzuki DL1000 + Sherco SE250 Factory + Husqvarna TE250
Jos Suzukissa lukee Check niin ECU (moottorinohjaus) ei saa käyttöjännitettä. Tällöin tosiaankaan ei ole vikakoodia.
ECU ainoastaan maadoittaa tuon bensapumpun releen ja varsinaisesti käyttöjännite tulee releen kautta:
+12V ---- RELE ---- ECU ---- maadoitus
(Jos ECU:lle kytkee suoraan +12V bensapumpun releen ohjaukseen niin se kärähtää. Nimim. testattu juttu.)
Eli kovasti kuullostaa siltä että joko ECUn maadoitus voisi olla sökö tai sitten jännitteensyöttö rikki. ECU irti ja johtosarjalta mittaus että maadoittaa kunnolla kaikki maadoitusnasta. Samoin johtosarjalta mittaus että ecu:uun todellakin tulee jännite. Huoltomanuaalista löytyy nastat mihin jännitteen ja maadoituksen kuuluisi tulla. Useimmiten ecusta kärähtää bensapumpun releen tai injektorin ohjaus - tällöin näytössä ei kuitenkaan lue check vaan näyttö toimii normaalisti.
http://www.jiffypark.com/tl/98-02TL1000R.pdf
Toisaalta joskus vika voi olla siinä että vaihteentunnistin ei tunnista vapaata ja kytkintä pohjassa. Tällöinhän pyörä sammuu automaattisesti kun japanilainen insinööri ei halua että ajetaan seisontajalka alhaalla - mutta nämähän oli jo tarkistettu.
EDIT - huom: jenkki ecu ja eu ecu voivat vaatia erilaisen virtalukon tuon varkaudeneston takia tai ecun uudelleenohjelmoinnin (joka kyllä onnistuu telluunkin). näin ainakin gixerissä ja bussissa.
vaihteentunnistin pelaa, tai ainakin tunnistaa vapaan. Antaa tosiaan pyörittää, kun kaikki varmuuskatkaisijat pelaa. Tellussa on toi vastus virtalukossa. Pitääpää mitata noi maat sieltä ecun töpseliltä.
ooo
Ehkä samalla voisi mitata myös sen ECU:n +12V syöttöjännitteen ?(Rajala @ Huhti. 11 2009,17:07) kirjoitti
Hyvin tunnut tietävän mistä on kysymys.
Jos maadoitus ja +12V syöttö eculle on kunnossa niin sitten pitäisi mittaristolla lukea muuta kuin CHECK. Virtalukon vastuksen puuttuminen aiheuttaa yleensä FI koodin, joten silloinkin pitäisi lukea muuta kuin CHECK.
Näyttäisi tuo +12V olevan samassa paikassa nastassa 17 kuin bussissakin - tosin asiasta on syytä varmistua lukemalla itse manuaalista.
http://www.activeboard.com/forum.s....4529614
Noni, mittailin... Jännite tulee tulee eculle normaalisti ja maadoitus toimii kaikissa neljässä reijässä (toisessa plugissa 3 ja toisessa 1) Nyt loppuu taito... eihän tossa enää montaa vaihtoehtoa jää, ainaakaan mun aivoilla.
ooo
päävirtarele/sulakehärdelli/starttirelekompleksi on monesti semmonen tellussa, ettei ota kontaktia, tekee just tommosta.
ota se johto irti siitä pääsulake/startireleestä ja katso ja kokeile jollain neulalla, että johdon liitin muodostaa painetta pinnejä vasten.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Jep - jos noi 3+1 maadoitusta ja se yksi +12V antavat jännitettä niin valitettavasti jää vain yksi todennäköinen vaihtoehto jonka jo alussa totesit.(Rajala @ Huhti. 11 2009,18:02) kirjoitti
Mielenkiintoinen kysymys seuraavaksi on miksi - jotta ei uusiudu ?
En ole tellun ecua avannut, ainoastaan katsellut noista kuvista. Mielestäni kolme asiaa voisi rikkoa ecun jännitteensyötön tuolla tavoin:
- todella merkittävä jännitepiikki laturilta, mutta ecu on niin hyvin suojattu että en pidä mahdollisena
- mekaaninen rasitus, joka on aikalailla ainutkertaista
- Vcc (+5V) pinnan maadoittuminen tai sotkeutuminen +12V jännitteeseen.
Ehdotan että virrat päällä mittaat mitä Vcc nastaan liitetty johto (pin 41 tuon aiemmin postaamani listan mukaan) antaa jännitettä. Jännitteen voi mitata esim TPS anturilta mutta tietysti varmempaa suoraan ecun vierestä. Sen pitäisi olla noin 5.02V. Jos ei anna mitään niin sitten on aikalailla varmaa että ecu on kärähtänyt. Tämän jälkeen ilman ecua mittaus ettei tuo Vcc linja ole maassa jostain kohtaa - resistanssin maahan pitäisi olla useita kilo-ohmeja. Vastaavasti Vcc linjassa ilman ecua ei pitäisi olla mitään jännitettä suhteessa maahan - jos näkyy jännitettä niin voi vuotaa jostain kohtaa linjasta.
Toivottavasti näillä alkaa selviämään myös syy, jos seuraus alkaa kohta olemaan varma.
Siellä on jännite tasan 5V. Eikä se linjakaan mene maahan. Myöskään minkäänlaista jännitettä linjassa ei ole ilman ecua.
ooo
Tämä kuoleentuminen tapahtui ihan rajoittimen tuntumassa, kaasu täysin auki. Toppasi aikaisemmin 2 kertaa, jolloin blackout kesti alle puoli sekuntia. Tämän jälkeen veto jatkui normaalisti, kunnes tuli totaalinen stoppi. Pyörässä on ivan's tre, se ei kuitenkaan vaikuta ongelmaan, soft limiter pois, joten menee suoraan rajoittajalle.(petrik @ Huhti. 11 2009,18:59) kirjoitti
ooo
Tuo +5V kertoisi että ECU:lle tulee jännite ja maadoitus, mutta prosessori ei lähde käyntiin koska check ei muutu.(Rajala @ Huhti. 11 2009,20:48) kirjoitti
Uudemmissa busseissa (k2-k7) ja gixereissä (-k6) tuo voi tapahtua jos unohtaa jättää ne ns. karttojen ja rajoittimien ohjelmointitilaan. Tässä tapauksessa kyse ei kuitenkaan varmaan ole siitäkään koska pinnoissa 29-32 tuskin on mitään kytkettynä ja kyseessä on muutenkin aiemman sukupolven ecu.
Jos vielä mittaat maahan nähden potentiaalieron virtojen ollessa kytkettynä niin varmistuu ettei ole maahäiriö - vaikka tulihan ne maadoitukset jo kertaalleen mitattua.
Itse vielä varmuuden vuoksi tarkistaisin että pinnaan 60 tulee 12V (varkaudenestosignaali) kun virta on kytkettynä - vaikka ei tämän pitäisi check tilaan johtaakaan. Lisäksi saattaisin kytkeä pinnaan 52 skoopin tai Ledin ja 220ohm vastuksen (muistaakseni maahan vedettynä - mutta voi olla vcc:kin). Tämä testi kertoo että signaali eculta mittaristolle on varmasti kunnossa jos ledi vilkkuu tai skoopissa näkyy 7200bps signaali noin 100ms välein - mutta koska pyörä ei starttaa niin vähän turhalta tämäkin testi vaikuttaa.
Eli kovin vahvasti näyttää siltä että uusi ecu olisi laitettava tilaukseen. ...otan osaa...
siinä välissä voi tietysti ottaa dremelin ja ensin laikalla avata vähän muovia ja sitten teräsharjalla hioa piirilevyä siitä liittimen juotosten kohdalta (jossa on suurin mekaaninen rasitus) ja tarkistaa että kaikki juotokset on kunnossa. Eli tuosta missä alla olevassa kuvassa on vielä vähän mustaa jäljellä. Jos sieltä ei löytyisi mitään etsisin ongelmia vielä kiteen kohdalta ja mahdollisesti vaihtaisin kiteenkin sitä uutta ecua odottaessa.
Tähän hätään hyllystä löytyy vain ledi ja 50Kohm vastus, joten no can do... remeli on, ja kohta boksi auki.
ooo
Mulla oli tismalleen samanlaiset oireet. Vika löytyi tip-over sensorista, johdot rispaantunut juuresta poikki. Mulla olis vara ecu, ainoo et se on täällä turuuun suunnalla..?
Tuolta osia halvemmalla. Omistaja/pitäjä juuri vaihtunut->muutto kesken kuulemma. Olen odotellut mahdollista lämpötila-anturia sieltä yli viikon.. http://www.mpmaailma.com/?op=item&pID=3553
Muutoinkin olen tilaillut käytettyjä/uusia osia tlzone.net:stä. Sieltä saa infoa+apua+kehitysapua ongelmiin/pyörään todella helposti. Myös osien tilaus; osat tullut 2vkon sis riippuen koosta, sivulta löytyy purkaajia läjäpäin ja hinnat(ecu arvio n.70€ kuljetuksineen) on ebay:tä halvempia.
juha
TOS on kondiksessa. Alko työt painaa senverran päälle, että viikonverran saa vielä maata tallissa...
ooo
Kerkesin tänään mittailla ton pin 60. Kun toi plugi ei ole kytkettynä ja virrat on päällä, siinä nastassa on 10.7V jännite. Kun plugin kytkee kiinni, tippuu jännite 1.3V paikkeille. Onko tämä oikein?(petrik @ Huhti. 11 2009,21:13) kirjoitti
ooo
Jos sulla on ECU menny, niin tsekkaa tämä. Sattui osumaan silmään ku surffailin...
'06 Z750 -> '03 SV1000S -> '03 LC4 Supermoto
Nyt on ecu käytetty toisessa pyörässä ja ei pelannut siinäkään, joten palanut se kai sitten on. Uutta pukkaa...
ooo
Kyllä toi digitekniikka on kivaa. Olis pysynyt vaan moottoripyöristä pois.![]()
GHOSTWRITER
Mihin hintaan olisit valmis luopumaan tuosta?(kalusto @ Huhti. 19 2009,13:28) kirjoitti
ooo
Nyt on uus ecu kiinni, mutta ongelmat jatkuu... Nyt antaa vikakoodin c41. Tämä on polttoainepumpun releen vikakoodi. Rele ei napsahda (ihan kuin eculta ei tulisi maata). Releen ohittamalla pyörä toimii ihan normaalisti.
ooo