Terve arvon raati
Olen tässä yrittänyt ehdottaa josko tuo parisuhteen kauniimpi osapuoli siirtyisi pelkäämästä ohjastamaan ja tämä kävisi helpoiten ostaa pläjäyttämällä hänelle ihkaoma pyörä.
Korttia ei vielä ole, mutta koeistuttu on muutamia pyöriä. Muutama on hyväksytty niin ulkonäön kuin korkeudenkin puolelta, mutta budjettisyistä ovat vanhempaa mallistoa. Kysynkin siis että miten seuraaviin pyöriin löytää vielä varaosaa ja onko näistä naisen ensipyöräksi?
- 80-luvun puolivälistä honda vf500
- mid 80's honda CB350
- 80-90 lukulainen kawa 500 gpz/gpx
- suzuki gs/gsx 500
ulkonäöllisesti kuulemma valinta kaatuisi hondien puoleen, mutta tärkeintä olisi saada "helppo ja anteeksi-antava" ensipyörä.
Korttia ei vielä ole ja tarkoitus oliskin ostaa mopo ja kunnostella ensikesäksi siitä ensipyörää.
Br,
-tuomas-
<p>1986 Honda Z50J, 1975 Honda CB125, 1977 Honda CB750K, 2007 Honda CBR1000RR</p>
Ääni pikku-Sussulle (GS500).
Helppo ajettava, pienikokoinen. Sen verran lussuksi rakennettu ettei lähde käsistä yrittämälläkään. Osia romikset täynnä, kun samalla koneella tehtailtu 80-luvun lopulta asti. Ja toki uuttakin osaa kiitettävästi saa.
No mua 160-senttistä viime kesänä kortin saanutta ei toi gpz500 ole säikyttänyt millään lailla. Jalat yltää hyvin maahan, se on kevyt käsitellä, eikä tehoa ole niin paljoa, että käsistä lähtis vaikka vähän enemmänkin antais kaasua. Tai ainakaan en ole vielä siinä onnistunut(cbr600äffä @ Huhti. 28 2009,14:12) kirjoitti
Ja tuon s-mallin kate tuo mukavuutta myös matka-ajoon, kun tuuli ei juurikaan riepottele.
Sinisiä kirjaimia --> Harmaita kirjaimia
Honda CBR600RR -08 --> Honda CRF250L -13
Itsellä on 2001 600cbr:ä ja en kyllä uskalla tuollaista 100-heppaista pärrää ensipyöräksi hommata. Itsellä on jo ajokokemusta muutamalta vuodelta ja tuo oma pyörä tuntuu vieläkin kauhealta tykiltä.
joku 50-60 heppainen pyörä on varmasti parempi vaihtoehto.
lähinnä kiinnostaisi tietää jos joku noista on todella ongelmallinen varaosien suhteen. Susukille ja kavalle pistetty yksi plus merkintä kirjanpitoon.
-tuomas-
<p>1986 Honda Z50J, 1975 Honda CB125, 1977 Honda CB750K, 2007 Honda CBR1000RR</p>
Omakin parempi puolisko alotti Gs500:lla susnalla. vm90
Halpa
ei tipu hinta
helppo perustekniikka
luotettava kone
saa hyvin varaosia vaikka purkaamolta tarvittaessa
halvat perusosat
todella helppo ajaa
matala
ja tästä saa aika hyvännäköisiä jos haluaa alkaa vähän laittelemaan/maalailemaan/modailemaan talvella.
Ja tää oli todella helppo myydä eteenpäin kun kalusto vaihtui juuri yllämainittujen seikkoje takia alottelevalle motoristille.
Ns125R -> CBR1000F -> XX -> 1000RR -> GSX1400 -> Gen2 Busa -> S1000RR -> K9 Gixxer
Lähtisin GPZ500S tai GS500 linjalla. Twinejä. Yksinkertaisia/edullisia huoltaa, helppoja käsitellä. Kawassa kate, pari heppaa enemmän. Makuvalinta.
GPX / GPZ R / VF onkin jo isompia ja hankalampia käsitellä / huoltaa. Vanhahtavia.
KTM 690SM
Just eilen ebaysta selailin hakusanalla GS500 ja aivan pränikkää osaakin löytyy vaikka millä mitalla.(cbr600äffä @ Huhti. 28 2009,22:17) kirjoitti
Minulla on peukalo aivan keskellä kämmentä, mutta kaikki viisaammat ovat sanoneet että pikku-sussu on pomminvarma tekniikaltaan ja vaikka jotain hajoaisi, peruskoululainenkin sen osaa korjata
Peesin myös sitä että 600 cebari on takuulla naiselle ensipyöräksi aika tykki... Yllättävän suuri hyppäys pikku-lussusta tuollaiseen kuussataseen.
Meillä todettiin xx liian "pelottavaksi", joten jouduttiin samaan tilanteeseen. Mulla ratkaisu tähän oli Kawan ER-5:nen. Ihan tyytyväinen tuo on ollut, vaikkakin aluksi olisi joku 600:nen kyykky pitänyt saada.
On kuulemma mukavan helppo ja kevyt käsitellä eikä tarvi pelätä painoa/tehoja. Nyt voi todeta, että oli ainakin meille viisaampi ostos kuin joku 600:nen. Ompa tuolla tullut itsekkin ajeltua ja positiivisesti olen kyllä yllättynyt.
Lisätääs nyt vielä, että samoja ehdokkaita meilläkin oli mitä tässä on esitelty. Er:n päädyttiin jostain syystä...kait se mielytti silmää eniten ja tuli sopiva yksilö vastaan.
gsx 750 f -98 --> cbr 1100 xx -05 (+er-5) --> yzf r1 -08 --> KTM 990 SMT
Erkka vitonen on vesijäähdytteinen, enemmän hajoavia osia kuin ilmajäähdytteisessä GS500:ssa ;)
Kyllä mie noista vaihtoehdoista sanoisin, että Honda CB 350 tai Suzuki GS 500. Kumpikin yksinkertaisia, varmoja ja helppoajoisia peruspyöriä. Myös ER5 kawa ois ok.
500 VF ja toi kawa gpz tippuu pois tekniikan takia eli eivät läheskään niin luotettavia ja vähähuoltoisia kuin CB ja GS.
Omalla vaimollani oli ollut AB kortti jo kymmeniä vuosia, mutta ei ollut ajanut pärrällä koskaan. Aloitti ekan kesän vanhalla NS125R Hondalla. Seuraavat 2 kesää Honda VFR750:llä ja tän kesän menee VTR1000 Hondalla.
Mut on tollanen 350 tai 500 kevytviritteinen twini ihan ok ensipyöräksi ja miksei myöhemminkin.
Ducati Monster S4R -04
Ducati SS600 -95
Viisas lause. GPZ 500S:ssa on sama kaksmukinen kone kuin ER5.(Nevalan Tiikeri @ Huhti. 29 2009,10:20) kirjoitti
Katettuna kulkeekin kovempaa kuin noi Gessit ja Erkat
Nelimukiset GPZ 500/600R on eriasia.. Ne ehkä kannattaa unohtaa..
KTM 690SM
Loistavaa.. Kiitos hyvistä mielipiteistä.
Taitaa valinta kaatua CB350 hondaan tahi tuohon s-mallin gpz:taan. Hondahan kiinnostaisi ihan merkin puolesta itseä enemmän, mutta pitää alkaa kyselemään hallitukselta paljonko painoarvoa pistetään siipilogolle.
Br,
-tuomas-
Pompsautetaan tähänkin nyt päivitystä, eli cbr:n rinnalle tuli maanantaina hommattua 37tkm ajettu 1991 mallinen GS500e.
Reilun tonnin pyörä varmaan pitää arvonsa hetken ja sillä on helppo lähteä hyvän harrastuksen pariin.
Br,
-tuomas-
Melkein vuosi siihen näköjään meni, mutta nyt on tyttöystävän korttiinkin saatu moottoripyörän ajamista helpottava lisäkirjain.
Br,
-tuomas-
Oman kokemukseni mukaan ER-5 On ainakin helppo ajettava. Myös pikku gessu on aika hyvä valinta.![]()
Yamaha FZS 1000cc
Ex: Kawasaki er-5
Emännälle onnevat ja paljon iloa kilometrien tahkomiseen.
Jotain, jossain, silloin tällöin!
Laitappa sitten kokemuksia, eli oliko valinta onnistunut. Siis jahka kilometrejä vähän kertynyt. Kai neito on jo .org tunnuksen hankkinut?!
Kawasaki ZZR1400SP 2016
(Ex: Yamaha RD125 '75, Suzukit RG125 '86, GSX600F '95, RF900R '96, TL1000S K1, GSX-R1000 K5, R1 '05, Z900 '22)
Näin kesän kääntyessä syksyksi on varmaan hyvä hieman kerrata miten uuden motoristin kesä on mennyt. Kilometrejä on gs kerännyt ehkä tuhannen verran uuden motoristin alla.
Muutama huomio sivusta seuranneena:
- Suzuki oli aivan loistava valinta ensipyöräksi; ei ole kertaakaan tullut tilannetta että mopo olisi vienyt kuskia.
- Sellainen ajamisen rentous ei vielä pistä silmään, vaan kuulemma kauhealla jännityksellä vielä mennään eteenpäin. Tähän varmaan auttaa vain kilometrit. Varsinkin mutka-ajo on hieman vaikeaa, ja ensikesäksi varmaan pitää väkisin vääntää tyttöystävä radalle johkiin koulutusjuttuun.
Mutta mopo ja kuski vielä ehjä, joten plussan puolella ollaan=)
Br,
-tuomas-
Sinä olet jo tietysti kokeneena katsonut, että polkimet on säädetty rouvalle sopivaksi, ettei mene nilkat solmuun jarruttaessa tai vaihteita ropatessa, ja että jalat pysyy mukavasti tapeilla koko operointien ajankin.(cbr600äffä @ Elo. 17 2010,21:53) kirjoitti
Samoin jousitus kannattaa laittaa sopivaksi, ei liian kovalle. Jos pyörä nypyttää liian kovan jousituksen takia, tekee se kokeneellekin kuskille ylimääräistä jäykkyyttä ajamiseen.
Ajaahan hän kädet rentoina, ettei "roiku" tangossa? Jos käsillä nykii tankoa huomaamatta, ei kaarteet varmasti mene pyöreinä.
Yleensä paikalliset mp-kerhot järjestävät ajokoulutuskursseja, niihin kannattaa jo sen vuoksi melkein mennä.
Yamaha FJR 1300 -07
Ex: Suzuki SV 1000 N K4
Ex: Suzuki GSX 750 -98 ("Inazuma")
Kiva, että pyörä on löytynyt.
Mä olen harkinnut tuon shadown vaihtoa Yamaha FZ6 -S S2:n
-08, jolla on ajettu 4100 km.
Millainen tuo Yamaha mahtaisi olla?
Kuvan löytää tuolta Motofocuksen sivulta, mä en osaa sitä tänne linkittää.
Laittakaas joku ja sitten kai alkaakin se hirrrrvittävä arvostelu![]()
On ihmisiä, joiden seurassa kesät ovat aina kuumempia, seikkailut suurempia ja tähdet lähempänä.
Mä suosittelen Lady Day -ratapäiviä, joita ainakin Ducati Club ja HelRC järkkää.(cbr600äffä @ Elo. 17 2010,21:53) kirjoitti
Sinisiä kirjaimia --> Harmaita kirjaimia
Honda CBR600RR -08 --> Honda CRF250L -13
(Havis @ Elo. 17 2010,22:29) kirjoitti
Joo, kyllä pyörän geometriaa on muutettu mahdollisuuksien mukaan kuskille sopivaksi. Harmi vaan en enää muista miten vaikeaa se mopolla ajamisen aloittaminen oli, voisi paremmin osata suhtautua uuden motoristin vaikeuksiin pyörän hallinnassa.
Toivottavasti kilometrien karttuessa tulee myös varmuutta.
Nuo lady-ratapäivät kuulostavat hyvälle.
Br,
-tuomas-
Mutkateistä rentona nauttimiseen tosiaan auttaa lukuisien kilometrien tuoma lisäkokemus, mutta ensinhän homman TEORIA on silti perusteellisesti sisäistettävä; *että sitä ohjaustankoa tosiaan tarvitsee vain työntää oikealta reunalta, ja pyörä kääntyy just sinne mihin haluaa ja vaikka äkistikin.(cbr600äffä @ Elo. 17 2010,21:53) kirjoitti
Työntöohjauksen lisäksi se _katseen_ kohteen vaikutus on toinen ihan itse kokeilemalla opeteltava teoria-asia. Pyörä se vaan menee mutkaan nätisti kun katsoo tarpeeksi pitkälle sinne mihin haluaa mennä.
Joskus näkee meinaan niitäkin ajelijoita, joilla on paljon kilsoja takana ja silti ei mutkat mene rennosti eikä juohevasti...
Lisäksi siis kyllä ne kurssit ja opastetut harjoitukset on ihan ykkösjuttu. *Eikä varmasti kyllä haittaa ketään (kokeneempaakaan) osallistua.
Onnea vaan uudelle ajelijalle!
...
Itellä FZ6-N. Ostin ekaks pyöräks ja tän kauden ajellu ja omasta mielestä loistava. Kevyt ja helppo käsitellä. Vaikka kaadoinkin paikoiltaan .orgin keppanakellari reissulla, kun pysäytin parkkiin ja en katsonut oikean jalan kohdalla ollutta monttua. Jerkku ei riittänyt nostaan pystyyn mut onneks sain laskettua alas hiljaa ettei tullut naarmun naarmua(Ladyrebel @ Elo. 18 2010,07:58) kirjoitti
.
Kiihtyy hyvin vaikka joutuukin vaihtaan pinempää eli tarvii käskytystä. Silti jaksaa vääntää isolla vaihteella rauhallisemmassa ajossa. Tossa mun vanhemmassa versiossa pienellä vaihteella ajaessa helposti ajo nykivää kun kaasu reagoi herkästi mut siihen tottuu äkkiä. Matkaajossa yllättävän mukava vaikka oma onkin naku ja toi S malli varmaan vielä mukavampi. Kulutus 4,8 - 5,9 litraa
Nyt toki tekis mieli katettua isompaa pyörää mut näillä mennään ennen ku rahat on saatu kasaan vaihtoa varten.
Yamaha FZ6-N -06 -> BMW F800GS -11
Kiitos tiedosta.(Askemux @ Elo. 18 2010,10:58) kirjoitti
On ihmisiä, joiden seurassa kesät ovat aina kuumempia, seikkailut suurempia ja tähdet lähempänä.
Eikö nainen itse uskalla kirjoitella tänne eli kenen mielestä lady-ratapäivät kuulostavat hyvälle ?(cbr600äffä @ Elo. 18 2010,09:11) kirjoitti
Ei halua kirjoitella tänne ja nuo ratapäivät kuulostavat minun mielestäni hyvältä idealta. Tämäkin tieto on varmasti ratkaisevaa tässä threadissa. muuta fiksua kommentoitavaa tahi kysyttävää?
Br,
-tuomas-
Mulla on cbr600f -91 ensimmäisenä "isona" pyöränä. 20 vuotta sitten ajelin piikkisellä gs:llä ja tuossa välissä en ole kaksipyöräisten puikkoihin koskenut. Itse olen pitänyt siitä, että pyörä ei todellakaan lopu kesken, kahvaa en ole uskaltanut kääntää nurin, mutta ei kyllä tarvitsekaan.(cbr600äffä @ Huhti. 28 2009,22:17) kirjoitti
Kiitos isännälle siitä, ettei antanut minulle periksi sitä, että jotain pienitehoisempaa pyörää ensin, tuon kusiaisen kanssa meillä on kyllä vankka rakkaussuhde *
Nyt kun on mutkat tullut hallintaan (äärimmäisen ihana mopo ajaa mutkaa, ei tartte käskeä!) ja ensimmäinen kaatuminen paikaltaan suoritettu, niin on tullut mietintään seuraava mopo. Tarttee kyllä sanoa, että pakko on olla tehoja seuraavassakin pyörässä, sen verran on munia kasvateltu tämän pyörän kanssa *Joskus vaan ärsyttää, kun ollaan tuuppaamassa niitä tiettyjä mopoja persiin alle, kun on NAINEN.
Hienoa silti, että on mukava mopotin löytynyt, sehän tässä harrastuksessa on tärkeintä *
Vielä viimeiseksi: Olen ajajia sieltä aremmasta päästä, mutta tuon mopon kanssa on ollut kiva ajella. Ei tartte jännittää ohituksia jne. Pyörä kyllä liikahtaa, kun käsketään. Siitä on tullut todellista ajovarmuutta!![]()