Näitä turvallisuusthreadeja lukiessa hoksasin juuri, että kaikkein eniten olen pelännyt pitkään jatkuneen sakottoman kauden päättymistä silloin kun olen lähtenyt poliisien kanssa mopoilemaan.
Toisaalta ei voi kuin ihailla työssäänkin jatkuvasti nopeasti ajavien kaverien pelisilmää, on siellä helppo peesailla kun edelläkävijä on katsonut reitin, ajonlinjan ja nopeuden valmiiksi. Välillä tulee ihan vähän leuhka olo kypärän sisällä kun joskus sattuu jo ennalta huomaamaan miksi jonon vetäjä teki näin tai noin. Ihan kuin välillä itsekin vähän ymmärtäisi mihin tilanne on kehittymässä.
Mutta sitten taas välillä siinä jonon keskellä katse eksyy nopeusmittariin ja alkaa pelottaa, kun on asiantuntevista lähteistä lukenut, että yli tikkarinopeuden ei voi monta nanosekuntia selvitä hengissä
Ja mikä pahinta, jos nyt menee tuon jatkuvaa absoluuttisen oikeaa nopeutta ajaen ansaitun 27 vuoden sakottoman saldon tärvelemään, niin millä helvatun rollaattorilla sitä enkkaria joutuu parantelemaan kun pääsee samaan tilanteeseen uudestaan 77 vuotiaana
Ajokavereilta en ole koskaan kehdannut kysyä mennäänkö me sormien läpi katsottavan toleranssin rajoissa vai onko ehkä vapaavuorolle lähtiessä tullut katsotuksi kollegojen työlistat ja millä suunnalla heidän oletetaan vaikuttavan?
En minä monta tuollaista virkamiestä voi sanoa oikeasti tuntevani, mutta ne ketä tiedän pidän rajoitetun ymmärrykseni valossa aivan oikeina motoristeina. Toisaalta motorististututhan aika usein ovat juuri tällaisia vain pyörän päällä nähtyjä kavereita, joiden taustatarina motoilun ulkopuolella voi olla aivan mitä tahansa eikä sillä mopon sarvissa ole mitään väliä onko nahkapuvun riisuttuaan ministeri vai kanisteri.
Mutta yhden yhteisen piirteen näissä itseäni nopeammissa kavereissa olen ollut huomaavinani. Kaikki ovat selkeästi hyvin turvallisuustietoisia kuljettajia, jotka ilman poikkeusta ja aina harkitsevat ensin ja toimivat sitten. Sen suhteen noilla ajoreissuilla ei ole ollut ollenkaan huolta että sattuisi leukaan, sillä vaikkei nopeus aivan tikkarilukemissa aina pysyisikään, se pysyy siinä silloin kun on tarpeen ja kohtuudessa aina. Tervettä järkeä annostellaan koko ajan runsaammin kuin kaasua.
Jo lähtiessä tietää että koko ryhmä palaa terveenä kotiin. Ainoa kylmän ringin aihe on se mahdollinen työvuorolistan yllättävä uusjako meidän jo lähdettyä liikkeelle...
CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
Mistäs mokoman tietää?(Hannu59 @ Huhti. 27 2009,16:32) kirjoitti
-KLIK-
tottahan kyllä et liikennesilmä ei kehity muualla kuin liikenteessä.
sitten on nämä luonnonlahjakkuudet joille ajoneuvon käsittely on helpompaa kuin jollekkin toiselle. mikä sitten tekee sen ominaisuuden.
ruotsissa on eräänlainen ammattipätevyysvaatimus poliiseille autonkäsittelyn suhteen. meillähän tuo koskee lähinnä pärräpoliisia.
monesti miettinytkin, että hälytysajoneuvon kuljettamiseksi ei ole olemassa mitään vaatimuksia?
eli ei pelkkä työ luo edellytyksiä turvalliseen tielläliikkumiseen.
Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
-Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.
Ego sum rex Romanus et supra grammaticam
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
väärin ja väärin.(Tuppervaari @ Huhti. 27 2009,16:44) kirjoitti
nykyaikana jokainen tuon alan opinahjon opiskelija harjoittelee molempia tuossa mainitsemiasi asioita ja on olemassa tasokokeet noistakin asioista jotka on pakko läpäistä töitä tehdäkseen.
Triumph Street Triple R 2013
ex
-Suzuki TS125
-Ducati Monster 600
-Ducati Monster 1100
-Suzuki SV1000N
paljonko? ja kerrohan mimmoisia vaatimuksia laki asettaa ambulanssin,paloauton yms. kuljettamiseksi? ajokokemusta? ikää?(Temeteus @ Huhti. 27 2009,17:31) kirjoitti
Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
-Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.
Ego sum rex Romanus et supra grammaticam
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
en valitettavasti pysty vastamaan tarkasti noihin kaikkiin aloihin liittyen. laki ei aseta vaatimuksia kuljettajan ominaisuuksille tai taidoille. tuskin niin tekee ruotsissakaan, vaikka sikäläistä lainsäädäntöä en tunnekkaan.(Tuppervaari @ Huhti. 27 2009,17:38) kirjoitti
poliisin toimintaa ohjaa ja säätelee muutkin kuin lait. sisäministeriön ja läänien ja laitosten tasolla on erilaisia toimintaa sääteleviä ja ohjaavia määräyksiä. noihin mainitsemiisi asioihin liittyen on koulutuksessa otettu asiat huomioon. eli niitä harjoitellaan ja on tasomittarit. ainakin alan koulutuksen yhteydessä.
Triumph Street Triple R 2013
ex
-Suzuki TS125
-Ducati Monster 600
-Ducati Monster 1100
-Suzuki SV1000N
Ei osaaminen ja harkinta ole myötäsyntyistä eikä ammattinimikkeen mukana tullutta. Siihen on aivan selvästi noidenkin kaverien pitänyt ensin harjoitella töissä autolla ja sen jälkeen lisää vapaa-ajalla moottoripyörällä.(Tuppervaari @ Huhti. 27 2009,16:44) kirjoitti
Heidän kanssaan ei ole helppo ajaa sen vuoksi että he ovat poliiseja, vaan koska he osaavat ajaa ja vielä enemmän siksi että he ajaessaan ymmärtävät näkemänsä.
CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
olisin mieltä et on myötäsyntyistä osaksi.(Hannu59 @ Huhti. 27 2009,18:11) kirjoitti
sivusta seuranneena.. jotkut selviävät liikenteen vaatimuksista luontaisien lahjojen avulla.
joillakin taasen vuodetkaan ei poista sitä epävarmuutta mikä pistää puristamaan rattia rystyset valkoisina ja kaikki huomio menee eteenpäin tuijottamiseen.
toki ammatissa vietetty aika näkyy.ja en mitenkään yritä kiistää seikkaa etteikö esim. mp-poliisien vaatimustaso etenkin käsittely taidonsuhteen olisi melko kova ja kunnioitusta herättävää.
tuossa toisessa lainauksessa hieman kaukaa haettuna toin esimerkkinä hälytysajoneuvot ja niiden kuljettamiseen vaaditut taidot. sitäkään en kiistä etteikö alalla olleet olisi ammattitaitoisia, mutta en tiedä onko suomessa/EU;ssa edes valmisteilla lakia näitten ajoneuvojen kuljettajien ammattipätevyydestä.
ruotsissa tästä on jo keskustelua etenkin uusien kuljettajien suhteen.esim.miksi poliisiauton kuljettajalla on alhaisempi koulutus kuin linja-tai kuorma-auton kuljettajalla mitä tulee tiellä liikkumiseen.
Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
-Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.
Ego sum rex Romanus et supra grammaticam
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
Eli entisenä hälytysajoneuvon kuskina saan minäkin laskea matkalehmällä vähän reippaammin?(Tuppervaari @ Huhti. 27 2009,17:38) kirjoitti
Kumiripustetulla pikakirnulla woblaillen. HD RK 2008
Tää on just niin tätä. Itse yrittää koko ajan kytätä mittaria ja tikkaria. Sitten joku tulee ja kertoo tämmöistä. Kai se on sitä verkostoitumista.(Hannu59 @ Huhti. 27 2009,16:32) kirjoitti
prkle
Hannu on muuten taas melko oikeassa havaintoineen!
On varsin harmillista, että mistä tahansa ammatista on hävinnyt ihmistuntemus ja kyky olla mukana.
Ps. Pykäliä voidaan tehdä vain idiooteille. "Alanmies" havaitsee tarpeelliset tilanteet ilman pykäliä.
DT125[82] -> (yli 20v. tauko) -> Versys[07] -> FZ-1-SA[07] -> K1200S[08] -> cbr600rr[08] -> (+ S1000RR[10] Varastettu Hollannissa, Vttu!) -> (S1000RR[11] Lunariin, ajettu päin ajokoiraa,V*2!) -> (S1000RR[12]) vaihdettu,
S1000RR[21]+(KTM 690 Enduro r[14])
Niinpä, säännöt ja määräykset on tehty niitä varten, jotka eivät tule ilman niitä toimeen.(Anatooli @ Huhti. 27 2009,23:25) kirjoitti
- Ylläoleva kirjoitus on suojattu tekijänoikeuslainsäädännön mukaisesti ja sen muuttaminen, kopiointi tai muu jäljentäminen, myyminen tai muu luovuttaminen tai muunlainen käyttö on ankarasti kielletty.
- Länsimaalaisen miehen seurustelu musliminaisen kanssa on tabu eikä siitä saa edes keskustella. Kyseessä on pipari, johon länsimaalaisella nysväkullilla ei ole oikeutta kajota.
Harmi, että virkamiehelle ei ole annettu väljempää tilaa käyttää tätä harkintaa, *esim. ylinopeuksissa se on yleensä se max tutkavirhe pois ja taulukosta katsotaan sen jälkeen mitä tulee.(The Legend @ Huhti. 28 2009,09:58) kirjoitti
Suomi on mustavalkoisuuden luvattu maa, pois kaikki harmaan eri sävyt
Mustavalkoisuus on hyvä juttu- eipähän oo enää harmaata arkea...(mvps @ Huhti. 28 2009,10:15) kirjoitti
Tosiasiassa muutaman poliisin männä vuosina tavannu siviilissä ja kaikki on siviilissä ainakin mainioita tyyppejä, jotka varmaan osais kattoo enemmän tilannetta, eikä vaan taulukkoa.
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
Ja niitä alkaa olla jo paljon. Negatiivinen evoluutiokehitys on laukannut pelottavan pitkälle. Kuinka meidän oman elämän hallintaan ja itsenäiseen päätöksen tekoon kykenevien käy tässä kukkahattu-puusilmien ja liian vilkkaalla mielikuvituksella varustettujen turvallisuushysteerikkojen sankassa sakissa. Ainakin ärsytys kasvaa yrittää elää niiden urpojen kapasiteetille mitoitettujen sääntöjen ja määräysten mukaan...(The Legend @ Huhti. 28 2009,09:58) kirjoitti
Tätä asiaa meikäläinenkin on eri yhteyksissä toitottanut vuosikausia. Kukaan ei tiedä, mihin tämä lopulta johtaa, mutta pahaa pelkään.(Daredevil @ Huhti. 28 2009,14:23) kirjoitti
Onneksi suurin osa kytistä osaa myös käyttää arkijärkeään siinä määrin kuin laki sille antaa tilaa. Jotkut menevät jopa vähän pitemmällekin. Ei niistä poliiseista ole pahoja kuin se 1 %...
![]()
High Stuck Are Wit To
Niinpä, ennen hyvinä aikoina ne jotka eivät mukautuneet yleisiin sääntöihin ja yhteiskuntaan pistettiin torilla kaulakiikkuun.(Daredevil @ Huhti. 28 2009,14:23) kirjoitti
ne sinun "urposi" saattavatkin olla sen verran älykkäitä että tajuavat sen että kaikkien pitää joukossa selvitä, sen takia pitää tinkiä omista "oikeuksista". Vaikka itse oletkin maailman ehkä toiseksi paras kuski(parasta ei ole löydetty vielä) niin kaikki muut ei ole, heillekkin pitää olla suht turvalliset olosuhteet liikkua tuolla teillä.
Se johtaa yltiöholhoukseen ja kieltoyhteiskuntaan - sillä matkalla Suomi on jo pitkällä...(mcmies @ Huhti. 28 2009,14:33) kirjoitti
Pitkässä juoksussa kansalaisista tulee siru niskassa auktoriteetteja tottelevia orjia. Lukuisat tieteiselokuvat ovat jo vuosia sitten visioineet nykykehityksen suuntaa. Niissä vaeltaa ihmiskarjalauma vailla omaa tahtoa ja ajattelukykyä - ja joku hassu alamaailman kapinallinen laittaa vastahankaan aivokuolleiden holhoussysteemille.
Älykkyyden ja avuttomuuden korrelaatio onkin jo jonkun toisen keskustelupalstan wääntö.(Röllixv @ Huhti. 28 2009,14:38) kirjoitti
Mutta niin se meillä täällä Hyssälandiassa menee, että kaikki tehdään sen heikoimman lenkin ehdoilla. Onneksi en ole tämän suomaan diktaattori, koska siihen kehityskulkuun tulisi äkkiväärä suunnan muutos ja uusavuttomille aivohalvaus-ameeboille koittaisi kiirastuli uuden aamun koittaessa...![]()
Huonoon suuntaan näyttää kehitys olevan menossa tieliikenteessä. Nämä Totuuden ministeriön Winston Smithin suomalaiset viranomaisvastineet yrittävät koko ajan laittaa tiellä moottorivoimalla liikkuvia yhä ahtaammalle. Tuossa viikonloppuna ajoin erästä tietä, jossa on ollut aikanaan 100 km/h rajoitus. Nyt oli rajoitus 60 km/h ja liikennemerkissä teksti "Päällystevaurioita". Muuten ihan hyvin, mutta kun niitä päällystevaurioita ei ollut missään. No, ajelin sitten jonkin verran päälle alkuperäisen rajoituksen. Jos tuo viimeisin esitys keskinopeusvalvonnasta toteutuu, Orwellin teoksessa 1984 maalaillut näkymät ovat hyvää vauhtia todellisuutta. Näillä Heikki Sepillä ja muilla virkamiehillähän on tietysti puhdas omatunto, koska sitä ei ole käytetty lainkaan. *(mcmies @ Huhti. 28 2009,14:33) kirjoitti
![]()
Mitään ei ole jaettu yhtä oikeudenmukaisesti kuin tervettä järkeä - kukaan ei tunne tarvitsevansa sitä lisää.
Miksköhän mulle tulee aina päänsärkyä, kun Heikki Sepän nimi mainitaan...![]()
High Stuck Are Wit To
"Rules are for the guidance of the vise men and for blind obedience of the fools"(The Legend @ Huhti. 28 2009,09:58) kirjoitti
Kummallakaan kohderyhmällä ei ole riskiä niin kauan kuin he ymmärtävät oman viiteryhmänsä.
Riski aiheutuu siitä, jos hölmö on niin hölmö ettei tajua olevansa hölmö ja luulee itsestään liikoja
CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
Oliko vihdintiellä Hanko - Hyvinkää tien tuntumassa? Jos oli niin samaa mietin viikko sitten itsekkin.. Arvelin sen vähintään 80 tikkarin olleen kadettuna jossain pöpelikössä. Aikamoinen letka tuli kerättyä taakse.(Bomber @ Huhti. 28 2009,15:54) kirjoitti
Ps. En minäkään siellä mitään normaalista poikkeavia päällystevaurioita nähnyt *![]()
Tunnelin päässä näkyvä valo on juna!
Olen päässyt työni puolesta seuraamaan poliisikoulun ajo-opetuksen läpi ja täytyy todeta, että jos ei ole rattimies sinne mennessään niin ei ole sieltä tullessaankaan. Taso vastaa jotakin tavallista autokoulua.(Temeteus @ Huhti. 27 2009,17:31) kirjoitti
Jos oikeasti haluttaisiin nostaa tasoa, niin se vaatisi ajoharjoitteluun toistoja, toistoja ja vielä kerran toistoja, vieläpä erilaisissa olosuhteissa.
Valtionhallinnolla on ajomiesten koulu Pieksämäen Naarajärvellä, jossa koulutetaan kaikkien ns. oikeaa ajokoulutusta tarvitsevien viranomaisten henkilöstöä. Naarajärvellä alkaakin sitten jo olemaan aivan oikeaa ajokoulutusta tarjolla. Valtaosa rupurallia maijan ratissa vääntävistä konstaapeleistä ei vaan koskaan joudu/pääse niille kursseille.
Vielä huomio, että en ole poliisissa töissä, en ole koskaan ollut, enkä tod ole käynyt poliisikoulua.
Hmm....tuli täs lukiessani mieleen, et missäs ihmeessä pääsis ajeleen poliisin kanssa...![]()
Ei tarttis tätä alaan addiktoitunutta kahdesti pyytää!Kah kun en, suureksi harmikseni, tunne yhtäkään ammattikunnan edustajaa, joka ajelisi pärrällä..työssään tai siviilissä
toisaalta, voi olla parempikin niin..raukkaparka ei enää pääsis eroon miusta!
![]()
If you value your life as much as I value my bike, don`t fuck with it!