Tetrvehdys LT miehet, yllätys en aio puhua perästä mitään. Olen ajellu neljä suvea Cruiserilla ja olen tykästyny sen mahtavaan alakierrosvääntöön. Nyt on kuitenkin alkanut BMW:n "oikea" makapyörä kiinostaa. Kävinkin koeajossa vanhalla 72kw:n LT:llä ja yllätyin sen hengettömyydestä alakierroksilla, ajoin n.90km/h ja lähdin ohittamaan vitos vaihtella tuntui ettei siellä kotelon sisällä tapahtunut muuta kuin ääni kasvoi, joutui hakemaan pienempää.
Onko uudessa LT:ssä enemmän potkuu alakierroksilla kun vanhemmassa, todennäköisesti ainakin vähän kun on noita hevosiakin saatu kutiteltua 16 lisää vanhaan verrattuna.
Kävin myös koikeilemassa uuden RT:n ja siitä löytyi sitä tuttua Bokseri vääntöä ja voimaa, on toki kyllä 100 kiloo LT:tä kevyempikin. No nyt on kuitenkin valinnan vaikeus kumpaanko vaihtais LT vai RT? Kerran bokserimies mutta onko aina?
Juu ei, kuten Uotisen Jorkka toteaisi...
Elikkäs ei se LoTja mihinkään viitosella hyökkää 90 vauhdista, ei puhettakaan.Ei edes uudempi malli, jossa viitosvaihde ei ole enää samanlainen loikkari kuin vanhemmassa.
Poljet vaan suoraan pykälän pari pienemmälle ja kierrokset sinne vähintään viiteen kuuteen tonniin, niin sitten se menee - sen minkä tommoinen neljäsataakiloinen keiju nyt ylipäänsä menee. Ei sillä kenenkään jalkoihin jää, ei siitä pelkoa ole, jollet nyt sentään radalle intoudu lähtemään..
Itse ohittelen täällä kotimaan rajoitusten puitteissa usein kolmosella *jos on kiirempi paikka ja muuten nelosella. Ei koskaan viitosella paitsi moottoritiellä...
Turha tässä on toisille mitään "osta se tai osta tuo" -suosituksia antaa. Omista mieliteoista se on kiinni. Jos haluut mukavaa ja värinätöntä matkantekoa, niin LT kyllä siinä voittaa, jos taas vähän kevyempää ja pippurisempaa niin sitten varmaan bokseri. Onhan täällä tai BMW-kerhon sivuilla varmaan paljon kuskeja, jotka on ajelleet molemmilla, itse kun olen vain K-miehiä...
t. pozo
-04 K 1200 LT
Amerikan kierros 2006:
http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan kierros 2010:
http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan kierros 2011:
http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Moponparantelukuvia:
http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
Ei voi olla totta ei vääntöä alakieroksilla...mitä..mitä.? Täällähän on kehuttu bemun mahtavaa alavääntöä(tappi66 @ Huhti. 27 2009,12:58) kirjoitti
...käy nyt ihmessä koeilemassa Hondan CB1300...lähtee viitosvaihteella 90km/h kuin hauki rannasta...
![]()
<br />
Täällä ei ole vissiin kaikki laskeskelleet kokonaisvälityssuhteita, kun "viitonen" on käsite... Mutta ehkä se tuntuu mukavalta kun oma viitonen onkin jonkun nelonen, tai kolmepuolonen.
LT vaatii vaihteiden käyttöä muttei vinguttamista, sanoo oma kokemukseni. Varsin vaivaton peli ajella. Tykkään kyllä. Itse asiassa olen jopa harkinnut siirtymistä LT-kuskiksi puoli pykälää etunojemmasta bemarista. Tämän luonnollisesti mahdollistaa valkokilpinen kurapyörä, joka vapauttaa käyttämään tieverkostoa laajemmin.
Mutta toisaalta jos uutta / uudehkoa pyörää on hakemassa niin GT ei ole ollenkaan hullumpi matkantekoväline. Mukana myös vääntö.
Nuori setä, melkein yhtä nuori bemari ja riuskat otteet kuin sukututkijalla
Omassa pyörässä vääntää mukavasti siinä 90/kmh 5vaihteella ja jos kääntää lisää kaasua niin pitäisi päästä samalla vaihtella sinne +230/kmh...riittää minulle...(expat1000 @ Huhti. 27 2009,15:22) kirjoitti
![]()
<br />
Joo. On se.![]()
<p>2002-2014</p>
Vääntöhän tulee kuutioista, eikä sylinterien asennosta. Eli siellä CB:ssäkään numeroina paljonkaan enempää vääntöä löydy. Mutta kyllä nuo LoTjan kilot huolehtivat siitä, että rakettia siitä ei saa mitenkään. Eikä se harvaksi välitetty vitonenkaan auta aiaa. Eikä sitä ole raketiksi tehtykään, vaan matkajuhdaksi. Upeaksi sellaiseksi.
Toisaalta matka-ajossa ei tarvi kyllä vaihteita vaihdella. Eikä edes paljon vaihtaa pienempään, ellei nyt sitten oikein halua kiihdytellä nissa ohituksissa. Mutta tuolla teho/painosuhteella kiihdyttäminenkin on jo vähän kyseenalainen käsite.
Tuo 16 heppaa enemmän uudemmassa mallissa ei kyllä oikeasti tunnu missään. Joku väittää huomaavansa eron. Minä en sitä omasta mielestäni huomannut vaikka itselläni on molemmat mallit olleet, ja vielä yhtäaikaa, joten oli helppo vertailla.
Kyllähän uudessa GT:ssä vääntöä on. Ja tehoa Ja kulkee. Niin kuin moni muukin mopo, mutta kun maksimi tehot ja -väännöt ovat paljon korkeammilla kierroksilla kuin LT:ssä niin kyllä niitten koneet ovat vain paljon rauhattomampia, kuin LT:n kone joka vaan vetää huomaamattomasti ja äänettömästi.
Matka-ajossa vain Goldwingin kone hakkaa LT:n. Eikä sitäkään eroa huomaa ajossa, kuin tiukemmissa ohituksissa, kun oikein eroja halkee.
t. Repa
Tehoahan ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!
eiköhän ton luokan pyörissä paina enempi vallan muut ominaisuudet kuinka vinkasee vitosella ohitus tilanteessa?
ja ohan niissäkin vaihteet jos kiiruumpi tulee.
vaikka jaksaiskin mennä vitosella niin ei se hyvää tee moponkaan lootalle junnaaminen isolla vaihteella, pienillä kierroksilla
jos herrasmiesmäinen eteneminen ei riitä niin sitte pitää kattoa muuta kuin lt & gw.
Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
-Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.
Ego sum rex Romanus et supra grammaticam
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
Niih...tai Hajabussi tai Rykkönen tai mitä näitä nyt onkaan, kaikki varmaan lähtee viitosella / kuutosella / seiskalla kuin hauet rannasta.(lämmittäjä @ Huhti. 27 2009,14:57) kirjoitti
Haloo...kaveri nyt pähkäili ison MATKApyörän kiihtyvyyttä, en ymmärrä mitä tekemistä CB 1300:n lähtemisellä tai lähtemättömyydellä on tämän asian kanssa. Ei oo saman luokan mopoja alkuunkaan IMHO...Wingi sen sijaan olisi ja se kuulemma vääntää kyllä. Syssymmällä olen sitten itsekin viisaampi sen suhteen...
t. pozo
![]()
-04 K 1200 LT
Amerikan kierros 2006:
http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan kierros 2010:
http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan kierros 2011:
http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Moponparantelukuvia:
http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
Kiitos kommenteista, valaisi bokseri miehen mieltä,jos se 16 hepoa ei oikeesti tunnu käytännössä juuri missään niin taidan sitten tyytyä astetta pienempään, vaikka se LT aika makee onkin, onhan se BMW, niin ja onhan se RT kukkarollekn huokeempi.
Sori vaan mulla ei ollut aavistusta että kysessä onkin ns.möhköfantti luokkaa oleva moottoripyörä jossa painoa varmaankin on 100kg enemmän kun omassa pyörässä...se jos mikään selittää sen että pyörä ei kiihdy viitosvaihteella...(pozo izquierdo @ Huhti. 27 2009,17:43) kirjoitti
..kaverin wingillä tuli kokeiltua ja voin sanoa että isoksi pyöräksi se lähti aika hyvin...
<br />
Eix vaihteet oo pyöräs sitä varten et niitä käytetää(lämmittäjä @ Huhti. 27 2009,14:57) kirjoitti
Kysyy epätietoinen!!!!
![]()
"Ei kukaan ole enkeli maantiellä. Siivet palaa siinä missä löpö."
IBAF 3735
Mä en kokenu aikoinaan LT:tä mitenkään tehottomaksi, hyvin sillä pystyi ohittelemaan ja pujottelemaan letkassa auto kerrallaan ohitte vaikka vitosella.
Ja sehän suorastaan riemastui kun heitti pykälän pari alemmas ripeemmissä ohituksissa![]()
MP-Rata
www.avecci.fi / www.cbrxx.fi / www.bmwsportbikes.fi / www.kawarb.fi / www.panfun.fi / www.ducatibikes.fi
Höpsis.. ei se LT mikään laiska ole. Se on vaan iso,eikä nylykytä hitaammassa vauhdissa niin kuin boxerit.
<p>R 1200 RT</p>
Piti oikein tien päällä käydä fiilistelemässä, miten mopo lähtee 90 km/h suurimmalla vaihteella ihan vain, jotta voi puhua faktaa. Mulla kun on tossa K1200S:ssä hitusen enemmän vääntöä kun "lämmittäjän" CB1300sessa. No ei lähde puimuri. Eikä kyllä lähde hayabusat eikä muutkaan tehokkaat mopot. Pitkät välitykset kyllä pitävät siitä huolen. Mutta vaihteethan ovatkin sitä varten, että tuossa nopeudessa ajetaan ykkösellä tai kakkosella noilla "lähtee kuin hauki rannasta"-mopoilla.(lämmittäjä @ Huhti. 27 2009,14:57) kirjoitti
BossHoss, Goldwing ja muutamat muut isokoneiset/suurivääntöiset mopot varmaat lähtevätkin ihan mainiosti tuossa yhdeksän kympin nopeudessa suurimmalla vaihteella, mutta ei paljon muut.
Taisi käydä niin, että "lämmittäjä" paukutteli olemattomia henkseleitä tulla kommentillaan "lähtee kuin hauki rannasta". Kannattaiskohan "lämmittäjän" mennä rantaan katsomaan miten se hauki oikein lähtee. Semmoinen elävä ja terve hauki. Se CB1300 varmaan kiihtyy väännöllään ihan hyvin, muttei se kyllä tuolla lailla kiihdy, mitä tuli kuvailtua.
No, vaihdetaanpas takaisin asiapuolelle.
1200LT:n ja 1800 Wingin ajamisessa ei ole paljonkaan eroja. Molemmat ovat mainioita matkamopoja. Merkittävin heti huomattava ero on wingin mahtava alavääntö. Onhan siinä 50% isompi kone = 50% enempi vääntöä.
Olen itse vertaillut molempia mopoja jonkin verran ja molemmissa on pieniä nyansseja, joissa ne erottuvat toisistaan hiukan.
Normaalissa matka-ajossa LT:ssä ei kaipaa yhtään enempää vääntöä kuin mitä siinä on. Mopo on käyttöpyöränä loppuun asti mietitty. Hajuton, mauton, huomaamaton, mukava, helppo, äänetön. Kaikkea sitä mitä matkapyörältä voi vain järkevästi vaatia. Ja on hyvä ajaa mutkatielläkin kohtuullisen kovaa. Mutta kun rampista kiihdyttää, niin voi huoletta kääntää tupin nurin ja odottaa, että jotakin tapahtuu. Ei tapahdu. Ääni vain kasvaa niin kuin alussa todettiin. Ja mittarin neula nousee.
Aikanaan taisi olla jossakin saksalaisessa autolehdessä muutaman vähän tehokkaamman auton vertailu. Otan tämän esimerkiksi vähän liittyen tuohon BMW:n suunnitteluun, vaikka ei moottoripyörämaailmaa kosketakaan suoranaisesti.
Kun autoilla kiihdytettiin:
Ferrarista sanottiin, että meteli on hirveä ja ja auto kiihtyy hurjasti.
Porschesta sanottiin, että tuntuu kuin olisi pommi räjäytetty selän takana ja sitten lähdettiin.
Ja Jaguaarista sanottiin, että ei kuulu mitään, tuntuu mitään ei tapahdu, mutta nopeusmittarin neula kiipeää aivan vimmattua vauhtia.
Kaikkien kiihtyvyyslukemat olivat nollasta sataan tuolla neljän sekunnin tuntumassa.
Eli kun ajoneuvo tehdään mukavaksi, niin se on aika "mauton" ja huomaamaton kaikessa mahtavuudessaan. Kuten 1200LT.
t. Repa
edit: näppihäiriöitä vähemmäksi
Joopa joo, kaveri ajoi 1150RT:llä vieressä motaria kutos vaihtella, lyötiin yhtä aikaa hanat kaakkoon, vauhtia 90-100 LT jäi kuin siesomaan.
Kyllä olen edelleen sitä mieltä, että matkapyörässä saisi olla enemmän alavääntöä. Eiköpä se tee juuri matkapyöräilystä mukavan, ettei tarvii turhia härvätä ajon aikana, bokserilla sitä ei tarvii tehdä, senkun vääntää hanikasta vaan niin kyllä tapahtuu.
Kyykkypyörät kyllä ymmärrän se vaihtaminenhan on juuri niitten suola.
Kerran bokseri aina bokseri.
Vertaisinko minä nyt hieman omenaa appelsiiniin. Pistä siihen 1150RT:hen reilut sata kiloa lisää painoa ja katsotaan kuinka tuo sitten lähtee LT:hen verrattuna.(tappi66 @ Huhti. 28 2009,13:58) kirjoitti
Ei tuossa ole bokserin kanssa mitään tekemistä vaan painon.
Ei tää nyt ihan näin vaikeaa voi olla ymmärtää. *
RT - 95kaakkia / 279kg = 2,93 kg/hepo (7250RPM)
LT - 100kaakkia / 380kg = 3,8 kg/hepo (6750RPM)
RT:llä on siis noin 29,4% parempi tehopainosuhde. On se bokseri vaan etevä!
edit: Eli LT:n teho on nyt tuon vanhemman mallin (-99), josta keskustelu alkoikin...
<p>2002-2014</p>
Tähän vois vielä sekottaa pannarin mukaan, jos uskaltais ettei saa pozoa kimppuunsa
C-A-D tuon aika selkokielellä ilmaisi miksi se bokseri on noinkin väännökäs![]()
MP-Rata
www.avecci.fi / www.cbrxx.fi / www.bmwsportbikes.fi / www.kawarb.fi / www.panfun.fi / www.ducatibikes.fi
Eli ketjun topicciin voidaan vastata, että kyllä LT on hengetön peli kun jopa alle 100hp ja 279kg mopot ovat ohituskiihtyvyydeltään ylivertaisia.(C-A-D @ Huhti. 28 2009,15:04) kirjoitti
Koneen tehoissa ei ilmeisesti mitään sen suurempaa vikaa, mutta kun kovan insinöörityön tuloksena on saatu rakennettua 380kg 'rautaa' kahden renkaan päälle niin moottori on jäänyt alitehoiseksi.
Eli asia tuli todettua käytännössä sekä numeroina LT on laiska.
Väittäisin, että vaikka RT:n kyytiin ottais mamman ja parikymmentä kiloo tavaroita jää LT sittenkin vielä toiseksi.
Asiat ei aina nimittäin ole kuitenkaan paperilla sitä mitä ne on käytännössä.![]()
Mikä lähtee ja mikä tuntuu toisesta laiskalta saattaa olla toiselle passeli. Onneks on vaihtoehtoja ja niihinkin lisävarusteita.
Oikeasti. Varmaan kukaan LT:n hankkiva ei tuota osta huvitellakseen tehoilla.
<p>2002-2014</p>
Niinpä.
Voisko siihen laittaa ahtimen, turbon tai merkin historiaa noudattaen kompressorin. Ei helevata minkä takia siinä ny pitäis olla enempi voimaa.
...sitten pitäisi päivittää jarrut ja laittaa alustaa ja ja ja...
No voi hitsi tulipa sohaistua ampaispesään(Repa @ Huhti. 28 2009,08:30) kirjoitti
...se että nyt heittää djoukkia siitä että Bemu ei kiihdy 5 vaihteella niin jo ollaan heittämässä tulkintoja mistä milloinkin ja väittämässä että ollaan mukamas henkseleleitä paukuttelemassa voi..voi..kannattaa vähän relata ja käydä vaikkapa moottoripyörälenkillä vilvoittelemassa...
<br />
Ai sä heititkin vaan djoukkia...
Aikunsääoot niiiin hauska! Jälkikäteen on varmaan turha yrittää paikata möläytyksiään sillä, että se oli vaan dzonkki(lämmittäjä @ Huhti. 28 2009,20:30) kirjoitti
![]()
<p>2002-2014</p>
Lähinnä mulla on ollut se käsitys Bemuista että Bemulla ajetaan sillä kuuluisalla väännöllä eikä tarvitse turhaan vekslata pienemälle vaihteelle esim. ohitustilanteessa mutta olin väärässä...ja olen edelleen tyytyväinen Hondan alavääntöön...ohittaminen 5 vaihteella 90/kmh onnistuu kaasua kääntämällä...(C-A-D @ Huhti. 28 2009,20:42) kirjoitti
![]()
<br />
Sulla on rajoittunut käsitys BMW:llä ajamisesta ja moottoripyörällä ajamisesta yleensäkin.(lämmittäjä @ Huhti. 28 2009,20:58) kirjoitti
Mitä Bemuun tulee niin voi olla että rajottunut...eipä ole hirveästi kiinnostanut ((liian kallis merkki))...ja mitä tulee minun moottoripyörällä ajamiseen harrastuksena joka on kestänyt 20 vuotta ja käsittää eri tyyppisiä moottoripyöriä kyykystä customiin ja nakupyöriin sekä nykyiseen pyörään...että kokeiltu on...minun LT keskustelu päättyy tähän...(raisio.offroad @ Huhti. 28 2009,21:19) kirjoitti
<br />
Joo. Onhan tämä nähty jo. Ja monen monta kertaa. Ja aina paljastuu sama homma.(lämmittäjä @ Huhti. 28 2009,22:04) kirjoitti
On kahdenlaisia kuskeja.
Ryhmä a) bemarista tykkäävät, kun ovat sellaisen kerran hommanneet ja huomanneet kuinka helskutin hyvä se on. Kutakuinkin täydellinen.
Rymä b) bemaria vastustavat. Joita yhdistää kaksi yhteistä tekijää (jotka ehkä ovat toisiinsa sidoksissa). 1) Eivät tykkää bemarista kun ei ole kokemuksia. 2) Ovat persaukisia (jonka vuoksi niitä kokemuksia ei ole kertynyt)?
Rajataan HD ja GW kuskit ulos, kun eivät välttämättä noihin rajoihhin mahdu.
t. Repa