GSX-F 750 vm 05. Öljysuodatin ei lähde irti. "Kolmisormisella" avaimella yritin edestäpäin vääntää irti niin suodattimen runko painui kasaan. Ruuvari läpi & vääntö ei minun mielestä tilan puuttuessa taida olla vaihtoehto. Ideoita? Käytössä vain kotikonstit eli ei pajaa. Sivusta suodatinta ei taida päästä vääntämään auki.
Sivusta löin omassani puukolla rei'än sopivaan kohtaan, ja sit talttapääruuvarilla naputtelin rei'än kohdalta auki.Ainakin alakatteen joutuu tietenkin ottamaan ensin pois...
Suzuki GSX600F -> Triumph Sprint ST 1050
Mitä tästä opimme? *- emme yhtään mitään
Kun alakate on pois, saa sinne alakautta ujutettua tollasen autokäyttöön tarkoitetun "panta-avaimen", eli sellasen jossa on väätövarren päässä hihna. Noita on myös sellaisia kettinkimalleja, mutta ei ole kokemusta sopiiko tonne. Kovin on ahdas paikka vääntää tolla hihna-avaimellakin.... Ite koitin kans ekaks tollasella kolmisormisella ja ei toiminut. Joka tapauksessa paskamainen avattava, eli ei kannata kiertää kovin piukkaan sitä uutta että seuraavalla kerralla lähtee irti vähän helpommin.
Kuppimalinen suodatinavain toimii loistavasti tähän tapaukseen, kannattaa hommata. Itsellä meinas olla eilen sam ongelma..
Pystyykö vaihtaa suodattimen ilman alakatteen poisottoa?(Yybeli @ Huhti. 26 2009,21:56) kirjoitti
Alakate oli mulla irti, muuten turhan sottasta hommaa. Eihän tuo monella ruuvilla ole kiinnikään..
Ensimmäisellä kerralla irroitin suodattimen tasapäisen (A.K.A. Lapualaisen) mensselin ja vasaran kans mut se oli aika likasta ja vittumaista hommaa. Seuraavan öljynvaihdon lähestyttyä hommasin kuppimallin avaimen (9€) ja homma hoituu aivan itsestään. Ei tartte repiä katteita tai muuta. Tarttee vaan sopivan kokosen räikän ja jatkopalan räikän ja kupin väliin.
Sama!(P.A. @ Huhti. 26 2009,21:18) kirjoitti
Kahden avaimen hajottua, turvauduttu samaan kikkaan...
"Häpy With Honda..."
ei välttis just tähän suitsaan päde, mut mä oon ketju, remmi ym virityksiä testannut ja viimeks ostin semmosen nahkaremmillä varustetun avaimen, eli kääntöavain huokosella nahkaremmillä. Kyllä on kaikki lähteny ja sopii erikokosille hyvin. Vaatii tietysti ees hintsun tilaa mistä kääntää.
CBR 1000F -89
Hommaa vaan se kuppimallinen avain, tekee homman helpoksi. Saa sen meisselilläkin irti, mutta ärsyttävää hommaa se on. Ja alakate pois, aina sitä öljyä sieltä valuu kuitenkin.
Edit:
Minä en ainakaan saanut tuollaista ketjumallista avainta toimimaan tuossa. Vääntöväli on niin lyhyt, että hermot menee.