Moro,
nyt kun ekoja ajoja olen heittänyt talven jälkeen niin oudosti huomasin seuraavaa - viime kaudella en moista huomannut:
- kun irroitan molemmat kädet stongasta 80+ vauhdissa (ja luonnollisesti moottorijarrutus iskee päälle) niin stonga alkaa vispaamaan
- kun kädet on stongassa niin mitään värinöitä ei tunnu ja oikeastaan pelkkä toisen käden lepuuttaminen riittää
- rengas on vajaan kauden ajettu ja pitäisi olla ihan tasapainossa ainakaan mitään vibroja ei tule läpi
- mitään en ole sorvannut, muuttanut enkä aukonut koko etupäässä
Ihan outo juttu. Mikä vikana? Onko kokemusta?
strider
- '11 BMW R 1200 GS
- IBA SS1600K
---
ex: '00 Honda CBR 1100 Super Blackbird / '08 Harley-Davidson VRSCDX Night Rod Special
joissain pyörissä takalaukku saattaa aiheuttaa ilmiön
ZZR 1400 -08
CBR XX 1100 -06
GSX 750F -03
ER-5 -97
+100tkm/120kmh
Juuh, ja myös tuplaxissa. Sittenkin ilmiö johtuu eturenkaan kulumisesta aalloille. Uusi nakki poistaa harmin. Eihän sitä raskisi kun vanhassa on pintaa, mutta niin se nyt vain on. Tai voit antaa sen ravistella, ei siihenkään kuole.(suzuki03 @ Huhti. 26 2009,20:01) kirjoitti
![]()
"I don't care to belong to a club that accepts people like me as members." -Groucho Marx
CFMOTO 800MT-X -25
Olen tuon renkaan vaihdon kannalla kulunut enemmän vasemmalta puolelta :-)
Onkos paljon ajettu?
Omassani oli sama vika, vaihdatin ohjauslaakerit ja vika lieveni
muttei poistunut, sitten onnekseni kysyin asiasta paikalliselta
Honda kauppiaalta ja hän tiesi että XX:ässä pitää olla vahvistettu eturengas, paikoillaan oli Brigdestone 014 joka
oli aivan liian "löysä" painavaan pyörään. Asensimme
Mezeler Z6C:n ja ravistelu loppui täysin. Elikkä rengaskaupoille
mars.
ex Honda CBR 1100XX -99
Honda CBR 600RR-05
Aprilia RSV 1000R Mille -04
Suzuki GSX-R 1000 K9
Yamaha R1 2009
Pessimisti ei pety.
Mullon uudenkarheahko Metzeler Z6C alla... Pitää tarkistaa oisko ottanut kipeetä jossain ja onko rengaspaineet kohdallaan.
Pyörässä 65k ajettu että ei noi laakeritkaan ihan poissuljettuja ole...
- '11 BMW R 1200 GS
- IBA SS1600K
---
ex: '00 Honda CBR 1100 Super Blackbird / '08 Harley-Davidson VRSCDX Night Rod Special
Samoin TRX:ssä aikoinaan identtinen "vika" poistui eturenkaan vaihdon jälkeen.
Retired
Samaa mieltä...(TeroXX @ Huhti. 26 2009,20:41) kirjoitti
Mulla on ainakin pelkkä renkaan vaihto jäykkärunkoiseen malliin auttanut kyseiseen vispaamiseen.
Honda CBR1100XX
Jos Z6C on tasapainossa ja ilmanpaineet ok niin(strider @ Huhti. 26 2009,20:44) kirjoitti
laakerivialta haiskahtaa. Laita pyörä keskiseisontatuelle ja
eukko istumaan vyöruusun istuimelle niin että eturengas on ilmassa, sitten vanteesta eteenpäin nykimällä tuntuu välys
jos laakerit on kulununeet.
ex Honda CBR 1100XX -99
Honda CBR 600RR-05
Aprilia RSV 1000R Mille -04
Suzuki GSX-R 1000 K9
Yamaha R1 2009
Pessimisti ei pety.
Mulla on sama ilmiö bläkkärissä, kuin aloittaja kuvasi. Ekan kerran huomasin, kun moottorijarrulla menin ja hanskoja kiristelin -siis ajoin ilman käsiä.
Ilmiö oli mulla pahin siinä 70 -> 60km/h. Ja se stongan vispaus tuli rajuksi nopeasti. Eka kerta ihmetytti ja säikäytti.
Ilmiö on olemassa, oli takalaukkua tai ei, uusi taikka vanha rengas. Tosin en ole ajanut muulla etusella, kuin surkealla ja sitten Pirellin Diablo Stradalla. Se kyllä on niin hyvä rengas, että vaihdan vasta kun menee loppuun.
28mm raiserit eikä tuplakupla muuttanut asiaa miksikään. Pyörän laakerit on kunnossa, ohjauslaakeri myös.
Tästä veikkaan, että on ominaisuusAsian kanssa elän siten, että pidän stongasta kiinni kun pyörä on liikkeessä.
PS Onkos kukaan laittanut ohjausiskunvaimenninta XX:ään? Kokemukset kiinnostaa.
Yama80cc&100-Honda125x2/450Dohc/750-SuzyT500-KawaZ1903/1135cc
Paused '87-'05 Ex XX'99/'05-'21 Tickets '75 '84 '14
Now '14 VFR1200F
161.6mph/LPR'09
175.8mph/Halli'10&SS1000
177.1mph/Halli'11&SS1600K
167,2mph/Halli'13&SS1000
168.4mph/LPR'14&SS1600K
Kyllä jotain vikaa saa olla jotta XX:n keula vispaa yhtään mihinkään.
Näissä mitä mulla on ollut/on niin tuollaista "ominaisuutta" ei ole näkynyt. Nykyisellä ajettu 52tkm ja vanhalla oli menty sen 102tkm...
ZX12R -03
"They all do that, sir". Myös minun XX (kuten kaikki muutkin Hondani tähän asti), ja myös ihan uudella renkaalla (ei tosin yhtä paljon kun vanhalla pykälille kuluneella eturenkaalla). Olen ennenkin kirjoitellut asiasta, ja teoretisoinut että ainakin seuraavat asiat vaikuttavat:
- eturenkaan kunto/ilmanpaine/laakerit
- ketjun kireys/kunto
- pyörän kuormaus (varsinkin takaboksi täynnä roinaa)
- oma ajoasento kun stongasta päästää irti
- jousituksen säädöt takana (mahd. ride height -prikka asennettu?)
/MarcusB
nyt: Suzuki GSX-1300R Hayabusa -08
ennen: Tunturi Supersport -84, Hondat VF750F -83, VFR750F -93, XR400R -98, VTR1000F -02, CBR1100XX -00
"I hope for nothing, I fear nothing, I am free"
Ugh, kiitoksia kommenteista kaverit...(MarcusB @ Huhti. 28 2009,09:55) kirjoitti
- eturenkaan kunto silmämääräisesti hyvä ja tasapainossa (ei ravista millään nopeudella) - ajettua about 6.000 km Metzeler Z6 C
- ilmanpaineet tarkistettu taas ja kunnossa
- laakerit - God knows, 65tkm ajettu ja 3. omistaja. Onkohan iso homma vaihdattaa varmuusen vuoksi pyörän ja ohjauksen laakerit? Anyone Hyvinkäällä joka haluaa tehdä/suosittelee hyvää pajaa?
- Oma ajoasento muuttui vähän kun tuli topsellerien satula, perse putosi pari senttiä kun istuinkorkeus muuttui aavistuksen
- VFR:n cliparit ja tuplakupla mutta nämä olivat jo viime vuonna...
- takajousitukseen en ole tehnyt mitään - ehkä pitäisi
- sama wiggle esiintyy sivuolaukkujen kanssa ja ilman niitä - takalaukkua ei ole...
strider
- '11 BMW R 1200 GS
- IBA SS1600K
---
Minulla Pannarissa loppui moinen, kun pistin ilmaa 0,5 yli suosituksen. Olen kuullut tämän auttavan ja auttoikin!
I was born with a plastic spoon in my mouth...
ST 1100
Jos ei väpätä käsi/kädet tangolla niin OK. Ei saailman käsiä
HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
Itselläni oli samaa vikaa 70-80km/h kohdalla ennen kaikkea laskevassa nopeudessa. Läpikäytiin ohjainlaakeri ei väljä, eturegas vaihdettu, jousitus, etujarrut herkistys, näistä mikään ei auttanut. Mutta sitten vaihdoin eturenkaanlaakerin joka oli vähän väljä, sillä se sitte lähti!![]()
Liikkuva Suomi tarvitsee esikuvia kuten Enska Itkonen
XX:ssä tuota vispausongelmaa en muista olleen mutta kuussatkussa sen sijaan kyllä. Kuussatkussa syynä oli harjoille kulunut etunen. Pintaa siis oli silmämääräisesti jäljellä mutta tarkemman tarkastelun perusteella rengas oli harjoille kulunut. Bridgen renkaissa tuo harjoille kuluminen oli ainakin aikoinaan perusominaisuus vahti paineita tai ei.
Viime vuodet on tullut ajettua Pirellillä ja siinä samaa vaivaa ei ole ollut. Nykyiseen XX:ään tuli vaihdettua ensiasennusrenkaat (BT-57) siitäkin syystä että ne kulutuskestoa lukuunottamatta ovat aika /C:stä ainakin bläkkärin alle.
XX -06 (2012 - 2014)
Yamaha R1 -08 kilvetön (2010 - 2012)
GSX-R 1000 k8 (2010)
XX -08 (2008-2010)
XX -05 (2005-2008)
CBR 600 F4 -00 (2001-2005)
Mulla oli vuosia sitten vtr1000.Takarenkaassa pintaa n.2mm,kivasti ravisti rampista kiihdyttäessä motarille.Ilmeni yllättäen ja aikani ihmettelin,kunnes uutta kumia taakse ja ravistelu loppui siihen.Minkä kuntoinen takakumi ja paljonko pintaa jäljellä?
Ja sitten se perussääntö:molemmat kädet aina sarvissa kiinni,Kawa 16tuumasella etusella meinasi aikoinaan heittää pois selästä,vauhtia ei ollut kuin 70kmh,kun hiljensin kehällä valoihin.
FLHTCUSE4
Mullakin oli vuosia siten kottikärryt. Nekin ravisti kehän ulkopuolella(vaimo kertoi), kun oli multaa kyydissä 30kg. En vaihtanut rengasta.(Tsc @ Touko. 21 2009,19:10) kirjoitti
Ja sitten se perussääntö: älä koskaan syö keltaista lunta.
Vastauksiemme hyödyllisyys esitettyyn kysymykseen? Tasan nolla!
Miksi siis vastasimme? En tiedä. Kerro sinä. Asiaan liittyvää faktaa me kumpikaan emme kirjoittaneet.
ps. tämän vastauksen saa poistaa
.
Omassa pyörässäni aikoinaan toisen etupumpun stefa alkoi vuotamaan ja silloin alkoi myös etupää "heittelemään", uusilla stefoilla korjasin sen (nukkumatti purukumilla hoitaa..)
"I'm not driving fast, I'm just flying low"
-Suzuki PV 5-v -87
-Honda NSR 125 -91
-Suzuki GSX-R 1000 -02
-Aprilia RSV Mille R Factory 1000 -04
-Kawasaki ZX12-R -04
-Moto Morini Corsaro Veloce -07