Erkin kaasarien huollon yhteydessä paljastui tällainen pieni ongelma, ilmeisesti 1,5v takaisen kaadon jäljiltä.. Rungon väliputki, moottorin kiinnikkeen vierestä, on ympäriinsä murtunut ja murtuman kohdalta molemmin puolin puuttuu pienet palat. Tuo paikka on ilmakotelon alla piilossa, niin ei ole osunut aiemmin kellekään silmään.
Mitäs mieltä raati on, onko tuollaisen hitsaaminen mikään isompi juttu?
edit. Runko hitsattu ja mopo ajossa taas
Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
Mä hitsaisin enkä huutelisi paljoa asiasta.
Onko muuta järkevää vaihtoehtoa?
Hessu, vanha mutta hidas ja kankea.
Team Green
Olisko tuo paha homma vaihtaa koko putki... eipähän sitten ainakaan katkea seuraavaks siitä sauman vierestä![]()
- Jännittää sanoi mummo kun kahvimerkkiä vaihtoi-
- Honda CBR XX -99
Kyseinen operaatio on täysin laiton - tässä yhteydessä kannattaa siis puhua esim. "pihamopon rungon korjaamisesta".
Mutta itse hitsaus nyt ei ole kovin kummoinen homma ja tuo putkenpätkä tosiaan kannattaa vaihtaa samalla vauhdilla vähän jämerämpään.
Ja tosiaan mikäli pyörän myy joskus jollekkin niin tästä asiasta kannattaa kertoa myös ostajalle ja vannottaa se kertomaan siitä eteenpäin jos se taas joskus pyörän myy.....
Kunhan hitsarilla vaan on ammattitaitoa niin nou problem, hitsaamallahan se runko muutenkin on tehty, ei liimaamalla![]()
Sehän tuossa onkin, kun mopolla on ajeltu huolettomasti puolitoista kautta murtumasta tietämättä, niin tuskin se hitsaamalla tuosta huonommaksi menee..
Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
Juurikin näin(jbusa @ Huhti. 27 2009,08:41) kirjoitti
![]()
Elä ja anna muiden roudata.
Mikäs tosta hommasta tekee täysin laittoman? Autojen runkoja ainakin saa korjaushitsata kuka hyvänsä, kunhan sauman ulkonäkö vain miellyttää katsastusmiehen silmää. Onko mopoille omat säännöt rungon korjaamisesta, vai sovelletaanko samoja kuin autoihin?(zemial @ Huhti. 27 2009,08:31) kirjoitti
Eiköhän tosta osaava hitsari tee soivan pelin ilman kummempia ihmettelyitä, eli ei muuta kuin kolvi kuumaksi ja mopo taas liikenteeseen.
1835
Jep, ammattikolvarin sauma lienee parempi/vahvempi kuin tollanen venäläinen hyppysauma...(Earthend @ Huhti. 27 2009,09:22) kirjoitti
![]()
Kuinka niin? Rautarunkoa voi hitsata niin paljon kuin sielu sietää ja tuollaisessa murtumatapauksessa on syytäkin, ihan ehjäämisestähän on kyse.(zemial @ Huhti. 27 2009,08:31) kirjoitti
Erinäisistä alumiinivalurungoista on valmistajilta annettu hitsauskieltoja materiaalin epämääräisestä käyttäytymisestä johtuen mutta perus rautarungon saa laillisesti vaikka palastella ja hitsailla mieleisekseen.
Ja ei tuo rungon vika todennäköisesti ole kippaamisesta syntynyt, koneen korvake on hitsattu ja kyseinen kohta on karkaistunut jonka jälkeen koneen tärinä on pikkuhiljaa murtanut putken poikki. Liian rasituksen alle joutuessaan rautarungot yleensä muuttavat muotoaan reilusti ennen murtumista.
Tuota vähän epäilinkin myös.. Nuo palojen puuttumiset viittaavat aika hauraaseen materiaaliin.(naukkis @ Huhti. 27 2009,10:57) kirjoitti
Jos joku osaa vinkata Turun seudulla jonkun pätevän (mutta edukkaan) hitsarin niin kiitollinen olisin. Privalla voi vaikka laittaa vinkkiä.
Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
Ellei ne sitten ole murtuman päätösporauksia...? Ts edellisen omistajan virittelyjä?(Earthend @ Huhti. 27 2009,11:12) kirjoitti
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
eikös tuossa kohalla ole vedenpoistoreiät ? Voisin omasta er:stä kattoa.
Edelleen olen sitä mieltä että suhtautuminen rautarungonkin hitsaamiseen on viranomaisten puolelta hyvin nihkeää. Joskus tuohon on törmännyt tosin siinä on ollut sitten muuttelua mukana (keulan kulmaa, takahaarukan jatkamista ym.) Näissä tapauksissa ainakin homma pitää tehdä hyvin huolella piilossa ja siten että sitä ei näy.
En mitään pyörän rungon hitsaamisesta tiedä, mutta kun järeämpiä koneita ja niiden raskaasti kuormitettuja, hitsattuja rakenteita tehdään, niin rakenne usein lämmitettään (jännityksenpoistohehkutetaan) hitsauksen jälkeen. Tällöin saadaan hitsauksessa syntyneet paikalliset jännitykset tasattua.
Varmasti joku asiantunteva seppä tuon paikkaa. Parempihan se on hitsattuna kuin revenneenä. Ja vielä kuin muistaa, että hitsaussauma ei vahvista rakennetta, vaan päinvastoin - siis jos hitsaa ehjää putkea.
Oisko tuossa käynyt niin, että kaadossa putki on revennyt tuosta hitsaussauman vierestä, ja aikaa myöten repeämä on kulkenut koko putken ympäri - tiedä häntä.
Voi kiesus näitä teidän vastauksia.![]()
"Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
Komppaan. Näyttäisi väsymissäröltä, joka on alkanut tuon levyn hitsisaumasta (tai siis sauman viereisestä karkaistumisvyöhykkeestä). Joku on bongannut särön ja porannut sen päähän pysäytysreiän, mikä näyttääkin toimineen.(scuuba @ Huhti. 27 2009,13:02) kirjoitti
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Ei tollasia muutaman millin paksuisia putkia tarvitse lämmitellä tai hehkutella. Railo puhtaaksi rälläkällä ja kempin tiggiliimaa koloon. Eri asia on se, että kuka tuollaista alkaa tekemään tossa tilassa. Rälläkän kanssa riehuminen on aika ahdasta ja hitsaamisenkin joutunee tekemään peilin kanssa jos ei runkoa pura erilleen. Sellasia hitsareita jotka sen tekee (ja jälki on kelvollista) ei löydykkään enää jokaisesta kyläpajasta.(Nomad @ Huhti. 27 2009,13:20) kirjoitti
Tosin tässäkään tapauksessa tuskin tulee halpa ja hyvä kohtaamaan toisiaan. Pitää valita jompi kumpi tai tehdä kahteen kertaan...
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Murtuma näyttää kaasunpoistoreiän reunasta lähteneeltä väsymismurtumalta, joka kulkee tyypillisesti korvakehitsin lämpömuutosvyöhykkeen kautta. Rakenneosa on siis käytön aikana vaihtuvan kuomituksen alainen ja siten sen korjauksesta tulee vaativaa. Hitsaus tuhoaa aina perusainetta, siksi työn onnistuminen tulisi varmistaa ennakolta. Putki ja korvake olisi syytä vaihtaa kokonaan. Teräslaadut on selvitettävä, koska se määrittää hitsauksessa lämmöntuonnin, lisäaineen ja mahdollisen jälkikäsittelyn. Työ kannattaa antaa vain pajalle jossa on hitsaustietämystä (EWE-henkilö tms).
Mikäs siitä laittoman tekee?? Hitsattu se runko on muutenkin...(zemial @ Huhti. 27 2009,08:31) kirjoitti
Elämä etenee, ei aina kivaan suuntaan, mutta etenee kuitenkin!
Ei riemulla rajaa, kun Kawalla ajaa!
Kawasaki Gpz1000RX
Kawasaki ZG 1200
Niimpä.(VOGON @ Huhti. 28 2009,11:51) kirjoitti
Eikös noita (ameriikan) pyöriäkin muokata ihan laillisesti leikkaa & liimaa menetelmällä.
Täällä lisää ihmeteltävää...
Älä nyt viitsi, putken vaihtamisen myötä pitäisi hitsata tärkeämpiä osiakin rungossa ja aiheuttaa turhanpäiten lisäkarkaisua varsinaisiin ehjiin runkoputkiin.(lasse849 @ Huhti. 28 2009,10:57) kirjoitti
Tuossa korjaukseksi riittää hyvin kun räkäisee putken kiinni, ja jos haluaa estää vastaavan murtumisen tulevaisuudessa niin hitsaa korvakkeen ympärille vahvikepalan joka jakaa moottorin värinärasitukset tasaisemmin putkeen, ei tuo rautarungon kanssa puuhastelu ole mitään rakettitiedettä.
Kokemuksen perusteella voin sanoa, ettei se EWE, EWS tai WPS tai muut kirjainlyhenteet autuaaksi tee. Se että hitsarilla on luokkapaperit tuon paksuiselle putkelle riittää varsin mainiosti. Kuvasta päätellen kyseessä on hiiliteräs, joten siihen voi käyttää ihan normaalia mustaa tiggilankaa. Ei jossain ER:n rungossa käytetä mitään kuumalujia cromoteräksiä. Normaalia painelaiteterästä kummempaa se ei varmastikaan ole. Ja vaikka olisiskin, niin paha siitä on mennä sen enempää sanomaan jos sulatenumerot ja valmistajan merkinnät on maalin alla. Ducatin rungoissa (esim Desmocedici) on kuulemma *käytetty Outokummun lujuusteräksiä, mutta tässä tapauksessa ei taida olla kyse siitä.(lasse849 @ Huhti. 28 2009,10:57) kirjoitti
Kuten aimmin sanoin niin rälläkällä railo puhtaaksi, ja kemppiliimaa väliin.
Edit: Jos Uusikaupunki on tarpeeksi lähellä, niin duunikaveri sanoi voivansa ehkä auttaa. (leikkinyt rallikaluston kanssa ikänsä ja sattuu olemaan myös IWS/EWS-pätevöitynyt kaveri...) Laita privaa, niin voin antaa yhteydtiedot.
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Tällä foorumilla löytyy kyllä neuvojia ja pilkuntarkkailijoita ihan riesaksi asti. Vika on väsymismurtuman näköinen ja kannattaa limata kempin liimalla kiinni. Ja murtuu uudestaan vierestä jos ei vahvista ko. paikkaa. Ei kun fiksu vahvike päälle, kun halkeama hitsattu umpeen. Materiaali on varmaan jotakin muuta kuin tavalista rautaputkea, mutta hitsauslankakin on hyvää ainetta. Ei varmaan ole mikään ongelma.
Minusta tuo ei vaadi mitään erikoisosaamista. Jätetään se erikoisosaaminen sen arvoisiin paikkoihin, josta siitä osaamisesta on oikeasti hyötyä. Hitsarin kyllä olisi oltava ammattilainen, mieluiten semmoinen, jolla on luokat kunnossa.
Ei tälläisestä hommasta kannata mitään scifiä tehdä (vrt lasse849:n vastaus, joka sinällään on oikea tapa, mutta menee kärpäsen ampumiseksi tykillä), vaikka viranomaiset suhtautuisivatkin hiukan nihkeästi tuohon korjaukseen. Tuo ei lujuusopillisesti ole kuitenkaan mikään kauhean kriittinen paikka ja jos sen hitsaa, niin ei se siitä ainakaan huonommaksi muutu. Jos sen sitten katsastaa haluaa, niin
a) siinä vähän niin kuin kaivaa verta nenästään.
b) hitsarilta paperi mukaan konttorille. Pitäisi onnistua suuremmitta mutkitta. Mutta voi pahimmillaan olla nihkeää.
Niin, ja lopuksi maali päälle.
Jos katsastaa, niin pahimmillaa konttorilla vaativat, että sauma ei saa olla maalattu ennen hitsauksen esittämistä. Ei välttämättä näin, mutta mahdollista.
Noita chopper-runkomuutoksia on nähty katsastettuina jos jonkin verran, hitsattuina. Ei se rungon hitsaus siitä laitonta tee. Katsastuskonttoriltakin voi toki neuvoa kysyä. Silloin yleensä saa vastauksen henkilöltä, joka katsastaa moottoripyöriä ja joka mahdollisesti katsastaisi sinunkin pyöräsi korjauksen. Olisi helpompi hoitaa asia, jos on etukäteen neuvoja hakenut.
t. Repa
Tehoahan ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!
Valokuvassa teräksen pintakiilto, ruosteen vähyys ja hitsisauman päätöskohta viittaavat siihen, että runko on seostettua terästä (ainakin Cr ehkä myös Mo). Sillä on päästy seostamatonta lujempaan ja kevyempään rakenteeseen. Hitsaus on ollut hieman vaativampaa, mutta runko on muutoinkin lämpökäsitelty valmistuksen yhteydessä, mm. koneistusten mittatarkuuden säilyttämiseksi. Korjauksen tavoitteena ei ole paikata reikää, vaan saavuttaa alkuperäinen lujuus. Väsyttävät voimat etenevät pintajännityksinä. Millään epäjatkuvuutta aiheuttavilla saumoilla ja paikkailulla niitä ei voi pitkään pidellä.
Vaikea saada putkeen hitsaamalla yhtä suurta epäjatkuvuuskohtaa kuin mitä tuo ohuen putken kylkeen hitsattu paksu korvake tekee. Varminta ja turvallisinta olisi tietysti antaa silloin tällöin pyörälle kunnolla sikaa niin, että hitsausjännitykset poistuvat ja säröjen kärjet tasoittuvat.(lasse849 @ Huhti. 28 2009,14:44) kirjoitti
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Tohon käy ihan normi musta lisäaine. Eikä sinne rälläkkää kannata alkaa ahtamaan. Vinku on sitävarten.
ooo
JOS tavoitteena on saavuttaa rungon alkuperäinen lujuus tai jopa ylittää se, jotta vastaavaa murtumaa ei enää pääsisi tapahtumaan, voi toki ottaa yhteyttä kaikki maailman pätevöitymistä osoittavat kirjainlyhenteet hankkineeseen hitsariin.
Jos kuitenkin haluaa jo _yhden ajokauden kestäneestä_ murtuneesta putkesta edes hitusen paremman kuin katkennut putki, riittää siihen vaikka naapurin sedän Anttilasta ostamalla valovirtamigilla (anteeksi magilla) itse räkäisty sauma.
Kaikkea tältä väliltä voi oman valintansa mukaan käyttää korjaukseen.
Itse vetäisin tuohon raa-asti sauman päälle (putsattuun railoon toki) ja lämmittäisin pillillä pahimmat jännitykset pois ja jatkaisin ajamista hyvillä mielin.
Koko putken vaihtamalla saa tosiaan isompia ongelmia aikaan.
Jos haluaa varmistella, että sauman vierestä ei lohkea heti uudestaan, voi vielä virittää jonkin pitkittäisen suiron tuohon putken päälle, jotta rasitus vähän jakautuu tasaisemmin hitsatulle osalle. Mutta siinäpä se, mitään isompaa operaatiota tuosta ei kannata tehdä, runko pysynee läjässä noinkin hamaan tappiin asti.
En usko ton syntyneen lipan yhteydessä, vaan väsymisen seurauksena. Mietityttää vaan, että miksi ja miten? Voi olla, että toi kohta on ollut jollain tavoin jännityksessä tehtaalta lähtien, ja sitten vaan yksinkertaisesti väsähtänyt.
Koska kyse ei ole kovin vanhasta prätkästä, mietityttää myös rungon materiaali. Amerikanrauta on useinkin tehtaan jäljiltä jos johonkin suuntaan jännityksessä, ja toiset väittävät, että tärinääkin joskus hieman esiintyy, mutta murtumaa ei noin uusissa vehkeissä ole vielä vastaani tullut. Tästä voisi vetää johtopäätöksen, että japaninrauta ei ole samaa kamaa kuin amerikanrauta. Ja edelleen tästä voi vetää johtopäätöksen, että ennen hitsaamista kannattaisi vähän selvitellä, mitä ainetta runko on.
Toisaalta, Madman saattaa olla ihan oikeassa. Jos korjaushitsaa ton halkeaman sillä valovirtamagilla, ei rungon rakenne nykytilanteesta heikkene. Ja vaikka korjattu kohta murtuisi uudelleen, oltaisiin vain takaisin lähtötilanteessa. Jos sen sijaan vaihtaisi koko putken tietämättä tarkalleen, mitä kamaa rungon perusaine on, saattaa seuraava murtuma tulla uuteen paikkaan, joka onkin sitten vähän kriittisempi.
High Stuck Are Wit To
Mitenkäs nuo takuu hommelit,ei varmaan sais rungot murtuilla.Kysäise sumekon mieli pide.![]()
Melkein pitäis mennä takuuseen tommonen..
Epäillys vaurion syntymästä: Valmistuksessa jokin vieras kappale jigin/kiinnittimen välissä ja korvakko muutaman kympin auki.. Kokoonpano ei huomaa pientä virhettä ja pultti vääntää korvakkoon jännityksen.. Siitä sitten värinät ja kuormitus repii sauman vierestä putken auki..
Eli valmistusvirhe.. voisi varmasti todeta mittaamalla korvakkoväli ja verrata tavoitteeseen..
Voi toki olla muutakin, mutta kannattaa kysyä kuitenkin..
ZZR 1400
ZZR 1400
Yamaha MT-01
ZZR 1400
ZX-12R
ZZR 1100