Toisessa jutussa kyselin kestävintä rengasta ja tämä liittyy samaan aiheeseen ja samaan pyörään. Pyörä on BMW R100/7.
Takarengasta irrottaessani panin merkille, että nykyinen kulunut rengas, Metzeler Lasertec(?), on kulunut aika huomattavasti oikeasta reunasta. Miksi? Pyörä kulkee suuntavakaasti ja ainakin takapyörän pystyasento on silmällä verraten sama, kuin etupyörälläkin. Luulisi, että enimmäkseen matka-ajossa olevan pyörän takanen kuluisi mieluummin sieltä keskiviivan puolelta eli tiekallistuksen ylemmästä reunasta. Vielä luulisin, että jos johonkin mutkaan uskallan kunnolla kantata, ne ovat useammin vasemmalle kaartuvia mutkia.
Ei jummarra.
Lueskelin joltain ulkomaalaiselta foorumilta vastaavanlaisesta asiasta, mutta eturengasta koskien. Melko voodoolta kuulostava postaus väitti sen johtuvan yksipuolisesta levyjarrusta ja etupään putkien toispuoleisesta joustosta... hohhoijaa,,,,(Tyyppi @ Huhti. 25 2009,19:47) kirjoitti
Laitan kysymyksesi tänne. Toivottavasti saat selvyyden asiaan.
Ja täältäkin saattaisi löytyä tietoa
- Reijo Myllymaa Ky 03 - 674 1059
GSX1250FA
XJR1300
Tuo on aivan tuubaa..(Torsti @ Huhti. 25 2009,23:16) kirjoitti
![]()
ZZR 1400
ZZR 1400
Yamaha MT-01
ZZR 1400
ZX-12R
ZZR 1100
Olen samaa mieltä.(Elmeri H. @ Huhti. 25 2009,23:44) kirjoitti
GSX1250FA
XJR1300
Hah!(Torsti @ Huhti. 25 2009,23:47) kirjoitti
Jossain on väljää tosi paljon jos oikeesti ykspuoleinen haarukka ja jarru aiheuttais renkaan toispuoleisen kulumisen...
Eli samaa mieltä!!!
Hessu, vanha mutta hidas ja kankea.
Team Green
Kiitos Teppo Ronkainen kyssärini siirrosta tuonne bemuammattimiesten specialpalstalle. Meinasin vallan unohtaa sen ja kyselin asiani täällä. Olen oppinut, että tämä on aika aktiivinen palsta ja täältä saa tiedon lisäksi monesti sen ohessa myös....kuinka kauniisti sanoisin....ns. tietoa. Mutta täällä on paljon kokemusta erilaisista pyöristä ja kaipa se Bemunkin rengas yleisiä fysiikan lakeja seuraa.
Tai Suomessa uraisilla teillä ajat vaistomaisesti uran oikeata laitaa.
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
Hondamanian kanssa samoilla jäljillä. Itse huomannut renkaan kulumisessa saman ilmiön, pyöränä R 1100 S.
Kierrät varmaan ajolenkkisi aina myötäpäivään(Tyyppi @ Huhti. 25 2009,19:47) kirjoitti
![]()