Tulokset 1:stä 12:een 12:sta
  1. #1
    Otsikon mukaisen pyörän ostin ja mieltäni askarruttaa asia joka liittyy etujousitukseen.
    Etupää makaa kokoaika n. puolessa välissä joustovaraa ja sen saa pienellä voimalla painettua pohjaan saakka, eikä palaudu kovin voimakkaasti.

    Putket eivät näy olevan vuotaneet, mutta öljy on aika mönjää, kun putken alapäästä raotin ruuvia hieman. (aivan mustaa)

    Kuljetuksen aikana pyörä oli peräkärryllä etujousitus vedettynä liinoilla pohjaan.. olisiko tämä vaikuttanut asiaan?
    En ole ihan varma, että miten tuon asian laita oli, ennen kuin lastasin pyörän kärrylle.

    Mustan öljyn vuoksi täytyy keula purkaa, joten jos jollain on mielessä joki muu varmasti vaihtoon menevä osa, kuin stefat, niin voisin ottaa vinkin mielelläni vastaan.


    Uutena yamaha miehenä (ja lähes uutena moottoripyörämiehenä) tulen kyselemään täällä vielä paljon tyhmiä
    Suzuki PV50 x2 -88&-89 :P -> Yamaha TZR 125 -89 -> Honda CB 350 Twin -72 -> Yamaha FZR 600 -90 -> Honda CBR 600F -99
    - Ruuvaamista rakastan lähes enemmän kuin ajamista
  2. #2
    Ei kai sielä muuta varmasti vaihtoon menevää pitäisi olla. Catissa on parempi laittaa hieman sakeampaa öljyä kuin mitä kirja näyttää. En tiedä onko FZR:ssä sama ongelma tai ominaisuus, toki myös maku asia. Mutta hieman jäykemmällä öljyllä saa etupäästä hieman tunnokkaamman, eli ei niia jarrutuksissa ym. niin paljoa...
  3. #3
    Kiitos vastauksesta

    Katselin korjaus opasta ja näkyi, että jotain o-renkaita siellä olisi myös, joten sellaiset taitavat myös olla vaihtokelpoisia osia, kun tuon purkaa..

    Joistain moottoripyörien teknisistä asioista en täysin ole perillä, kuten etujousituksen toiminta...
    Kun omassani etupää on todella löysä ja perusasennossa tosi alhaalla, niin mikä/mitkä asiat sen voivat aiheuttaa.

    Voiko pelkästään öljyn määrä, tai öljyn vanheneminen/huonontuminen tehdä tuon... Jollain linkkiä jossa olisi selitettynä moottoripyörän etujousituksen toimintaperiaate?

    Autojen iskarit tunnen, jos joku kulma jää pomppimaan, niin iskari on rikki ja uutta tilalle.. moottoripyörissä tahtoo olla tilanne toinen, kun iskarit ovat purettavissa/huollettavissa/korjattavissa..
    Suzuki PV50 x2 -88&-89 :P -> Yamaha TZR 125 -89 -> Honda CB 350 Twin -72 -> Yamaha FZR 600 -90 -> Honda CBR 600F -99
    - Ruuvaamista rakastan lähes enemmän kuin ajamista
  4. #4
    Jos O-renkaita niin kai ne myös kannatanee vaihdella... Ei kai noissa ihmeitä ole ja oljyhän juuri tekee tuon vaimennuksen, eli se on oltava kunnossa ja oikea määrä. Ehkä myös jousi voipi olla kuoleentunut tuossa iässä En tiiä miten onpi säätöjä -90 FZR:ssä Catissa säätö sekä joustolle ja paluulle sekä jousen esi jännitys. Myös putkien lasku etukolmioissa vaikuttaa ajoon... Tokihan sen vasta tietää kun on pyörään tottunut ja kun on ajanut eri pyöriä. Ensimmäinen ja ainut pyörä niin vaikea verrata mikä tuntuu hyvälle. Laita nyt kuitenkin ensin etupumput kuntoon niin siitä sitä pääse ajon makuun... Hetken ajelet sillä niin sitten virittämään ajo-ominaisuuksia...
  5. #5
    Näinpä taidan tehdä.
    Ensin tietenkin osat kuntoon ja sen jälkeen hienosäätöä, jos tarvitsee

    Korjaus opas ei näytellyt oikein säätöjä tuohon.. täytyy vielä lukea koko etujousitusaihe läpi.
    Suzuki PV50 x2 -88&-89 :P -> Yamaha TZR 125 -89 -> Honda CB 350 Twin -72 -> Yamaha FZR 600 -90 -> Honda CBR 600F -99
    - Ruuvaamista rakastan lähes enemmän kuin ajamista
  6. #6
    Itsellä fz 750 vm.87. vaihdoin juuri etupään stefat, vuosi kumpikin puoli.Jos jouset ovat alkuperäiset ja "maanneet" kesät talvet, niin storm-motor myy 89 euroon pari, kyseiseen pyörääsi.
    Mainostavat että ovat 10% jäykemmät kuin alkuperäiset.
    Itse jouduin tekemään avaimen yläpäähän että sain purettua putket.Uudet öljyt saa ihmeitä aikaan, oikea määrä aika oleellinen.En tiedä onko samanlainen etupää.
  7. #7
    Korjaus oppaassa oli jousen minimimitta, joten jos se alittuu reilusti, niin taidan jouset tuohon sitten ostaa..
    Ensiviikolla en taida vielä ehtiä jousituksen tutkimiseen asti, kun on hieman katteiden ja latauksen kanssa vielä ongelmia..

    Vaikuttaa vähän siltä, että tänäkään vuonna en pääse vappuna 2-pyöräistä ajamaan

    Etukatteessa tällähetkellä reilu annos lasikuitua kuivumassa ja huomenna vähän työstöä.. sitten pitäisi pressuja alkaa levittelemään ympäri hallia, että voi maalata

    Mitä keulaöljysuosituksia antaisitte? opas antaa tälläisen kuin yamaha fork oil 10WT Pienempi viskositeettiluku= jäykempää?
    Suzuki PV50 x2 -88&-89 :P -> Yamaha TZR 125 -89 -> Honda CB 350 Twin -72 -> Yamaha FZR 600 -90 -> Honda CBR 600F -99
    - Ruuvaamista rakastan lähes enemmän kuin ajamista
  8. #8
    Lainaa (Mi_Kaheli @ Huhti. 12 2009,23:51) kirjoitti
    * Pienempi viskositeettiluku= jäykempää?
    Päin vastoin.Pienempi=notkeampi



    <p>https://i.ytimg.com/vi/VZE-wSjrqwI/hqdefault.jpg?sqp=-oaymwEYCNIBEHZIVfKriqkDCwgBFQAAiEIYAXAB&amp;rs=AOn 4CLDQBfrbHN_g09bi-4K691aV1-3WCg</p>
  9. #9
    aah, niinkös se olikin
    Kiitos
    Olisihan tuo googlella selvinnyt sekunnissa, mutta samallahan tuli kysyttyä, kun kirjoitin viestiä
    Suzuki PV50 x2 -88&-89 :P -> Yamaha TZR 125 -89 -> Honda CB 350 Twin -72 -> Yamaha FZR 600 -90 -> Honda CBR 600F -99
    - Ruuvaamista rakastan lähes enemmän kuin ajamista
  10. #10
    Tänään ehdiin noi keulaputket irroittaa ja avata.. olisi kuitenkin tarvinnut jonkin tyyppisen "erikoistyökalun" jolla olisi saanut pidettyä sisäputken sisältä vastaan, että olisi saanut putken pohjassa olevan 6-kolopultin irti.
    En sitten jaksanut alkaa kummastelemaan, vaan puhdistin putkista vanhat öljykurat pois niin hyvin kuin sain ja laitoin oikean määrän uutta tilalle, kun eivät noi olleet ulospäin vuotoa näyttäneet, niin en sitten alkanut purkamaan enempää.

    Jousien pituudet mittasin ja ohjearvoissa olivat, joten eivät ole kuoleentuneet.

    Öljyksi laitoin valvolinen 10W:tä, kun jammun ohjekkin tuota jäykkyyttä suositteli.

    Löysä tuo etupää on kuitenkin edelleen.. sanoisin, että kyllä se uusi öljy toki jonkin verran vaikutti, mutta ei paljoa..

    Kertokaahan oi viisaat, kun mulla on pumppu irrallaan ja jousi poissa putkesta, niin pitäisikö sisäputkea sisään painettaessa/ulos vedettäissä öljyn vastustaa kokomatkan sisäputken kulkua pumpussa? Oli meinaan aika kevyen oloinen painaa ja vetää..
    Suzuki PV50 x2 -88&-89 :P -> Yamaha TZR 125 -89 -> Honda CB 350 Twin -72 -> Yamaha FZR 600 -90 -> Honda CBR 600F -99
    - Ruuvaamista rakastan lähes enemmän kuin ajamista
  11. #11
    Kuten jo aiemmin joku ehdotti, niin uusilla ja jäkemmillä jousilla voit saada etupään jäykemmäksi. Erikoistyökaluksi kelpaa sopivan mittainen putken- tai vaikka kierretangon pätkä, jonka päihin kinnität mutterit vaikkapa hitsaamalla, mutterin kokoa en nyt tähän hätään muista, mutta voin senkin omastani katsoa.
    Yamaha FZR 600 ´90
  12.  
  13. #12
    Mie panin jammuun pikku muovi hulkit joilla kiristän jouset. Hyvä tuli. Keula oli ihan lötky mutta nyt asiallinen. Muistaakseni 5cm hulkki per putki.
    Jensen.