Tulokset 1:stä 24:een 24:sta
  1. #1
    Lähdinpäs eilen ajelemaan. Siinä ihan kotinurkilla Hyrylässä kävi niin, että valot vaihtuivat keltaiselle ja lainkuuliaisena mopoilijakansalaisena ryhdyin jarruttamaan kun totesin, että ehtii punaisille ennen kuin olen kohdalla. Ilmailijana en ylitä annettua selvitysrajaa

    Vilkaisin peileihin ja kyllä, se valkoinen mersun paku kävi arviolta metrin päässä takaboksista, ennen kuin päästin jarrun ja annoin pyörän mennä, punaisia päin siis. Konttiin olisi tullut niin että soi, jos olisin jatkanut jarrutusta, jos olisin halunnut pysähtyä valoihin, olisin joutunut vielä tiukentamaan jarrutusta Kuskilla oli jarrun sijasta kaasu pohjassa Koeta tässä nyt sitten ajella siististi Varmaan tuttu tilanne muillekin.
    "Olen turvassa tekniikan ympäröimänä aivot on kahlittuna turvavöillä"

    - Ismo Alanko

    K 1200 R -06 & remontoitu 1992 GSX 750 F reservissä. Emännän mopo Honda CBF 600 SA, joskus ajelen silläkin.
  2. #2
    Puoli tutulta sääriluita poikki muutama vuosi sitten tuollaisesta tilanteesta.

    "en uskonut sen ehtivän pysähtymään"

    totesi perään ajanut.
  3. #3


    Universumin huonoin selitys, hakkaa nää perinteiset "koira söi kotitehtävät"-selitykset.

    "en uskonut sen ehtivän pysähtyä, joten päätin itsekin lyödä venttiilit selälleen ja ajaa punaisia päin"

    Missä meni pieleen?



    "Olen turvassa tekniikan ympäröimänä aivot on kahlittuna turvavöillä"

    - Ismo Alanko

    K 1200 R -06 & remontoitu 1992 GSX 750 F reservissä. Emännän mopo Honda CBF 600 SA, joskus ajelen silläkin.
  4. #4
    Myös Hellsingin liikenneviidakossa pidentää ikäänsä kummasti, kun vilkuilee vähän peileihin, mitä takana tapahtuu, jos on aikeissa pysähtyä valoihin. Kaikenlaisia puusilmiä, ja ennen muuta hirmu kiireisiä koheltajia, on stadi täynnä.

    Eipä ole meikäläisen ohimoon mahtunut, minne sitä onkaan aina niin mahdoton hoppu, tai säästääkö moisella koheltamisella oikeasti aikaa.

    Firman pakettiautolla, eväspatonkia järsien, lehti sylissä, puhelin korvalla, ainoalla vapaalla kädellä jotain paperille raapustaen, 1cm edellä ajavan puskurista moottori kiljuen päin punaisia. Huvittavan karmeaa touhua.

    Minäminäminäminäminäminäminäminäminäminä.......... ....................!
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  5. #5
    Ennen keltaisiin (tai joskus punaisiinkin) pysähtymistä kannattaa aina vilkaista peiliin. Saattaa pelastaa hengen tai ainakin säästää pienemmiltä murheilta. Sen verran vastuutonta on liikennekäytös nykyään.
    * Arctic Ranger *
  6. #6
    Kyllä mä muistaakseni peiliin vilkaisin ennen jarrutusta niin kuin mulla yleensä on tapana ja totesin, ettei kukaan ole niin lähellä, ettei ehtisi pysähtyä samassa tahdissa mun kanssa. Muistaakseni siksi, koska en muista varmasti teinkö niin, ne on näitä tiedostamatta tehtäviä juttuja.

    Mutta firman paku (oli siinä tekstikin keulassa, hyvin jäi mainos mieleen ) ja varmaan kuskilla se patonki suussa ja kännykkä hanurissa ja hyvä nettichätti Suomi24:ssä menossa ja radiostakin tulee humppaa tjsp. Ja yhtäkkiä hana pohjassa, että ehtii läpi vielä kun vihreän lampun lanka on lämmin.
    "Olen turvassa tekniikan ympäröimänä aivot on kahlittuna turvavöillä"

    - Ismo Alanko

    K 1200 R -06 & remontoitu 1992 GSX 750 F reservissä. Emännän mopo Honda CBF 600 SA, joskus ajelen silläkin.
  7. #7
    Sorry, että tämä menee hieman kulkimien osalta sivuraiteille, mutta aihe oli niin osuva etten voi olla kirjoittamatta tätä tilannetta jossa olin itse bussipysäkillä silminnäkijänä.

    Joskus vuosia, vuosia sitten kun asuin vielä Espoossa, niin odottelin bussia Vanhan Turuntien varrella Karakallion risteyksen tienoilla. Vanhaa Turuntietä pitkin tuli liikennevaloihin peräkkäin etumaisena farkku Lada ja taaempana sellainen normi raskaampi kuorma-auto. Valot vaihtui keltaiselle kun Ladalla oli sellainen kohtullinen välimatka valoihin (eli ei tarvinnut paniikissa jarruttaa). Ladaa kuljettanut nainen päätti ettei hän enää ehdi läpi valoista ja aloitti jarrutuksen. Takana noin autonmitan päässä oleva kuorma-auton kuljettaja taas oli päättänyt että hän sen sijaan ehtii vielä valoista ja lisäsi syöttöä.

    Lopputulos oli että Lada meni ihan heittämällä yli risteyksen tosin taisi siinä farkun kontti hävitä lähes täysin. Muistini mukaan kuski kyllä meni loppujen lopuksi omin jaloin ambulanssiin.

    Enpä haluaisi olla Ladan paikalla eli kannattaa pitää silmällä takana olevia ja arvioida pystyvätkö ne pysähtymään jos vaikka itse siihen pystyisikin. Tai haluaako edes. No...haluamisen arviointi on tietysti kohtuullisen vaikeaa
    ex VFR 1200F 2010
  8. #8
    Lainaa (Nro:13 @ Huhti. 23 2009,08:28) kirjoitti
    Puoli tutulta sääriluita poikki muutama vuosi sitten tuollaisesta tilanteesta.

    "en uskonut sen ehtivän pysähtymään"

    totesi perään ajanut.
    Onpa järjenköyhää ajattelua kotilokuskilta tuommonen... Ja kun niillä niillä on vielä semmoinen massaetu puolellaan.
    Wannabe biker...
  9. #9
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Tuon takia pysähdyn valoihin, tai letkan perään, kaistan jompaan kumpaan laitaan, että takanatulijalla on edes himppu enemmän tilaa väistää, jos jarrutusmerkki on vähän myöhässä.
    Superbike #7
  10. #10
    Kannattaa katsella myös sivuille ennen lähtöä valoista. Jos otat pikastartin heti valojen vaihduttua (oranssi/vihreä) saattaa sattua juhaa leukaan.. Näkee liian useasti jo vihreiden palaessa kun edestä vilistää vielä viimeiset "melkein ehdin vihreillä meniät".
    "Tosimiehellä on aina vähän paskaa housussa"
  11. #11
    Helsingissä kuultua...

    Miksi taksi jarruttaa vihreillä ?
    Punaisilla voi tulla vielä taksi
    ZZR-1400
  12. #12
    Kyllä näitä paukapäitä löytyy, viimeksi maanantaina aamulla ajelin kotilolla päijänteentietä Vallilan suuntaan ja Mäkelänkadun valot oli punaisella, en ängennyt aivan edellä olijan perään kiinni vaan päästin pihasta tulevan kuorma-auton kääntymään kadulle tulosuuntaani päin, no ahdasta kun oli niin kesti hetken ennen kuin kaveri sai sompailtua vehkeen edestä pois, sillä välin valot ehtivät käydä vihreällä ja muuttua takaisin keltaiseksi, hemmetin lyhyt vihreä niissä valoissa. Takanani ollut rouvashenkilö kiihdytti autollaan ohitseni syvästi närkästyneenä ja vetäisi Mäkelänkadulle suoraan päin punaisia juuri ja juuri väistäen siellä ajavan bussin keulan. Mitäpä jos valoista olisi lähtenyt joku pikkuisen hätäisemmin liikahtava laite, esim. moottoripyörä, siinähän olisi kolahtanut varmasti ja akka olisi ehkä maksimissaan sakot saanut.



    CB350, XS650, CB750K7, XS850,XV1000(TR-1), XS1100S, ST-4, FJR1300A
  13. #13
    Noinhan se isäukko joskus muinoin astui sämpyläsaabin range roverilla. Saabisti päätti vetää liinat kiinni ja rangessa talla pohjaan. No ei rangelle kuinkaan käyny, saabille sitten vähän kehnommin
  14. #14
    Lainaa (McPain @ Huhti. 23 2009,10:38) kirjoitti
    Kannattaa katsella myös sivuille ennen lähtöä valoista. Jos otat pikastartin heti valojen vaihduttua (oranssi/vihreä) saattaa sattua juhaa leukaan.. Näkee liian useasti jo vihreiden palaessa kun edestä vilistää vielä viimeiset "melkein ehdin vihreillä meniät".
    Juuri näin.

    Katselkaapa muuten välillä huviksenne jalankulkijoita, kun seisotte valoissa. Aika monelle on ilmiselvästi opetettu ihan simppelisti, että "silloin, kun vihreä syttyy, saatte mennä"... ja sitten sitä astutaan suojatielle, katsomatta mihinkään päin.

    Oikein hirvittää, kun näkee esim. lapsia, joille joku puupää on opettanut, kuinka näin hienosti sääntöjä noudattamalla selviätte ehjin nahoin. Omat kakarani opettaisin katsomaan ympärilleen, eikä luottamaan johonkin tolpannokassa killuvaan valoon. Sori, nyt karkasi vähän OT.......
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  15. #15
    Lainaa (pecha @ Huhti. 23 2009,11:07) kirjoitti
    Lainaa (McPain @ Huhti. 23 2009,10:38) kirjoitti
    Kannattaa katsella myös sivuille ennen lähtöä valoista. Jos otat pikastartin heti valojen vaihduttua (oranssi/vihreä) saattaa sattua juhaa leukaan.. Näkee liian useasti jo vihreiden palaessa kun edestä vilistää vielä viimeiset "melkein ehdin vihreillä meniät".
    Juuri näin.

    Katselkaapa muuten välillä huviksenne jalankulkijoita, kun seisotte valoissa. Aika monelle on ilmiselvästi opetettu ihan simppelisti, että "silloin, kun vihreä syttyy, saatte mennä"... ja sitten sitä astutaan suojatielle, katsomatta mihinkään päin.

    Oikein hirvittää, kun näkee esim. lapsia, joille joku puupää on opettanut, kuinka näin hienosti sääntöjä noudattamalla selviätte ehjin nahoin. Omat kakarani opettaisin katsomaan ympärilleen, eikä luottamaan johonkin tolpannokassa killuvaan valoon. Sori, nyt karkasi vähän OT.......
    Hyvä tapa opettaa ne varomaan on viedä viikonlopuksi Kuopioon kävelemään. Jos sieltä hengissä selviävät niin varmasti sitten kaikkialla muuallakin
    CB350, XS650, CB750K7, XS850,XV1000(TR-1), XS1100S, ST-4, FJR1300A
  16. #16
    Lainaa (pecha @ Huhti. 23 2009,11:07) kirjoitti
    Lainaa (McPain @ Huhti. 23 2009,10:38) kirjoitti
    Kannattaa katsella myös sivuille ennen lähtöä valoista. Jos otat pikastartin heti valojen vaihduttua (oranssi/vihreä) saattaa sattua juhaa leukaan.. Näkee liian useasti jo vihreiden palaessa kun edestä vilistää vielä viimeiset "melkein ehdin vihreillä meniät".
    Juuri näin.

    Katselkaapa muuten välillä huviksenne jalankulkijoita, kun seisotte valoissa. Aika monelle on ilmiselvästi opetettu ihan simppelisti, että "silloin, kun vihreä syttyy, saatte mennä"... ja sitten sitä astutaan suojatielle, katsomatta mihinkään päin.

    Oikein hirvittää, kun näkee esim. lapsia, joille joku puupää on opettanut, kuinka näin hienosti sääntöjä noudattamalla selviätte ehjin nahoin. Omat kakarani opettaisin katsomaan ympärilleen, eikä luottamaan johonkin tolpannokassa killuvaan valoon. Sori, nyt karkasi vähän OT.......
    Toisaalta kuinka helkkarin perseestä suuri osa mukamas liikennekelpoisista ihmisistä on, että pikkuveijarit ei voi luottaa edes liikennevaloihin. Suojatielle pyrkivillekin pitäisi antaa tietä, niin sitten saat varoa valoristeyksessä vihreillä, ettei kukaan aja päälle...

    Kolme asiaa: Havainnointi, järkevä lainmukainen liikennevalokäyttäytyminen ja vilkunkäyttö. Nuo kun saisi pälleille kuntoon.
    Tunturi Supersport '82, Honda CBR 600f '03, Yamaha YZF-R1 '07, Yamaha XT 660X '04, KTM smc 690 '09, KTM exc 300 '10 -> Suzuki GSX-r 1000 '07
  17. #17
    Lainaa (pecha @ Huhti. 23 2009,11:07) kirjoitti
    Lainaa (McPain @ Huhti. 23 2009,10:38) kirjoitti
    Kannattaa katsella myös sivuille ennen lähtöä valoista. Jos otat pikastartin heti valojen vaihduttua (oranssi/vihreä) saattaa sattua juhaa leukaan.. Näkee liian useasti jo vihreiden palaessa kun edestä vilistää vielä viimeiset "melkein ehdin vihreillä meniät".
    Juuri näin.

    Katselkaapa muuten välillä huviksenne jalankulkijoita, kun seisotte valoissa. Aika monelle on ilmiselvästi opetettu ihan simppelisti, että "silloin, kun vihreä syttyy, saatte mennä"... ja sitten sitä astutaan suojatielle, katsomatta mihinkään päin.

    Oikein hirvittää, kun näkee esim. lapsia, joille joku puupää on opettanut, kuinka näin hienosti sääntöjä noudattamalla selviätte ehjin nahoin. Omat kakarani opettaisin katsomaan ympärilleen, eikä luottamaan johonkin tolpannokassa killuvaan valoon. Sori, nyt karkasi vähän OT.......
    Suojatielle (siis valoton suojatie) voi myös ihan hyvin kävellä katsomatta mihinkään suuntaan. Jos joku tulee päälle niin sehän on päälleajajan vika (niinkuin tietysti onkin).
    Mutta luulisi oman terveyden olevan vähän tärkeämpi, minulle ainakin on.
    Viina miehen virvottaa, mut olut antaa voimaa.
    * *Busa 08
  18. #18
    Voi jukura, nuo liikennevalot on aina vaarallisia paekkoja.
    Kaveri oli autolla liikenteessä, ja puhui samalla puhelimessa (handsfree.. mikä se on?). Liikennevalot läheni, ja kaveri huomas että kappas, keltaseksi meni.. enpä lähde enää kiihdyttään läpi. Takana ollut kuski sitten sai justiisa ja justiisa jarrutettua ettei kolahtanut persuksiin kiinni. No elähä mittää. Se samainen takana ollut kuski hieman kimpaantui siitä, pui nyrkkiä ja kävi napsasemassa kuvan kaveristai kun se puhui puhelimeen känny korvalla . En tiedä sitten, onko tullut jälkiseuraamuksia.. mutta olisikohan turvavälillä ollut osuutensa asiaan?? Enpä mene kommentoimaan kun en ollut itse paikalla. Mutta toivon syämmeni puolesta, että minulle ei käy noin mopon kanssa ... meinaan siis että joku meinaa ryssäyttää perrään..
    Kun on korviaan myöten k*sessa, on parempi pitää suunsa kiinni..

    ****

    Oli GSX-750-F - nyt pelkät jalat alla..
  19. #19
    Lainaa (Geeäsäxähvä @ Huhti. 23 2009,08:16) kirjoitti
    Lähdinpäs eilen ajelemaan. Siinä ihan kotinurkilla Hyrylässä kävi niin, että valot vaihtuivat keltaiselle ja lainkuuliaisena mopoilijakansalaisena ryhdyin jarruttamaan kun totesin, että ehtii punaisille ennen kuin olen kohdalla. Ilmailijana en ylitä annettua selvitysrajaa

    Vilkaisin peileihin ja kyllä, se valkoinen mersun paku kävi arviolta metrin päässä takaboksista, ennen kuin päästin jarrun ja annoin pyörän mennä, punaisia päin siis. Konttiin olisi tullut niin että soi, jos olisin jatkanut jarrutusta, jos olisin halunnut pysähtyä valoihin, olisin joutunut vielä tiukentamaan jarrutusta Kuskilla oli jarrun sijasta kaasu pohjassa Koeta tässä nyt sitten ajella siististi Varmaan tuttu tilanne muillekin.
    Kannattaa olla tyytyväinen/onnellinen siitä, että et ole sairaalassa.
    Ja se mitä kannattaa huomioida liikenteessä on että ei luota kehenkään.

    Mulla kävi viime kesänä Turun lähellä jossain pienessä taajamassa:
    Tulin kaupan kohdalle jossa oli risteys, oikealta oli tulossa pieni auto oisko ollu vihreä Micra, nainen ratissa, ajattelin että tuo saattaa tulla eteen, kuskin pää pyöri sen verran tiuhaan, hiljensin ja totesin että ei tulekkaan, mutta vastaan tuleva vaalea ruskea Mersu, jota ajoi vanhempi mies, kääntyy suoraan eteen, kerkesin juuri pysäyttää ja mersu sujahti muutaman sentin päästä edestä ohi.
    Olisi kolahtanut jos en olisi varunut sitä Micraa joka ei sitten tullutkaan eteen.
    En yleistä enkä halua mollata naiskuskeja, mutta näin tuossa tilanteessa ajattelin.
    Viina miehen virvottaa, mut olut antaa voimaa.
    * *Busa 08
  20. #20
    Juu ei se oikeassa oleminen varmaan kovin paljon lohduta siinä vaiheessa, jos oikeassa olija saadaan kaapia lusikalla vaikkapa rekan alta.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  21. #21
    Viime kesänä Tampereella käydessäni seisoin liikennevaloissa. Olin kääntymässä vasemmalle. Vastaantulijoille vaihtui punaiset ja moottoripyörä jarrutti valoihin. Oli onneksi kaistan laidassa, koska takaa tuleva kuorma-auto puhalsi jarruttamatta ohi päin punaisia. Jos kaveri olisi ollut keskellä kaistaa, niin henki olisi lähtenyt varmasti. Teki kyllä mieli kääntyä kuormurin perään ja *.



    Durty Nelly's Boys
  22. #22
    Lainaa (YKa @ Huhti. 23 2009,10:02) kirjoitti
    Lopputulos oli että Lada meni ihan heittämällä yli risteyksen tosin taisi siinä farkun kontti hävitä lähes täysin.
    Omalla kohdalla vastaava myöskin vuosia sitten, paikkana Kehä III Tikkurila, siinä Etolan valoissa. Nykyisinhän tuolla kohtaa on myös Biltema ja ylikulkusilta = ei enää liikennevaloja. mutta toisin oli vielä 80-luvulla

    Itse istuin bussissa matkustajana, eturivi oik. puolella "paalupaikalla" ja edessä Saab "Sukellusvene" 96. No Saabisti sitten päätti pysähtyä valoihin, kun bussikuski vielä meinasi keritä => Saab lyheni lähes takapenkkiä myöten! Onneksi kuski oli ainoa kyydissä ollut
    - Pyörä myyty jo pois -
  23. #23
    Punaista päin ajavien ilmiö on myös ruuhka-aikaan enemmän sääntö kuin poikkeus. Se risteysalue on vaan päästävä tukkimaan keinolla millä hyvänsä. Jos jäät vihreisiin valoihin odottamaan, niin kuin lain mukaan kuuluu, että mahdut myös risteyksen yli, niin voit olla varma torvien soimisesta ja kaasuttelusta. Hyvä, että eivät tule opettamaan, että kuinka oikeasti pitäisi ajaa. Ohittavat sut vaikka keskikorokkeen tai kevyenliikenteen väylän kautta, jos pystyvät, jotta pääsevät tukkimaan risteysalueen Jos, niitä valoja ei tarvi noudattaa ruuhkassa, niin ei kait ne koske sujuvan liikenteenkään aikaan.

    Minä, minä, minä kyllä vielä ehdin ja voin mennä, kun olen niin suuri Herra Mulkku!
    <p><span style="color: rgb(0, 255, 255);">Hugo:&quot;</span><span style="color: rgb(255, 0, 255);">Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta!</span><span style="color: rgb(0, 255, 255);">&quot;</span></p>
  24.  
  25. #24
    Tuossa tilanteessa kun motoristi vetää moponsa vain juuri sen verran alta pois että takaatuleva ehtii juuri ja juuri pysäyttää ajamatta päälle ja kun se mopo pysähtyy teatraalisesti keskelle risteystä ja puusilmä autoineen siihen perään KAIKKIEN 100 metrin säteellä seuratessa mielenkiinnolla...

    ...niin se autoilija on erittäin hyvin valmisteltu ottamaan vastaan palautetta kun kypärineen ja saappaineen lähes 2-metrinen motoristi parkkeeraa moponsa sivutuelle keskelle risteystä ja kävelee oikein rauhallisesti ja haistattelematta kysymään autokuskilta kuinka tämä pysähtyy kotitalliissaan ilman muiden apua.

    Joo, lapsellista oli, mutta kyllä sen Korollaplondin naama oli kaiken härdellin arvoinen
    CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
    moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti