Noh, ainakin osittain, mutta vituttaa silti niin, ettei oikein veri kierrä...![]()
Tuo mun Bobbihan tuli viime talvena(2008) maalautettua ja kyselin kesällä pyörän maalanneelta hemmolta, että miten tankin kyljestä sais siihen tulleet pienet hankaumat ja naarmut pois. Hän ehdotti mahdollisimman hienoa hiomatahnaa jälkiin.
Koko asia oikeestaan sitten unohtui, kunnes muutama viikko sitten huomasin jonkun kaupan hyllyllä Farecla Scratch Removeria. Ajattelin, että tuohan varmaan sopii siihen hommaan! Kokeilin ensin varovasti autooni tuota ja kas kummaa; Pienet naarmut se tosiaan häivytti. Sitten koklasin pyörään sellaseen paikkaan joka ei näy ja ei ainakaan näyttänyt maalipintaa rikkovan...
Sitte varovasti, ohjeiden mukaan, käytin ainetta tankkiin ja etulokariin. Tankin kylkien hankaumat lähtivät. Etulokarista pienet naarmut samoin. Mutta sitten... Katsoin tarkemmin etulokaria ja sen mustassa maalipinnassa oli pieniä valkoisia täpliä!Mitä vittua!!?? Niitä oli aika paljon. Tankin päälläkin on, mutta vähemmän.
Ihmettelin siinä aikani, että mistä helvetistä nuo oikeen tuli?? Oma epäilykseni on nyt, että maalin ja lakan alle on jäänyt pienen pieniä roskia. Maalipinta on varmasti näissä täplien kohdissa muuta aluetta ohuempaa. Ja kun tuon aineen kanssa menin pintaa hinkkaamaan, vaikkakin varovasti, maali hiotui näiden mikrokikkareiden kohdista puhki ja pohjamaali tuli näkyviin. Perkeleen saatana!
Oikeestaan tarkoitukseni on antaa tässä samalla varoitus muille, joilla on pyörä jossain maalaamossa maalattu, ettei sitä kannata kovinkaan rajuilla aineilla hinkata... Mutta samalla kysyn, että mikäs nyt neuvoksi? Onko jollain antaa jotain vinkkiä millä sais peittoon nuo jäljet?Rottapyörää en ihan vielä haluais tuosta tehdä...
![]()
Joko löydän tien tai teen sen...
-Hannibal-
H-D Road King Custom 2004
Ootko varma ettei ole kuivaneita vesipisaroita eli kalkkitahroja. Tunnusomaista noille on ettei pirut meinaa lähteä edes vahalla vaikka kuinka jynssäis ja näkyy mustassa pinnassa oikein hyvin.(SenioRR @ Huhti. 22 2009,01:26) kirjoitti
Honda CBR1000F -99
ex Honda CBX750F -85
nyt seuraavaks kokeile kiillottaa lumppulaikalla ja vähintään 1500:lla hiomatahnalla, mieluiten vielä niin että suihkepullolla pikkusen vettä väliin. ja niin että koko kappale läpikotaisin ja maltillisilla kierroksilla. sitten puhdistava vaha päälle ja tämän päälle vielä kovavahaa kerros tai pari. aikamoisia naarmuja oon saanu fiksattua poikkeen mitä ihmeellisimmistä paikoista ku tein alalla töitä. (jonka jälkeen onki mopo ollu aina primer-maalattu, kumma juttu.)
jos et itse omista laitetta ja ainetta millä tuota rojektia tehdä, käy jossain alan liikkeessä, fiksaamossa esim kysymässä joltakin apua tai palvelusta. monesti ne jätkät tekee jos on tehtävissä.
Tyyli ennen tarkoitusta.
Mulle kävi auton kanssa Hesan Asematunnelin alla tunnelissa silleen että tunnelin katosta tuli kalkkipitoista vettä tippumalla suoraan auton päälle ja sehän paloi maaliin kiinni(RC17 @ Huhti. 22 2009,02:14) kirjoitti
![]()
Honda CBR1100XX
Taitaa olla niin, että noudatan tuota Jazzon ohjetta ja vien koko pyörän jonnekin fiksaamoon.
Ei nuo kalkkitahroja ole, sillä pinta oli kuiva kun aloitin tuota hommaa tekemään. Ja nää valkoiset pisteet ovat helvetin pieniä(alle millin halkaisijaltaan) ja esim. justiin etulokarissa on valkoisten pisteitten rivi joka seuraa scallopin reunaa. Eli juuri siinä kohtaa missä on ollut teippi. Ja yhdessä kohtaa näkyy hyvin himmeesti sormenjälki.
Mä luulen, että nuo maalattavat palikat (tankki ja lokarit), eivät olleet puhtaita kun aloittivat maalauksen tai sitte siihen maalatessa tullu jotain roskia.
Joko löydän tien tai teen sen...
-Hannibal-
H-D Road King Custom 2004
Jossain auto foorumilla oli juttua vahauksen/kiillotuksen yhteydessä puskuriin ilmestyneistä juurikin kuvailemistasi valkoisista pisteistä. Muistikuvani mukaan olivat tuleet kiillotusaineesta nämä valkoiset pisteet. Harmillista, kun en muista/löydä enään tuoa linkkiä.
Mopon käyttö jossain fixarilla voi avata ongelmaa. Osaavat varmasti suoraan sanoa mikä pisteet on aiheuttanut.
Ps. kuva olis kiva niin päästäis oikein porukalla arvuuttelemaan![]()
Sille maalarille kannattaisi antaa pientä reklamaatiota, jos ovat tuolleen sössineet. Kyllä kunnolla tehty maalaus täytyy kestää myllytys, tai pari. Jos osiin on jätetty roskia ennen ruiskutusta, menee ilman muuta uudelleen maalatavaksi, etkä sinä ole maksumies.
En kiellä enkä myönnä, vaan pikemminkin päinvastoin.
Ray Of Darkness
En tunne itse tuota ko. tuotetta mutta tarkistitko että on soveltuva myös ei akryylimaaleille. Puhuit lakkapinnasta eli jos pinta on lakattu on kyseessä yleensä ei akryylimaali eli ns. "base" maali.
Näihin maaleihin korjaus kitit toimii huonosti.
Nyrkki sääntöhän on noissa että naarmun voi korjata hionta aineilla jos se ei ole läpäissyt kuin yhden lakka/maali pinnan. Tämä siksi että hionta aine avaa kemiallisesti maalipintaa ja jos pinnassa on myös alempia kerroksia ne sekoittuvat päällimmäisten kerrosten kanssa aiheuttaen mm. värivirheitä.
Toinen ongelma on jos korjattu kohta ei ole aivan puhdas tai se jätetään kuivumaan epäpuhtaaseen ympäristöön. Korjattu kohtaa voi verrata kuivuvaan maaliin, siihen tarttuu kaikki mahdollinen pölystä,kosteuteen ja itkoihin.
Jos korjaus syystä tai toisesta epäonnistuu merkitsee se yleensä käyntiä oikeassa maalaamossa... Valitettavasti![]()
-- No sehän on se kaikkien Ninjojen isoäiti!!! -- GPZ 900R
-- ZZR kärpänen -- ZZR 600R -> Myyty!
-- Ihka oikea wannabee reisseri -- ZX 6RR
-- Voe vehnä mikä kiksutin -- GSX-R 750
Vähän aiheeseen liittyen:
Tankki sai uuden mattamustan maalin ammattimaalarin toimesta. Nohevana poikana ajattelin sitten pyörän pestä, ennen sen varsinaista käyttöönottoa tälle kesälle.
Ei piru kuitenkaan kuivunut tarpeeksi rivakasti, jotenka ajattelin hieman kuivailla tankkia - nukkapintaisella vahan levitykseen tarkoitetulla kankaalla. Ja nukat tietty tarttumaan tankin pintaan oikein kunnolla.
Nyt onpi tankki täynnä pienen pientä täplää, jotka eivät lähde pois pesemällä.
Jos kostein sormin hinkkaa pintaa, lähtee täplät ja pintaan tulee samanlaista rouhetta kuin jos kumittaa lyijykynäjälkeä paperilta. Pitäsköhän kumittaa koko tankki, vai keksiskö joku kätevämpää konstia?![]()
XV1000
Tässä taisi mennä aika iloisesti muutamat maalauksen perusasiat sekaisin, eli tämä "base" tarkoittaa(Rubreht @ Huhti. 22 2009,10:05) kirjoitti
1-komponenttista värimassaa joka ruiskutetaan ennen lakkaa, se ei kestä oikeastaan ollenkaan kemiallista- tai mekaanista kulutusta. Hioma tahnat ei myöskään avaa "kemiallisesti maalipintaa" vaan se oikeasti hioo maalikalvoa ohuemmaksi, hiot tarpeeksi pitkään niin maali menee "puhki" ja pohjamaali tulee näkyviin![]()
BMW F800GT
Triumph America -08->11
Yamaha V-max -98->08
Käy oikeasti näyttämässä sitä mopoas ammattimaalarille, hän kyllä näkee heti missä ongelma on. Kuvauksesi perusteella ei vielä pysty sanomaan mistä ongelma oikeasti johtuu, yleensä hiomatahnat ei kuitenkaan aiheuta kuvaamasi kaltaisia ongelmia.(SenioRR @ Huhti. 22 2009,01:26) kirjoitti
BMW F800GT
Triumph America -08->11
Yamaha V-max -98->08
Katos oikee herra tietoviisas...(jeba1 @ Touko. 01 2009,21:04) kirjoitti
Ehkä käytin liian hienoja termejä sinulle...
Kyllä niinkuin kirjoitin jos pinnassa on lakka on todennäköisesti kyseessä 1 komposiitti värimassalla tehty maalipinta ja edelleenkin niitä on vaikea korjata korjaus aineilla...
Yleensä noissa korjaus aineissa on mukana hiovia rakeita ja liuotinta eli jos ei termi miellytä niin ok, hiovaa tavaraa se on.
Mutta idea on se että liuotin pehmentää maalin jolloin se leviää ja täyttää naarmu kohdan maalilla.
Ei varmaan mitään järkee vaan hioa naarmua... Vai mitä?![]()
-- No sehän on se kaikkien Ninjojen isoäiti!!! -- GPZ 900R
-- ZZR kärpänen -- ZZR 600R -> Myyty!
-- Ihka oikea wannabee reisseri -- ZX 6RR
-- Voe vehnä mikä kiksutin -- GSX-R 750
Ei ollut tarkoitus pahoittaa mieltäsi, viestissäsi oli vaan aika paljon virheitä. "Tietoviisauteni" on peräisin siitä että olen maalannut ammatikseni autoja ja pyöriä lähes 20 vuotta.(Rubreht @ Touko. 01 2009,22:02) kirjoitti
Kaksikomponenttimaalit/lakat eivät kuivuttuaan leviä vaikka laittaisit niiden päälle liuotinta.
Naarmua et saa kiilloitettua pois jos se on liian syvä, niin kauan kuin lakka/maali ei mene puhki, se on kiilloitettavissa. Jos et usko minua niin voit kyllä kokeilla asian itsekin tekemällä naarmun maalipintaan joka menee pohjamaaliin asti ja yrittämällä poistaa sitä hiomatahnalla.
BMW F800GT
Triumph America -08->11
Yamaha V-max -98->08
Nostetaas tätä topickkia
Tuli itelle ajankohtaiseksi kun oman pyörän tankkiin oli ilmestyny pieni nastan kokoinen maalirikko. Törmäsin toisesta topickista tohon mun tämänpäiväiseen maalikauppalinkkiin ja voin lämmöllä suositella. Saat kerralla oikeen värisen maalin pienellä maalipensselillä. Toki ne suositteli koko tankin maalausta jos haluu täysin virheettömän pinnan.
Maalikauppa oli tämä
http://www.decovari.fi/articles/290/
Viet vaan pyörän etuovelle ja kauppias tulee kattomaan pyörän värin ja alkaa sekoitella oikeat maalit ja tulee vielä kerran ulos ja katsoo onko väri oikea![]()
Pyörä: Triumph Street Triple ABS, vm 2014