Tulokset 1:stä 19:een 19:sta
  1. #1
    Mopona edelleen Suzuki GS500 '91.

    Kuinka vakavaa on kun ventiilikopasta vuotaa jonkin verran öljyä? Määrä on vaikea arvioida, mutta öljyä on valunut sylintereille ja ajossa sylinteristä on roiskunut bensaletkulle.
    Huomasin tämän tänään n. 30km lenkin jälkeen, ennen en ole huomannut että kopasta vuotaisi.
    Ventiilisäädön yhteydessä kopan tiiviste vaihdettiin, tämä oli viime kesänä ja n. 2000km sitten.
    Öljyähän siinä ventiileissä liikkuu ainakin jonkin verran (kai?). Voisiko tämä johtua siitä jos moottorissa on liikaa öljyä?
    Muuten mopo käy kuten ennen.

    Kiitokset etukäteen.
    If I had all the money I've spent on bikes and gear... I'd probably spend it all on bikes and gear.
  2. #2
    Jos tiiviste on vaihdettu 2000km sitten, niin se ei ole oikein paikallaan, mikäli se vuotaa..
    ZZR 1400
    ZZR 1400
    Yamaha MT-01
    ZZR 1400
    ZX-12R
    ZZR 1100
  3. #3
    Tiiviste ei ole oikein paikallaan tai jäänyt liimat laittamatta. Pieni tippa vanhalla tiivisteellä olisi vielä normaalia, mutta jos vuotaa noinkin paljon niin kannattaa se laittaa kuntoon.
  4. #4
    Ovatko venttiilikopan paikallaan pitävät 6 kuusiokolopulttia kunnolla kiinni? Tiivisteen paikallaolo kannattaa kanssa katsoa.
  5. #5
    Vastauksien perusteella ei ole ainakin kovin vakavaa, kunhan laitan tiiviste kuntoon. Voihan se olla että ruuvit ovat löysällä, ihmeyttää vaan kun on vuoto alkoi molemmilla sivuilla samaan aikaan.
    If I had all the money I've spent on bikes and gear... I'd probably spend it all on bikes and gear.
  6. #6
    Ruuvien löysällä olo on aika kaukaa haettua ja jos se jo vuotaa niin täytyy se silti aukaista. Onko siinä sellaiset puoliympyrän muotoiset kohdat, mistä vuoto näyttäisi tulevan? Jos näin on, on sieltä todennäköisesti jäänyt kiinnike-aine välistä, esimerkiksi kuumasilikoni.

    Aukaise, puhdista, tarkasta ja laita kasaan, no problem.

    edit: Kannattaa myös katsoa, ettei sitä liima-ainetta kovin paljon sinne venttiilikoneistoon pääse, mieluiten ei yhtään



  7. #7
    Kannattaa varmistaa, ettei mikään moottorin huohotusletku ole tukossa. Mikäli näin on, jokin tiiviste taatusti antaa periksi, mahdollisesti hyvin piankin. Olen nähnyt yksimukisesta pyörästä sylinterin alatiivisteen pettävän ja on kiusallisen suuritöinen korjattava alkuperäisen syyn korjaamiseen verrattuna.

    Jos kolmenkymmenen kilsan lenkillä öljyä valuu niin paljon, että sitä riittää roiskumaan vielä esim. bensaletkulle, kyseessä voi olla jotain muutakin kuin vain hiukan löysällä oleva ruuvi. Kun venttiilikopan tiiviste jostain syystä pullahtaa ulos, niin kyllä sieltä sitä öljyä roiskuu, varsinkin jos huohotus ei pelaa niin kuin pitäisi tai ei pelaa lainkaan. Jos kyse on siis pullahtaneesta tiivisteestä kannattaa yrittää selvittää, miksi niin on käynyt, sillä muuten se todennäköisesti vain pullahtaa uudestaan.

    Minä en itse ole noihin venttiikikoppien kumitiivisteisiin lisäillyt mitään liimoja tai vastaavia.

    Tuo tukkeutuminen on tosin myöskin hiukan kaukaa haettua, yleensä se kai aiheutuu talvella jäätymisestä tai asennusvirheestä, joka olisi pitänyt luultavasti tulla esiin jo viime kesänä.



  8. #8
    vaikka tiiviste on kunnossa, niin se voi vuotaa jos koneen paine on liian kova, ja tämä voi johtua siitä, jos siellä on liikaa öljyä.
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  9. #9
    Jostakin muistan lukenneeni että pitää kiristää pultit tasaisesti momenttiavaimella,tiedä sitä koskeeko kyseistä pyörää.
    Alte et late
  10. #10
    kandee se tiiviste tarkistaa nyt ekax.
    monesti paras aine noihin tiivisteenpintoihin on vaseliini jolloin tiiviste asettuu kunnolla paikalleen. joskus vaatii silikonia lisäksi.

    harvemmin vuodon syynä on löysälle jääneet ruuvit.ylikiristäminen paljon yleisempää.
    niinkuin joku tuossa sanoikin, momenttiavain on apu tasaiseen kiristämiseen ellei käsi sano mitään.
    Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
    -Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.

    Ego sum rex Romanus et supra grammaticam

    Kuustonenki sen tietää
    -Gut-
  11. #11
    myös tiivistepintojen puhtaus on tärkeää, jos jättää edellisestä tiivisteestä kaikenmaailman paloja sinne, niin ei pidä.
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  12. #12
    Kuten Jaket tuossa kirjoittelikin. Eli tiivistepinnat kopasta ja kannesta puhtaaksi = entisen tiivisteen jämät kunnolla veks, ei kuitenkaan millään metallilastalla alumiinipintoja kaapien

    Useasti myös huoltomanuaaleissa (riippuu varmaan moposta) suositellaan laittamaan hieman tiivistesilikoonia tiettyihin kohti tiivisteen alle eli kannen ja tiivisteen väliin. Omassani näin pitää menetellä 4:n syvennyksen kohdalla (nokkien kohdalla kannessa) jotta nämä kohdat varmasti pitävät. Ilman tuota veikkailen, että aivan varmasti vuotaa kyseistä kohdista.

    Momenttiavain on tosiaan hyvä työkalu tuon kopankin kirimiseen. Koska pärrissä tuppaa tuo alumiini olemaan aika yleinen materiaali näissä, niin ei vaadi kovin kummoista ylikiristämistä kun kierre jo korkkaa. Omassani ei kuitenkaan pysty laitimmaisiin pultteihin tuota käyttämään, koska tulee runko jo vastaan ja pienenkään momenttiavaimen kanssa ei saa näitä laitimmaisia kirittyä. Pitänyt sitten käsivaralla vetää, aika pienen listan avulla.

    Itselläni vuoti hieman (muutamia tippoja) juuri tuommoisen syvennyksen kohdalta viime kevään rempan jälkeen vaikka oli silikoonia välissä, mutta asettui kun kone kävi lämpimäksi tämän jälkeen, kun olen koppaa käyttänyt auki, niin ei ole vastaavaa tehnyt. Liekö tuli liian iso sipasu tuota ainetta väliin, sekin on pahasta = erittäin ohkainen kerros siis riittää mainiosti.

    - P
  13. #13
    Suzukeissa venttiilikopan pultit pohjaavat eli niiden ylimääräisellä kiristämisellä ei ole mitään vaikutusta tiivistykseen, momenttia tarvii vain sen verran että pultit eivät pääse aukeamaan. Eli jos niitä pultteja kiristelee jälkikäteen niin riittää että kokeilee pyörivätkö ne sormin, lisää kiristämällä korkkaa vain jengat paskaksi helposti.

    Noissa menee helposti sytytystulppien syvennyksien ympärillä olevat o-renkaat/tiivisteet pois paikaltaan venakoppaa asennettaessa, silloin öljy valuu tulppasyvennysten vedenpoistorei-istä sylinterille, muualta venakopan vuotokohdat näkee helposti.
  14. #14
    Lainaa (Perkele @ Huhti. 20 2009,15:41) kirjoitti
    Useasti myös huoltomanuaaleissa (riippuu varmaan moposta) suositellaan laittamaan hieman tiivistesilikoonia tiettyihin kohti tiivisteen alle eli kannen ja tiivisteen väliin. Omassani näin pitää menetellä 4:n syvennyksen kohdalla (nokkien kohdalla kannessa) jotta nämä kohdat varmasti pitävät. Ilman tuota veikkailen, että aivan varmasti vuotaa kyseistä kohdista.

    - P
    Tästä mainitsinkin. Omassani täytyy uusi tiiviste liimata paikalleen koteloon ja nuo neljä puolikuuta tiivistää esimerkiksi sillä kuumasilikonilla tiivisteen ja kannen välistä. Pultit on Hondassa suunniteltu siten, että niitä ei voi kiristää liikaa ellei ole mestari.

    Veikkaan, että virheitä tulee juuri tuossa liimaamisessa jos se täytyy tehdä tai sitten jää nuo nokkakohtien silikonit laittamatta. Aloittaja puhui vuodoista koneen sivuilla joten tämä viittaisi tuon nokkakohtien tiivistämisen ryssimiseen.
  15. #15
    Tässä ote korjauskirjasta. Minulla oli samanlainen ja sekin alkoi vuotamaan venttiilikopan välistä kun koppa oli kiristetty liian tiukalle.





    GSX1250FA
    XJR1300
  16. #16
    Näköjään 2-pyttysessä GS:ssä ei noita sytytystulpan poteroita erikseen olekaan eli sen suhteen oli ihan turhia neuvoja.
  17. #17
    Venakoppa vuotaa tosi herkästi tiivisteestään. Pistin tuon omankin mopon kopan muka huolellisesti kiinni vanhalla tiivisteellä, mutta vuosihan se vaikka itse tiiviste ei edes ollut irti. Uudestaan pitää ottaa auki ja laittaa kunnon moottorisilikonilla ympäriinsä kiinni alapuolelta. Kypsää vaan purkaa moneen kertaan
    "If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
  18. #18
    Juu Hylomar ratkaisee ongelmat...
    T
    Jussi
    ---
    "Jääkiekko on raju peli. Osallistumalla peliin pelaaja hyväksyy siihen liittyvän tapaturmavaaran"
  19.  
  20. #19
    Kiitokset vastauksista.

    Moottorisilikonia ostamaan vaan ja purkaus - putsaus - huolella takaisin. Ellei muuta niin saahan samalla ventiilivälykset tarkistettua. Ei vissiin ole pakko tässä vaiheessa ostaa uusi tiiviste (ovat melko kalliit ostaa "varmuuden vuoksi") vaan kannattaa ensin tarkistaa vanha tiiviste ja laittaa sen takaisin.
    If I had all the money I've spent on bikes and gear... I'd probably spend it all on bikes and gear.