Sivu: 5 / 5:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 345
Tulokset 121:stä 142:een 142:sta
  1. #121
    itse itselleni vastaten. Ovat M5 kierteellä ja eihän sellasia suuttimia ainakaan vielä ole löytynyt. täytyy käydä jossain pneumatiikkaliikkeessä kyselemässä ku kerkee. osaiskohan joku kertoo sitten sen et missäs järjestyksessä ton pyörän kaasarit pitää säätää? ei oo haynestä tehty kyseiselle pyörälle. cb 750 96`
    Viimeksi muokannut: joni_86; 19.05.2012 klo 21:43.
  2. #122
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Kun ostin noita bilteman mig-suulakkeita, vai mitä ne oli, niin niissä pakkauksessa ei lukenut M5 vai M6, silmällä katteiln että "selkeesti" toisessa koossa oli isompi/pienempi kierreosa. En nyt muista enää miten ne meni ja mimmoset tuli hankittua... mut...
  3. #123
    joo kävin kyseleen ja sanoivat et on vähä harvinaisempia noi m5 kierteellä olevat mutta tilaamalla saisi. Jätin sit tilaamatta ku ei toimitusaikaa osanneet sanoo ja ostin niitä m6 kierteellä olevia ja tein niihin ite uudet kierteet. vaikuttais toimivan, ainakin jämptiltä tuntu. vielä o-renkaat väliin ni eiköhän se siitä. helatorstaina kokeillaan säätää jos ei muija keksi muuta menoo sille päivälle
  4. #124
    Sain viimein -97 zx-9r:n synkattua. Manometri piti korottaa n. 130 cm korkeaksi, nestepinta puoliväliin. Biltemasta M6-kierteellä olevat MIG-suuttimet, joista 2 kpl ruuvasin imukauloihin (2&3 pytyt) ja loput 2 käytin liittiminä, joilla sai manometrin kytkettyä 1&4-pyttyjen KleenAir-letkuihin. Synkkauksen säätö oli niin herkkää puuhaa, että 1/4 kierros teki paljon vaikutusta. Lisäksi yhden ruuvin säätö sekoitti myös muiden kaasareiden välistä tasapainoa. Niinpä ainoa keino oli asettaa meisselit valmiiksi jokaisen säätöruuvin kantaan ja pienin askelin ruuvailla säätöjä kohdilleen. Alkuun epätasapaino oli melkoinen mutta säädön jälkeen nestepatsaat olivat 10 cm sisällä. Kawan ohjeiden mukaan alipaine-ero saa olla 2,7 kPa, miä vesipatsaana tarkoittaa peräti 27 cm tasoeroa ja öljyllä luokkaa 35 cm. No vaikuttiko tuo mitään ? Hiemen ehkä tyhjäkäynti tasoittui, mutta omassa pyörässä ongelmana oleva röpöttävä käynti ei parantunut.

    LISÄYS: Pilot-ruuvien avaaminen 1/2 kierrosta isommalle paransi käyntiä selvästi pienillä (<1/10 kääntövarasta) kaasukahvan aukeamilla.
    Viimeksi muokannut: Mikeyx; 30.05.2012 klo 13:55.
  5. #125
    Itse juuri eilen synkkailin, rautakaupasta näytti MIG-virtasuuttimia löytyvän ainaki M5 ja M6-mutterikierteellä, saattoi olla M8 myös. Käytin M6 1,0mm reiällä ja oli ihan ok. Letkuna 6mm vesiletkua (5mm olis ollu parempi öljyisen letkunpään kanssa, tai klemmarit mausteeksi) ja nesteenä ihan moottoriöljyä. Letkua kannattaa varata ainakin se 2m per kaasari, mulla oli 1,5m ja niukasti riitti.

    Hankalinta oli ährätä kapealle avaimelle suunniteltua suutinta kiinni kaasarien taakse, varsinkin kun muita letkuja tuli osaan kurkuista ihan imureijän viereen. Jos olisi pylväspora käytössä ni pulteista saisi reijittämällä paremmat liittimet.
    Viimeksi muokannut: Proi; 17.05.2012 klo 22:54.
    Kahvilasta kahvilaan..
  6. #126
    Nonni, nyt ois kaasarit synkattu ja onnistu mielestäni tosi hyvin näin ensikertalaiselta. Tosin orgilaisten TODELLA hyvillä ohjeilla. kiitos siittä. koneen käynti muuttui selvästi paremmaksi eikä enää nypytä tasakaasulla. Aika tasaseks sain palkit ku ottaa viel huomioon et pyöräkin on jo 16 vuotta vanha... pari kuvaa operaatiosta

    alkutilanne:

    http://kuvablogi.com/nayta/3543766/

    1&2 ja 3&4 keskenään:

    http://kuvablogi.com/nayta/3543767/

    parit keskenään:

    http://kuvablogi.com/nayta/3543768/
  7. #127
    Samoihi meni, ku omassa 21v ZXR. Ja kyl käy nätisti.
  8. #128
  9. #129
    Lainaa Mikeyx kirjoitti Katso viesti
    Synkkauksen säätö oli niin herkkää puuhaa, että 1/4 kierros teki paljon vaikutusta. Lisäksi yhden ruuvin säätö sekoitti myös muiden kaasareiden välistä tasapainoa. Niinpä ainoa keino oli asettaa meisselit valmiiksi jokaisen säätöruuvin kantaan ja pienin askelin ruuvailla säätöjä kohdilleen. Alkuun epätasapaino oli melkoinen mutta säädön jälkeen nestepatsaat olivat 10 cm sisällä. Kawan ohjeiden mukaan alipaine-ero saa olla 2,7 kPa, miä vesipatsaana tarkoittaa peräti 27 cm tasoeroa ja öljyllä luokkaa 35 cm.
    Räpläsin itse kanssa öljymanometrillä kaikki 4 kiinni yhtäaikaa ja oli vaikeaa, vasta jälkeenpäin luin ja tajusin että ei sitä tarvitse noissa tehdä kaikkia pyttyjä kerrallaan vaan esimerkiksi GSX:ssä sylinteri 3 on master ja tarvitaan vain letku masterin ja säädettävän pytyn väliin ja säädetään yksi kerrallaan, ykköspytty viimeisenä koska kakkosen ruuvi vaikuttaa myös ykköseen. Aivan pirun paljon helpompaa niin säädettynä.
  10. #130
    Hei,
    tuli hankittua ensimmäinen pyörä juuri ja näyttää, ja varsinkin tuntuu siltä että pitäisi synkronoida kaasuttimet.
    Tietyllä kierrosalueella tärrää niin kovin että vähentää jo ajohaluja. Huoltoihin on tietysti hillittömän pitkät jonot.

    Löytyisikö täältä foorumilta Keski-Uudenmaan kieppeiltä joku kellä olisi laitteet ja intoa tehdä -96 Magnaan kaasarien synkkaus, korvausta vastaan toki?
    Honda GL1800 -06
    Vanhat: VF750C, GL1500C
  11. #131
    Lainaa Zuba kirjoitti Katso viesti
    Hei,
    tuli hankittua ensimmäinen pyörä juuri ja näyttää, ja varsinkin tuntuu siltä että pitäisi synkronoida kaasuttimet.
    Tietyllä kierrosalueella tärrää niin kovin että vähentää jo ajohaluja. Huoltoihin on tietysti hillittömän pitkät jonot.
    Miun harrikka tärisee kans ihan perkeleesti joillain kierroksilla mut se ei synkronoimalla parane ku on vain 1 kaasari. Eli tarinan opetuksena oli se, että todennäköisesti tärinä ei johdu kaasareiden synkroneista. Varsinkin jos on pahimmillaan silloin kun kaasu on eenmmän kuin 1/4 päällä. Hakisin tärinän syytä toisaalta. Ja pitäähän mopon täristäkin jonkin verran. Usein tärinä asettuu voimakkaimmillaan tietyille kierrosalueille (resonointitaajuudet).

    Eli sinun tapauksessasi jos tärinä tulee kierrosluvun eikä kaasun asennon mukaan ei vika ole synkroneissa.
    Ducati Monster S4R -04
    Ducati SS600 -95


  12. #132
    Lainaa Nevalan Tiikeri kirjoitti Katso viesti
    Miun harrikka tärisee kans ihan perkeleesti joillain kierroksilla mut se ei synkronoimalla parane ku on vain 1 kaasari. Eli tarinan opetuksena oli se, että todennäköisesti tärinä ei johdu kaasareiden synkroneista. Varsinkin jos on pahimmillaan silloin kun kaasu on eenmmän kuin 1/4 päällä. Hakisin tärinän syytä toisaalta. Ja pitäähän mopon täristäkin jonkin verran. Usein tärinä asettuu voimakkaimmillaan tietyille kierrosalueille (resonointitaajuudet).

    Eli sinun tapauksessasi jos tärinä tulee kierrosluvun eikä kaasun asennon mukaan ei vika ole synkroneissa.
    En tiedä onko tuosta kaasareita millon viimeksi edes synkattu. Äskettäin siitä on kaasarit avattu ja putsattu joten synkkaus ei varmaan olisi pahasta.
    Honda GL1800 -06
    Vanhat: VF750C, GL1500C
  13. #133
    Minäkin rakensin letkuhässäkän ja säädin synkat fjr:ään.
    Säätö onnistui varsin hyvin, muutama huomio:
    Todella pienet säätöruuvien liikkeet vaikuttaa nestepatsaiden korkeuteen ja toinen havainto oli se että koneen käyntilämpötilan mukaan myös nestepatsaiden pinnat vähän muuttuivat aina johtuen kait lähinnä venttiilivälysten muutoksista lämpötilan mukaan. Mutta tuossa on varmaan jo kyse niin marginaalisista asioista että niillä ei ole vaikutusta moottorin toimintaan.
    Yllätyin miten pienet säätöruuvien liikkeet vaikuttivat heti nestepatsaiden korkeuteen joten voinee todeta että tällä letkumittarilla pääsee suurempiin tarkkuuksiin kuin esim. carbtunella.
  14. #134
    Lainaa Tiimeli kirjoitti Katso viesti
    Minäkin rakensin letkuhässäkän ja säädin synkat fjr:ään.
    Säätö onnistui varsin hyvin, muutama huomio:
    Todella pienet säätöruuvien liikkeet vaikuttaa nestepatsaiden korkeuteen ja toinen havainto oli se että koneen käyntilämpötilan mukaan myös nestepatsaiden pinnat vähän muuttuivat aina johtuen kait lähinnä venttiilivälysten muutoksista lämpötilan mukaan. Mutta tuossa on varmaan jo kyse niin marginaalisista asioista että niillä ei ole vaikutusta moottorin toimintaan.
    Yllätyin miten pienet säätöruuvien liikkeet vaikuttivat heti nestepatsaiden korkeuteen joten voinee todeta että tällä letkumittarilla pääsee suurempiin tarkkuuksiin kuin esim. carbtunella.
    Miten pienestä ruuvin liikkeestä on kyse ? 1/4 kierros saattaa vaikuttaa jo vaikka kuinka paljon, riippuu tietysti kone/kaasari-yhdistelmästä.
  15. #135
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa jr66 kirjoitti Katso viesti
    Miten pienestä ruuvin liikkeestä on kyse ? 1/4 kierros saattaa vaikuttaa jo vaikka kuinka paljon, riippuu tietysti kone/kaasari-yhdistelmästä.
    Yks-neljäsosa!!!

    Siis kyse on niin pienestä, ettei sitä pysty tollai mittaamman. Sen verran että ruuviin tuulee hiukan painetta ja maksimissaan tunnet ruuvin iiiinan nitkahtavan… Niin meni luultavasti jo helposti yli.
  16. #136
    Eli mulla siis fjr jossa ecu.n ohjaaman ruisku joten synkan säätö tehdään ilman ohivirtausruuveja säätämällä siten että kaikissa kurkuissa sama alipaine.
    Siinä ei kajota missään tapauksessa niihin läppien asentoruuveihin joiden kautta kaasutinvehkeissä synkan säätö tapahtuu.
    Mulla oli lainassa carbtunen mittari jolla säädin synkat "kohdalleen" eli siihen tarkkuuteen mitä niillä nyt ylipäätään pystyy säätämään. Säädön jälkeen carbtunen palkit näytti kutakuinkin nollaa ja sitten mielenkiinnosta väsäsin sen letkuhässäkän ja ei kun taas säätämään. Eka havainto oli että kakkossylinterin öljypatsas lähti nousemaan varsin vahvasti muihin nähden siinä jouduin avaamaan kakkosen ilmaruuvia enemmän,en nyt muista kuinka paljon mutta ei nyt ainakaan yli neljäsosakierrosta, ehkä kahdeksasosakierroksen kunnes nestepinta laski muiden tasalle.
    Siitä sitten hienosäätöä koneen käydessä ja parhaimmillaan nestepinnat olivat täsmällään samassa tasossa mutta kuten sanoin aiemmin, tilanne elää koko ajan koneen käyntilämpötilan mukaan. Jos säätää nestepatsaat samaan tasoon koneen läpötilan ollessa lähellä flektin käynnistymistä, niin kylmemmällä tyhjäkäynnillä on jo muutamien senttien heittoja nestepatsaissa. Eli jonkinlainen kompromissi on tehtävä joka tapauksessa kun on "elävä" kone kyseessä.Mutta oli kyllä yllättävää huomata kuinka paljon synkassa oli säätötarvettä carbtunen säädän jälkeen vielä. Tosi kaveri jolta lainasen carbtunen sanoikin että jos haluat tarkan synkan niin hae toinen mittari, oli vissiin jo saanut "kalibrointia" aiempien lainaajien toimesta.
    Meinaan viedä fjr:än syyshuoltoon joka tapauksessa yamaha-huoltoon ja saavat katsoa myös synkan muiden töiden ohella ja mielenkiinnolla odotan mitä ne huollon ammattilaistason kalliit mittarit sitten mahtaa näyttää..
  17. #137
    Tavallisilla mittareilla säädettäessä voi mittausta häiritä mahdollinen imuventtiilivuoto. Tämä voi näkyä juuri siinä, että kylmällä moottorilla voi säätö vaikuttaa olevan pielessä ja lämmettyä säätö muuttuu. Esimerkiksi eräässä moottorissa ei voinut ollenkaan säätää "synkkausta" koska yksi imuventtiili vuosi niin paljon. Jos yritti säätää palkit kohdalleen oli säätö oikeasti ihan pielessä.

    Vacuummate mittarilla voi nähdä "livenä" paineenvaihtelut imukanavassa ja huomata imuventtiilivuodon. Videossa http://youtu.be/5Qoj87B6IkU näkyy hyvin kuinka imuventtiilien vuoto näkyy näytössä.
    HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
    http://www.sefotec.fi
  18. #138
    Liitän tähän keskusteluun omat kokemukseni, jotka olen kirjaillut ZX-9R -osioon:

    "Parhaan tuloksen sain aikaan siten, että tein kaasareiden synkkauksen ihan silmämääräisesti kaasareiden ollessa pöydällä. Tyhjäkäyntiruuvilla asetin kaasuläpät siten, että tyhjäkäyntipiirin ensimmäinen poraus oli esillä, ja sitten synkkauksen säätöruuveillä kaikki läpät samaan asemaan, jotta eka reikä oli esillä. Ja kun läppiä availi, niin näki selvästi että synkkaus muuttui läppien avatuessa. Nelos- ja kolmoskaasarit pysyivät keskenään synkassa mutta kakkonen alkoi jäädä niistä jälkeen ja ykkönen vielä enemmän. Niinpä kun 4. ja 3. olivat asemassa, jossa kaikki neljä TK-piirin porausta olivat esillä, kakkoskaasarissa avautuma oli 3 3/4 reikää ja ykkösessä 3 1/2 reikää."


    Eli omassa vanhassa Kawassa alipaineen mukaan synkkaaminen ei ollut mielekästä. Kuten aiemminkin on täällä mainittu, jo säätömeisselin painaminen säätöruuvin kantaan heitti alipaineet ihan eri laitaan. Siis ruuvia ei voinut edes kääntää. Tuon silmämääräisen säädön jälkeen, jossa siis ruuveja käänneltiin jopa 1/2 kierrosta, en edes uskaltanut tsekata alipaineita, sillä manometrin litkut olisivat takuuvarmasti imeytyneet koneeseen. Mutta pyörä käy ja kukkuu hyvin, mikä on pääasia. Ehkä saatan joskus ottaa taas kaasarit pöydälle ja tehdä synkkauksen noiden viimeisten reikien avautuman perusteella - uskoisin siten päästävän parhaaseen käyntiin pienillä kaasun avauksilla.
  19. #139
    Kiinnostuin tuosta sefon kommentista ja laitoin vielä uudelleen letkuhässäkän paikoilleen ja starttasin kylmän koneen. Synkat oli säädetty lämpimällä koneella ja nestepatsaat ihan 2-3 cm sisällä.
    Mutta mutta , kylmän koneen käynnistyttyä nelossylinterin nestepatsas vajosi melkein 30 cm alemmas kuin muut kolme eli siellä olikin alipainekato. Voisi hyvinkin viitata siihen että imuventtiili on säädön tarpeessa tai muuten viallinen eli toisi sanoen imuventtiilin kautta pääsee puristustahdin ja osin työtahdinkin aikana karkaamaan painetta imukurkulle päin joka näkyy nestepatsaan alenemana.
    Koneella ajettu 26000 km joten ei pitäisi olla säätötarvetta venttiileissä vielä.
    Venttiilien välykset käsittääkseni pienenevät ajokilometrien myötä joten onhan se toki mahdollista että nelosen imuventtiili jo vähän "kantaa". Mutta jos näin on käynyt niinkö liekkö se venttiili sitten saanut jo muutenkin kipeää.
    Muistin tässä myös juttuja ensimmäisten fjr-mallien osalta jostakin venttiiliohjuri materiaalin heikkoudesta joka aiheutti kait juuri venttiililautasen porautmista istukkaan ja niin edelleen.
    Pyörä on -04 mallia joten en tiedä joko niihin asia on huomioitu tehtaalla.
    jos nyt on käynyt niin ikävästi että jotain venttiiliongelmaa tuosta ilmenee niin kiinnostaa miten tehdas suhtautuu asiaan näin vanhassa pyörässä, jossa on kylläkin huotokirja olemassa ajokilometrien todisteeksi.
  20. #140
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    Yks-neljäsosa!!!

    Siis kyse on niin pienestä, ettei sitä pysty tollai mittaamman. Sen verran että ruuviin tuulee hiukan painetta ja maksimissaan tunnet ruuvin iiiinan nitkahtavan… Niin meni luultavasti jo helposti yli.
    Tosiaan nythän kävi niin että sekoitin synkkaruuvin tyhjäk. seosruuviin, tuo 1/4 on synkkaruuvissa paljon kuten mainitsit, mikä lie ajatuskatkos tullut lukiessa...
  21. #141
    Tilasin suosiolla Carbtunen Englannista. Tuli todella nopeasti eikä hintakaan ollut järkyttävä.
    Visalla näkyy veloitusta 78 euroa koko lystistä.
    Letkut, kuristimet, mittari, muutamia sovittimia joita en itse tuohon vanhaan tarvinnut ja bonuksena näppärä säilytyslaukku. Ohjeetkin olivat sangen seikkaperäiset.

    Kävin talvella kyselemässä merkkiliikkeen huollosta kaasarien synkkauksen hintaa ja kyllä tuo mittari maksoi itsenä kirkkaasti jo tällä yhdellä säätökerralla.

    Muutama foto:

    ALKUTILANNE

    LÄHIKUVA

    Kolmonen ja nelonenhan siellä töitä tekivät, ykkönen ja kakkonen lähinnä hiimailivat.

    RIITTÄVÄN LÄHELLÄ

    Tyhjäkäynti muuttui kyllä todella paljon paremmaksi, ei ole enää sellaista väkinäisen tuntuista.

    Olisihan tuon varmaan saanut aivan tasoihinkin mutta tuo saa nyt kelvata. Ja nythän voi vaikka öljynvaihdon yhteydessä tehdä uuden synkkauksen samalla.
    -upi-
    Nyt ilman pyörää.
    Myyty 12.7.2016. Suzuki GSX-R1100W -94
  22.  
  23. #142
    Oon nyte parina talvena säätäny tuon wanhan zetorin synkat ja huomannu että ne säädöt liikkuu/muuttuu tosiherkästi eli siis ei pysy paikoillaan . Enstalven ohjelmassa on mm. niitten jousien vaihtaminen.

    Itellä säätölaitteena itetehty letkuhässäkkä joka oli aika helppo tehdä. parimetriä on pystyputkilla pituutta ja 2-3 metriä kytkentäletkua jokaisessa. roikkuu katosta ympärivuoden. Mopo viereen ja letkut kiinni. Kirkasta letkua biltemasta ja paineilmapisto t-liittimet. niks naks ja mittari oli tehty. Delvaccia laitoin öljyksi

    10 senttiä on nestepatsailla yleensä eroa ku talven(ja ed. kesän) jälkeen mittailee.

    -vk-
    ZZR 1100 -92
    Yamaha xtz super tenere 750 - 90

Sivu: 5 / 5:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 345