Sivu: 3 / 5:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12345 ViimeinenViimeinen
Tulokset 61:stä 90:een 129:sta
  1. #61
    Letkulla pyörä märäksi ja korrekkia sieneen ja vähän pyöräyttää.. Rapa ynnämuu schaisse lähtee mutta kärpäset on joskus aika hanakasti maskissa kiinni..
    Ketjun pesen kastamalla hammasharjaa dieseliin ja vähän hinkkailen, sit tietysti uus rasva ketjuun ku pesu on ohi.. Vanteet tuppaa vaan olemaan varsinki takana hankala saada puhtaaksi kun jarrulevyt eessä..
    Jos jotain ainetta ois millä lähtis katteet ja varsinki vanteet ilman sienellä/harjalla hieromista niin helpottais pesua näppärästi. Tällä käsittelyllä on tullu puhdasta mutta vaivaa kyllä joutuu näkemään *
    Tuota dieselkäsittelyä epäilin ja ihmettelin kyllä mutta vinkkinä sain että muutamat pesevät ketjun niin, on se ainaki tähän mennessä toiminu, saa vaan nähdä millon o-renkaat rapisee pitkin mantuja
  2. #62
    Kyllä sitä painepesuriakin voi käyttää, kunhan ei tohota sillä ihan joka paikkaan 200bar paineella (lähtee tarrat katteista ). Jos liotinpesuja käytätte on hyvä muistaa vahaus pesun jälkeen.
  3. #63
    Liuotin pintaan ja sitten pesemään vahashamppoon kera. Jos ja kun vanteet paskaiset niin aluuminipesulla lähtee kaikki lika helposti ja vanteetkin alkaa taas kiiltää. Painepesurilla kurat pois ja kuivaus säämiskällä. Joka pesun jälkeen vahaus Auto Glymillä tuplana, ensin puhdistavalla ja sitten kiillottavalla. Lopuksi kun vielä kiillottaa kromit (jollakin ihme aineella joka tuntuu olevan trasseli joka kostutettu löpöllä) niin kyllä kiiltää prätkä!

    Vähän kun viittii nähdä vaivaa niin saa ajella taas puhtaalla pyörällä tovin... *
  4. #64
    Lainaa (jaulis @ Elo. 07 2009,13:35) kirjoitti
    Pineline. Muuta ei tarvitse.
    +1

    Täysin samaa mieltä. Ketjujen pesuun valopetroolia eli lamppuöljyä ja hammasharja. Viimeistelyyn ICE waxia ja silikonispraytä. Ketjuille Castrolin ketjuvahaa.

    Vanhassa pyörässä ketjut likas alakatteen pahasti ja ostin motoxin liuotinpesua eikä se kura lähteny, levisi vaan. No päätin kokeilla PINELINEa ja yllätyin. Annostelu sankoon ja harja/sieni käyttöön niin ja ketjulika irtos hetkessä! Pineline jättää kivasti kiiltävän pinnan jos ei jaksa vahaa laittaa pintaan. Tosin Turtle waxin ICE wax on sen verran nopee levittää ja kiillottaa et ei vie aikaa kuin 10min pyörän kanssa.

    - Pasi
  5. #65
    Lainaa (T-Doggy @ Huhti. 18 2009,18:27) kirjoitti
    Onko astianpesuaine huono pyörän pesuun? Muuta kun ei ole.
    Lähtee vahat, muuten ok...
    Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
    Lady, Sexy Lady.
  6. #66
    Lainaa (_paffa @ Elo. 18 2009,22:30) kirjoitti
    Lainaa (jaulis @ Elo. 07 2009,13:35) kirjoitti
    Pineline. Muuta ei tarvitse.
    +1
    Vuosia pesin lantratulla Piplinellä. Eli ylisumutus, letkupesu, mylly käymään ja lehtipuhaltimella kuivaus. Ei mitään muuta.
    BMW R1200RT
    Hyvät kaupat tehdään ostaessa ei myydessä.
  7. #67
    Lainaa (Latefn @ Elo. 18 2009,20:44) kirjoitti
    Liuotin pintaan ja sitten pesemään vahashamppoon kera. Jos ja kun vanteet paskaiset niin aluuminipesulla lähtee kaikki lika helposti ja vanteetkin alkaa taas kiiltää. Painepesurilla kurat pois ja kuivaus säämiskällä. Joka pesun jälkeen vahaus Auto Glymillä tuplana, ensin puhdistavalla ja sitten kiillottavalla. Lopuksi kun vielä kiillottaa kromit (jollakin ihme aineella joka tuntuu olevan trasseli joka kostutettu löpöllä) niin kyllä kiiltää prätkä!

    Vähän kun viittii nähdä vaivaa niin saa ajella taas puhtaalla pyörällä tovin... *
    Tuossa se ongelma onkin. Aikaa meni itsellä tuollaiseen operaatioon 3 tuntia - ja sen jälkeen pyörä uudelleen paskainen usein alle viikossa, pahimmillaan päivässä parissa. Se ei vaadi kuin sen yhden sateen parkissa jolloin pitää jo putsailla Instant Bike Shinellä pisarajälkiä pois tai yhden kerran sateessa ajoa.

    Onneks noita kiiltäviä metalleja ei tartte jokakerta kiillottaa taikka vahata vanteita. Perusvahaus on kyllä pakko tehdä joka kerran jälkeen vaikkei liuottimia käytäkkään pesussa, se vastavahattu lookki on nyt vaan niin ihana.

    Ja itse olen kyllä tykästynyt tuohon Autoglymin pyöränhoitosarjaan: Bikecleaner, bodyshampoo, degreaser, musta+kulta, metalpolish, protector ja instant bikeshine. Toimivat vaan hyvin ja mukavan riittoisia.
    SuperDuke 2011.
  8. #68
    Kouluttaja Hannula:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2003
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Kumma miten tiukassa voi joillakin istua paska mopon pinnassa. Pesen pyörän kauden alussa ja vahaan pariin-kolmeen kertaan laatuvahalla, ja sen jälkeen riittää kauden läpi painepesurilla huitelu ja vähän rättiä pahimpiin paikkoihin. Joskus olen laittanut liuotinta takavanteeseen, muualle ei ole tarvinnut eikä tee mielikään kun siellä on se vahakerros helpottamassa pesua.
    1000
  9. #69
    Tai sitten jotkut hakee vain sitä ultimate kiiltoa vaikka joidenkin mielestä ei olisi edes likainen. Makuasioita.
    SuperDuke 2011.
  10. #70
    Loistavaa tavaraa vanteiden puhdistukseen on lidlin puhdistushanskat. Lähti kaikki lika pois vanteesta helposti ja nopeasti. Vissiin tällä hetkellä poistotavaraa lidlissä, hinta oli 2€ 12kpl.
    Triumph Daytona 955i
  11. #71
    Lainaa (Sambzonic @ Elo. 19 2009,14:55) kirjoitti
    lidlin puhdistushanskat
    .. kuulosta aika pornoilta
    BMW R1200RT
    Hyvät kaupat tehdään ostaessa ei myydessä.
  12. #72
    Syksyisin ja keväisin pesen auton ja motskarin Fairylla, jotta lähtee rasvat pois ja vahaan heti perään Korrekin Teflon vahalla. Tämän perään hoidankin pesut aina kesäisin Korrekin autoshampoolla ja talvisin käyn autoa Vanhan Porintien varrella, siinä Malminkartanon kohdilla olevassa pesulassa, joko linjalla, tai sitten Tee - Se - Itse - hallissa, riippuen jaksamisesta.

    Auton vanteet ja pinttyneet paskat pistelen Turtle Waxin - liuotinpesulla ja motskarin vanteet "pesen" aina samalla Korrekin Teflon vahalla, jotta saan sen vahvapullon aina kulumaan vuoden mittaan. Tuo vaha on kyllä ollut se oivin "pesuaine" motskarin vanteille. En kyllä ole paljoa muita kokeillut, kun kerran aina on paskat lähteneet helposti tuota vahaa käyttäessä.
    I'm just asking. Olen vain persekuningas.
  13. #73
    Joku vuosi takaperin peseskelin suitsaani ja pähkäilin että millä saa mustat supertiukassa olevat knöölit takavanteesta pois. No olin ostanut markkinoilta all-tip-top nimistä yleispuhdistusainetta jolla olin kotona sisällä kaikkea putsannut hyvällä menestyksellä. Kostutettuun sieneen hieman em. ainetta ja hankaamaan. Ei oikein mitään tapahtunut ja päätin kokeilla sienen karhealla puolella. Hetken hinkutin knööliä oikein antaumuksella ja katsoin mitä olin saanut aikaan niin maali oli lähtenyt ja kirkas alumiini loisti hieman sormenpäätä pienemmällä alueella. En ole sen jälkeen käyttänyt kovin karheaa sientä enkä myöskään all-tip-toppia ajoneuvojen puhdistukseen...

    Vahashampoo, liuotin, pehmeä sieni ja pari pientä harjaa hankaliin koloihin ja autoglymin säämistä niin eiköhän sillä jo hyvä tule, on sitten painepesuria tai ei. Eipä siinä oikein mitään vippaskonsteja tai oikoteitä ole. Jos haluaa että pyörä on vimpanpäälle niin se vie aikaa. Ja vaikka mitä myrkkyjä käyttää niin harjalla tai sienellä se lika vasta irti lähtee.
    HD flhtcui, Trapper XL400 irs, Sea-Doo RXP215 ym...
    ------------------------------------------------------
    --en ole latomaalari--
  14. #74
    Lainaa (Hytz @ Elo. 05 2009,18:10) kirjoitti


    Tota kokeilin tänään, saa motonetistä parilla euroilla... Lähti niin rasvat vanteista kuin itikat etuvaloista. Voin suositella. *

    (kyseessä siis Turtle waxin liuotinpesu )
    Ääni tälle.

    Auto useamman vuoden pesty tuolla ja nyt myös pärrä.

    Eli näin pesen oman moottoripyöräni:

    1.Annostelen liuotinpesun pyörän päälle.

    2. painepesurilla perään, moottorinkohta ja pyörrännapojen alue varovasti ja kauempaa.

    3. Sankoon lämmintä vettä ja mäntysuopaa (käytetty autonpesussa jo useamman vuoden ajan, toimii).
    Harjalla pesu.

    4.Huuhtelu paineella (maalaisjärkeä käyttäen).

    5. Kuivaus vanhoilla puhtailla T-paidan ja kalsarinkappaleilla.

    6. Mahdollisesti vahaus, ei joka pesun jälkeen.



    <p>Vanha patu..</p>
  15. #75
    Lainaa (Midas @ Elo. 09 2009,10:27) kirjoitti
    Fairysta: Kysyin paikalliselta alan ammatilaiselta, joka vahaa ja fixaa autoja, että millä tuon superduken mattapinnan voisi pitää hyvänä. Suositteli siihen käyttöön pesun yhteydessä nimenomaan fairya... Ei kuulemma ole mitään sopivaa vahaa tuohon pintaan.
    Tuo mattapinta onkin ainoa poikkeus sääntöön mitä tulee fairylla pesuun. Yksi tuttu tosin käyttää hiuksissaankin niin kovia geelejä että nekin täytyy pestä fairylla kun ei tavallisella shampoolla lähde.

    Fairyhan poistaa rasvaa ja vahan siinä samalla niin että jos tykkää vahattomalla ja kohta täynnä pientä naarmua olevalla pyörällä ajella niin astianpesuainetta vaan kehiin.

    Sitä en tiedä että miten hyvin fairy poistaa rasvaa sieltä mistä sitä ei kuulu poistaa kuten esim laakerit?

    Saisikohan muuten tästäkin jonkin uuden delvac rähinän pystyyn. "Minä pesen fairylla ja voitelen delvacilla ja kaikki vahat sun muut on vaan markkinointiosaston poikien huijausta!"
    HD flhtcui, Trapper XL400 irs, Sea-Doo RXP215 ym...
    ------------------------------------------------------
    --en ole latomaalari--
  16. #76
    Lainaa (sportster2 @ Huhti. 18 2009,16:37) kirjoitti
    ... huoltiksilla olevat itsepalvelupesut, Tampereella esim Kalevan Neste. Käyttävät jotain aineita joilla lähtee pakastavedetyksi vaikka olisi millaiset tatinat pinnassa kiinni. Pakariin kiinnipalanut ajopuvun palanen ei lähtenyt mutta kaikki muu kyllä. ...
    Näillä odotuksilla kävin tuolla eilen kokeilemassa. Oli aika pettymys. Pari polettia käytin yrittäen saada ilmajäähdytteisen moottorin etuosaa puhtaaksi, mutta tulosta ei juuri tullut.

    Pesun jälkeen kävin kassalla juttelemassa, ja siellä kaveri kertoi, että pesuaine on "vain shampoo -pohjaista" ja suositteli (minulle vaan jälkikäteen), että kannattaa ensin laittaa jotain liuotinta (suositteli "meiltä ostettua"). Kannattaa siis *-vaikka pesupaikan ohjessa omien varusteiden käyttö kielletäänki - ottaa mukaan kunnollista liuotinta ja oma harja/pensseli tms jolla esipesee moottorin likaisimmat kohdat.



    Honda S65 -> Honda CB100 -> Honda XL250 ......... -> Kawasaki ER5 ->Yamaha XJ900S Diversion ->
    SUZUKI DL650A
  17. #77
    tietääkö kukaan kärsiikö ketjunpuhdistusainetta (esim. bel-ray) laittaa maalatulle pinnalle?Huggeri on sen verran likainen, että haluttais tuolla putsata, koska sillä lähtee ainakin vanteista ja ketjuista paska todella hyvin..
    Ex:
    Ducati Hypermotard 1100 -08
    Kawasaki ZZR 1400 ABS -09
    Honda CBR 1100 XX -04
  18. #78
    Lainaa (Kiertotiehuvitus @ Syys. 02 2009,00:32) kirjoitti
    Lainaa (sportster2 @ Huhti. 18 2009,16:37) kirjoitti
    ... huoltiksilla olevat itsepalvelupesut, Tampereella esim Kalevan Neste. Käyttävät jotain aineita joilla lähtee pakastavedetyksi vaikka olisi millaiset tatinat pinnassa kiinni. Pakariin kiinnipalanut ajopuvun palanen ei lähtenyt mutta kaikki muu kyllä. ...
    Näillä odotuksilla kävin tuolla eilen kokeilemassa. Oli aika pettymys. Pari polettia käytin yrittäen saada ilmajäähdytteisen moottorin etuosaa puhtaaksi, mutta tulosta ei juuri tullut.

    Pesun jälkeen kävin kassalla juttelemassa, ja siellä kaveri kertoi, että pesuaine on "vain shampoo -pohjaista" ja suositteli (minulle vaan jälkikäteen), että kannattaa ensin laittaa jotain liuotinta (suositteli "meiltä ostettua"). Kannattaa siis *-vaikka pesupaikan ohjessa omien varusteiden käyttö kielletäänki - ottaa mukaan kunnollista liuotinta ja oma harja/pensseli tms jolla esipesee moottorin likaisimmat kohdat.
    Olen ostanut yleensä 5 polettia millä saa 6-7 minuuttia pesuaikaa, itselle riittävä tulos on tullut kun ensin puolet ajasta suihkuttelee pesuainetta ja käyttää pesurissa olevaa harjaa. Oman kokemuksen mukaan kahdella poletilla ei pesuaine ehdi vaikuttaa.



  19. #79
    Onkos Tampereella mitä paikkoja, joihin voisi mennä omien litkujen kanssa pesemään? Eli käytännössä haluaisin vuokrata käyttööni vain vesiletkun + pesupaikan, kun kerrostalossa noita ei omasta takaa ole.
  20. #80
    Lainaa (flop @ Kesä. 05 2010,12:01) kirjoitti
    Onkos Tampereella mitä paikkoja, joihin voisi mennä omien litkujen kanssa pesemään? Eli käytännössä haluaisin vuokrata käyttööni vain vesiletkun + pesupaikan, kun kerrostalossa noita ei omasta takaa ole.
    nokialla on ainakin Ilkantien nesteellä...
  21. #81
    Lainaa (flop @ Kesä. 05 2010,12:01) kirjoitti
    Onkos Tampereella mitä paikkoja, joihin voisi mennä omien litkujen kanssa pesemään? Eli käytännössä haluaisin vuokrata käyttööni vain vesiletkun + pesupaikan, kun kerrostalossa noita ei omasta takaa ole.
    Hervannan Vanha Bensis
    Sinisiä kirjaimia --> Harmaita kirjaimia
    Honda CBR600RR -08 --> Honda CRF250L -13
  22. #82
    Tässäpä olis lista käytetyistä myrkyistä mopon/auton pesuun: Suma-grill, Suma-bac, Teho-medi sekä Suma Special free L4 ja näillä on pahempikin paska lähteny (ja välillä värit vaatteista). Sitten noi miedommat eli fairy, medin ylaispesu-aine ja pinelineä tullu joskus ostettua, eikä ole aikomusta enään ostaa.

    Noilla tehokkaimmilla aineilla ei ole tarttenu kuin sumuttaa pintaan, imasta tupakki ja huuhdella paskat pois, tosin enpä kyllä mopoa pesekään ku kerran vuoteen, se on ajamista ei hinkkaamista varten.
    "On vain kaksi ääretöntä asiaa: universumi ja ihmisten typeryys. Ja ensin mainitusta en ole aivan varma." Albert Einstein
  23. #83

    Hakekaas löytö-tavaratalosta Wurth,in TEHOPESUA!!!
    Sopiva seos 2/3 ja loput vettä!!!
    Lähtee hetken ku antaa liueta niin pinttyneetkin itikat ja ketjurasvat pienellä harjaamisella!!!
    Ja on mäntypohjainenpesuaine, jättää kiiltävän pinnan kuhan vaan muistaa kuivata pesun jälkeen....
  24. #84
    Lainaa (Voivoi @ Kesä. 08 2010,00:22) kirjoitti

    Hakekaas löytö-tavaratalosta Wurth,in TEHOPESUA!!!
    Sopiva seos 2/3 ja loput vettä!!!
    Lähtee hetken ku antaa liueta niin pinttyneetkin itikat ja ketjurasvat pienellä harjaamisella!!!
    Ja on mäntypohjainenpesuaine, jättää kiiltävän pinnan kuhan vaan muistaa kuivata pesun jälkeen....
    +1 Pinelinelle.

    Aika jyrkkä seos sulla, kun eikö kanisterissa (ostan aina 4 litran lekan) lukee kyljessä, että "normipesuun" 1/20 seos ja tehopesuun 1/5 tms. No, jotkut vetää jopa laimentamattomana pintaan eli eipä tuo mänty niin pahasta vissiin ole, vaikka p.ska irtoaakin tehokkaasti.

    P.S. Viimeksi pesin autosta moottorin tuolla ja tuli melkein kuin uusi. *
    Triumph Thunderbird 1700 -10
    Yamaha FJR 1300 -13
    Suzuki "SolluSuitsa" PV 50 -86
  25. #85
    Turtle Waxin HotWax Kiiltopesu on ihan ehdoton. Siinä on se etu useisiin muihin, että kumi- ja muoviosat saavat hyvän kiillon.

    Pesu:
    Ketjut ja takavanne (jos tarvitsee) Crystal tai Aspo Liuotinpesu
    Würth Pineline Tehopesu esiliotus
    Turtle HotWax Kiiltopesu sienellä
    Huuhtelu
    Paineilmakuivaus

    Nykyään kýllä oon sen verran laiskistunut, että usein pestessä tulee käytettyä pelkkää vettä tai Würth Pineline Tehopesua. Autokin käy vaan pikapesussa. Mutta jos viittin pestä yllä näkyvällä kaavalla, niin vehkeet pysyis uudenverosessa kondiksessa. Edellisiä kärryjä luultiin vielä uusiksi 5 vuotta vanhoina.

    Astianpesuaineen käyttöön liittyy riski. Jotkut maalipinnat ovat entisiä kertakäsittelyllä. Ameriikan foorumeilta noista riittää juttua. Lisäksi kumi- ja muoviosat saavat harmahtavan antiikkipatinan.


    Toi on aika henkilökohtasta miten eri ihmiset kokevat maalipintansa kunnon. Yks. ukko kehu kuinka sen auton maalipinta on pysynyt hyvänä. Katoin sitten, niin pinta muistutti 500:sta hiekkapaperia.
    Tunturi Senator > Tunturi Tiger > Piaggio NRG PureJet > Honda CBR1000RR RR8
  26. #86
    Laiskan miehen mp-pesu:

    Ajan esim. Suomenojan Shellille Espooseen ja ostan 2 kpl pesupoletteja yht. 6 e. Eka poletilla liuotinpainepesu ja tokalla huuhtelu. Paperilla penkkien, peilien ja putkien viimeistely. Luonnollinen kuivaus ajamalla.

    Kerran vuodessa käytän ammattimiehillä pesussa ja vahauksessa.
    Suzuki GSX 1250 FA vm. 2011
  27. #87
    Lainaa (666 @ Huhti. 18 2009,18:31) kirjoitti
    Aikaa tähän on kulunut parhaimmillaan kolme tuntia
    Samaan lopputulokseen pääsee myös 15 minuutissa.

    - painepesurilla pahimmat kurat pois
    - Wurthin Pineline pintaan
    - huuhtelu painepesurilla
    - kuivaus säämiskällä, putki ja vanteet jollain rätillä.

    Jos ***kat on päässet kuivumaan putkeen ja vanteisiin, niin tarvitaan harjaa ja muutama minuutti lisää. Ja jos ketjupeli olisi, niin ehkä takavanteeseen suihkaus jotain oikeaa wanhanajan liuotinta.
    Keskiseisontatuki on tässäkin hommassa asiaa..
    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
  28. #88
    Painepesurilla menee kätsysti. En vaan oikeen tiedä uskaltaako ketjujen lähelle suihkua viedä?

    Kärcherin omaa autopesua oon käyttäny pesuaineena, suihkuttanu ensin mopoon ainetta. Antanu hautua siinä ohjeiden mukaan ja suihkutellut pois. Toistaseks on toiminu loistavasti, kuolleet ötöt sun muut epäpuhtaudet.

    Mut kertokaa joku miten kypärä pestään kattavasti?
    Ajoin toissaviikolla yönyli ja oli jos jonkin moista kuolemaa kiinni ympäri kypärän, en jaksanut heti pyyhkiä pois ja koko potta haisi paripäivää myöhemmin kuolemalta. Sain kyllä ihan nätisti pestyä ulkopinnat mutta haju jäi.
    Buell XB12S -08

    Menneet:Buell XB12S -04, KTM Super Duke 990 -08, Ducati Monster 1000DS -05, Honda CBR1000RR Fireblade -06 ,Honda CBR900RR Fireblade -99, Honda Shadow VT 750 -97
  29. #89
  30.  
  31. #90
    Lainaa (J@ck @ Kesä. 09 2010,15:39) kirjoitti
    Lainaa (666 @ Huhti. 18 2009,18:31) kirjoitti
    Aikaa tähän on kulunut parhaimmillaan kolme tuntia
    Samaan lopputulokseen pääsee myös 15 minuutissa.

    - painepesurilla pahimmat kurat pois
    - Wurthin Pineline pintaan
    - huuhtelu painepesurilla
    - kuivaus säämiskällä, putki ja vanteet jollain rätillä.

    Jos ***kat on päässet kuivumaan putkeen ja vanteisiin, niin tarvitaan harjaa ja muutama minuutti lisää. Ja jos ketjupeli olisi, niin ehkä takavanteeseen suihkaus jotain oikeaa wanhanajan liuotinta.
    Keskiseisontatuki on tässäkin hommassa asiaa..
    Mun mielestä kannattaa laittaa se pineline ekaksi, sit painepesuria, perus autoshampoota ja lopuksi vahaus. Kuivaan pintaan tuo tehopesu tehoaa parhaiten ja ihan raakana oon kayttänyt. Lähinnä rasvanpoistoon kylläkin, että ötökät oon liuottanut ihan vedellä. Näin on tullut jo vuosia pestyä, eikä oo tarvinnut laakereita tai ketjuja vaihdella, kun käyttää vähän järkeä minne ja miten lähelle sitä painetta tarjoaa.

    Edit: Niijoo, sulla onkin keppiveto, ni eihän siinä tarvii rasvoja poistella.



    GSR 600 -06
    XV 535 -92 Projekti
    ---------------------
    SV 650 S -03
    CB 500 -99
Sivu: 3 / 5:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12345 ViimeinenViimeinen