Nyt ois "pakollinen" kaatuminen suoritettu, eli tänään töistä lähtiessä parkkipaikalla noin 30-40 km/h vauhdissa onnistituttiin mälläämään pyörä. *Mites tässä nyt sitten kannattaa menetellä ja minne kannattaa pyörä viedä? Vakuutusyhtiönä Pohjantähti jos sillä merkitystä.
Kyseessä on siis vuoden -03 zx-6r. Pyörästä ensi vilkaisulla meni vasen kylki hieman naarmuille, etukate hieman lohkesi, *moottorin koppa naarmuille (onneksi kaatuma tappi suojasi), vähän taka katetta (ulkomuistista) ja vaihteiston vaihtajatanko (se jalkatappi) sekä jalkatappi (tais olla "pelkääjän" paikalta) menivät poikki. Lisäksi ajovarusteet kärsivät eli takki, housut, kengät ja hanskat. Lisäksi kypärä otti pienen iskun asfaltiin ja siitä irtosi taka tuuletus-ilmanohjain härpäkkä muutaman naarmun lisäksi.
Pyörä on tällä hetkellä vantaalla eli voiko viedä suoraan korjaamolle ja informoida vain vakuutusyhtiötä vai kannattaako soitella ensin vakuutusyhtiölle ennen kuin vie pyörää minnekään?
Itse ajattelin vantaan bikeworldiä, koska se on aivan työpaikan vieressä, jolloin saan kuskattua pyörän sinne helposti. Ja sitten vielä, että minkälaista aikaa saan odotella ennen kuin saan pyörän takaisin liikenteeseen? Moottori tässä kai avataan ja tarkastetaan ennen kuin lasketaan takaisin liikenteeseen?
PS. varoituksen sana kaikille uusille motoristeille: Kannattaa panostaa niihin ajovarusteisiin, ne oikeasti suojaa oikean paikan tullen sekä näin keväällä kannattaa pitää kaasuhana kiinni kun on hiekkaa ja kaiken näköistä liukasta paskaa tiellä, ettei sitten käy niin kuin allekirjoittaneelle!
Suzuki SV1000s '03 - V for Power
Kawasaki ZX-6R '03 - "El Tornado" - EX
Itse soittaisin vakuutusyhtiöön ja kysyisin, että mitäs nyt.
Suzuki PV50 x2 -88&-89 :P -> Yamaha TZR 125 -89 -> Honda CB 350 Twin -72 -> Yamaha FZR 600 -90 -> Honda CBR 600F -99
- Ruuvaamista rakastan lähes enemmän kuin ajamista
Paskempi homma, otan osaa.
Edit. Toiset antoi viisaampia neuvoja.
Ensimmäisenä soitat vakuutusyhtiöön, teet vahinkoilmoituksen ja sen jälkeen vakuutusyhtiö antaa toimintaohjeet, miten hommassa menetellään esim. miten tarkastus hoidetaan.
Tarkastus voidaan suorittaa joko korjaamon kautta eli viedään pyörä jonnekin korjaamolle suoraan tai tarkastaja käy katsomassa paikanpäällä pyörää. Tarkastuksen jälkeen tarkastaja päättää korjataanko pyörä vai lunastetaanko. Jos pyörä korjataan voit ottaa korvauksen joko korjauksena tai kertakorvauksena (eli massia tilille x-määrä, minkä voit käyttää miten haluat). Lunastustilanteessa, jos jostain syystä haluat pyörän pitää itselleen, ei pyörää lunastetakkaan vaan maksetaan kertakorvaus x-määrää, jonka jälleen saat käyttää kuten haluat - tällaisessa tilanteessa pyörä siis luonnollisesti jää sinulle.
Tappiot ovat omavastuu (korjaustilanteessa maksetaan suoraan korjaamolle, muissa vaihtoehdoissa vähennetään maksettavasta korvauksesta) sekä bonusmenetys (yleensä 20%).
Vaurioituneiden ajovarusteiden korvaus hoidetaan koti-irtaimistovakuutuksesta. Yleensä, jos vakuutukset samassa yhtiössä, pääset yhdellä omavastuulla eli siitä vakuutuksesta vähennetään omavastuu, joka on suurempi (yleensä siis pyörän vakuutuksen omavastuu vähennetään). Kypärä menee pyörän kaskoon, muut ajovarusteet koti-irtaimistovakuutukseen. Ajovarusteita voi myös hakea matkatavaravakuutuksesta, mutta tällaisessa tilanteessa, kun kaskoa käytetään, ei sillä käytännössä ole merkitystä - ellei koti-irtaimistovakuutus ole jossain muussa yhtiössä, kuin missä pyörän vakuutus on.
Tämä nyt yleinen käytäntö. Oma vakuutusyhtiösi osaa neuvoa tarkemmin, mikä heillä on käytäntö ja käsittelyaika.
Ja harmillista, että näin kävi. Onneksi taisit kuitekin selvitä säikähdyksellä sekä pyörän ja ajovarusteiden vaurioilla - huonomminkin kun olisi aina voinut käydä...
you say i'm a bitch like it's a bad thing..!?
Joillakin vakuutusyhtiöillä on tietyt korjaamot missä pyörä tarkastetaan ja korjataan, että älä soittele muualle ennenko oot soittanu vakuutusyhtiöön, sieltä selviää oman vakuutusyhtiösi toimintamalli
toivottavasti pääset pian takas ajeleen![]()
- Jännittää sanoi mummo kun kahvimerkkiä vaihtoi-
- Honda CBR XX -99
Mulla myöskin pohjantähti ja vahinkotapauksissa homma mennyt seuraavasti, eka soitto vakuutusyhtiöön josta käskevät täyttämään vahinkoilmotuksen ja antavat vahinkotarkastajan numeron joka tulee sitte sovittuun paikkaan katsomaan pyörää.
Sen jälkeen vaan pyörä pajalle tai rahat tilille, ite oon kerran vieny kawan Bikeworldiin ja kerran ottanu rahana, homma toiminu joka kerta tosi helposti.
Tuo kuulostaisi aika järkevältä toimintatavalta. Paremmin ne siellä osannevat neuvoa kuin me maallikot täällä..(Mi_Kaheli @ Huhti. 18 2009,00:05) kirjoitti
![]()
* Arctic Ranger *
Joo kannattaa maanantaina käydä tekemässä vahinko ilmoitus ja he neuvovat missä vahinkotarkastus tehdään.Mitä tuossa kun vanhoja topiikkeja olen lukenut niin reilu kuukausi menee?![]()
AR125 * * * * -87
ZX-6R * * * * -97
SV650S * * * -04
VFR 800 VTEC- -02
GSF 1250 SA * -08
VFR 750 F -92
GSF 1250 SA -08
ZX-12R -04
Hayabusa -06
CBR 1100 XX -04
Suzuki VL1500.-98
Harley-Davidson Dyna Low Rider -04
Asiaa puhuvat, vakuutusyhtiön suunnastahan se vyyhti lähtee purkautumaan. Teet vahinkoilmoituksen ja siitä eteenpäin juttu on vakuutusyhtiön prosessi, kertovat sulle mitä tehdä seuraavaksi.
Itsellä kun ei noita kaskoja ole kummassakaan pyörässä, menisin kotiin (tarvittaessa terkkarin kautta) ja järkkäisin pyörän omiin nurkkiin ihmeteltäväksi. Sielläpä sitten ns. "nuolisin haavojani" ihan omaan piikkiin, siis eiku purkuhommiin ja kartoittamaan vahinkoja - nimim. "kolmet lipat endurolla ja erinnäisiä ulokkeita pyöräänsä uusinut".
Kaipa nuo ajovarusteet menee sitten irtaimistovakuutuksen piikkiin, jos tulee asfalttia vasten niitä hiottua....oliskohan joku peräti varmistanut asian?
Ainakin Tapiolalla kypärä menee ihan kotivakuutuksesta samoin kuin muutkin ajovarusteet.(Luna @ Huhti. 18 2009,00:10) kirjoitti
Kawasaki ER-5 1998 aka Romulus 2010-2012
Kawasaki ZX-6R 2003 (636 Ninja) aka Pimu 2012-2014
Suzuki GSXR-600 2009 aka no name yet 2014-
Jos pyörän vakuutusta käytetään niin yleiseisesti ottaen kypärä korvataan pyörän vakuutuksesta ja muut ajovarusteet koti-irtaimistovakuutuksesta. Toki yhtiökohtaisia eroja saattaa olla - näin ollen tarkemmat tiedon saa vain ja ainoastaan soittamalla sinne omaan yhtiöön ja tekemällä vahinkoilmoituksen.(puuwe @ Huhti. 18 2009,10:39) kirjoitti
Pyörän vakuutusta toki ei kuitenkaan ole pakko käyttää esim. kypärän korvauttamiseen (bonusmenetys) vaan voit valita, korvataanko kypärä pyörän kaskosta, koti-irtaimistovakuutuksesta tai matkatavaravakuutuksesta (jos matkan ehdot täyttyvät).
Onko kertynyt bonuksia % ?...jos on niin varmaan kannattaa kysellä varaosien hintoja ja fiksata itse...(tietysti siihen vaikuttaa vahikojen suuruus)...omavastuu+bonuksien menetys tekee sekin muutaman euron...
<br />
Bonusmenetyshän aiheutuu aina. Yleensä se on tuo 20%. Ja kun mällätään omaa pyörää niin tietysti vain vaikutus tulee kaskon bonukseen. Liikenteen bonukset kärsii vain, jos aiheuttaa ulkopuolisen omaisuudelle vaurioita (tämä nyt vain selvennyksenä). Jos bonus on 0% vahingon sattuessa, ei miinukselle toki mennä, mutta bonusten kertyminen viivästyy - mikä myös aiheuttaa bonusmenetystä.(lämmittäjä @ Huhti. 18 2009,11:42) kirjoitti
Arvioidun bonusmentyksen (kun ei pystytä huomioimaan esim. muita hinnan korotuksia) saat, kun soitat vakuutusyhtiöön tai useimmilla yhtiöillä on bonuslaskurit netissä. Bonuksen yleensä saa myös palautettua eli sen jälkeen, kun vakutuusta on käytetty ja tuletkin katumapäälle, voit bonuksen palauttaa maksamalla korvatun osuuden takaisin yhtiölle vuoden sisällä. Tässäkin tosi saattaa olla yhtiökohtaisia eroja, joten kannattaa varmistaa, miten voit peruuttaa bonusmenetyksen tarvittaessa (esim. korjauskulut jäävätkin bonusmenetyksen alapuolelle tms.).
No eihän bonusmenetystä tapahdu jos ostaa osat itse ja fiksaa itse, eikä käytä kaskoa. Tätä lämmittäjä varmaan tarkoitti...
Yamaha FZS 600 '99
Näinhän se etenee...omakohtasia kokemuksia ikävä kyllä on, muutama vuosi sitten tapahtui vahinko mun edellisellä pyörällä...korjauskulut nousee jos joutuu uutta osaa tilamaan... ja sitten vielä se harmi että pyörä seisoo korjaamolla kun on parhaat ajokelit...oman pyörän korjaus kesti yli kuukauden...osia tilattiin Australiasta kun ei löytynyt lähempää...(Luna @ Huhti. 18 2009,11:47) kirjoitti
![]()
<br />
Juuri näin...tätä ajoin takaa...kannattaa vertailla hintoja ja korjata itse jos ei kysessä nyt sitten ole ajoturvallisuuteen vaikuttavia seikkoja... mutta peilin ja vilkun särkemiset yms. pystyy kyllä jokain motoristi itse korjaamaan.....(omassa pyörässä jouduttiin vaihtamaan melkien koko etupää)... oli vähän mutkalla...(Veron @ Huhti. 18 2009,12:02) kirjoitti
![]()
<br />
Juuh, tottakai. Sen vuoksi onkin hyvä laskea tuo bonusmenetys ensin niin tietää sitten, kannattaako bonuksia menettää ko. vahingon vuoksi vai ei(lämmittäjä @ Huhti. 18 2009,12:28) kirjoitti
Katteellisessa pyörässä helposti tulee isotkin korjauskulut, joten jos on helppo korjata itse niin voi jopa olla edullisempaa ottaa korvaus kertakorvauksena ja korjata sitten itse ne kohdata, mitä katsoo välttämättömäksi korjata. Mutta puhdasta plus-miinus laskuahan se on, kannattaako vakuutusta käyttää vai ei... Pointtina siis kuitenkin se, että kannattaa selvittää ensin bonusmenetys ja sitten päättää käyttääkö vakuutusta vai ei.. Soittamalla vakuutusyhtiöön selviää lisää ja tosiaan niitä nettilaskureitakin löytyy useimmilta
![]()
Eikös noi kaskon bonukset saa puhumalla lähes aina 70%?? Mulla ei ole katupyörää hetkeen ollut, joten käytäntöhän voi olla muuttunut.. Ite oon saanut tingattua jopa liikennevakuutukseen lisää bonareita kilpailutuksen yhteydessä..
Eli jos sulla on vaikka kaskossa 70% bonarit ja sitä pienennetään vahingon kautta, niin tinkaamalla tai vaihtamalla yhtiötä bonarit voi saada helpostikin takaisin 70%?
Eli mielestäni kovin herkästi ei kannata moisia vaurioita alkaa itse korjailemaan jos kerran kasko on..
- T -
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Olet oikeassa. Viime vuonna kaaduin ja kaskosta korjaus. Nyt vaihdoin keväällä yhtiötä ja tinkasin kaskoon sen 70% eli eipä tuntunut missään bonuksissa lopulta tuo kaato. Se, että kuinka helpolla olisin saanut tingittyä samasta yhtiöstä bonarit takas 70%, niin vaikea sanoa, kun ei ollut tarvetta.(Tumpp! @ Huhti. 18 2009,12:52) kirjoitti
xxx
Jos sen saa itse vietyä tarkastajalle, niin eikö se homma selviä siinä heti?! Saa sitten korjausluvan ja kuskaa huoltoon. Huollossa sanoo, että laittakaa nuo pakolliset asiat heti jotta saa ajoon. Sitten ajelee puolikuntoisella sen aikaa, kun huolto tilaa loput rojut. Kun kaikki rojut huollossa sopii ajan niiden kanssa ja mopo kuntoon. Olettaen tietysti, että mopo on siinä kunnossa, että esim. vaihdevivun yms. vaihtamisella saa sen ajokuntoon. Kyllähän pyörällä ajelee, jos katteet on naarmuilla. Sen takia ei kannata seisottaa huollossa.(haarajoki @ Huhti. 18 2009,10:22) kirjoitti
xxx
Tänään kävin vilkuilemassa pyörää hieman ja toivon mukaan todellakin nopealla pintapuolisella remontilla selvitään. Tossa katteessa on se paska puoli, että osaa on lähtenyt hieman sieltä täältä, mutta vain hyvin pieni osa on mennyt loppujen lopuksi naarmuille. Harmi, että pitikin ostaa kyykky eikä nakua. Ei olis ollu niin paljoa korjattavaa
Moottorin kansi (siis se juttu joka törröttää sieltä oikealta puolelta katteiden läpi) hieman naarmuuntui kun ei kaatumatappi sitä kokonaan suojannut, toivottavasti ei vaan mennyt koneesta mitään palasiksi. Lisäksi takapyörästä tuo säätö systeemi otti hieman siipeensä, mutta aika kosmeettisilta nuo vauriot vaikuttivat.
Mutta pitää soittaa heti maanantaina klo 8 vakuutusyhtiöön ja toivotaan, että on tarkastajilla aikaa viikolla katella prätkää. Jos sen nyt saa korjaamoon jo viikolla, niin tuo vinkki tuosta pyörän korjaamisesta "osissa" oli aika hyvä. Pitääkin sitten muistaa tiedustella onnistuisiko tuo käytännössä jos jotain osia ei olekkaan varastossa ja toimitusta joutuisi odottelemaan.
Ei muuta kuin kovaa ajoa kaikille vastanneille ja avustaneille sekä muistakaa ajaa varovasti, eikä kylki maata laahaten *![]()
Dodih, sitten saa selvyyttää asiaan. Ja yleensä kaskossa muuten hinaus kuuluu pakettiin, joten välttämättä itse ei tartte lähteä pyörää raahailemaan, jos hankalalta vaikuttaa(Cad @ Huhti. 18 2009,22:24) kirjoitti
.
Kandee muuten varautua jonotusaikaan maanantaina. Takatalvi kun yllätti moottoriajoneuvojen kuljettajat, niin voi olla muutama ihminen langoilla...
Onneksi olen kuljetusfirmassa töissä niin ei tarvitse siitä kuljetuksesta niin ressata.(Luna @ Huhti. 18 2009,22:40) kirjoitti
![]()
Jepu jepu, oikea meininki! Kosmetiikasta viis, kunhan pyörä kulkee...
Sen verran lisäyksenä, että aikoinaan mulle kerrottiin vakuutusyhtiöstä suoraan korjauskustannuksien tarkka summa (huomioon ottaen bonusvaikutus) siihen, että kannattaako turvautua vakuutuksiin vai vaihtoehtoisesti "kärsiä omissa nahoissaan".
Anyway, eiku prätkä lyöntiin ja baanalle!