Ostin mp-messuilta sellaisen ledivalon, myyjä kehui kovasti sopivan lisäjarruvaloksi. No toimiihan se, mutta lisäjarruvalon pitäisi näkyäkin eikä vaan palaa.
Siis kokeile ensiksi sen ledvalon valotehoa ja jos siinä on E hyväksymismerkintä, niin parempi.
Noita on varmaan hyväksytty takavaloksi, mutta onko jarruvaloksi?
Päätin odottaa ja ostaa sen orggis valon Silveriltä sitten joskus.
Ittellä sama projekti ajattelun/työn alla...(Arcade @ Huhti. 17 2009,21:09) kirjoitti
Viime messuilla kyselin Hondan edustajalta orkkistakalaukun kannessa olevan lätkän alle sopivaa lisäjarruvaloa. Totesi heti, ettei yksikään saatavissa oleva mene heittämällä kyseiseen - Honda VFR Vtec 'Ready-To-Go Full Pack' - takalaukkuun.
Antoi vinkin ledeistä ja Araldiitista, kun vastasin,
että sitten eikun porailemaan soveliaita reikiä...
Ei moottoripyörien valot ilmeisesti pollissia kiinnosta, ellei ole sitten ihan joulukuusi-tivoli -pohjalta toteutus...
Jarruvaloa lisää vaan taakse näkyviin.
-jami
Honda CB 125 Twin (1978) 1978 - 1980
Suzuki GS 500 E (2000) 2006 - 2007
'Hilja' ('Modesty' in english...) Honda VFR Vtec (2004) 2007 -
Täällä .ORGissakin on joitakin ketjuja, joissa on käsitelty pyörien sumu-, rekisterikilven- yms. lisävaloasiaa, joten kannattaa haeskella niitä täältä. Erityisesti custom-pyörien rakentajat tietävät nuo lakiseikat todella hyvin, joten kannattaa katsoa asiasta myös tuolta www.mmaf.fi
Selvittelin itse asiaa viime syksynä, ja kävin mielestäni kaikki asiaan liittyvät lainkohdat läpi Finlexissä ja tulin siihen johtopäätökseen, että lisäjarruvalo on laiton, jos ei ole pyörässä jo ostaessa ollut. Eli silloin maahantuoja ja myyjä ovat joutuneet sille ns. ensikatsastuksen tekemään, jota kautta lainvoiman.
Joku korjatkoon, jos olen väärässä, en kuitenkaan ole lakimies ;)
Niitä kuitenkin näkee liikenteessä mm. Goldwingit. Tosin, niissäkin taitaa suomimallissa olla alalamput pimeinä, mutta kuulema helppo ottaa käyttöön. Lisäksi moni on kytkenyt Giwin laukkunsa lisäjarruvalon käyttöön.
En ole koskaan kuullut, että asiasta olisi viranomaiset huomauttaneet, mutta mahdollista se silti on. Pidän kuitenkin itse lisäjarruvaloa lähes henkivakuutuksena, jota mielummin käytän, kuin ajan ilman. Lisäjarruvalo näkyy mm. jonossa paljon pidemmälle autojen ikkunalinjan läpi. Samoin kuin lisäjarruvalo autoissa. --- Olihan sekin aikoinaan laiton. *![]()
t.Tonza
<p><span style="color: rgb(0, 255, 255);">Hugo:"</span><span style="color: rgb(255, 0, 255);">Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta!</span><span style="color: rgb(0, 255, 255);">"</span></p>
Itsellä Givin V46 jossa alkuperäinen lisäjarruvalo - ei mikään maailman kirkkain, mutta onpahan jotain vähän ylempänäkin!
Eipä paljoa kiinnosta E-hyväksynnät ja muut, kyllä ne tulee kertomaan jos eivät ole lailliset!
Lisäksi laitoin alkuperäisten "heijastinfolioläpysköiden" tilalle 3M:n heijastavaa teippiä. Ja kun tuo keli taas on mitä on, niin ajattelin vielä hankkia led-valolistaa ja lisätä ne noiden heijastimien päälle ikäänkuin takavaloiksi..
Honda CB350K4
"Work Less - Ride More"
Itsellä kanssa on Kawassa alkup. lisäjarruvalo Givi -takalaukussa. Tuohon Revereen ruuvasin aikanaan Kapan takalaukun ja siihen sisälle sellaisen kirkkaan LED-zydeemin. Ei kirkkaudessa mitään, mutta kun fillari oli saksasta tuottamani ja tietty se piti rekisteröintikatsastaa ennen verotusta, rupesi katsastusmies inttämään kun ei ole E-merkintää tuossa laukun lisäjarruvalossa. No nopsasti riipasin siltä seisomalta puihan poikki ja leima tuliNo toki valo palautettii uudelleen toimintaan heti kun kotio päästiin, mutta sen koomin ei kukaan ole noista mitään sanonut
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
No perskutarallaa!(Arcade @ Huhti. 20 2009,23:43) kirjoitti
Komeata on!
Ovatko LEDit punaisia vai valkoisia?
Tämä ei ole arvostelua, mutta itte laittaisin tonne keskimmäisen lätkän alle muutaman tuikkimaan kanssa...
(... seuraavaksi pitääkin sitten tuplata vilkut ...)
-jami
Honda CB 125 Twin (1978) 1978 - 1980
Suzuki GS 500 E (2000) 2006 - 2007
'Hilja' ('Modesty' in english...) Honda VFR Vtec (2004) 2007 -
No noissa oma-viritelmissä takalaukuissa itse olen kannen sähköistänyt saranan kautta. Siis kuumaliimalla ohutta johtoa laukun sisäpintaa pitkin ja saranan kohdalla sitten mennään koko matka poikittain => johtoon tulee kannen avaamisesta ennemminkin kiertymää kuin taitosta = kestää laukun availua katkeamatta. Ja kannessa taas kuumaliimanorolla taas kiinni sisäpintaan ja piuha perille(Arcade @ Huhti. 21 2009,00:14) kirjoitti
No tuon nykyisen alkup.jarruvalon mukana taasen tuli 2x sellaiset jousikuormitteiset nastat - toinen laukun pohjan ja kiinnityslevyn väliin, toinen pohjaosan ja kannen väliin tuohon etureunaan, lukituskahvan viereen. Ihan pätevän tuntuinen tuokin "johdotustapa", mutta vastaavan toteuttaminen itse onkin jo hiukka haasteellisempi rasti![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08