Tulokset 1:stä 10:een 10:sta
  1. #1
    Mikä avuks kun pyörä ei starttaa kylmällä? Akussa on kyllä virtaa mutta startti ei jaksa käynnistyä?

    Mistä kannattas vikaa alkaa etsimään? tulpat, hiilet rele?

    Pyöränä toi vm. 2000 oleva suzuki sv650s



    Ducati Hypermotard 1100 -07 2014->
    Ducati Hypermotard 798 -10 2012-2014
    KTM Super Duke -06 2010-2011
    Suzuki SV650s -00 2009-2010
    Suzuki GSF600n -01 *2008
  2. #2
    Tarkoitatko siis että startti ei jaksa pyörittää konetta? Mistä päättelet että akussa on virtaa, oletko mitannut jännitteen esim. valot päällä? Jos vastaus molempiin kysymyksiin on kyllä niin tarkasta ensimmäisenä akkukaapelit, ettei ole löysällä/hapettuneet ja sen jälkeen startin maadoitus. Jos ei sieltä vikaa ala löytymään niin saattaa olla startti heikossa hapessa.
    CB350, XS650, CB750K7, XS850,XV1000(TR-1), XS1100S, ST-4, FJR1300A
  3. #3
    Siltä siis tuntuis että startti ei jaksa pyörittää konetta, virrat olen vain päätellyt en mitannut. Pitäs vielä mitata kuhan kerkee. Mutta nyt akku on kyllä tyhjänä kun yritin sitä saada käyntiin tuloksetta.
    Ducati Hypermotard 1100 -07 2014->
    Ducati Hypermotard 798 -10 2012-2014
    KTM Super Duke -06 2010-2011
    Suzuki SV650s -00 2009-2010
    Suzuki GSF600n -01 *2008
  4. #4
    Jos kylmällä startti ei tunnu pyörittävän entiseen malliin, niin ensimmäisenä epäilyksen alla olisi tosiaan akun kunto. Voi toki johtua myös akkukaapeleiden huonosta kontaktista, heikosta latauksesta, starttimoottorin huonosta kunnosta ja aika monesta muustakin jutusta. Mutta akku on kuitenkin todennäköisin syyllinen, etenkin jos sillä on ikää vähänkään enempää.

    Heikko akku voi muuten estää käyntiin lähtemisen vaikka startti tuntuisi pyörittävän konetta ihan kohtuullisesti. Monesti käy niin, että starttauksen aikana jännite tippuu niin alas, että sytkä ei enää tee kipinää. Itsellä kävi tässä juuri tällainen tapaus SV:n kanssa. Parin päivän seisomisen jälkeen viileällä kelillä ei enää lähtenyt käyntiin vaikka startti pyöritti konetta likimain normaalisti. Tuuppaamalla sitten pärähti heti käyntiin. Pitäisi varmaan poiketa akkukaupassa...
    Arttu
  5. #5
    Uusi akku tuli ostettua keväällä ja toimi tähän viikkoon asti moitteettomasti. En usko että vika olisi akussa.
    Ducati Hypermotard 1100 -07 2014->
    Ducati Hypermotard 798 -10 2012-2014
    KTM Super Duke -06 2010-2011
    Suzuki SV650s -00 2009-2010
    Suzuki GSF600n -01 *2008
  6. #6
    Voisi silti suositella akusta alkavaa vianetsintää, kaikkein tyypillisin ja helpoin paikka aloittaa. Jännite tosiaan saattaa notkahtaa niin alas, ettei jaksa sytyttää. Katso ensi lepojännite, pitää olla yli 12,5-12,6 V, sitten mittaamaan latausjännitettä (jos saat tuuppaamalla käyntiin) (väh 13,5), vasta sitten tulppien, ryypyn yms kimppuun...

    -hh-
  7. #7
    Onko sama oire ollut viime keväänä / syksynä vai tullut ihan uutena oireena.
    Oma Cagiva ei viime syksynä lähtenyt nollakelissä käyntiin aamulla, vaikka sahasi akun melkein tyhjäksi, ryyppy milloin missäkin asennossa. Iltapäivällä, kun aurinko oli lämmittänyt pyörän, niin starttasi kuin palmun alta sillä melkein tyhjällä akulla. Olin vasta ostanut pyörän, niin ei ollut komeusta.
    Vaihdoin talvella tyhjäkäyntisuuttimen (50>56), niin sen jälkeen ei ole ollut käynnistysongelmia kylmällä.
    Pakokaasupäästöjen takia pyörät säädetään tehtaalla tyhjäkäynnillä todella laihalle. Eihän sillä ole mitään vaikutusta todellisten päästöjen kanssa, mutta laihalle ne säädetään silti, että saadaan hieno lukema hyväksymistodistukseen.

    Tämä arvaus siinä tapauksessa, että akku, startti yms. on kunnossa.
  8. #8
    Lainaa (lario @ Loka. 02 2009,08:08) kirjoitti
    Onko sama oire ollut viime keväänä / syksynä vai tullut ihan uutena oireena.
    Oma Cagiva ei viime syksynä lähtenyt nollakelissä käyntiin aamulla, vaikka sahasi akun melkein tyhjäksi, ryyppy milloin missäkin asennossa. Iltapäivällä, kun aurinko oli lämmittänyt pyörän, niin starttasi kuin palmun alta sillä melkein tyhjällä akulla. Olin vasta ostanut pyörän, niin ei ollut komeusta.
    Vaihdoin talvella tyhjäkäyntisuuttimen (50>56), niin sen jälkeen ei ole ollut käynnistysongelmia kylmällä.
    Pakokaasupäästöjen takia pyörät säädetään tehtaalla tyhjäkäynnillä todella laihalle. Eihän sillä ole mitään vaikutusta todellisten päästöjen kanssa, mutta laihalle ne säädetään silti, että saadaan hieno lukema hyväksymistodistukseen.

    Tämä arvaus siinä tapauksessa, että akku, startti yms. on kunnossa.
    Keväällä kävi sama ongelma. Vaihdoin vanhan akun ja ongelma katos, kunnes syksyllä alko taas uudestaan. Ja juuri näin että akku sahautuu tyhjäksi ja kun lämpenee niin lähtee nätisti käyntiin.

    Joku ratkasu pitäs keksii toho :/
    Ducati Hypermotard 1100 -07 2014->
    Ducati Hypermotard 798 -10 2012-2014
    KTM Super Duke -06 2010-2011
    Suzuki SV650s -00 2009-2010
    Suzuki GSF600n -01 *2008
  9. #9
    Vaikuttais ihan siltä että latauspuolella ei kaikki ole ihan viimeisen päälle kunnossa, mittaa akun jännitteet moottorin käydessä, pitäisi löytymän jotakin luokkaa 13,5-14,5 V, myöskin valot päällä.
    CB350, XS650, CB750K7, XS850,XV1000(TR-1), XS1100S, ST-4, FJR1300A
  10.  
  11. #10
    Lainaa (hillomunkki @ Loka. 02 2009,09:12) kirjoitti
    Lainaa (lario @ Loka. 02 2009,08:08) kirjoitti
    Onko sama oire ollut viime keväänä / syksynä vai tullut ihan uutena oireena.
    Oma Cagiva ei viime syksynä lähtenyt nollakelissä käyntiin aamulla, vaikka sahasi akun melkein tyhjäksi, ryyppy milloin missäkin asennossa. Iltapäivällä, kun aurinko oli lämmittänyt pyörän, niin starttasi kuin palmun alta sillä melkein tyhjällä akulla. Olin vasta ostanut pyörän, niin ei ollut komeusta.
    Vaihdoin talvella tyhjäkäyntisuuttimen (50>56), niin sen jälkeen ei ole ollut käynnistysongelmia kylmällä.
    Pakokaasupäästöjen takia pyörät säädetään tehtaalla tyhjäkäynnillä todella laihalle. Eihän sillä ole mitään vaikutusta todellisten päästöjen kanssa, mutta laihalle ne säädetään silti, että saadaan hieno lukema hyväksymistodistukseen.

    Tämä arvaus siinä tapauksessa, että akku, startti yms. on kunnossa.
    Keväällä kävi sama ongelma. Vaihdoin vanhan akun ja ongelma katos, kunnes syksyllä alko taas uudestaan. Ja juuri näin että akku sahautuu tyhjäksi ja kun lämpenee niin lähtee nätisti käyntiin.

    Joku ratkasu pitäs keksii toho :/
    Kokeile talven aikana pykälää suuremmat tyhjäkäyntisuuttimet. Ei niistä ainakaan haittaa ole.
    Esim. tuolta