Triumph Talkissa piisaa juttua uudemmasta ST:stä, vanhemmasta ST:stä ja RS:stä.
Toki mäkin voin sanoa että kaikin puolin mukavia, luotettavia vehkeitä upealla moottorilla.
Ulkonäkö on makuasia, tässä mun -05 1050 ja -04 955i:
Olisihan tuohon kiva saada vastaus...
Nimittäin tuli tilattua tänään tuliterä Sprint ST 1050 ABS. *
yksipuolinen haarukka on ehdottamasti hyvä! Noh mallivaihdoksessa 2005 pyörä muuttui suhteellisen paljon, aikaisemmalla en ole ajanut joten suoranainen ajo ominaisuuksien vertailu ei mull onnistu. 955 daytona ei ole kovin kyykky "kyykky" mittapuulla joten sitäkään ei kannata vierastaa. Sprint ja triple on sitten hyvin erillaisia pyöriä, vaikka paperilla eivät siltä vaikutakkaan. Jos ajat kaupungissa ja pyörit alle 200km lenkkejä suurimman osan, ota triple. Jos sitten taas mielesi matkaan tekee niin sprintti(uudempi) on siihen erittäin helppo ja mielyttävä pyörä.(Arttu.H @ Helmi. 03 2009,22:13) kirjoitti
vielä sen verra että daytonassa ja 955i ja s3:ssa on alustan osat erillaiset kuin 955i sprintissä. sprintti on aika löysällä alustalla varustettu joka vie hieman tuntoa. Eli katsonhan vielä niitä daytonojakin. tekniikka on sitten näissä kaikissa pommin kestävää, trust me![]()
Kiitos vinkeistä(juaalton @ Helmi. 04 2009,00:02) kirjoitti
pitäis vaan päästä itsekin kokeilee ja ajaa... ennen lopullista päätöstä.
joo en ole tekniikan suhteen kuullut mitään ihmeellistä, paitsi sen ettei lähtisi käyntiin sateen jälkeen
vissiin tulpankolot keräävät vettä, suunnitteluvirhekö? vai mistä tämmöiset jutut peräisin?
Bonne aikionaan sammui vesisateeseen, ja kuullut muiltakin samanlaisista ongelmista.
Ei ne daytonat vissiin niin kyykkyjä olekaan kun kuvista kattelin..
Mielenkiinnosta...miksei 90-luvun lopun daytonia ei näy myynnissä? joskus vuosi sitten näin yhden...
http://motoprofi.com/bikephoto/3075/...55i_1999_2.jpg
Mites muuten se uusi 675, se taitaa jo olla aika kyykkis ?
ja onko sellanen vingutin kuin esim. 600cbr:rät?
Niitäkin näyttäs saavan kymppitonnilla kympin ajettua...
Se 675 on jo überkyykkis (perse korkeammalla kuin kädet, pää etupleksin etupuolella)...muttei oo vingutin, vaan vääntävä vehjes...(Arttu.H @ Helmi. 04 2009,08:49) kirjoitti
Mukava pyörä on ollut kaikin puolin. Hyvä matka-ajossa ja menee radallakin ihan kivasti. Ainakin tähän asti toiminut luotettavasti (vm. 2006 ajettu n. 12tkm). Suosittelen.![]()
Jo on aikoohin eletty. Raavahat miähet syä salaattia ja nuaret naiset juo viinaa.
Jopa tää wanha on soiva peli, ilman vikoja takana 27 000 km (paitti starttikytkin, sekin lähes omamoka).
Suosittelen myös Spruinttia.
Triumph Tiger 900 -96, 39tkm (430, DB) R.I.P. Sprint 900 -93, 96 tkm.
Vanhan motoristin hengissäsäilymiskikka: vanhemmiten ei tule yhtään sen viisaammaksi, mutta varovaisuus lisääntyy.
Ei, hyvin mahtuu pidempikin kuski ajamaan. Ja ajosento muutenkin aika rento. Näyttävät nykykilolyykyt aika pieniltä ison Dayonan rinnalla. Tosin ei niitä ehkä pitäisikään verrata keskenään.(Arttu.H @ Helmi. 04 2009,08:28) kirjoitti
Monitoimivekotin.![]()
Se, mikä ei vahvista, tappaa...
"soivat pelit": viulu -> trumpetti -> poskisolisti -> toinen ja kolmas trumpetti
Minulla kun on molemmat, Sprint ja Daytona, niin vertailu on kivaa.
Iso Daytona ei tosiaankaan ole ylikyykky toisin kuin 675, joka sitten sitäkin enemmän.
Vähän eri mieltä tuosta alustan löysyydestä ainakin Sprint RS:ssä. Hyvin taittuu radalla ja alusta, samoinkuin runkokin kestää kovemmankin vauhdin. Itse asiassa heittäisin sellaisen väitteen, että kun Sprinttiin laittaa korkeammat jalkatapit niin on vakiona nopeampi Kemorassa kuin vakio Daytona 955i.
Daytonan runko tuntuu hieman keveältä kovaan vauhtiin. Käsissä tuntuu kuin pitelisi polkupyörän runkoa. RS:ssä taas on todella järeä runko.
Pidon suhteen RS:ssä Z6-renkaalla ei ollut ongelmia kun taas Daytona M3 -renkailla tahtoi jatkuvasti heittää kuskia kyydistä. Kertoo kai paljon alustan toimivuudesta.
Niin, ja itse kysymykseen: Sprint on todella varma kulkine. Tulpankolot tosiaan kerää kondenssivettä ja jarrut vaativat huoltoa, mutta siinä ne ongelmat onkin.
Sprint RS ja ST on lähes samalla tekniikalla, ST:ssä taisi olla takajousitus hieman matalampi.
Triumph Speed Triple 1050 -05 raato
BMW R45 -79
Yamaha rd 250 lc -81
Omista pyöristäni Sprint ST ja mallia -03. Tyytyväinen olen ollut ja kiva ajella pitkääkin pätkää. Tiellä mukava ajettava, ainakin jos vertaa muihin nykyisin omistamiini pyöriin. Oma penkki hiukan liian pehmyt pitkille matkoille, siispä ostin geelipenkin, kun halvalla sain. Jalkatapeiksi viritin LSL tapit, kun halvalla sain. Pikkusen pudotti alaspäin, polvikulma parempi minulle. Vaihdoin myös etujarru master -sylinterin, suuremmalla halkaisijalla, sopii minun tavalleni jarrutta paremmin. Niin lisäksi ja lisäksi pyöräytin takanavan 180 astetta, laski perää, mutta ketjut "rolisi" ketjusuojaan. Tämän takoitus oli laskea koko pyörää alemmaksi, niin ja samalla tietysti etuputket niin alas kuin mahdollista. Mutta viimekesäksi käänsin perän ja etupään orkkis stukiin.
Noilla toimenpiteillä olen viritellyt kukinetta paremmin minulle sopivaksi.
Niin meinasi aivan uhontua, rakentelin Akra SlipOn:n ja loppukäyrän, on vähän miehekkäämmät äänet. Samalla tuli laitettua aftermarket softa, kun halvalla sain. Softa pelittää tosi hyvin, ei käy alhaalta liian ohuesti ja eikä ole "saastekuoppaa" 4000 kier kohdalla. Käytin Dynossa vääntökäyrä on kuin kuuluisa pöytävuori, alkaa 2500 jatkuu tasaisena 7500, sitten alkaa vaipumaan. Takarenkaalta irtosi valtavat 101 hevosvoimaa ja max vääntö 97 Nm. Siinä näkyy kolmio moottorin hyvät puolet, vääntää ja käyrä on tasainen. Väännöllähän sitä pyörää ajetaan. Syönti on kohtuullinen vaihtelee matka-ajossa kaasun asennosta 4,5 - 5,5 l/100km.
No tulipa sitä Trumppaa nyt kehuttua.
<p>Tallissa odottelee ajovuoroa: WLA45-1942 _FLH74-1957 _FLSTC-1994 _T120R -969 _K100RS-1991 _CR500Hm-2005 _CR 500-1988 _RD125-1970 _HVA125-1974_KTM EXC300-2005_R 1200 GSA -2011_ Kawasaki G5 100_CR 250 -1996</p>
Kuulostaa hyvältä
Uudemman malliset SpeedTriplet on niin kalliita et ne ehkä unohdan, ja vanhemman mallin ulkonäöstä en niin hirveesti tykkää...StreetTriple vois kiinnostaa jos se kone on tosiaan vääntävä eikä mikään vingutin. Eikös se ole sama kone kun Daytona 675:ssa?
Ehkä ne vaihtoehdot on Sprint RS tai sitten Daytona 955, niissä ainakin varmaan on sitä vääntöäkin, kumpikohan sitten...
ajaahan ne ensin pitää
Kannattaako sitten katella sellasta jossa on yksipuolinen takahaarukka, onko siitä mitään hyötyä? ulkonäöllisesti siitä nyt voi olla montaa erimieltä, itse en oikein osaa sanoa..![]()
Kerran St:hin renkaat vaihtaneena voin sanoa että takarenkaan vaihto sujui todella helposti. Tosin piti käydä ostamassa 46 mm hylsy ennenkuin sai renkaan irti. Ketjujen säätö on myös helppoa. Muita etuisuuksia en tuohon yksipuoliseen haarukkaan ole vielä löytänyt.
Jo on aikoohin eletty. Raavahat miähet syä salaattia ja nuaret naiset juo viinaa.
yksipuolisessa
-ei menetä ketjun säätöä jos renkaan irrottaa
-ei tarvitse miettiä ketjulinjauksia ja sitä onko takapyöräsuorassa.
-ei ole väliholkkeja yms irtotavaraa kun rengas on irti.
-takajarru ei irtoa kun otat takapyörän pois.
-takajarrua ei tarvitse pujotella holkkien kanssa paikalleen rengasta asetellessa takaisin.
haittana on harvinaisemmat laakerityypit, ja se jos laakeri menee, niin taka-akseli voi vaurioitua. normitakahaarukalla laakerinmeno ei vaurioita muuta kuin parin kympin peruslaakereita.
eli jos ajattelee ajella kunnes hajoaa voitelematta takanapaa koskaan,niin osta se normihaarukkainen.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Vm. 2003:n RS:n erittäin tyytyväisenä omistajana en voi kuin lämpimästi suositella ko. vehjettä. Mun mopossa ei ole ollut ongelmia vaan pelittänyt kuin junan vessa. Trumpan oma tarvikepönttö ja softa ajettu sisään. Vääntää todella hyvin ja on helppo ja mukava ajaa. Geelipenkki voisi tosin tuoda lisää mukavuutta pitkillä selkosilla, mutta onhan se hyvä jaloitella noin 250/300 km välein jo muutenkin. Jos/kun vaihto tulee eteen niin merkissä tulen pysymään, Tikru olisi seuraava hankinta.![]()
Tikru 2010
Tuota ne laakerit saa hommaatua ihan suoraan esim laakerikeskuksesta... eräs tuttu vaihtoi oman takapäänsä laakerit, kävi ensten kysymässä orkkis laakereita jotka olivat vaivaiset 700 euroa (jos nyt en väärin muista) ja käveli suoraan laakerifirmaan ja osti ne 200 euroon... ja tässä oli siis ihan kaikki takapään laakerit laskettuna mukaan... ja mitä itse olen kuullut ihan normaali standardin kokoisia laakereita niiden pitäisi olla.(jaket @ Helmi. 05 2009,11:23) kirjoitti
Melko hurjalta kuulostaa toi 700€. Ei tuollaista summaa saa kyllä millään ynnäiltyä virallisillakaan laakerihinnoilla. Vai oliko kaverisi hinnassa vaihtotyö, kaikki linkkujen ja swingin laakerit mukana?
Koko se taka-akselin epäkeskomunkki laakereineen ja pölysuojineen maksaa jotain 200€.
-> Tulee halvemmaksi itse vaihtaa koko möykky, kuin käyttää pyörä virallisessa huollossa laakereiden vaihdossa.
Tietty vieläkin halvempaa jos käy siellä laakerikeskuksessa.
Kivoja pelejä nuo kolmipyttyiset Trumpat. Mulla oli -03 RS 955. Toimi ihan hyvin. Seisontajalan puoleinen sytytystulppa vaihdettiin kerran. Olisiko syynä ollut se, että syksyllä -04 tuli ajettua n. 9000 km sateessa. Tulpan koloon kun menee vettä, niin ei pääse pois? Tulppa ihan ruosteessa ja käyntihäiriöitä. Jonkunlainen 955 koneen ominaisuus.
Myytyäni Trumpan pois, niin kuulin vuoden päästä, että oli takapyörän laakeri hajonnut 31000 km:ssä. En ollut pessyt pyörää painepesurilla ja renkaaanvaihdossa käytetty momenttiavainta. Muistaakseni itse ajoin pyörällä noin 26000km.
Kaverilla hajosi takapyörän laakeri n. 19000 km:ssä -03 955 Speed Triplessä. Oli lyönyt pienessä nopeudessa vähän takasta lukkoon, mutta tuuria oli mukana. Laakeria ja taka-akseli uusiksi. Puhui jostain 500€ kustannuksesta.
Näissä oli siis se yksipuolinen swingi.
Jotenkin saanut sellaista ajatusta, että yleisemminkin yksipuoliset takaswingit vie enemmän takapyörän laakereita, kuin kaksipuoliset takaswingit, mutta onhan ne muuten hienoja.
Never say die
Oliko laakeri rasvattu huolto-ohjelman mukaisesti 20tkm-huollossa?(Frrewind650 @ Helmi. 22 2009,12:35) kirjoitti
Epäilen että melko monessa liikkeessä tuo kohta huollosta skipataan yli.
Kyllä huollatin silloin Lauttasaaressa sijainneessa Trumpan myyntipisteessä huolto-ohjelmaan kuuluvan 20000km ison huollon. Huolto oli kallis ja muistaakseni takaswingikin siinä purettiin. Se minun pyörän homma meni takuuseen, vaikka pyörä oli ainakin 3-vuotta vanha, kun vika ilmeni.(Talttapää @ Helmi. 22 2009,16:06) kirjoitti
Tää kaverin Speed Triple meni hänen omaan maksuun, mikä oli mielestäni väärin.
Kyllä ne takapyörän laakerit pitäisi kestää enemmän, kuin vajaa 20000km.
Trumppa näyttääkin suurelta osin käyttävän nykyään kaksipuolista takaswingiä. *Taitaa olla helpompi rakentaa niin, että takapyörän laakerit kestää, eikä uhreja tule niin usein takapyörän lukkiutuessa pyörän laakereiden hajotessa.
Never say die
Onko mitään hajua tehtaan toimitusajoista?(AimoPamaus @ Helmi. 03 2009,21:40) kirjoitti
Myyjä puhui muutamasta viikosta, onko neljä viikkoa jo muutama?![]()
Tämä lienee näitä ikuisuuskysymyksiä. Pari on kaksi, muutama on jotakin sitä enemmän. Tilaajan mielestä kolme viikkoa, myyjän mielestä yhdeksän...(AimoPamaus @ Maalis. 05 2009,13:26) kirjoitti
Jos ei Delvac ja tissit auta, tauti on kuolemaksi.
näissä trumpan ykspuolisilla swingeillä varustetuissa malleissa tahtoo porukat aina pitää ketjuja liian kireällä. Ketjun liikevara pitäis olla suunnilleen 5 cm, näyttää pirun löysältä mut sit kun on kuorma päällä niin se on sopiva.(Frrewind650 @ Helmi. 22 2009,17:55) kirjoitti
Ei oo ihme jos laakerit menee jos säätää ketjut samalla lailla kuin yleensä muihin pyöriin säädetään...
- Kawasaki ZR-7S => Triumph Sprint RS 955 -
Tähän heitän tämän erittäin kivan kommentin, eli +1.(Esa @ Maalis. 06 2009,08:18) kirjoitti
Täytynee omalta kohdaltani tunnustaa, että en ole vielä kertaakaan avannut takalaakeria Sprintistä, kilometrejä 60 tuhatta. Edelleenkin tuntuu pyörivän niinkuin pitää. Ketjut ovat olleet mieluummin ylilöysällä kuin kireällä.
Huollosta taas sen verran kokemusta, että ketjut olivat se jäljiltä yhtä kireällä kuin vaihteettomassa polkupyörässä. Eli tuntuu se huollossakin olevan hankalaa säädellä, varsinkin kun varmaan suurin osa huollon pyöristä on kuitenkin kaksipuolisella haarukalla.
Triumph Speed Triple 1050 -05 raato
BMW R45 -79
Yamaha rd 250 lc -81
Jaa, lieneeköhän tuo tyyppivika, vai onko vaan käyttäjävika...
VFR:n yksipuoleinen svingi (laakeri) ainakin kestää sen rasvaamattomuuden aika kauan (100tkm). Ketjuja olen siinä pitänyt aina mieluummin löysällä kuin kireällä.
1050 kiinnostaa kyllä, kertoilkaas lisää ominaisuuksista !
Kone olis ainakin juttujen perusteella kymppi, kuinkas muiden ajoasennot (laittakaa vähän pituuttanne) polvikulmakommennttia ja muita käytännön juttuja, kiitos !
Suzuki RGV 250-87--> Kawasaki Gpx 500R-89--> Honda VFR750 F-91 --> Honda VFR 800 Fi-99 --> Honda VFR V-Tec 800-03 / Kawasaki ZZR 500 + Honda 1200 VFR -10 Tenere 700-20/ Honda Cbr 1100xx
Jouduin kanssa hieman löysäämään ketjuja huollon jälkeen. Oli vähän sellaista ilmiötä ketjuissa, että venyivät epätasaisesti. Piti säätää tosi tarkasti, etteivät olleet liian kireällä jostain kohtaa. Ajelin niillä kaikesta huolimatta ja venyivät sitten muualtakin. Johtuikohan epätasainen venyminen siitä, että tuli annettua hanaa aina reilusti paikaltaan lähtiessä, varsinkin valoissa.
Never say die