Tulokset 1:stä 28:een 28:sta
  1. #1
    Voi voi. Hevosetkin varmaan nauraa tälle kysymykselle mutta pakko silti kysyä kun alko tänään ajelulla askarruttaa mieltä.

    Takajarrulevy kuumeni "päästellessäni" tänään ajelulla. Mietin siinä sitten tauolla tupakkaa poltellessani että onko rengas vinossa vai onko se ihan normaalia tuollaisessa reippaammassa ajossa vaikka jarrua ei käyttäisikään.

    Koskaan aiemmin kun ei ole tullut mieleen kokeilla levyn lämpöä tauoilla/ajon jälkeen. Säätömerkkien mukaan kaikki on niinkuin pitääkin. Pyörä kulki suoraan ja ravistelematta.

    Vastauksista olisin kiitollinen, KV
    Tärkeintä on lähteminen, jäitten lähteminen.

    Honda CBR 600RR -03 (gone)
    Honda CBR 600F -03 (gone)
    Honda CBR 600F -00 (gone)
  2. #2
    Jos oikein lujaa ajaa niin ilmanvastus lämmittää jarrulevyä
    KTM Super Duke R -11
    KTM Duke III -08 Myyty
    Kawasaki ZX-6R -05 Myyty
    Honda CBR 125R -05 Myyty
  3. #3
    Eihän laahaa noi jarrupalat?
    T
    Jussi
    ---
    "Jääkiekko on raju peli. Osallistumalla peliin pelaaja hyväksyy siihen liittyvän tapaturmavaaran"
  4. #4
    Kyllä ne lämpöiset kuuluu olla, mutta jos on kuumat ilman että on jarrutellut => veikkaan että hieman on jarrut "päällä". Pitäisi hieman puhdistaa tapit, männät ja liukutapit.
    Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
  5. #5
    jos et ole jarruttanut, niin se on kylmä.

    ellei sitten jarru laahaa.
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  6. #6
    Jarrut laahaa "kevyesti" eli rengas pyörii vapaasti mutta pitää pientä laahausääntä. Kauhukseni(?) huomasin että takajarru ottaa hiukan kiinni yhdessä kohtaa levyä. Kumma ettei se ravista ajossa ollenkaan. Missään nopeuksissa. Tais mennä levy silti vaihtoon...

    Voiko ton tappien, mäntien ja liukutappien puhdistuksen suorittaa niin ettei tarte ilmata?
    Tärkeintä on lähteminen, jäitten lähteminen.

    Honda CBR 600RR -03 (gone)
    Honda CBR 600F -03 (gone)
    Honda CBR 600F -00 (gone)
  7. #7
    Lainaa (KapteeniValpas @ Huhti. 16 2009,07:02) kirjoitti
    Voiko ton tappien, mäntien ja liukutappien puhdistuksen suorittaa niin ettei tarte ilmata?
    Ei voi ja samalla sinne pitää vaihtaa tiivisteet.
    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
  8. #8
    eikös jarrujen kuulukkii hieman laahata?
    käytössä:
    Honda VT1100 ACE

    vanhat:
    Yamaha FZR600
    Honda CB750 SevenFifty
    Honda XL600V Transalp
    Yamaha FJ 1100
    Suzuki TS250
    Suzuki DR600
    Suzuki GSX750F
    Yamaha XT600
    Yamaha XTZ660
    Honda VTR1000f
    Honda VT750 ACE
  9. #9
    Tähän astisen ymmärtämykseni perusteella jarrun kevyt laahaaminen ja jarrulevyn lämpeneminen ajossa on normaalia.

    Ongelmana mulla on siis se, että jarrulevy meni kuumaksi (mikäli suht jäässä olleiden sormien lämpöaistimukseen voi luottaa). Ja uutena ilmentymänä tuo renkaan vapaan pyörimisen huomattava hidastuminen tietyssä kohtaa.

    Missäköhän pk-seudulla voisi mittauttaa edullisesti ton jarrulevyn. Vaikka kierohan se taitaa olla ilman mittauksiakin
    Tärkeintä on lähteminen, jäitten lähteminen.

    Honda CBR 600RR -03 (gone)
    Honda CBR 600F -03 (gone)
    Honda CBR 600F -00 (gone)
  10. #10
    Jarrukengäthän koskettaa aina juuri ja juuri siihen jarrulevyyn mutta ei ne saa niin paljoa kitkaa aiheuttaa, että levy kuumenee. Jos ongelmaa on, herkistäminen lienee helpoin kokeiltava konsti eli painetaan männät sisään. Ehkä kannattaa vaihtaa nesteetkin. Noilla konsteilla itsellä aikoinaan korjaantui tuo laahaaminen.
    Reissukuviani: http://picasaweb.google.com/halti.traveller
    -- DL650 -04 --
  11. #11
    Lainaa (KapteeniValpas @ Huhti. 16 2009,08:55) kirjoitti
    Tähän astisen ymmärtämykseni perusteella jarrun kevyt laahaaminen ja jarrulevyn lämpeneminen ajossa on normaalia.

    Ongelmana mulla on siis se, että jarrulevy meni kuumaksi (mikäli suht jäässä olleiden sormien lämpöaistimukseen voi luottaa). Ja uutena ilmentymänä tuo renkaan vapaan pyörimisen huomattava hidastuminen tietyssä kohtaa.

    Missäköhän pk-seudulla voisi mittauttaa edullisesti ton jarrulevyn. Vaikka kierohan se taitaa olla ilman mittauksiakin *
    homma heittokello. sillähän voi kattoa itekkin sen levyn onko se kiero. tai tuskin tuo nyt mansikoita maksaa jos ohikulkiissa käyttää liikkeellä. veikkaisin ehkä BW:tä missä ois hyvä käydä(näin pohjoisen poikana ainuita liikkeitä mitä tiedän etelässä)
    käytössä:
    Honda VT1100 ACE

    vanhat:
    Yamaha FZR600
    Honda CB750 SevenFifty
    Honda XL600V Transalp
    Yamaha FJ 1100
    Suzuki TS250
    Suzuki DR600
    Suzuki GSX750F
    Yamaha XT600
    Yamaha XTZ660
    Honda VTR1000f
    Honda VT750 ACE
  12. #12
    Kun jarrutat melko vaikka 80:n vauhdista takajarrulla, etkä tunne että pyörän perä tärisisi/vipottaisi, niin ei siellä sellaista kieroutuneisuutta ole joka vaatisi levyn uusinnan..
    Heittokellolla mittaus toki antaa varmuuden siitä ja tuota arvoa toki sitten verrataan valmistajan antamaan ohjearvoon...

    Ennen heittokellolla mittaamista tai ainakin ennen lopullisen tuomion antoa olisi hyvä puhdistaa levyn vastinpinnat vanteesta, että levy on ihan varmasti suorassa myös vanteella
    Suzuki PV50 x2 -88&-89 :P -> Yamaha TZR 125 -89 -> Honda CB 350 Twin -72 -> Yamaha FZR 600 -90 -> Honda CBR 600F -99
    - Ruuvaamista rakastan lähes enemmän kuin ajamista
  13. #13
    Lainaa (J@ck @ Huhti. 16 2009,07:26) kirjoitti
    Lainaa (KapteeniValpas @ Huhti. 16 2009,07:02) kirjoitti
    Voiko ton tappien, mäntien ja liukutappien puhdistuksen suorittaa niin ettei tarte ilmata?
    Ei voi ja samalla sinne pitää vaihtaa tiivisteet.
    Ei tartte vaihtaa tiivisteitä, jos niissä ei ole mitään vikaa. Ite tein viimekesänä jarrujen putsausoperaation, enkä vaihtanut muuta ku nesteet ja palat. Tonnisella santapaperilla pyykäsin männät ja sylinterit puhtaaksi, ja hyvä tuli.
    <p><strong>&nbsp; </strong></p>
  14. #14
    Jos se ei jarruttaessa täristä, on levy suora. Toki pientä heittoa siinä saattaa olla, mutta sillä mitään merkitystä ole jos kerran ei ravista. Ja jarrujen jumiutumiseltahan tuo lämpeneminen tosiaan kuulostaa = herkistely olisi syytä suorittaa. Ihan ekana perus-juttuna voisit painella männät takaisin sylintereihinsä, puristella palat takaisin levyyn kiiinni ja uusiksi. Pari-kolme kertaa kun tuon olet tehnyt, ne pienimmät jumit ovat jo auenneet. Ja jos tuokaa ei auttanut, niin sitten liukutappien yms. kimppuun, joka sekään ei nyt monimutkainen operaatio ole, mutta siihen tarttee jo työkalujakin. Ja ei, jarrujen herkistelyn yhteydessä ei tartte ilmauksia tms. suorittaa - ellet sitten mokaa sitä esim. pumppaamalla mäntiä liian ulos = ulos sylintereistään => jarrunesteet pihalle

    Itse tuossa tänä keväänä ennen ajoa panin Kawan etujarrut ihan palikoiksi, putsasin männät, vaihdoin nesteet jne. ja ei sekään todellakaan mitään rakettitiedettä ollut. Nyt on jarrutuntuma taas napakka, ei laahaa, ei jumita



    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  15. #15
    Senverran tuosta herkistelystä sanoisin että mitä olen noita jarrujen huolto-ohjeita lukenut niin niitä mäntiä ei sitten painella vain takaisin likaisina ellei halua lisää ongelmia jatkossa. Ensiksi putsaus fairyllä tjsp että saadaan suurimmat paskat pois. Sitten puristetaan hieman mäntiä ulospäin että saadaan se männän "juuri" myös puhtaaksi. Vasta sitten aletaan puristelemaan niitä takaisin sinne calibeeriin ja tekemään tuota edestakaisin liikettä. Lisäksi sen jarrunesteen pintaa tulee kyllä tarkkailla kun mäntien takaisin työntäminen ja ulos puristaminen kyllä vaikuttaa siihen pintaan.
    SuperDuke 2011.
  16. #16
    Lainaa (Muukka @ Huhti. 16 2009,11:40) kirjoitti
    Lainaa (J@ck @ Huhti. 16 2009,07:26) kirjoitti
    Lainaa (KapteeniValpas @ Huhti. 16 2009,07:02) kirjoitti
    Voiko ton tappien, mäntien ja liukutappien puhdistuksen suorittaa niin ettei tarte ilmata?
    Ei voi ja samalla sinne pitää vaihtaa tiivisteet.
    Ei tartte vaihtaa tiivisteitä, jos niissä ei ole mitään vikaa. Ite tein viimekesänä jarrujen putsausoperaation, enkä vaihtanut muuta ku nesteet ja palat. Tonnisella santapaperilla pyykäsin männät ja sylinterit puhtaaksi, ja hyvä tuli.
    No, kuitenkin perusteellisen huollon yhteydessä yleensä jarrukumit vaihdetaan. Kun noita nelipyöräisiä joskus enemmänkin värkkäilin, niin kyllä uusien kumien hankinta kuului jo ennakkotoimenpiteisiin.
    Pölysuojan kunnon toki näkee, mutta miten siitä sylinterin urassa olevasta tiivisteestä edes näkisi viallisuutta..?



    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
  17. #17
    Lainaa (J@ck @ Huhti. 16 2009,12:14) kirjoitti
    Pölysuojan kunnon toki näkee, mutta miten siitä sylinterin urassa olevasta tiivisteestä edes näkisi viallisuutta..?
    Kävisikö kosteus Meinaan viallinen tiiviste yleensä vuotaa ja jarruneste on öljyä joka ei kuivu kuten esim. vesi => jos jarrupaketti on kuiva hommaa aloittaessasi (siis kaikki se harmaa likakin on kuivaa), lienee silloin tiivisteetkin kondiksessa = niiden vaihtaminen on turhaa
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  18. #18
    Jokainen tietysti tekee valintansa, mutta Stormilta takajarrusatulan tiivistesarjan saa yleensä alle kolmella kympillä, joten jos sen vaivan näkee että kunnolla putsaa männät ja satulan niin kyllä vaihtaisin samalla tiivisteetkin.

    Se tiivisteen ura satulassa kannattaa putsata tarkkaan (ilman että naarmuttaa metallia) ettei ole uudet tiivisteet liian ahtaat. Siellä voi olla sellasta tiukassa olevaa kalkkimaista töhnää. Dremelillä ja siihen kiinnitetyllä sellasella pienellä kiekkomaisella messinkiharjalla olen noita putsaillut (varovasti).
    Kawa ZXR750H1 (Green Meanie)
  19. #19
    Mikä pyörä kyseessä? Jos Honda, niin onko dual-jarrut? Jos on, niin takajarrun kuuluukin kuumeta, kovaa päästellessä.
    Moottoriurheilua/harrastamista kaksipyöräisillä 4,5 vuotiaasta alkaen.
  20. #20
    Herkistystä kehiin. Jos levy on kierot niin kyllä se puskee palat irti levystä ajon aikana.
    Supermoto
  21. #21
    Osaisko joku sanoa millaista "normaali jarrun laahaus" on? Eli kun etupyörä on ilmassa (Keskituella huom, ei liikenteessä :-) ja siitä riuskasti pyöräyttää, niin pitäisikö eturenkaan pyöriä:
    A; 1 sekunti
    B 5 sekkaa
    C maan tappiin?

    Mun pärrässä hyvällä tuurilla pääsee 0,5 sek tulokseen...mutta ajon jälkeen ilman jarrutteluja levyt ovat vain vähän lämpöiset.
    Current: BMW R1200ST "Have a break, have a BMW"
    Past: Yamaha Dragstar 650 Classic > BMW R1150R
  22. #22
    Lainaa (mrPete @ Syys. 16 2009,23:11) kirjoitti
    Osaisko joku sanoa millaista "normaali jarrun laahaus" on? Eli kun etupyörä on ilmassa (Keskituella huom, ei liikenteessä :-) ja siitä riuskasti pyöräyttää, niin pitäisikö eturenkaan pyöriä:
    A; 1 sekunti
    B 5 sekkaa
    C maan tappiin?

    Mun pärrässä hyvällä tuurilla pääsee 0,5 sek tulokseen...mutta ajon jälkeen ilman jarrutteluja levyt ovat vain vähän lämpöiset.
    Lähimpänä oikeaa vastausta on vaihtoehto C. Eli aika vapaasti pitäisi renkaan pyöriä. Sen mitä normaalisti laahaa jarrut niin on vain sellaista että kuuluu pienoinen kahina mutta renkaan pyörimiseen se ei vaikuta.

    Eli joko on laakerit tosi pahasti jumissa tai jarrut. Veikkaisin silti jälkimmäistä.
  23. #23
    Lainaa (jta @ Syys. 17 2009,21:23) kirjoitti
    Lainaa (mrPete @ Syys. 16 2009,23:11) kirjoitti
    Osaisko joku sanoa millaista "normaali jarrun laahaus" on? Eli kun etupyörä on ilmassa (Keskituella huom, ei liikenteessä :-) ja siitä riuskasti pyöräyttää, niin pitäisikö eturenkaan pyöriä:
    A; 1 sekunti
    B 5 sekkaa
    C maan tappiin?

    Mun pärrässä hyvällä tuurilla pääsee 0,5 sek tulokseen...mutta ajon jälkeen ilman jarrutteluja levyt ovat vain vähän lämpöiset.
    Lähimpänä oikeaa vastausta on vaihtoehto C. Eli aika vapaasti pitäisi renkaan pyöriä. Sen mitä normaalisti laahaa jarrut niin on vain sellaista että kuuluu pienoinen kahina mutta renkaan pyörimiseen se ei vaikuta.

    Eli joko on laakerit tosi pahasti jumissa tai jarrut. Veikkaisin silti jälkimmäistä.
    Samaa mieltä. Renkaan massa on sen verran muhkeaa luokkaa, että normilaahaus ei suinkaan saa haitata rinkulan pyörimistä merkittävästi. Sellainen ziuhh...ziuhh...ziuhh.. voi kuulua palasta, mutta pyörän pitää pyöriä silti ihan ok. Ja ajon jälkeisen "kuuman" ja "lämpimän" erottaa ihan maalaisjärjellä - ja etenkin sormien iholla

    Ensi hätään koita vaikka puupalalla ronskisti liikkuvatko männät (tai varovammin meisselillä) suht siivosti ja pykältämättä toiminta-alueellaan. Kokeile kahvalla, mutta varo pullauttamasta niitä (laita vaikka vanhoja ohuita paloja väliin). Ehkä kantsii myös sisään tuuppimisen takia avata säiliön kansi ja vuorata säiliön ympärys räteillä varmuudeksi.

    -hh-
  24. #24
    Lainaa (harmaahukka @ Syys. 18 2009,08:35) kirjoitti
    Ehkä kantsii myös sisään tuuppimisen takia avata säiliön kansi ja vuorata säiliön ympärys räteillä varmuudeksi.
    Näin juuri, rättejä ja malttia matkaan. Ainaskin HD:ssä palojen tuuppiminen voi saada aikaan pienimuotoisen jarrunestegeysirin..
    CBR600RR
    H-D XL883R
    ex. Kawa ER-5, CB600F, CB1300F, BMW R65
  25. #25
    Lainaa (mrPete @ Syys. 16 2009,23:11) kirjoitti
    Osaisko joku sanoa millaista "normaali jarrun laahaus" on? ...
    Kädellä kun vauhtia antaa rengas pyörii 1-3 kierrosta, takimmainen enemmän, tämä on normaalia 'laahausta'.

    Kun jarrut sekä voimansiirron irroittaa, ja pyörittää laakerien varassa renkaat pyörivät 'maailman tappiin'.

    -J-
  26. #26
    Selvä pyy - kiitos vastauksista. Jarrujen huoltaminen on sitten laitettava huoltolistalle mukaan.
    xx
    Huoltohommat tehtiin tänään - vaihdettin vain jarrunesteet jotka olivatkin aivan ruskeaa kuraa. Letkujen huuhtelun jälkeen loppui jarrujen laahauskin :-)



    Current: BMW R1200ST "Have a break, have a BMW"
    Past: Yamaha Dragstar 650 Classic > BMW R1150R
  27. #27
    Lainaa jvedenpa kirjoitti Katso viesti
    Mikä pyörä kyseessä? Jos Honda, niin onko dual-jarrut? Jos on, niin takajarrun kuuluukin kuumeta, kovaa päästellessä.
    Onko tuo totta? Jos on, niin onks jollain jonkinlaista arviota, että minkä tasoista kuumenemista tulisi Hondan dual -jarrujen takalevyltä odottaa?
    Honda XL1000V Varadero -99, Honda XL500R -84
  28.  
  29. #28
    Noi pyörimisajat on aika pyöräkohtaisia.Takarengas suuremmalla liike-energialla pyörii hyvän tovin ilman ketjuja,pieni ei kelluva jarrulevy ja palojen pieni pinta-ala ei kummoista kitkaa aiheuta.

    Sporttipyörän kevyt etuvanne kelluvien 320mm levyjen kanssa ei hirveän pitkään pöyri.
    They say if you play a Microsoft CD backwards, you hear satanic messages. Thats nothing, cause if you play it forwards, it installs Windows.