Omasta puolestani suosittelen liivin kayttoa kaikille motoristeille jotka kokevat niita tarvitsevansa.
Ainakin itse annan huomioliivia kayttavalle motoristille huomattavasti normaalia enemman tilaa, etenkin moottoripyoralla liikkuessani.
Toimii vahan kuin 80 -latka aikoinaan.
w4p2![]()
![]()
![]()
Nyt en ymmärtänyt?
Annat huomiliivit päällä liikkuvalle normaalia enemmän tilaa?
Miks ihmeessä?
Jos se toimii kuin 80-lätkä, ajattelet sitten ettei se oikein hallitse ajoaan ;)))))
Sorry; en voinut vastustaa kiusausta, mutta viittitkö selventää mikä ajatus tuossa on takana?
"People are more violently opposed to fur than leather
because it's easier to harass rich women
..... than motorcycle gangs." - Unknown
Mikä se on tässä Uralissa...kun ei se vaan toimi?
Sellaiseen wanhaan kunnon heiluvaan ja välkkyvään heijastimeen kiinnitän ainakin itse aikaisemmin huomiota. Joskus kun kortin sai niin liivit jopa aiheutti ajatuksia mahdollisesta avuntarpeesta tai poliisista. Kunpa kaikki liivit heijastaisi kunnolla niin olis parikin sydänkohtausta vähemmän.
Lastenvaunuihin saisi pakollisten heijastinten lisäksi helposti ihan kunnollisen akuston ja ajovalot ynnä vilkut
Selkä suorana, elämä edessä, R1 -> R1200 GSA
Elähän käytä junaa pelottimena, kun suomi on pääsyt maailmankartalle kun jyväskylässä pitäisi kuuluttaa:Pikajuna Helsingistä Ouluun saapuu raiteille 1, 2, 3 tai valtatielle 4.(Bali Sunset @ Huhti. 15 2009,01:36) kirjoitti
FZ6S S2 -09/08
diversion 600s -98
NX 250 -95
rd 125 -?
Heijastinliiveihin ajatukseni on, kun niitä alkaa olla monenlaisen kulkijan yllä ei samaistu johonkin liikkumis/varoitusmuotoon.
Kuopion mp-messuilla puhuin aiheesta mp-poliisin kanssa ja oli myös sitä mieltä kanssani kun liivit yleistyvät muillekin liikkujille niiden huomioteho heikkenee. Ei tarkoita niiden näkyvyyden heikentymistä verrattuna ilman liiviä kulkeviin.
Varotaan "puupäitä" eikä olla itse "puupäitä"ja liivit on tarpeellisia jalankulkijoille ja pyöräilijöille ainakin taajaman ulkopuolella jossa joutuvat liikkumaan muun liikenteen seassa.
![]()
FZ6S S2 -09/08
diversion 600s -98
NX 250 -95
rd 125 -?
Kylahan se niin on Cute kun totesit, jotta ihan oikein ymmarsit.
Mielestani huomattava osa liivijengista![]()
on ajohommissa aika kokematonta porukkaa, joskin poikkeukset tietysti vahvistavat saannon.
Itse annan liivimiehille/naisille tilaa normaalia enemman ja hyvin on pelannut puolin jos toisin.
Tilanteiden ennakointia, ei sen kummempaa.
w4p2![]()
Tähän on kyllä pakko huomauttaa, että loud pipes save lives!
![]()
High Stuck Are Wit To
No entäs normivalkoisesta poikkeavat ajovalot
Wanha kansahan muistaa hyvin nuo perinteikkäät Citikan isokissan kelmeän keltaiset fikkarit. Ei ihan heti sekoitu valkoiseen valomereen. Ja onhan noita tänäkin päivänä mitä erilaisimpia "Golden" fikkareita myynnissä. Luulisi erottuvan![]()
- Pyörä myyty jo pois -
Joo itse olen kanssa huomannut että useimmiten liiveihin pukeutunut motoristi on harrastuksensa alkutaipaleella ja siten varsin epävarma otteissaan.(w4p2 @ Huhti. 22 2009,10:39) kirjoitti
Siksi onkin hyvä että he käyttävät tälläisiä liivejä, osaa sitten vähän varoa/ jättää etäisyyttä ja välttyä turhilta vaaratilanteilta.
Mielestäni ei olisi ollenkaan pahitteeksi jos huomioliivi määrättäisiin pakolliseksi kaikille juuri kortin saaneille. Pari kautta voisi olla sopiva aika jonka jälkeen voisi sitten ajella jo ilman liiviä.![]()
No miksei samointein tuota mukaillen mitä se talvirengaspakko nykyään on. Joulu-helmikuu. No tuohon molempiin päihin +1kk ja meillä on motoristeille pakollinen, EU-normitetuin heijastimin varustettu liivikausi. Eiköhän se kauden aloitus itse kullakin ole hiukka (pinta)ruosteinen ja/tai kylmän kangistama että siten kohellustakin on enempi - unohtamatta tietenkään kuinka vauhkoina ne (nuoret) oriitkin on ekaa kertaa kevätlaitumilla(Nro:13 @ Huhti. 22 2009,11:44) kirjoitti
Ei muuten tule onnistumaan! Enempi saataisiin aikaiseksi jo esim. lakimääräisin ajovarustein, mutta kun edes sitä ei kypärää lukuunottamatta ole saatu aikaiseksi, niin...![]()
- Pyörä myyty jo pois -
Toinen ääripää jonka liikkeistä ei voi koskaan olla täysin varma ovat nämä elämän ehtoopuolen kulkijat. Huomioliivin voisi määrätä pakolliseksi myös näille +45v kuljettajille.(Nro:13 @ Huhti. 22 2009,11:44) kirjoitti
![]()
Ai elämän ehtoopuolella jo ollaan ... Jos tälle linjalle mennään, niin liivit pakolliseksi kiveksien laskeutumista odottelevat motoristit.
Ja hymiö ...
Itse en liivejä käytä (toistaiseksi), mutta kyllä ne takaa/ sivusta helpottaa havainnointia. Tältä keväältä olen kuitenkin huomannut, että liivejä on näkynyt hyvinkin kokeneiden oloisilta kuskeilta. Ei aloittelijoilla, joilla näyttäisi olevan toppatakki & halvin mahdollinen ämpäri päässä.
Niin hienot pyörät ja kalliit (uudet ja kiiltävät) varusteet. Nehän on kokemuksen merkki.(heppi @ Huhti. 22 2009,13:59) kirjoitti
![]()
Melkein osui ja upposi. Tottahan oma pyörä on (aina) hieno, vaikka onkin vanha paska. Ja juu,halvan punnan vuoksi uusi kypärä kiiltää. Ei, en aivan tuota tarkoittanut, ei tuota kokemusta vielä muille jaettavaksi ole, tuskin tuleekaan.
Vuosikymmenien mp-ajon aikana on usiasti ollut uudet kiiltävät kamppeet päällä(Nro:13 @ Huhti. 22 2009,14:15) kirjoitti
Ja uusi pyöräkin pari kertaa, joskus olen ajotakin päälle vetänyt heijastin (työ)takin. Niin olenko antanut väärän kuvan itsestäni???
Luulevat pian nuo nuoret mestarikuskit, elämän lopputaipaleella olevaksi uusiomotoristiksi![]()
An adventure is incompetente without the Explorer
Triumph Tiger Explorer 1200
Triumph Tiger 1050 (35K)
Triumph Legend TT (40K)
Japseja...
MZ ETZ
En kannata mitään lisäpakkoja, mutta autokoulut voisivat kyllä rahastamisen ohessa jakaa kaikille korttia ajaville kunnolliset mp-käyttöön tehdyt huomioliivit. Ei maksaisi paljoa ja uuden motoristin ei tarvitsisi itse metsästää liivejä. Voisi jopa monella tulla käytettyä noita, ainakin alussa.(Nro:13 @ Huhti. 22 2009,11:44) kirjoitti
Minusta se on niin yksinkertaista että liivit vain erottuu värinsä puolesta ympäristöstä paremmin. Aivan sama kuin moni niitä käyttää ja missä, aina kun neon väriä on jossain, se erottuu muusta ympäristöstä. Sitten saa olla aivan jokaisen oma asia käyttääkö liiviä vai ei... *![]()
Wannabe biker...
Ehtisitkö Nro:13 joskus käymään vaikka ratapäivillä Ahvenistolla tai jossain muussa vastaavassa jutussa.(Nro:13 @ Huhti. 22 2009,13:06) kirjoitti
Päästäisiin me ehtoopuolella olevat vielä kerran näkemään miltä oikea motoristi näyttää. Samalla, jos viitsisit, voisit tehdä eteen ajamisen mallia. Me kerrottaisiin siten heti tuoreeltaan Sinusta lapsille ja lapsenlapsille.![]()
Ollaampas täällä taas helposti lämpeävää sorttia. En ole mielestäni osoittanut jutuillani miltä "tosimotoristi" näyttää, mikä se sitten onkaan.(hra1150 @ Huhti. 22 2009,16:12) kirjoitti
Mutta niin se vaan on, liivi löytyy useimmiten uusiomotoristin päältä.
Harvemmin tälläisten kaksipyöräisten päälle kasvaneiden yltä.
Toki voin tulla jollekin ratapäiville ihailtavaksi jos välttämättä vaadit.
PS: vedänkö HellyHanssenit ylle?![]()
Tehdä mitä?(hra1150 @ Huhti. 22 2009,16:12) kirjoitti
![]()
Voit olla tuossa oikeassa. Uusiomotoristina ymmärretään henkilöä jolla on(Nro:13 @ Huhti. 22 2009,16:58) kirjoitti
* elämänkokemusta enemmän
* ajokokemusta enemmän
* ohitettu teini-iän "mä osaan kaiken" vaihe
joten uusiomotoristi ymmärtää sen, että näkyminen liikenteessä tekee ajosta turvallisemman.
Tarkoittaa salakielellä: näyttää mallia.(Nro:13 @ Huhti. 22 2009,17:00) kirjoitti
Tuu vaan, on sitten kaksi pelleä paikalla.(Nro:13 @ Huhti. 22 2009,16:58) kirjoitti
![]()
Ahaa, juu ymmärrän.(w4p2 @ Huhti. 22 2009,10:39) kirjoitti
Luulin ensin vitsiksi, mut tuossa voi olla pointti.
Jotenkin tulee sellainen käsitys että liivejä pidetään amatöörin ja huonon kuljettajan merkkinä, kun taas taitavat ja kokeneet pyöräilijät eivät niitä tarvitse... Aika outoa kyllä... Tunnen muutamankin 40 vuotta pyöräilleen motoristin jotka käyttävät huomioliivejä. Yleensä ottaen tuntuu kummalliselta miten suuria tunteita huomiliivit voikaan herättää. *(Nro:13 @ Huhti. 22 2009,11:44) kirjoitti
Mutta eihän se huono asia ole että jokin asia aiheuttaa keskustelua. *
![]()
Wannabe biker...
Ei kai ne muuten herätä sen kummempia, jokainen saa tehdä tavallaan.
Niskakarvat nostattaa pystyyn, kun aletaan vaatimaan niitä pakolliseksi.
Taas luettiiin kuinka autoilija ei ollut HUOMANNUT motoristia.
Mikä prkl on, että liivin käyttö aiheuttaa negatiivisiä ajatuksia.
Suuri osa noista mp-onnettomuuksia näyttävät johtuvan motoristin "näkymättömyydestä".
Olen siis huono, aloitteleva, tunaroiva motoristi kun kehtaan käyttää huomioliiviä.
Vai olenko?
Liivikerhot kantakoon kerholiivejään
Naiset saa olla vaikka ilmankin
mutta miehet..nooh-jokaisen oma juttu![]()
KawasakiVn1600
HondaVtr1000
SuzukiVz800
Aprilia650 *2
KawaKlx250
YamahaXJR1200
KawaZ750 *2
KawaVN800
ApriliaSL1000
HondaVFR750
HondaVF1100C
KawasakiZZR1100
SuzukiDr800
SuzukiGSX1300
HondaCBR1000 *2
KawasakiGPZ750
SuzukiGSX750
HondaMTX125
Ja pyöränkäsittelyn ja ajosilmän osalta keskimääräistä huonompaan ryhmään. Turvaliivin päälle pukeminen on sama kuin huutaisi ääneen; "Mä en osaa ajaa kovin hyvin ja muutenkin pelottaa kaikki mikä liikkuu!"(Pectusfortuna @ Huhti. 16 2009,16:34) kirjoitti
Mitäs hävettävää siinä on?(Daredevil @ Huhti. 28 2009,14:33) kirjoitti
Mä en osaa ainakaan ajaa kovin hyvin ja joskus pelottaakin.
![]()
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi