Viikonloppuna laitoin suuremmaksi kairatut (36mm => 39mm) ruiskurungot paikoilleen ja iskin mopon käyntiin.
Samantien tuli todettu että pikkasen on tyhjäkäynti kovalla kun kiekkamittari on koko ajan jossain viidessätonnissa *
Oma epäilys on että uudet kaasuläpät ovat liian väljät runkoihin nähden, välys näyttäisi olevan nyt jotain 0.2 - 0.3mm, kun vakiona se on noin 0.05 - 0.10mm.
Ilmaruuvit tuli laitettu kasatessa summamutikassa ihan kiinni, kun vakioissakin ruuvit näyttivät olevan likimain pohjassa.
Mitenkä muuten ilmaruuvin säädöt vaikuttavat tyhjäkäyntiin, jos ne on täysin kiinni tai auki?
Entäs sitten mahtaako läppien materiaalilla olla kuinka merkitystä, nyt ne tuli tehtyä alumiinista?
Että jotain neuvoja kaivattaisiin *
ZH2 2020
Oiskohan siinä...(Attitude @ Huhti. 14 2009,20:26) kirjoitti
BMW R-NineT -21/-23 Option 719 aluminium
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Oho. Hankalanpuoleinen viallisuus.
oliskohan että TPS sekaisin jotenkin? teoriassahan TPS tai secondary throttle valve antavat aivolle käskyn lisätä bensaa koska kaasuläppä aukeaa. siten mikäli läppä olisikin auki (eli se sun välys läpissä) olisi korjattavissa uudelleen asettamalla tepsin asento?
Tietty ihan perus jumittaminen voisi olla syy. Tuo materiaali on tahallaan vakiläpissä kupariseos, koska alumiini alumiinia vastaan kehittää melkoista takertelua.
millä aivoboxilla sä tuota ohjaat? vakiboxilla?
ainakin ihan ekana voisit ottaa ja mitata alipaineita ja koittaa vaikka putsarin umpeen teippausta jotta saisit kiekat laskemaan johonkin järkevään lukuun.
raju ilmavuoto tietenkin aiheuttaa kaikennäköistä. varma että mikään ei jäänyt auki, eikä itse läppien käännössä ole mitään tiellä. kaikki alipaineletkut kiinni oikeissa paikoissa?
Ilmaruuvi? mitkä ilmaruuvit??? sehän on ruisku
Suzuki GsxR600 K6/7 laputon malli
PowerBike Finland
Synkkaruuveista lienee kyse.(Cterror @ Huhti. 15 2009,08:56) kirjoitti
Kyllä noillakin saa tyhjäkäynnin nousemaan jos ihan vallattomasti veivaa auki, mutta ei sentään 5000rpm korkeuksiin. Kyllä se ilma jostain muualta vuotaa.
Vikaa vois hakee noista läpistä, itse tekisin ne esim. rosterista, tarkemmalla sovitteella.
Elä ja anna muiden roudata.
Joo, ilmaruuvilla tarkoitin tosiaan synkkaruuveja
Kokeilin säädellä sekä ensiö että toisio läppien TPS:iä laidasta laitaan mutta eipä kääntelyllä ollut suurempaa vaikutusta.
TPS:n vaihtoa ei tullut kokeiltua, mutta jos koko TPS:n irroitti niin se kyllä aiheutti FI-valon syttymisen, että ainakin jolloin tasolla diaggi pelaa.
Läpät on nyt säädetty maksimi kohtisuoraan asentoon (=kiinni asento), eli läpät eivät ole nyt yhtään auki.
Ja myös se tuli katottua että läpät eivät ota kiinni ruiskurunkoon, joka voisi aiheuttaa takertelua tms.
Kaikki ilmakanavat jne tuli huolella putsattua alumiiniroskasta ja alipaineletkut ovat oikeissa kohdissa ja tiiviisti kiinni.
Tarkistin letkujen paikat jne vielä alkuperäisistä rungoista.
Sitten paikalla on vakioilmanputsari, joten silleenkin tilanne vastaa alkuperäistä.
Ja laitoin pikkasen öljyä kaikkiin niihin kumikurkkuihin joihin ruiskurungot tulevat kiinni, jonka pitäisi parantaa liitosten tiiviyttä.
Käytössä on vakio ecu Power Commanderin kera.
Kait sitä pitäis vain alkaa työstämään pienemmän toleranssin omaavia läppiä, tuntuu vain olevan kohtuullisen hankalaa saada aikaan sellainen läppä, jossa olisi välykset alle 0.10mm ja ei kuitenkaan ottaisi runkoon kiinni *
Onko alumiiniläppä muuten huonompi vaihtoehto nimenomaan lämpölaajenemisen johdosta vai miksi läpät tapaavat olla messinkiä?
ZH2 2020
täytyy antaa propsit muuten tälle projektille.
Olet aikamoisen homman ottanut tehtäväksi. Kaasuläppien sovitus on kuulemma erittäin vaikeaa hommaa, tästä johtuen niiden sovittajia ja esim kuluneiden kaasuläppien vaihtajia taitaa olla tässä maassa alle kahden käden verran ukkoja.
miten jos soittaisit vaikka freetechnicsille tai jollekin muulle autopuolen läppärunkospecialistille? liikut alueella jossa ei paljoa vinkkejä ole kenelläkään antaa
hieno homma ja toleranssia pienemmäksi vaan. eiköhän se käynti sieltä ainakin muutu, jolloin pääset lähemmäs ongelman aiheuttajaa.
alumiini materiaalina aiheuttaa sen että se kylmenee ilmeisesti liian nopeasti kurkussa virtaavasta ilmasta. Sovitus ei käyttäydy loogisesti läppärunkojen lämmön noustessa -> runko laajenee vs läppä kylmenee ja siis kutistuu tai pitää kokonsa. aikamoista mutua ja veikkailua, mutta näin käytännössä käynee. käynti aluläpillä saattaa muuttua huonompaan suuntaan kun koneen lämpö ja kierrokset nousevat.
Suzuki GsxR600 K6/7 laputon malli
PowerBike Finland
tosta kuvastakin näyttäisi, että rakoa on liikaa. se sovitus pitää olla periaatteessa täydellinen, katso valoa vastaan ja läpän välistä ei näy valoa.
mitäs jos etsit isomman pyörän läpät, eli joku jossa on nuo 39:sit vakiona.
mielestäni joku netissä teki läpät niin, että leikkas levystä reilun kokoiset messinkilevyt, sitten niputti ne nippuun ja sorvissa pienensi ne siihen kokoon(nipussa), johon on tavoite.
ne läpät on niin tarkkoja, että jos yhden kiristää vähän eri kohtaan, ja se jää hiuksenkin verran eri kohtaan kun muut, niin se alipaine on jo niin pielessä, että ohivirtauskanavilla tehtävä alipainetasapainotus ei onnistu. , jotta pyörä ikinä kävisi kunnolla, ne läpät pitää saada niin lähelle täydellistä kuin vaan mahdollista.
pulttaa ne ehjät rungot pyörään, niin pääset tänä kesänä ajelemaan. työstä rauhassa noita.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Joo, pitää varmaan ottaa aikalisä tämän homman suhteen ja laittaa vaan nuo vakiorungot paikoilleen.
On tullut kyllä etsittyä valmiitakin kaasareita/ruiskurunkoja joissa on 39mm läpät, mutta ne mitä löysin niin niissä läpät on liikaa ellipsin muotoisia ja sitten toisekseen nuo kairatut reiät ovat noin 39mm, eli eri rei'issä saattaa olla muutaman kympin eroja halkaisijassa, joten tämänkin takia läppien teko menee käsityöksi.
Kyllä noista vakiorungoistakin pikkasen valoa näkyy läpi, mutta ei kait niitä niin tiiviiksi saakkaan jos niiden tarvis vielä hyvin liikkuakin.
Mutta onneksi sentään tuli hommattua toiset rungot joita lähdettiin työstään, vois nimittäin pikkasen ..tuttaa jos noi olis ne ainokaiset![]()
ZH2 2020
Kyllä ne melkein läppien kohdalta on oltava koneistetut ne kanavat ja läpät samanlaisia keskenään, jotta virtaukset olisivat edes sinne päin keskenään..? Varmaan aika mahdoton saada minkäänlaista synkkaa aikaan, jos siellä on useiden kymppejen epämääräisiä rakoja?(Attitude @ Huhti. 15 2009,12:50) kirjoitti
![]()
ZZR 1400
ZZR 1400
Yamaha MT-01
ZZR 1400
ZX-12R
ZZR 1100
joo se läppien kohta saisi olla kyllä koneistettu.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Läppien halkaisijaa ei sitten sorvata suoraksi, vaan läppä laitetaan ruuveilla kiinni tuurnaan, jonka pää on jyrsitty oikeaan kulmaan. Läppää ei sorvata pyöreäksi, vaan sen muoto on ovaali, jolloin se sulkee kanavan täydellisesti, kun on oikeassa kulmassa. Läppä ei siis sulje kanavaa 90 asteen kulmassa ollessaan. Se ei saa mennä kokonaan poikittain. Jos sen yrittää saada kokonaan poikittain kanavaan nähden, nurkat ottavat kiinni ja väliin jää ilmarako. Samoin jos yrittää sorvata niin pieneksi, että kääntyy 90 asteen kulmaan, tuloksena on väljä läppä.
Sanoisin, että tässä tapauksessa on käynyt amatöörimoka läppien valmistuksessa.![]()
BMW R-NineT -21/-23 Option 719 aluminium
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21