Nyt kaipailisin tietoutta kokeneilta kaasuttimien purkajilta..
Elikkä pyörä on 96 RF ja takkuaa liikkeelle lähtiessä. Ykkös vaihteella pintakaasulla kun yrittää lähteä liikkeelle, rupeaa pyörä röpöttämään ja sammuukin melkein heti. Paikallaan kun kierrättää, nii toimii hyvin.
Nyt on tosiaan kaasittimet pöydällä purkuvaihees. Mut kaipailisin silti neuvoja siihen mitä kannattaa kaasuttimesta ennen kaikkeaan tarkistaa kun on tämmöinen vika ilmaantunut.
Kiitos ja kumarrus etukäteen![]()
suzuki rf 600r -96
http://www.moottoripyora.org/kuva-al...php?pos=-18895
Olen kerran erehtynyt, silloin luulin olevani väärässä.
Eikö kellään löydy mitään vinkkejä?
Tuo oma osaaminen kaasuttimien kanssa on vielä opiskelu vaiheessa![]()
suzuki rf 600r -96
En mä mikään kokenut kaasarikorjaaja oo, mutta samallainen RF on tuolla tallissa mullakin
Purkaapi vaan ajatuksen kans ja puhdistelee kaikki mahdolliset paikat ja röörit.
Minä puhaltelin paineilmalla puhtaaksi, jolloin kannattaa katsoa, ettei ammu mitään tallin nurkaan
Luistimien kans vaan läjätessä tarkkana, että tiiviste menee kunnolla piakoilleen.
Ei se mitään raketti tiedettä oo, ajatuksen kans vaan rohkeasti![]()
Lahjattomat treenaa
Minäkään en todellakaan ole mikään kaasari-pro, mitä nyt XR400:sen kaasaria korjaillut/puhdistanut. Tuohon puhdistamiseen vihje; hankin halvalla (49e huuto-net:ssä) ultraäänipesurin. Toimii mm. kaasarien pienimpienkin osien pesuun mainiosti, eikä osat takuulla lentele pitkin tallia (kokemusta on). Jossakin tämän kevään TM:ssäkin testattiin ja todettiin toimivaksi.(Juikka @ Huhti. 14 2009,12:25) kirjoitti
/MarcusB
nyt: Suzuki GSX-1300R Hayabusa -08
ennen: Tunturi Supersport -84, Hondat VF750F -83, VFR750F -93, XR400R -98, VTR1000F -02, CBR1100XX -00
"I hope for nothing, I fear nothing, I am free"
Jaha, täällähän on seinäjokisia ihan tungokseen asti
Kaasareissahan tärkeintä on, että kasatessa ne kasataan oikein, eli paina tarkasti mieleen, että miten ne osat siellä ovat.
Itse en kyseistä kaasaria tunne mitenkään, joten en siihen puutu.
Puhtaus on tärkeää, kaikki suuttimet ja ilmakanavat puhtaaksi, kasatessa uusia tiivisteitä, mieluiten kaikki, mutta ainakin kaikki rikkinäiset tarvii uusia.
Suuttimet sekä neula kuluvat käytössä, joten ei ole ollenkaan pahaksi niitä vaihtaa, etenkään neulan vaihdosta ei ole muuta kuin hyötyä, se kun määrää syötettävän polttoaineen määrän, kun luisti nousee.
Kuten juikki sano, tarkkuutta ja ajatusta mukana.
Jokin alusta jossa on reunat, on myös hyvä olla.. sellainen johon purettaessa laitat osat järjestyksessä, siisti järjestys helpottaa kasaamista ja jos kaikki kaasarit purat yhtäaikaa, niin kaikille ehdottomasti oma paikka johon ne purat.
Ensimmäisen ja toisenkin kaasarin saatat kasata väärin, mutta kyllä sitten viimeiseen kaasariin mennessä olet keksinyt, että miten kaikki laitetaan ja voit vielä avata ensimmäiset kaasarit ja laittaa ne oikein![]()
Suzuki PV50 x2 -88&-89 :P -> Yamaha TZR 125 -89 -> Honda CB 350 Twin -72 -> Yamaha FZR 600 -90 -> Honda CBR 600F -99
- Ruuvaamista rakastan lähes enemmän kuin ajamista
otat kaikki kupariset suuttimet pohjasta auki. älä ota sitä pääsuuttimen (keskellä pohjaa) putkea irti, vaan pelkästään ne osat jotka lähtevät talttapäisellä ruuvimeisselillä irti.
kaasuttimien pohjassa, kurkun puolella keskellä on seosruuvit. ne kannattaisi ottaa pois, puhdistaa ja varmistaa että tyhjäkäyntiseosten kanavat ovat auki. tähän paineilmaa ja puhdistuslitkua. kuitenkin kun otat niitä irti, niin niiden paikka olisi laitettava mieleen. alla voi olla sekä o-rengas, että jousi, joten tarkasta että kaikki osat ovat pöydällä ennenkuin puhaltelet ilmaa. ruuvien asento on tärkeä, joten ensimmäiseksi RASVAA ne ruuvit jollain... ennenkuin kierrät yhtään... niillä on taipumus juuttua ja ovat pahat aukiporattavat. ennenkuin otat siis seosruuvit auki, niin kierrät kevyesti ne pohjaan ja lasket montako kierrosta menee - esim 2 1/2 - 2 3/4 kierrosta. puhdistuksen jälkeen niiden pitäisi mennä samalla tavalla takaisin tai seokset heittää ja käyntiinlähtö vaikeutuu. ohjekirjasta saat tehdas-arvon näille, joka kannattaa kontrata ennen takaisin asennusta.
loppuviimeiseksi sinun pitäisi tarkistaa kohojen korkeus. oikeaoppinen kohojen pinnan tarkastus on kerrottu esim FactoryPro verkkosivuilla.
lyhyesti suomeksi - käännä patteristo kyljelleen kohot paikallaan ja hyvin hyvin kevyesti työnnä kohot kohti sitä pistettä jolloin neulaventtiilin vastus alkaa tuntua. mittaa kohon korkeimmasta kohdasta etäisyys kaasuttimen pohjalaippaan. tämän mitan tulisi olla jotain 11-15mm väliltä, ohjekirjasta arvon saaminen voi olla hankalaa, sillä ei ole varmaa miten se on mitattu. suosittelen noin 12mm bensapintaa kaikkiin kaasuttimiin. joka tapauksessa, oli miten tahansa on kaikkien kaasuttimien kohopintojen oltava samalla tasolla.
vaikuttaa suuresti mm. käyntiin lähtöön (liian matala bensapinta), kaasuttimien vuotamiseen (liian korkea bensapinta), huonoon kaasuun vastaamiseen jne jne lähinnä osakierroksilla ja osakaasuilla.
sellaista... toivottavasti auttoi![]()
Suzuki GsxR600 K6/7 laputon malli
PowerBike Finland
Joskus kohokammion ruuvit on sika tiukalle laitettu/hapettunu, joten varovaisuutta. Toinen juttu tulee mieleen ettei kannata sitä kohoa väännellä yhtään. Jarrukliinerillä suihkuttelin sen jälkeen kun suuttimet/kaikki kumit oli irti (saattaa vahingoittaa kumeja).
Viimeiseksi: Ei kannata hötkyillä; simppeli homma, mutta pieniä ei ole kiva etsiä tallin lattialta..
Suzuki GSX 600 F -95
Kiitokset kaikille hyvistä vinkeistä / rohkaisusta..
Tosiaan kaasuttimet on purettu ja huomaan veden olleen yhtenä vallitsevista elementeistä kahden kaasuttimen sisällä. Muuten neulat ja suuttimet näyttivät erinomaisilta. Pitääpi vielä puhdistella ennenkuin paan paketin kasaan ja toivoa et tuolla toimenpiteellä pääsen taas![]()
suzuki rf 600r -96
Oletko vaihtanut ilmanputsarit? Mie panin XJ:hin ovaali putsari mutta eipä toimi. Paikalla ottaa kiekkaa mutta ei aukase kurkkuja kun alipaine ei riitä. No tein tötteröistä imuilman kiihdytyssuppilot ja jo alkoi pelittää. Kaveri neuvoi.
Kulkee makeasti..Jos pakarinkin vaihtaa avarampaan niin voi olla että ei enää samoilla suuttimilla toimikkaan?
Jensen.
Vielä kun on digikamera mukana, niin räpsii niitä kuvia joka vaiheesta kolmesta eri kulmasta ja tarvittaessa vaikka videoi jonkun hankalan kohdan.(Cterror @ Huhti. 14 2009,13:13) kirjoitti
Sitä kun viikon jälkeen palaa sorvin ääreen, niin se ulkomuisti ei aina välttämättä ole oikeassa. Parilla kuvalla juttu palautuu mieliin ihan toisella tavalla.
Ilmanputsari on ihan orkkis. mut pakarin oli jo entinen omistaja kerenny vaihtamaan.. mut tuolla putkella se pelasi aivan mainiosti viimme kesän. Mut pitää luottaa et tuo vesi kaasareiss oli syypää(jensen @ Huhti. 14 2009,19:08) kirjoitti
![]()
suzuki rf 600r -96
Millainen sihti sulla on siinä.. Jos ei ole niin asenna semmonen.. Mullakin vettä Kawan polttoaineessa.. Sinolia kun lorauttaa niin toimii.![]()
Jensen.
Eipä muuten oo minkäänmoista sihtiä(jensen @ Huhti. 14 2009,22:34) kirjoitti
pitääpi pistää hankinta listalle het. Samaten yks purkki tuota Sinolia, ihan varmuuden vuoks
![]()
suzuki rf 600r -96
Eikä pelaa vieläkään vaikka kaasarit purettu ja puhdistettu![]()
Kone siis käynnistyy hyvin ja ottaa kierroksia paikallaan, mutta liikkeelle lähtiessä kastaa parin sylinterin tulpat samantien ja menoloppuu![]()
Ammattilainen vilkaisi huoltoliikkeessä kaasuttimia ja meinasi että ovat erinomaisessa kunnossa..
loppuu jo konstit tuo pyörän kanssa![]()
suzuki rf 600r -96
Mie kokeilisin vähän isompaa suutinta. Kun ne pakarit on vaihdettu. Ota huomioon että nyt on suht kylmä. Moniin pyöriin joutuu talvi suuttimet vaihtaan. Mie panin minun Jammun Mikuneihin 5 suuremmat. Ne tuntuu nappaavan.
Jos pyörä kesä kuumalla toimi niin ei välttämättä kylmänä kevään säällä . Jammussa oli 95 ja panin 100. Ei maksaneet kuin 4e kpl ja helppo vaihtaa.Miten imu päällä?? Jos imu päällä korjaantuu tai paranee niin pienet suuttimet.
Jammussa oli muuten just samaa vikaa. Puuttui alipaine. Ei vain aukassut luistinta ylös. Kasteli tulppia.
Mikähän sulta alipaineet vie?? Onko kaasarin kumi kurkut hyvässä kunnossa?? Oliko kalvot hyvät?
Jensen.
Pyörä pelasi kyllä hyvin noilla suuttimilla viimme keväänä(jensen @ Huhti. 15 2009,19:15) kirjoitti
mitään muutoksia ei talven aikana tekniikkaan oo tehty.
Mutta tuo alipaine vois olla syy.. nimittäin oireet ovat juuri samat.
Sen verran tiedän että kalvot olivat hyvässä kunnossa ja tankissa uudet pensat.![]()
suzuki rf 600r -96
Mulla oli kaverin RF ajossa joskus vuonna miekka ja kilpi, se oli kanssa vekkuli peli.
Ajoon lähtiessä kasteli tulpat samalla tavalla kun sulla ja kun tien yli lähti niin piti varoa ettei anna liikaa hanaa, stummpas heti vaikka oli lämmin, bensaakin piru vei 13l satkulla...
Otin kaasarit pöydälle ja seuraavaa löytyi...
Neulaventtiilien sihdit tukossa punaisesta moskasta, samaa moskaa löytyi tietenkin kaikkialta kaasareista, ilmeisesti maalia tankin sisäpuolelta.
Kaasarien neulat oli omituisesti lovettu/kuluneet yläpäistään noin sentin lukkorenkaan alapuolelta, myöskin seosputkissa näkyi kulumaa.
Pääsuuttimet järkyttävän isot.
Uudet neulat ja sopivat pääsuuttimet, putsaus ja nippuun...
Seosputkia ei saanut mistään juuri silloin ja ne jäi vaihtamatta.
Lopputulos, pyörä oli tuotu saksasta ja kuristettu, kuristukset otettu pois ja joku oli duunaillu vähän juttuja niihin kaasareihin, ilmeisen taidokkaasti...
Bensankulutus laski kasin pintaan ja kone rupes toimimaankin jotenkin, kaveri myi kuitenkin pois mopon pian tämän jälkeen ja selvittämättä jäi oliko esimerkiksi luisteissa olevissa ilmareijissä jotain työstön jälkiä.
Sen tulppien tuhoutumisen kastumisen yhteydessä muistan liiankin selvästi, ne kuoli heti kun ne kastu.
Purkaan sen joutuu kumminkin...
onhan ne luisitimissa olevat krotsut, kumit, kalvot ehyet?
Jos niissä on vuotoa, niin luistin ei nouse ja ilman saanti on heikolla hapella, eli käypi rikkaalla kun hanaa antaa... luulisin![]()
Lahjattomat treenaa
Tuo kuulostais aivan identtiselle vialle.. mutta omassa RF:ssä olivat kaasuttimet priima kunnossa ei kulumaa eikä roskaa. Ainoastaa vettä löytyi kahdesta kaasarista. Viimme kesän pelannut mainiosti, kulutuskin sellaista 6l/100km luokkaa. Talven aikana itsekseen tapahtunut jotain merkittävää kun ei enää pelaa(Sepi @ Huhti. 15 2009,20:04) kirjoitti
Yksi huolto mies kehui et voisko olla seisontatuen katkaisia??
Kun lähtee liikkeelle pääsee noin 10m, ja sit rupeaa kakomaan.. mutta paikallaa SEISONTATUKI käännettynä ei mitnään käyntihäiriöitä![]()
suzuki rf 600r -96
Merkkihuoltoon soitin ja kehuivat että ovat mitä todennäköisimmin neulaputket kuluneet soikeiksi, päästää liian paljon soppaa alakierroksilla kuormitettunaIhmetyttää vaan miten neulaputket kuluvat talven aikana itsekseen tallissa, pyörä nimittäin pelasi viimme kauden lopulla hyvin
![]()
Lisäksi uudet neulaputket kuulemma maksavat lähes puolet ko. pyörän arvosta![]()
suzuki rf 600r -96
Stop mikään ei kulu yhtäkkiä!(tomppa85 @ Huhti. 16 2009,13:37) kirjoitti
sinulla on nyt yhä edelleen joku tukossa, mutta myös itse bensahana/bensaletku voi olla a) tukossa b) lytyssä=) c) pumpun sähkö poikki d) alipainehanan kalvo rikki jos pyörässäsi sellainen on... ja onhan siinä kun on suikka...
tai seuraavaksi bensahanan alipaineletku irti/tukossa/lytyssä.... oliko tankki pois talvella?
sinulla pyörässä olevaa vikaa on äärettömän hankala paikallistaa kirjoituksen perusteella, sillä kyseessä voi olla bensan loppuminen kuormituksella, tai ylimääräinen bensa kuormituksella. tämän kuulisi ja tuntisi jos pääsisi pyörää kokeilemaan.
melkein veikkaisin tuota loppumista koska paikallaan jaksaa kiertää.
tsekkaa letkut, ja vaikka irtotankilla käyttäminen.
jos nyt kuitenkin olisi kyseessä liika bensa, niin yhtäkkinen vika sinne puolelle voi käytännössä tulla vain neulaventtiilin rikkoontumisesta, jolloin koko kaasutin pääsee täyttymään bensalla, ja joissakin pyörissä poisto ulkoilmaan ei toimi kovin näppärästi -> poistaa ylimääräisen bensan kurkkuihin -> mäntien päälle ja öljytilaan. Onko öljymäärä silmässä lisääntynyt? tämä on helppo todeta ottamalla kaasuttimet käteen, oikeaan asentoon ja kytkemällä bensaletku irtotankkiin. hetken päästä pitäisi alkaa bensan valua kurkuista jos tästä on kyse.
mutta tosiaankin ihan ekana... kuluma ei aiheudu hetkessä. muualla on vika.
PowerBike Finland
Yksi oireen tuntomerkki lisää: kun alkaa liikkellelähdön yhteydessä röpöttämää. Eli tuntuu ettei käy enää kaikilla pytyillä, pelastaa tilanteen pansahanan sulkeminen. Hetken kun saa jotenkin pidettyä käynnissä pensahana kiinni, herää "sammuneet" sylinterit takaisin eloon. Elikkä varmasti saa kakkua liikaa. Pitääpi varmaan ottaa kaasarit uudestaan pöydälle(Cterror @ Huhti. 16 2009,13:59) kirjoitti
![]()
suzuki rf 600r -96
jottei olisi liian helppoa, niin se voipi johtua myös siitä että toinen puola.... 2-3 sylinterin puola menee pimeäksi....
oikeastaan voisi olla aika looginen vika. tarkista puolan maa ja virta molemmista päistä ja suihki sähköpuhdistajaa joka liittimeen.
mulle on käynyt joskus päinvastoin, eli etsin vikaa sähköistä, mutta paikantui bensaan. josko nyt olisi kyseessä toinen.
bensahanan sulkeminen voi ehkä vaikuttaa tähän, sillä paksu bensarikas seos ei pala yhtä helpolla kuin laihempi.
onnea vian etsintään. aina eivät ole kovin helppoja.
PowerBike Finland
Uh huh, jopa on merkkiliikkeessä keksitty numerot(tomppa85 @ Huhti. 16 2009,13:37) kirjoitti
Mikuni-Topham
Pari vuotta sitten tein kaasarihuoltoa YZF:n BDST38:lle ( neulaputket, tiivsteitä ym, 65 tkm oli tehnyt ihan neliskanttiset reiät putkiin ja uusilla tilanne parani) Koko kasa maksoi 120€ tms neljälle kaasarille....että jos myyt RF:n 240€ niin kerro toki mistä sen voi hakea
Komppaan vielä edellisiä siinä että ei talviaika juurikaan kaasareita rasita, paitsi että yli-ikäinen bensa, ruoste ja kosteus etsiytyy kohokammioihin. Eräs tarkastuskohde on vielä bensahanan "putkessa" joka on tankin sisällä ts siellä on röökifiltterin kokoinen säälittävä sihti. Meillä alkoi RF600 hiipua pikkuhiljaa reissulla, mutta varatankille kytkettäessä menohalut parantuivat ( = filsu ihan tukossa hienojakoisesta moskasta)
Mites, onko sulla kunnon ohjeet karburaattoreiden peukalointiin ( = mulla on jossain RF:n repair manual pdf:nä)
I'd like to die like my Grandfather.
Gently while asleep
Not screaming in terror
Like his passengers
http://www.bikepics.com/members/jpalvima/
Nii no tuota en ajatellutkaan. Pitääpi vielä ne mitata, josko se vika löytyys sieltä päästä..(Cterror @ Huhti. 16 2009,14:37) kirjoitti
suzuki rf 600r -96
Kyllähän se tosiaan pisti miettimään, et mistä kummasta ne neulaputket valmistetaan jos noin arvokkaita ovat.(wunderunde @ Huhti. 16 2009,14:41) kirjoitti
Vara tankilla oon kans yrittäny, mut sama tulos![]()
Sekä oon puhdistanut tankissa oleen suodattimen..
Kylläpä tuo RF Repair manual PDF löytyy.. siitä onkin kovasti koitettu vinkkejä kahtoa.
suzuki rf 600r -96
Dementia prkl....piti vielä kysäistä että palauttaahan ryyppyvivusto 100% aukiasentoon siitä ryyppyvipstaakista takaisin kääntäessä?
Ei meinaan ole mikään insinööritaidon riemuvoitto se muovinen luisti kaasareiden takana jota ryyppyvaijeri vetää...siitä kun jumii niin gasoa menee pyttyhin melko perkeleellisesti
I'd like to die like my Grandfather.
Gently while asleep
Not screaming in terror
Like his passengers
http://www.bikepics.com/members/jpalvima/
Täs pyöräs se luisti näyttää olevan metallinen, ja hyvin vielä palauttaa.. oiski vika ollu siinä(wunderunde @ Huhti. 16 2009,15:00) kirjoitti
![]()
suzuki rf 600r -96
OT: Mikuni-Tophamiin kolme sähköpostiviestiä lähettäneenä, yhteenkään niistä ei vastattu, totean että pitäköön p*rkeleen varaosansa, tilasin Factorylta uudet neulaputket, maksoivat hiukan enemmän mitä Tophamin alkup.putket mutta kestävät pitempään, ainakin Factoryn mukaan.(wunderunde @ Huhti. 16 2009,14:41) kirjoitti
Kawasaki ZZR1400 -07
Suzuki SV1000N -03
YZF-750 R -93