Nyt siis tarvitaan taas apua ja neuvoja experteiltä jotta saisin mopo kuntoon.
Pari viikkoa sitten otin mopo (Suzuki GS500) käyttöön talvisäilytyksen jälkeen. Ennen eka käynntistystä laitoin kiinni uudet Iridiumtulpat ja uusi K&N-ilmansuodatin (ennen oli siis tavalliset tulpat ja tarvikefiltteri). Mopo käyntiin, hieman oli pakko sahata mutta lopulta se käynnistyi. Noh, tästä ongelmat alkoivat; muutaman sadan metrin lenkin jälkeen voin todeta että tyhjäkäyntiä ei ole, ei auta vaikka säädin sen ylemmäksi. Kävin siis lenkillä tankkaamalla. Muutenkin moottori kävi huonosti ja ei kierrä, ei jaksa kulkea. Varovaisesti takaisin talliin, missä sitten jälkeenpäin huomasin että jostain kaasareista vuotaa bensaa. Siinä vaiheessa ei ollut aikaa laittaa sen enempää joten jätin sen seuraavaksi päiväksi. Seuraavana päivänä kävin taas pienellä lenkillä, kaasarit evät enää vuotaneet (tuli itsestään kuntoon?) mutta moottori kävi huonosti. Tarkistin tulpat ja ne olivat ihan mustat, käyttökelvottomat (siis 500m ajetut iridiumit). Vaihdoin vanhat tulpat takaisin ja yhtäkkiä mopo käy ja kukkuu paljon paremmin.
Mutta. Vaikka mopo kävi paremmin niin huomasi kuitenkin että jotain on vialla. Se käynnistyy huonosti, ennen oli niin että vaikka se oli kylmä niin ei tarttenut kun sekunnin painaa starttia niin se oli käynnissä. Nyt joutuu sahaamaan kunnolla ennen kun se lähtee käyntiin. Kylmänä tyhjäkäynti on alhaalla, n. 1000rpm:llä. Kun moottori lämpenee tyhäkäynti nousee n. 1500-2000rpm alueelle. Kun antaa kaasua niin kierrokset tahtovat jäädä leijumaan siinä 3000rpm paikkeilla, menevät kuitenkin alas muutaman sekunnin jälkeen. Puhtikin on hukassa, moottori ei ollenkaan kulje yhtä hyvin nyt kun ennen. Tämän hoksasi jopa avovaimonyt kun haluaa hieman antaa kaasua ja kierättää koneen, niin n. 7-9k rpm:än paikkeilla tehot loppuu, ennen oli päinvastoin että tehopiikki tuli just siinä ja kone kierrätti helposti 11-12k rpm:ään asti.
Kysymys kuuluu vissiin, että voiko vapaavirtaussuodatin aiheuttaa tämän kaltaiset ongelmat tai taitaako olla jotain muuta? Ymmärtäkseni toi vapari on tarkoitettu toimimaan vakiosäädöillä.
Ihmeen tavallista taitaa olla että useille käy niin että kun prätkä otetaan pois talvisäilytyksestä ja lähtee/yrittää lähteä liikkeelle niin se ei onnistukaan niin hyvin kun toivottiin.
Kiitos etukäteen neuvoista!
t. JÖ
If I had all the money I've spent on bikes and gear... I'd probably spend it all on bikes and gear.
Vaihda vaan se vanha pahvisuodatin niin johan pelaa. Kyl noi vapari suodattimet tarttee yleensä uudet säädöt ainaski kaasarivehkeissä.
Hoh hoijaa sun muuta.....
SLK 320
BUSA + ER 5
RF 600
FJ 900
XV 535
CAGIVA C12
HONDA DAX
HONDA MONKEY
POLKUPYÖRÄ
Senkin oli tarkoitus kokeilla ensin. Ihmeen paljon vaikutti siinä tapauksessa.
Onko ideoita siitä että alussa kaasarit vuotivat? Mietin vaan että jos siinä voi olla vaikutusta käyntiongelmiin. Kannattaisiko putsata ja hankkia sellaiset kaasareiden korjaussarjat, voisiko mitenkään vaikuttaa?
Noh, huomenna ensiks vanha filsu takasin.
If I had all the money I've spent on bikes and gear... I'd probably spend it all on bikes and gear.
Sit kanssa tuo huono käynnistyvyys jne. selittyy ihan tolla ilman lämpötilalla. Oma pärränikin vaatii jopa 3 käynnistystä, että lähtee "kesäsäädöillä käymään. Normisti kesällä lähtee näyttämällä peukaloa sille nappulalle.
Eipä kannata lähtee vaihtamaan viriosia, jos ei halua muuten peliä laittaa. "Jos se toimii, älä korjaa sitä"
Ja mitä tulee tuohon kaasarivuotoon, niin oiskohan vähän vaan kohot ollu talven jäliltä kohmeessa ja päästänyt hiukka tavaraa ulos.
CBR 1000F -89
Kyllähän se tahtoo vähän niin olla, että kun kone saa paremmin ilmaa niin sen pitäisi saada myös paremmin poltettavaa.
Isommat suuttimet vois auttaa.
Ensimmäinen hullun merkki jos luulee itseään viisaaksi
+1(Dick @ Huhti. 13 2009,18:59) kirjoitti
Omaan laitteeseen (niinikään kaasari) kun laitoin tommosen hyperfilsun niin en päässy kotipihasta pois edes, sammui saman tien kun yritti kytkintä nostaa. Vanha pahvi takaisin ja johan toimii....
Honda CBR1100XX
toi vapaavirtaussuodattimien vaihto on helppo, siksi monet sillä pyöränsä pilaa. periaatteessa kaikki kaasarin suuttimet pitäs hakea uusiksi.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Senverran tulee nyt komentteja tusta kusetus-supersuodattimesta että tekis melkein mieli mennä nyt heti ulos vaihtamaan
Toivotaan että toimii vakiosuodattimella.
If I had all the money I've spent on bikes and gear... I'd probably spend it all on bikes and gear.
Jos K&N filsu on öljytty liialla öljyllä, ei ilma kulje läpi tarpeeksi herkästi. Voisi aiheuttaa tuon huonon käynnin. Kokeile ajaa pikku lenkki ilman filsua onko vaikutusta.
Nykyiset Kawat tallissa:
KLX 250 B1 - 81
Z 1000 ST E1 -79
Z 1000 ST E2 -80
Mean Streak 1600 -07
Z 1000 Special Edition -14
GTR 1400 -08
Spectre 1100 D1 -82
KX 250 XC KL Enduro -21
KLE 500 -91
Oletko kokeillut vedenpoistoa bensan sekaan? Pitkaan seisoneisiin pyoriin sita helposti kertyy ja aiheuttaa mita kummallisimpia oireita. Jopa taalla meidan hiukan lampimassa ilmastossa.
The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
Siis jos kaasareista vuotaa bensaa, se tarkoittaa kohokammioden tulvimista.
Ja tulviminen on sitten seurausta neulaventtiilin likaantumisesta tai roskasta. Eli ekaksi ehkä kokeilisin bensan sekaan laitettavaa kaasariputsausainetta. Tämä ei ehkä auta, silloin kaasarit joutuu avaamaan ja ainakin naulaventtiilit irroittamaan ja putsaamaan ERITTÄIN tarkasti, samoin niiden kanavan. Toki voi olla mahdollista että neulaventtiiliä säätelevä koho syystä tai toisesta takertelee. Kaasarin täysputsaus on sitten työläämpää, suuttimia ja kanavia löytyy jonkun verran kaksipyttyisenkin kaasuttimista ;-)
Kuvaamani ilmiö voisi tapahtua bensalla, joka on ollut tankissa hyvin pitkään tai talvisäilytyksessä ei ole käytetty bensan säilytysainetta. Voi olla joku pikku roskakin neulaventtiilissä.
Joka tapauksessa luultavasti pyörän ohjekirjassa käsketään tyhjentämään kaasuttimet talven ajaksi. Hondassa oli kaasuttimen alaosassa tyhjennysruuvit kummallekin kaasarille erikseen. Tyhjennys syksyllä oli helppo homma ja startti taas helppo sitten seuraavana keväänä.
Reissukuviani: http://picasaweb.google.com/halti.traveller
-- DL650 -04 --
Talvisäilytys oli lämmitetyssä tallissa, jossa on n. 15-20 astetta. Syksyllä tyhjensin kohokammiot, ja bensaan laitoin sitä "fuel stabilizer" ainetta. Tankissa oli bensaa jäljellä noin kolmasosa.
Ja muuten; tänään laitoin vanha ilmansuodatin takaisin paikoilleen ja vaikutti toimivan, ainakin paremmin. Kun tulpat tarkistin niin ne olivat melkein valkoiset, joten laihalla kävi vissiin.
Kaasuttimien täysputsaus ja huolto tulen tekemään jossain vaiheessa, on ennenkin ollut ongelmia jotka viittaavat siihen että kaasareissa olisi paskaa. Carburettor cleaner pitää taas laittaa, ei siitä vissiin haittaakaan ole.
Mutta suuret kiitokset kaikille, nyt ainakin toimii taas! Eiku![]()
If I had all the money I've spent on bikes and gear... I'd probably spend it all on bikes and gear.
Myyjälle tästä torut jos ei säätämistä suositellut. Carburettor cleaner ja muut litkut liuottavat kyllä joitakin aineita mutta ei se esim. ruosteeseen, hiekkaan tai hajonneeseen tiivisteeseen tehoa. Ei muuta kuin kaasarit puhtaaksi ja jonnekin pajalle jutustelemaan. Ei sitä kovin moni investointi kulkineeseen kovin kannattava ole(Jätti-Potti @ Huhti. 14 2009,20:22) kirjoitti
![]()
Selkä suorana, elämä edessä, R1 -> R1200 GSA