Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Tulokset 31:stä 54:een 54:sta
    Lainaa (HeavenSB @ Huhti. 13 2009,23:09) kirjoitti
    Lainaa (wolvie @ Huhti. 13 2009,22:36) kirjoitti
    ...
    Riippuu vähän miten kaukana olet tästä rekasta sekä skodasta. Hyvällä välillä voit hieman aukaista hanaa ja pyyhältää ohi molemmista. Ja kyllä sen skodan tulisi katsoa se vasen kaista, että jos sieltä on nopeampi tulossa niin ei siihen eteen silloin mennä hidastelemaan. Vai tulisko sulle mieleen vetästä saksassa baanalla keskikaistalta vasemmalle 140kmh ohitusnopeudella kun takaa tulee kaveri +200. Ennakointia voi harrastaa myös se skoda kuski ja päästää ensin motoristin ohi ja sitten vasta ohittaa rekka.

Itse en ainakaan moottoritiellä mene kenenkään vasemmalla kaistalla tulevan eteen jos väliä on niin vähän etten siihen kunnolla pääse/kerkeä. Näin takaa tulevan ei tarvitse alkaa jarruttelemaan jos/kun se tulee nopeempaa kuin minä. Se nimittäin korpeaa kun ajat vasemmalla kaistalla reippaasti niin joku jantteri vetää eteen ja ajaa maksimissaan tikkarinopeutta eli ei yhtään yli rajoituksen. Siinä joudut sitten hyvän vauhdin jarruttelemaan pois. Tähän vielä päälle kunnon jono ja eteen tullut kaveri ajelee koko jonon ohi max 5km/h rajoitukseen, vasemman kaistan valtaus on suoritettu.

Tietenkin jos skoda kiihdyttää reippaasti sopivaan ohitusnopeuteen ei tarvitse takaa kovempaa tulevan jarrutella. Ja kuten sanoit on tärkeää myös pystyä luopumaan omasta oikeudestaan ja muutenkin toimia liikenteessä sitä sujuvoittaen. Tätä ei aina pysty tekemään orjallisesti sääntöjä noudattamalla.
    Kuten sanoit, ennakointi on tuossa esimerkissä avainasemassa.
    Moottoripyörä voi ennakoida asian kiihdyttämällä lisää, jolloin skoda ei kerkeä vaihtamaan kaistaa tai voi jarruttaa.

Mutta pointtina on se, että kenellekkään ei pitäisi olla yllätys se mitä tuossa voi tapahtua kun vaihtoehdot ovat:
    1) mopo kiihdyttää alta pois
    2) mopo hidastaa
    3) skoda hidastaa
    4) skoda ponkasee eteen
    5) skoda kiihdyttää ja suorittaa ohituksen hidastamatta moottoripyörää

Siitä huolimatta yllättävän usein tuollaiset hyvinkin helposti etukäteen arvattavissaolevat tilanteet aiheuttavat tykytystä ja tulevat kaikille yllätyksenä.

Ongelmalliseksi tuon esimerkkini tapauksen tekee se, että tilanteesta "selviäminen" edellyttää omista oikeuksista luopumista.

Jos skodan kuskina on "minä olen oikeassa" tai "laki sanoo näin" tapaus niin se tulee sieltä eteen ja ajaa rekan ohi 95kmh nopeudella ihan vain koska hän voi tehdä niin ja hänellä ei ole kiire.

Jos taas siellä on kohtelias kuski niin hän katsoo peiliin ja toteaa että tuolla näyttää olevan kiire, hölläänpä pikkasen ja ohitan vasta sitten tuon rekan. Tällöin hän luopuu hetkiseksi omasta kiireestään ja on kohtelias.

Tuo mainitsemasi saksa -vertaus ei ole validi koska liikumme tässä esimerkissä Suomessa ja Suomessa ei tuota ongelmaa pitäisi/saisi olla.
    Lainaa (Ekku @ Huhti. 13 2009,23:19) kirjoitti
    Lainaa (HeavenSB @ Huhti. 13 2009,22:07) kirjoitti
    Lainaa (hullujussi @ Huhti. 13 2009,16:56) kirjoitti
    Lainaa (petr. @ Huhti. 13 2009,11:00) kirjoitti
    Erästä ohjelmaa lainaten,

"Kannattaa ajatella, että moottoripyöräillessä sinulla ei ole oikeuksia. Varaudu siis kaikkeen"
    Näin se menee ja nuo kotilokuskit näyttävät käyttävän tätä hyväkseen. Meillä on vain velvollisuuksia, autoilijoilla oikeuksia *
    Miten voit nauttia ajamisesta kun kokoajan joudut ajamaan "näkymättömänä" ja himmailemaan etuajo-oikeutetulla tiellä kolmion/stop merkin takaa tulevien autojen takia. Kyllä se vastuu ja velvollisuus on sillä joka tulee sieltä kolmion/stopmerkin takaa katsoa, että on turvallista tulla tielle.Jos ei näe niin isoa kulkuneuvoa kuin moottoripyörä ja ei osaa ottaa vastuuta omasta toiminnasta liikenteessä voi minun puolestani siirtyä julkisiin.
    Kannattaa vaan opetella varomaan niitä "selviäkin" paikkoja. Mahdollisuudet säilyä hengissä paranee huomattavasti.

Sinne auton korin pilarin taakse mahtuu isompiakin esineitä kun mp ja jos jäät alle, niin ei se yhtään lohduta, että olit oikeassa.

Vahinkoja kun sattuu lähes kaikille. Välillä niistä on vaan vakavampia seurauksia, kun toisinaan selviää säikähdyksellä.
    Tottakai kokoajan havannoidaan ja ajetaan skarppina eikä silmät ummessa. Hiljentelee en rupea ilman todella painavaa syytä. Ja sen etupilarin voi edelleen katsoa kun vain viitsii hieman vaivaa nähdä.
    Kawasaki ER-6n -06
    Mikä meihin fiksuihin ihmisiin menee liikenteessä?
    zx9r -00
    Jos toistuvasti joutuu läheltä piti tilanteisiin, niin se on mielestäni motoristilla peiliin katsomisen paikka. Itse olen miettinyt omaa ajamistani ja tilannetta, jossa olen ollut todellisessa vaarassa törmätä johonkin ja sellaista ei ole vielä tullut. Joitain pikku kikkoja minulla on ajaessani pyörällä käytössä, eikä se vaikeuta ajelemista millään tavoin. Pitää pyörän ja minut ajokunnossa ja se on se oleellisin jutska. Pyörä on musta ja kypärä/ ajovaatteetkin ovat mustat, eikä pitkillä ole tarvinnut päivän valossa koskaan ajella. Pyöräni ei myöskään seiso tallissa, vaan on lähes päivittäisessä käytössä sekä lyhyillä, että pitemmillä reissuilla.

- Ajan maantiellä aina keskiviivan läheisyydessä, jolloin erotun mopoista ja mahdolliset ohittajat joutuvat kiertämään minut kauempaa.

-Risteykseen tullessani katselen jo kauempaa, josko joku on sivulta tulossa. Mikäli perässäni tai edelläni ei ole muuta liikennettä pudotan yleensä jo jonkun verran nopeutta, että autoilijalle jää enemmän aikaa huomata minun tulevan ja minulle jää enemmän aikaa toimia, jos minua ei huomata.

- Kaupungissa tai usempi kaistaisella maantiellä en aja koskaan toisen auton rinnalla. Aina joko selkeästi edellä tai takana. MP, vaikka äänekäskin jää tosi helposti näkymättömiin.

- Riittävä turvaväli edellä ajavaan ja muun liikenteen seuraaminen.

- Hirvimerkit tien laidalla otan vakavasti ja nopeus hiukan laskee, jos joudun ajelemaan aamu/iltahämärissä. Käytännössä kyllä olen joutunut huomaamaan, että vaikka kuinka katselisin metsänlaitoja niin ne pirulaiset pääsevät kuitenkin aina joskus yllättämään.

Näillä mennään ja ajattelin taas tämänkin kauden selvitä hengissä ja vammoitta tuolla tien päällä. Antaas kattoo kuinka akan käy.
    Lainaa (Safi75 @ Huhti. 14 2009,09:32) kirjoitti
    Jos toistuvasti joutuu läheltä piti tilanteisiin, niin se on mielestäni motoristilla peiliin katsomisen paikka.
    Pikemminkin autoilijoilla ja motoristin valoilla on peiliin katsomisen paikka: kolmion takaa tulemisen herkkyys on lähes suoraan riippuvainen lähivalojen umpion/umpioiden koosta.
    Daytona 955:llä, jossa on isot tuplavalot, saa ajella lähes täysin rauhassa, ehkä kerran vuodessa joku tulee eteen tai ohittaa vaikka on tulossa vastaan. Kokeiluissa pikkulamppuisilla, vaikka R1:llä, Ducatin 999:llä tai satapiikillä joissa vain yksi pieni lamppu palaa, tuntuu noita puusilmiä siunaantuvan lähes joka reissulle.

Tosin edelleen jää vastaamatta kysymykseen, miten puusilmät erottavat vaikkapa polkupyörän, jalankulkijan tai koiran, jolla ei ole valoja lainkaan.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
    Lainaa (wolvie @ Huhti. 13 2009,23:23) kirjoitti

Kuten sanoit, ennakointi on tuossa esimerkissä avainasemassa.
    Moottoripyörä voi ennakoida asian kiihdyttämällä lisää, jolloin skoda ei kerkeä vaihtamaan kaistaa tai voi jarruttaa.

Mutta pointtina on se, että kenellekkään ei pitäisi olla yllätys se mitä tuossa voi tapahtua kun vaihtoehdot ovat:
    1) mopo kiihdyttää alta pois
    2) mopo hidastaa
    3) skoda hidastaa
    4) skoda ponkasee eteen
    5) skoda kiihdyttää ja suorittaa ohituksen hidastamatta moottoripyörää

Siitä huolimatta yllättävän usein tuollaiset hyvinkin helposti etukäteen arvattavissaolevat tilanteet aiheuttavat tykytystä ja tulevat kaikille yllätyksenä.

Ongelmalliseksi tuon esimerkkini tapauksen tekee se, että tilanteesta "selviäminen" edellyttää omista oikeuksista luopumista.

Jos skodan kuskina on "minä olen oikeassa" tai "laki sanoo näin" tapaus niin se tulee sieltä eteen ja ajaa rekan ohi 95kmh nopeudella ihan vain koska hän voi tehdä niin ja hänellä ei ole kiire.

Jos taas siellä on kohtelias kuski niin hän katsoo peiliin ja toteaa että tuolla näyttää olevan kiire, hölläänpä pikkasen ja ohitan vasta sitten tuon rekan. Tällöin hän luopuu hetkiseksi omasta kiireestään ja on kohtelias.

Tuo mainitsemasi saksa -vertaus ei ole validi koska liikumme tässä esimerkissä Suomessa ja Suomessa ei tuota ongelmaa pitäisi/saisi olla.
    Paikkaansa pitävää tekstiä. Itse suosin tuota kiihtyvyyden käyttämistä hengissä selviämiseen. Eipä tunnu niin pahalle omista oikeuksista luopuminen tuolla konstein... *
    Epäilemättä se ei kaikkia kotipoliiseja miellytä, mutta olen vielä saanut kuitenkin yöni nukutuksi.

Hmm.... Tehokkaat moottoripyörät siis lisäävät liikenneturvallisuutta. Pitäisiköhän tuo vakuutusmaksujen laskenta kaava kääntää toisinpäin...

Ps. Suurin osa näkemistäni motoristeista jotka näihin joka keväisiin sakkorysiin ovat vetäneet, olivat muuten customeita... Eli taitaa olla tuo papatinporukka keväällä kovimpia kirmaajia. *
    Supermoto
    Lainaa (vetomies @ Huhti. 14 2009,10:59) kirjoitti
    Tosin edelleen jää vastaamatta kysymykseen, miten puusilmät erottavat vaikkapa polkupyörän, jalankulkijan tai koiran, jolla ei ole valoja lainkaan.
    70 - 320 km/h vauhdilla etuajo-oikeutettua tietä kulkeva karkeakarvainen saksanseisoja on erittäin hankala havaita a-pilarin takaa. En ole vielä kertaakaan nähnyt, tämmöinen puusilmä kun olen, vaikka olen yrittänyt kurkistella sen pilarin molemmin puolin.
    Kannatti herätä.
    Hypermotard 950
    Lainaa (NOx @ Huhti. 14 2009,13:25) kirjoitti
    70 - 320 km/h vauhdilla etuajo-oikeutettua tietä kulkeva karkeakarvainen saksanseisoja on erittäin hankala havaita a-pilarin takaa. En ole vielä kertaakaan nähnyt, tämmöinen puusilmä kun olen, vaikka olen yrittänyt kurkistella sen pilarin molemmin puolin.
    Samalla tavalla sattuu kun isompi ajaa päälle, vaikka piskit peruuttaisivat koko ajan tai olisivat paikoillaan.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
    Lainaa (vetomies @ Huhti. 14 2009,13:44) kirjoitti
    Lainaa (NOx @ Huhti. 14 2009,13:25) kirjoitti
    Samalla tavalla sattuu kun isompi ajaa päälle, vaikka piskit peruuttaisivat koko ajan tai olisivat paikoillaan.
    Mjaa...vuodessa sellaiset 50 jalankulkijaa kuolee ja 700 loukkaantuu. Neljännes suojatiellä. Että enpä tiedä siitä erottaako puusilmä jalankulkijaa tai koiraa sen paremmin kuin moottoripyörää. Toisaalta jos jalankulkija liikkuisi moottoripyörän vauhdilla, niin mitähän mahtaisivat luvut olla...? Niinhän se on, että pienempään sattuu...
    Kannatti herätä.
    Hypermotard 950
    Lainaa kirjoitti
    Jostain syystä BMWssä on kai joku systemaattinen ohjausvika kun ne usein tekevät kaistalta toiselle ennustamatonta poukkoilua ja usein niissä on myös vilkku rikki ;-)
    Itse asiassa minun teoriani asiasta on se, että nämä autot josta vilkku nähtävästi puuttuu ovat köyhällistön omistuksessa; kun ei ole ollut varaa hankkia autoa käteisellä, ovat vilkut jääneet rahoitusyhtiön/pankin omistukseen pantiksi kunnes auto on saatu edes murto-osaksi maksettua...

Lainaa (Aani Kard @ Huhti. 13 2009,23:13) kirjoitti
    Suurin ongelma näyttää siis olevan se, että autoilija ei huomaa lähestyvää mp-dudea, tullaan eteen sivutieltä tai käännytään vasemmalle eteen.

Menee havaintopsykologian alueelle, kai täällä joku sellaistakin osaava on?!
    Epäilen että kyse ei ole sinänsä mp:n näkyvyydestä kuin poikkeustapauksissa.
    Kyse ei ole siitä etteikö silmä näkisi, vaan siitä että aivo ei reagoi.
    Ihmisen aistit lähettävät jatkuvasti hurjan tulvan informaatiota aivoille, joista tietoisesti käsitellään vain pieni osa. Suuri osa menee "roskapostisuodattimeen".
    Jostain syystä osalla autoilijoista mp ei aina synnytä aktiivista havaintoa kuten esim. auto.
    Tosiaan oikeaa psykologia tms. tarvittaisiin pohtimaan tätä ilmiötä. Valitettavasti kyse ei liene vain "asennevammasta" vaan jonkinlaisesta tiedostamattomasta toiminnasta, tai oikeammin sen puutteesta.

En usko että kyse on mp:n havaittavuudesta sinällään.
    Miksi poliisi-mp nähdään kilometrin päähän vaikka se ei ole maalattu huomiokeltaiseksi, eikä siinä ole hälytysvilkut päällä?
    Koska aivot tunnistavat sen poliisiksi joka on "poikkeusyksilö" liikenteessä ja vaatii erityistä huomiota.
    Tiettyyn pisteeseen asti erilaiset vippaskonstit pyörän havaittavuuden parantamisessa toimivat, mutta kun kaikki pyörät ovat huomiokeltapunaraitaisiksi maalattuja ja kaikilla on vilkut kypärän päällä, aivot tottuvat niihin aivan yhtä lailla ja ollaan taas alkutilanteessa. Tällöin luultavasti se mattamusta häivämopo huomataan paremmin, koska se on se poikkeus.
    Jos ei Delvac ja tissit auta, tauti on kuolemaksi.
    Lainaa (hway @ Huhti. 14 2009,17:21) kirjoitti
    Lainaa kirjoitti
    Jostain syystä BMWssä on kai joku systemaattinen ohjausvika kun ne usein tekevät kaistalta toiselle ennustamatonta poukkoilua ja usein niissä on myös vilkku rikki ;-)
    Itse asiassa minun teoriani asiasta on se, että nämä autot josta vilkku nähtävästi puuttuu ovat köyhällistön omistuksessa; kun ei ole ollut varaa hankkia autoa käteisellä, ovat vilkut jääneet rahoitusyhtiön/pankin omistukseen pantiksi kunnes auto on saatu edes murto-osaksi maksettua...

Joskus joutusin ajamaan työnantajan juuri uusiutuneella 5-sarjalaisella ja vilkku oli kerta kaikkiaan niin päin persettä toteutettu, että piti oikeasti ilmiselvissä tilanteissa jättää käyttämättä.

Katkasija kun oli ihan kuin moottoripyörässä, mutta ilman katkasua. Kahden millin liikkeellä tuli kaistanvaihtovilkku = 3 kertaa, kolmen millin liikkeellä vilkku jäi päälle. Ja pois sen saa painamalla vastakkaiseen suuntaan kaksi milliä tai kääntämällä rattia reilusti ees taas. Muutoin vilkuteltiin toiseen suuntaan.

Varmaan kerkesin 15km ajamaan motaria vuorotellen vilkutellen, kivaa ajankulua 120km/h vauhdissa. Kovin paljon kun ei voinut rattiakaan heiluttaa. Onneksi kukaan ei kuollut.
    '03 ZX6R
    Tänään oli ensimmäinen oikeasti sellainen tilanne itselläni, että meinasi varmaan tulla otsikot "autoilija sai moottoripyörän kylkeen"

Tasa arvoinen risteys. Vasemmalta lähestyy toi ota. Hidastaa, ja lähes pysähtyy. Katsoo aivan selkeästi mua päin. Kuvittelen että homma klaari. Ja päättelen että voisin turvallisesti ajaa risteyksen yli. Mutta ei. Tämä V...N järjen jättiläinen, aivan kuin hypähtää, ja päättää kiihdyttää suoraan eteeni. Onneksi seurasin koko ajan tätä kotiloa, ja ehdin jarruttaa. Sanotaanko että kaksi metriä, ja kyljessä oltaisiin oltu.
    Onneksi ei ollut hiekkaa risteyksessä, koska sitten oltaisiin kynnetty, ja pahimmassa tapauksessa auton alla.
    Nyksä. Speed Triple 2013
    EX: GSX-R 1000 K6
    EX: R6R 06
    Lainaa (Petsku73 @ Huhti. 14 2009,22:17) kirjoitti
    Tänään oli ensimmäinen oikeasti sellainen tilanne itselläni, että meinasi varmaan tulla otsikot "autoilija sai moottoripyörän kylkeen"

Tasa arvoinen risteys. Vasemmalta lähestyy toi ota. Hidastaa, ja lähes pysähtyy. Katsoo aivan selkeästi mua päin. Kuvittelen että homma klaari. Ja päättelen että voisin turvallisesti ajaa risteyksen yli. Mutta ei. Tämä V...N järjen jättiläinen, aivan kuin hypähtää, ja päättää kiihdyttää suoraan eteeni. Onneksi seurasin koko ajan tätä kotiloa, ja ehdin jarruttaa. Sanotaanko että kaksi metriä, ja kyljessä oltaisiin oltu.
    Onneksi ei ollut hiekkaa risteyksessä, koska sitten oltaisiin kynnetty, ja pahimmassa tapauksessa auton alla.
    Kävithän huomauttamassa kaveria, että käy tarkistamassa näkönsä ja ajokyky uusinta-arvioon? Tästä voisi jantteri ottaa jopa oppia ja ensi kerralla muistaa sitten miten toimitaan oikein tilanteessa.

Kawasaki ER-6n -06
    Joku tuolla painotti omista oikeuksista luopumista.

Sekin on asia, jossa kannattaa harkita tarkkaan ja huolella.
    Liikenne nimittäin muuttuu ennalta- aavistamattomaksi vielä pahemmin, jos jokainen alkaa kohteliaasti luopumaan oikeuksistaan.
    Että, vaikka mulla nyt on etuajo-oikeus, kun tulen täältä oikealta, mutta mee sää vaan ensin.

Sanoisin, ettei puhuta omian oikeuksien luovuttamisesta vaan ennakoivasta ajosta mieluummin.
    Sinun ON käyttäydyttävä liikennesääntöjen mukaan, mutta kenenkään alle ei tartte ajaa.

Eli luovut avsta sitten, kun näet ettei toinen todellakaan väistä..

Termit, on välillä harhaanjohtavia.
    "People are more violently opposed to fur than leather
    because it's easier to harass rich women
    ..... than motorcycle gangs." - Unknown

Mikä se on tässä Uralissa...kun ei se vaan toimi?
    Lainaa (Cute @ Huhti. 16 2009,12:16) kirjoitti

Liikenne nimittäin muuttuu ennalta- aavistamattomaksi vielä pahemmin, jos jokainen alkaa kohteliaasti luopumaan oikeuksistaan.
    Että, vaikka mulla nyt on etuajo-oikeus, kun tulen täältä oikealta, mutta mee sää vaan ensin.

Sanoisin, ettei puhuta omian oikeuksien luovuttamisesta vaan ennakoivasta ajosta mieluummin.
    Sinun ON käyttäydyttävä liikennesääntöjen mukaan, mutta kenenkään alle ei tartte ajaa.

Olet aivan oikeassa. Siinä alkaa vaan pelti kolista ja ruumita tulemaan kun ajat taajamassa etuajo-oikeutetulla tiellä 50 rajoituksella ja päätät ruveta väistämään kolmion takaa tulevia. Sitten luovutaan tai väistetään jos se kolmion takaa tuleva tosiaankin on tulossa eteen.

Eniten ehkä tulee näitä omista oikeuksista luopumisia tehtyä tasa-arvoisissa risteyksissä. Näissä tulee monesti tilanteita, joissa on vaan hyötyä itselle ja muille päästää se vasemmalta tuleva ensin. Mut luopua etuajo-oikeudesta 50 tai 60 rajoituksella on kyllä aika typerää.

Kawasaki ER-6n -06
    Me ollaan juotu näkymättömyys juomaa, ja ne muutenkin jo puolisokeet autoilija ei nää meitä vaikka kuinka siristelis ja mukamas "katsoo suoraan päin". Ne näkee ehkä jonkun liikkuvan varjon, tai niil on joku déja vu kokemus, mut ei ne meitä nää, eikä näin osaa väistää tai olla ajamasta suoraan eteen!!

Motoristin, joka haluu nauttii vanhenemisesta ja niistä kultaisista eläkepäivistä, on pakko oppii ennakointi!! Ei se oikeessa oleminen oikeesti lohduta ollenkaan sen pitkän ilmalennon aikana!!!

Pitkää elämää kaikille!
    <p>Moto Guzzi 1200 Sport</p><p>Suzuki Bandit 1250A</p><p>Suzuki Bandit 600</p>
    Noniin tänään tuli ensimmäinen kotilo kolmion takaa eteen tälle kaudelle. Olipa hyvä että kävin jo aamulla treenaamassa äkkijarrutusta ja väistöä kunnon nopeuksista niin eipä tullut paniikkia tässä oikeessa tilanteessa.

40 rajotus ajoin noin 45-50 todellista nopeutta. Näkyvä T-risteys edessä minulla etuajo-oikeus. Oikealta tulee kotilo aika lujaa, risteykseen ei hirveästi jarrutellu. No seurasinpa kuskin(nainen) liikkeitä nii ei vittu kääntäny päätä siinä risteykseen tultaessa ollenkaan, anto vaan palaa. No sit vissiin matkustaja huomas mut ku kuski tajus sit nopeesti jo keskellä risteystä kattoo vasemmalle niin sit veti kuskikin liinat kiinni. Auto pysähtyi noin 30cm keskiviivasta keskellä risteystä. Itse olisin saanut pyörän pysäytettyä kevyesti, mutta kun auto kerta veti hätäjarrutuksen nii menin sit ohi vaan muutamaa käsimerkkiä näyttäen.

Ajoin vielä aika lailla vasenta reunaa omalla ajokaistalla nii ei varmana voinu luulla mopoks. Oliko tämä nyt se niin sanottu "vahinko" Risteyksestä on selvä näkyvyys molemmille puolille. Tais kuski vaan huolimattomasti kaukana risteyksestä vilkasta molempiin suuntiin, luuli että oli tyhjä tie ja anto palaa vaan silmät ummessa. No onneks olin itse valppaana ja näin sitä vaan kunnon hätäjarrutuksen ja väistön harjoittelulla kovista nopeuksista pärjää näissä tilanteissa aika hyvin.

Toivottavasti kotilokuski otti opikseen eikä enää koita teilata ketään motoristia, jollakin voi olla huonompi tuuri kuin mulla.
    Kawasaki ER-6n -06
    Lainaa (mixu71 @ Huhti. 13 2009,12:47) kirjoitti
    Lainaa (trollen @ Huhti. 13 2009,12:33) kirjoitti
    Lainaa (jaket @ Huhti. 13 2009,11:49) kirjoitti
    pari päivää sitten lähdin huoltamon pihasta autolla. tiessä on mutka ja sieltä kaukaa tulee 60 alueella joku XX pyörä varmaan 90iä ja hetkessähän se on siinä risteyksessä ja katselee mua kuin olisin joku syyllinen eteenajamiseen. No just joo, onhan siinä pyörässä jarrut, tosta nopeudesta pysähtyy vaikka kolme kertaa tossa matkassa. jos ajaa ylitse rajoituksen, niin kannattaa olla valmis hidastamaan.
    Missä vaiheessa päätit noudattaa liikennesääntöä, joka velvoitti sinut väistämään?
    Siinä vaiheessa, kun totesin jääväni alle.. Mut tää oli hyvä esimerkki tilanteesta. *
    Joo, tota nopeuden valvontaa ei muuten sitten, hoideta noin!

Mulle tuli vastaava tilanne viime kesänä. Huoltamon pihasta meitsi lähtee kääntymään oikealle. Samaan aikaan äijä pakulla, jossa peräkärry kattoo, kun rupeen tulemaan sieltä, siis saman huoltoaseman pihalta 300m edempänä olevasta liittymästä. Noh minähän tietysti lähdin siitä tyylillä ykkönen ja urku auki. (joojoo saatto olla jopa ylinopeutta 0.1sec ajan). Noh tää kaveri kuitenki otti ja nosti kytkimen. Äijä katto vielä hymyssä suin kun täys kiihdytyksestä jouduin pistämään liinat tiskiin etten mäjähtäny transportterin kylkeen.

Tälle tapahtumalle en keksinyt muuta syytä, kuin että tämän volkswagenistin mielestä ajoneuvoa ei saa kiihdyttää pakua lujempaa vauhtia... Olin pikkasen ällikällä lyöty, jos mulla ois ollu hiukka nopeempi peli, niin en tiiä oisko mun reaktioajat riittäny tohon tilanteeseen.
    CBR 1000F -89
    Lainaa (Athene @ Huhti. 13 2009,12:23) kirjoitti
    Monet kotilokuskit ovat senverran puusilmiä, etteivät oikein edes rekankokoista ajoneuvoa havaitse. On siinä pieni motoristi heikoilla, jos tälläisen kohtaa .
    Niin no, onhan niitäkin kotilokuskeja ihan riittämiin jotka juuri lähdettyään ohittamaan edellään ajanutta näkymätöntä autoa, törmäävät vastaantulleen rekan keulaan jota eivät havainneet.
    Kumiripustetulla pikakirnulla woblaillen. HD RK 2008
    Lainaa (Safi75 @ Huhti. 14 2009,09:32) kirjoitti
    Jos toistuvasti joutuu läheltä piti tilanteisiin, niin se on mielestäni motoristilla peiliin katsomisen paikka.
    Pikemminkin autoilijoilla ja motoristin valoilla on peiliin katsomisen paikka: kolmion takaa tulemisen herkkyys on lähes suoraan riippuvainen lähivalojen umpion/umpioiden koosta.
    Daytona 955:llä, jossa on isot tuplavalot, saa ajella lähes täysin rauhassa, ehkä kerran vuodessa joku tulee eteen tai ohittaa vaikka on tulossa vastaan. Kokeiluissa pikkulamppuisilla, vaikka R1:llä, Ducatin 999:llä tai satapiikillä joissa vain yksi pieni lamppu palaa, tuntuu noita puusilmiä siunaantuvan lähes joka reissulle.

Näin on! HD Road King ja kolme valoa keulalla.

Puusilmät ovat vähentyneet olemattomiin, enkä ole pukeutunut joulukuuseksi.
    Lainaa (HeavenSB @ Huhti. 16 2009,12:22) kirjoitti
    Lainaa (Cute @ Huhti. 16 2009,12:16) kirjoitti

Olet aivan oikeassa. Siinä alkaa vaan pelti kolista ja ruumita tulemaan kun ajat taajamassa etuajo-oikeutetulla tiellä 50 rajoituksella ja päätät ruveta väistämään kolmion takaa tulevia. Sitten luovutaan tai väistetään jos se kolmion takaa tuleva tosiaankin on tulossa eteen.

Eniten ehkä tulee näitä omista oikeuksista luopumisia tehtyä tasa-arvoisissa risteyksissä. Näissä tulee monesti tilanteita, joissa on vaan hyötyä itselle ja muille päästää se vasemmalta tuleva ensin. Mut luopua etuajo-oikeudesta 50 tai 60 rajoituksella on kyllä aika typerää.
    No, ajaa kolmeakymppiä, niin ehtii paremmin pysähtyä, jos se kolmion takana oleva puusilmä tulee eteen ja takanatulevillakin on parempi mahdollisuus pysähtyä ilman peräänajoja.

Jos meinaan on kotilo josta ei kuskin silmiä näe, niin minä lasken jo etukäteen kolmeenkymppiin. Voi se silti tulla eteen, mutta todennäköisesti ei henki mene, js ei osu just katonkulmaan.

Ei liikenteessä voi luottaa kehenkään, ei edes itteensä niin saattaa mopedistikinakin kuolla vanhuuteen.
    Lainaa (chainese @ Huhti. 16 2009,17:06) kirjoitti
    Mulle tuli vastaava tilanne viime kesänä. Huoltamon pihasta meitsi lähtee kääntymään oikealle. Samaan aikaan äijä pakulla, jossa peräkärry kattoo, kun rupeen tulemaan sieltä, siis saman huoltoaseman pihalta 300m edempänä olevasta liittymästä. Noh minähän tietysti lähdin siitä tyylillä ykkönen ja urku auki. (joojoo saatto olla jopa ylinopeutta 0.1sec ajan). Noh tää kaveri kuitenki otti ja nosti kytkimen. Äijä katto vielä hymyssä suin kun täys kiihdytyksestä jouduin pistämään liinat tiskiin etten mäjähtäny transportterin kylkeen.

Tälle tapahtumalle en keksinyt muuta syytä, kuin että tämän volkswagenistin mielestä ajoneuvoa ei saa kiihdyttää pakua lujempaa vauhtia... Olin pikkasen ällikällä lyöty, jos mulla ois ollu hiukka nopeempi peli, niin en tiiä oisko mun reaktioajat riittäny tohon tilanteeseen.
    Eiköhän tuossa ole käynyt se perinteinen.

Pakukuski kyllä katsoi kun olit kääntymässä huoltsikan pihassa ja näki että olet kaukana eikä kauempanakaan ollut muita lähestymässä. (ei ollut koska käännyit itsekin tielle).

Sitten kun hän oli katsonut vasemman suunnan, hän katsoi että oikealla on vapaata ja lähti liikkeelle, koska kummastakaan suunnasta ei rajoituksen mukaan ajava voi häneen törmätä.

Hänelle ei ollut ennalta arvattavaa että saapuisit tuon 300m tuppi nurin, vaan olisit risteyksessä vasta 22 sekuntia myöhemmin, jolloin hän on jo kääntynyt ja on matkalla tiellä.

Jos olisi kolahtanut olisit todennäköisesti saanut sakot törkeästä liikenteen vaarantamisesta. Syynä ylinopeus ja liikennevahingon aiheuttaminen.

Voi olla että tuli tahallaan eteen, mutta tuo olisi ollut se tarina joka oikeudessa olisi kerrottu ja se olisi todennäköisesti voittanut lautamiesten keskuudessa.

Se on tämä ennalta-arvattavuusperiaate. Sama minkä vuoksi jos kaupungissa ajat 30 km/h rajoituksella tasarvoiseen risteykseen 100 km/h *ja joku ei ehdi alta pois, niin sinä keräät kaikki sakot - vaikka olit "oikeassa". Ei vaan ole ennalta arvattavaa että joku saapuu paikalle kolminkertaisella nopeudella ja ei noudata molemminpuolista varovaisuutta risteyksessä.

Että pidetään se sinkki vähän vähemmän kireällä taajamissa ja risteysalueilla, niin sattuu kaikkia vähän vähemmän. Myös hengenmenoja.

24.  
    Lainaa (jannep @ Huhti. 18 2009,15:31) kirjoitti
    Lainaa (chainese @ Huhti. 16 2009,17:06) kirjoitti

Eiköhän tuossa ole käynyt se perinteinen.

Pakukuski kyllä katsoi kun olit kääntymässä huoltsikan pihassa ja näki että olet kaukana eikä kauempanakaan ollut muita lähestymässä. (ei ollut koska käännyit itsekin tielle).

Sitten kun hän oli katsonut vasemman suunnan, hän katsoi että oikealla on vapaata ja lähti liikkeelle, koska kummastakaan suunnasta ei rajoituksen mukaan ajava voi häneen törmätä.

Hänelle ei ollut ennalta arvattavaa että saapuisit tuon 300m tuppi nurin, vaan olisit risteyksessä vasta 22 sekuntia myöhemmin, jolloin hän on jo kääntynyt matkalla.

Jos olisi kolahtanut olisit todennäköisesti saanut sakot törkeästä liikenteen vaarantamisesta. Syynä ylinopeus ja liikennevahingon aiheuttaminen.

Voi olla että tulisin tahallaan eteen, mutta tuo olisi ollut se tarina joka oikeudessa olisi kerrottu ja se olisi todennäköisesti voittanut lautamiesten keskuudessa.

Se on tämä ennalta-arvattavuusperiaate. Sama minkä vuoksi jos kaupungissa ajat 30 km/h rajoituksella tasarvoiseen risteykseen 100 km/h *ja joku ei ehdi alta pois, niin sinä keräät kaikki sakot - vaikka olit "oikeassa". Ei vaan ole ennalta arvattavaa että joku saapuu paikalle kolminkertaisella nopeudella ja ei noudata molemminpuolista varovaisuutta risteyksessä.

Että pidetään se sinkki vähän vähemmän kireällä taajamissa ja risteysalueilla, niin sattuu kaikkia vähän vähemmän. Myös hengenmenoja.
    +1
    Intruderclubfinland

Pappa Tunturi
    Tunturi Tiger Aqua
    Yamaha DT 125 *-87
    Yamaha XS 650 *-80
    Honda Shadow 600 *-90
    Suzuki Intruder 1400 *-91
Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12